STATUT SOŁECTWA CZERWONY KOŚCIÓŁ

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Sołectwo Czerwony Kościół wraz z przysiółkiem Leśniki jest jednostką pomocniczą Gminy Krotoszyce utworzone dla wykonywania jej zadań i nieposiadający osobowości prawnej.

2. Sołectwo Czerwony Kościół obejmuje swym zasięgiem obszar o powierzchni 651,11 ha zaznaczony na mapie, stanowiącej załącznik do statutu.

3. Pieczęć sołectwa zawiera napis: SOŁECTWO CZERWONY KOŚCIÓŁ, Gmina Krotoszyce.

§ 2

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Krotoszyce,

2) Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego statutu,

3) Statucie – należy przez to rozumieć statut sołectwa,

4) Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa,

5) Przewodniczącym Rady Sołeckiej – należy przez to rozumieć sołtysa,

6) Zebraniu wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa,

7) Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspomagający sołtysa.

R o z d z i a ł II

Zakres działania sołectwa

§ 3

1. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań gminy z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych wspólnoty mieszkańców tego sołectwa.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy poprzez:

a) inicjowanie działań organów gminy,

b) opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów gminy,

c) podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach należących do kompetencji sołectwa,

d) podejmowanie innych czynności i działań.

3. Działania, o jakich mowa w ust. 2, mogą być podejmowane jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym statutem.

§ 4

1. Do zakresu działania sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz organów gminy, administracji rządowej i innych podmiotów, a w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela,

2) wystąpienie do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa,

3) współpraca z radnymi, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami,

4) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej, porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej,

5) organizowanie przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych.

2. Sołectwo dla realizacji wspólnych przedsięwzięć może nawiązywać współpracę z sąsiednimi sołectwami poprzez zawarcie porozumienia określające zakres i sposób wykonywania zadań.

R o z d z i a ł III

Organy sołectwa i zakres ich kompetencji

§ 5

1. Organami sołectwa są: zebranie wiejskie – jako organ uchwałodawczy, oraz sołtys jako organ wykonawczy.

2. Działania sołtysa wspomaga Rada Sołecka. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.09141- -1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 5 ust. 1 i 2).

3. Kadencja sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

§ 6

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 6 ust. 1).

2. Zebranie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

3. Do wyłącznych kompetencji zebrania wiejskiego należy:

a) wybór sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwołanie,

b) określenie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych w budżecie gminy do dyspozycji sołectwa w ramach uprawnień przyznanych jednostce pomocniczej,

c) określenie przeznaczenia innych składników mienia komunalnego przekazanych sołectwu oraz dochodów z tego źródła w ramach uprawnień przekazanych przez Radę Gminy,

d) wyrażenie stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska wystąpi organ gminy,

e) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawach lokalnych sołectwa o podstawowym znaczeniu (tworzenie, łączenie, podział i znoszenie jednostki pomocniczej),

f) konsultowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących tworzenia i zmiany obszaru sołectwa.

§ 7

1. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Gminy – wpis do rejestru wyborców.

2. W przypadku, gdy Przewodniczący zebrania poweźmie wątpliwości, czy dana osoba przybyła na zebranie jest uprawniona do brania w nim udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.

§ 8

1. Zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż trzy razy w roku.

2. Sołtys zobowiązany jest również do zwołania zebrania na pisemny wniosek co najmniej 20% mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu, w takim przypadku sołtys zobowiązany jest do zwołania zebrania w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

3. O miejscu i terminie zebrania sołtys powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty, poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń.

§ 9

1. Obradom zebrania wiejskiego przewodniczy sołtys.

2. Pod nieobecność sołtysa obradom zebrania przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez sołtysa.

3. W przypadku gdy sołtys nie może prowadzić zebrania i gdy nie udzielił stosownego upoważnienia, zebranie wiejskie wybiera ze swego grona prowadzącego zebranie.

4. Zebranie jest ważne, gdy wzięło w nim udział 40 uprawnionych mieszkańców.

5. Jeżeli w zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, sołtys wyznacza ponowny termin zebrania w tym samym dniu za 15 minut.

Zebranie przeprowadzone w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników.

§ 10

1. Przewodniczenie obradom zebrania wiejskiego uprawnia do decydowania o:

1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców, określanie czasu dla każdego z nich,

2) udzielanie głosu poza kolejnością,

3) odebranie głosu,

4) zamknięcie dyskusji.

§ 11

Uchwały zebrania wiejskiego zapadają większością głosów, w głosowaniu jawnym w obecności osób uczestniczących w nim, o ile ustawy lub niniejszy statut nie stanowią inaczej.

§ 12

1. Sołtys wykonuje uchwały zebrania wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.

2. Do zadań sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich i przewodniczenie ich obradom,

2) przygotowywanie projektów uchwał zebrań wiejskich,

3) działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Gminy i Wójta Gminy,

4) gospodarowanie mieniem przekazanym sołectwu,

5) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Gminy i Wójta Gminy,

6) uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez Wójta Gminy oraz w sesjach Rady Gminy,

7) informowanie mieszkańców o wszystkich ważnych dla sołectwa sprawach,

8) wykonywanie zadań wynikających z przepisów ogólnie obowiązujących, a w szczególności w zakresie spraw ochrony przeciwpożarowej, zapobiegania klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków.

3. Na zebraniach wiejskich sołtys składa informację o swojej działalności, jak również Rady Sołeckiej.

4. W czasie niemożności pełnienia urzędu przez sołtysa spowodowanej chorobą, dłuższym wyjazdem bądź innymi przemijającymi okolicznościami jego obowiązki przejmuje członek Rady Sołeckiej w uzgodnieniu z Wójtem Gminy. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 12 ust. 4).

§ 13

Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 13).

§ 14

1. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka, która ma charakter opiniodawczy i doradczy.

2. Rada Sołecka liczy 3 osoby. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 14 ust. 2).

3. Liczbę członków Rady Sołeckiej ustala wyborcze zebranie wiejskie.

4. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest sołtys.

5. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 15

1. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) przygotowywanie zebrań,

2) zbieranie wniosków innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,

3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,

4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,

5) współpraca z organizacjami w celu wspólnej realizacji zadań. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 15 pkt 5).

R o z d z i a ł IV

Zasady i tryb wyboru sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 16

1. Wybory przeprowadza się z zachowaniem zasady: tajności, bezpośredniości, powszechności i równości.

2. Wybory na sołtysa i członków Rady Sołeckiej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów.

3. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 16).

§ 17

1. Wybory sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza się w drodze uchwały Rady Gminy.

2. Zebranie, o którym mowa w ust. 1, należy odbyć w ciągu 3 miesięcy od dnia upływu ich kadencji.

3. Zebranie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Wójta Gminy, który w uzgodnieniu z ustępującym sołtysem ustala termin i miejsce zebrania. Sołtys z upoważnienia Wójta Gminy zawiadamia mieszkańców o dacie zebrania na co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem.

§ 18

1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3-osobowym spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa.

2. Do zadań komisji należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów, ustalenie czy posiadają czynne prawo wyborcze,

2) przeprowadzenie głosowania, w pierwszej kolejności na sołtysa, a następnie do Rady Sołeckiej,

3) sporządzenie protokołów z wyborów, które podpisują wszyscy członkowie komisji skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania.

3. Sołtysem zostaje wybrany kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów.

4. Za wybranych członków Rady Sołeckiej uważa się tych kandydatów, którzy kolejno uzyskali największą liczbę głosów.

§ 19

1. Odwołania sołtysa przed upływem kadencji może dokonać zebranie wiejskie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Gminy. Odwołanie z inicjatywy zebrania wiejskiego wymaga zatwierdzenia przez Radę Gminy.

2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej polowy uprawnionych do głosowania uczestników zebrania.

3. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek sołtysa lub na wniosek 20% mieszkańców.

4. Odwołanie sołtysa lub poszczególnych członków Rady Sołeckiej następuje po wysłuchaniu zainteresowanych, chyba że okoliczności uniemożliwiają ich wysłuchanie.

§ 20

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, Rada Gminy zarządza ponowne wybory.

2. Ponowne wybory lub uzupełnienie składu Rady Sołeckiej zarządza sołtys.

3. Przepis ust. 1 nie stosuje się, jeżeli do upływu kadencji organów sołectwa pozostało nie więcej jak 3 miesiące. W tym przypadku obowiązki sołtysa pełni członek Rady Sołeckiej wskazany przez Wójta Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 20 ust. 1 i 3).

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 21

1. Na wniosek sołectwa Rada Gminy może przekazać mienie komunalne do ich zarządu.

2. Uchwała zebrania wiejskiego w sprawie przejęcia mienia wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności 50% uprawnionych mieszkańców sołectwa.

3. Sołectwo zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego tytułu.

§ 22

1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Sołectwo samodzielnie gospodaruje środkami pozyskanymi z mienia będącego w ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem sołectwa.

3. Rada Sołecka może poszukiwać środków finansowych poza budżetem gminy, np. darowizny od osób fizycznych, prawnych, z organizacji imprez.

§ 23

W terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy Rada Sołecka zobowiązana jest do przygotowania i przedłożenia Wójtowi Gminy propozycji do projektu budżetu gminy na następny rok budżetowy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914--1/5/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. na § 23).

R o z d z i a ł VI

Nadzór nad działalnością sołectwa

§ 24

Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 25

Działalność sołectwa podlega kontroli Rady Gminy Krotoszyce, która w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

§ 26

Kontrolująca sołectwo Komisja Rewizyjna ma prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz jej organów.

§ 27

1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Radzie Gminy uchwał zebrania wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.

3. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Rada Gminy.

R o z d z i a ł VII

Przepisy końcowe

§ 28

Zmiany niniejszego statutu dokonuje Rada Gminy Krotoszyce przy zachowaniu postanowień § 4 ust. 1 pkt 1 statutu.