1223 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH z dnia 27 marca 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Polkowice Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Polkowice w brzmieniu załącznika do uchwały.
§ 2
Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Polkowicach:
– nr XVII/212/00 z dnia 16 czerwca 2000 r. w sprawie jednolitego tekstu Statutu Gminy Pol-kowice,
– nr XXIV/276/01 z dnia 16 marca 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Polkowice,
– nr XXVII/323/01 z dnia 31 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Polkowice.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą- skiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
IRENEUSZ TRACZYK |
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 27 marca 2003 r. (poz. 1223)
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy stanowią wspólnotę samorządową.
§ 2
Ilekroć w przepisach Statutu Gminy Polkowice jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Gminie, należy rozumieć przez to Gminę Polkowice,
2) Radzie, należy rozumieć przez to Radę Miejską w Polkowicach,
3) Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym, należy rozumieć przez to Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Polkowicach,
4) radnym, należy rozumieć przez to radnego Rady Miejskiej w Polkowicach,
5) klubie, należy rozumieć przez to klub radnych Rady Miejskiej w Polkowicach,
6) Komisji, należy rozumieć przez to Komisję Rady Miejskiej w Polkowicach,
7) Burmistrzu, należy rozumieć przez to Burmistrza Gminy Polkowice,
8) Statucie, należy rozumieć przez to Statut Gminy Polkowice,
9) ustawie, należy rozumieć przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).
§ 3
1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 158,8 km2.
2. Granice terytorialne Gminy wskazane są na mapie, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
3. Herbem Gminy jest herb Miasta Polkowice w wersji historycznej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Statutu.
4. Herb jest znakiem prawnie chronionym.
5. Rozpowszechnianie herbu Gminy wymaga zgody Burmistrza.
6. Gmina posiada chorągiew ustanowioną uchwałą nr XXX/267/97 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 30 kwietnia 1997 r. w sprawie chorągwi Gminy Polkowice.
7. Gmina posługuje się pieczęcią metalową tłoczoną, okrągłą, zawierającą pośrodku herb, a w otoku napis “Gmina Polkowice”.
§ 4
1. Osoby szczególnie zasłużone dla Gminy mogą zostać wyróżnione przez Radę honorowym obywatelstwem Gminy.
2. Zasady i tryb nadawania honorowego obywatelstwa określa uchwała Rady.
§ 5
Siedzibą organów Gminy jest miasto Polkowice.
§ 6
Zakres działania i zadania Gminy określają odrębne przepisy
§ 7
Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw lub przejęte w drodze porozumienia.
§ 8
Rada może powołać Młodzieżową Radę Miejską, nadając jej statut, który określa tryb wyboru członków Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz zasady jej działania.
§ 9
1. Zadania własne Gminy określają odrębne przepisy.
2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,
3) współdziałanie między jednostkami samorządu terytorialnego,
4) współdziałania z innymi podmiotami na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
3. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 3.
§ 10
1. W sprawach określonych w ustawie Rada postanawia o przeprowadzeniu referendum lub konsultacji. Rada może również postanowić o przeprowadzeniu referendum lub konsultacji społecznej w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa. Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji określa uchwała Rady.
R o z d z i a ł II
Organizacja i tryb pracy Rady
§ 11
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. Rada składa się z 21 radnych wybranych przez mieszkańców Gminy.
3. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
4. Organizację i tryb pracy Rady określa Regulamin Pracy Rady Miejskiej.
§ 12
Zakres działania Rady określają odrębne przepisy.
§ 13
1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących, a także odwołuje ich, na zasadach określonych ustawą.
2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego.
R o z d z i a ł III
Radni i kluby radnych
§ 14
1. Radny kieruje się dobrem gminnej wspólnoty samorządowej.
2. Radny obowiązany jest utrzymywać stałą więź z mieszkańcami Gminy. Nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
§ 15
1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.
2. Klub liczy co najmniej 3 radnych. Radny może należeć tylko do jednego klubu.
3. Do powstania klubu wymagane jest doręczenie Przewodniczącemu zawiadomienia o jego założeniu wraz z listą członków i oświadczeniami o założeniu klubu bądź przystąpieniu do niego. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów działających w Radzie.
4. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i Statucie.
R o z d z i a ł IV
Komisja Rewizyjna
§ 16
1. W celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Do zadań Komisji należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,
2) opiniowanie wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium,
3) wykonywanie innych zadań w zakresie kontroli zleconych przez Radę.
§ 17
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej podjęcie działań kontrolnych nieprzewidzianych zatwierdzonym planem pracy.
§ 18
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 15 maja każdego roku, sprawozdanie ze swojej działalności z roku poprzedniego.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,
e) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na żądanie Rady określające przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 19
1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
3. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Kontrole przeprowadza zespół kontrolny powołany z grona Komisji Rewizyjnej, która określa przedmiot kontroli, skład zespołu oraz osobę kierującą pracą zespołu.
5. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.
6. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części zespołu kontrolującego, osoby te zobowiązane są do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
7. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 6, składa się Przewodniczącemu Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.
§ 20
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.
§ 21
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
§ 22
Komisja Rewizyjna rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy w terminie do 10 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.
R o z d z i a ł V
Organ wykonawczy Gminy
§ 23
1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania wyboru Burmistrza określa ustawa.
§ 24
Zadaniem Burmistrza jest reprezentacja Gminy w stosunkach z innymi podmiotami na zewnątrz oraz kierowanie bieżącymi sprawami Gminy.
§ 25
Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach międzygminnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.
§ 26
Burmistrz, w drodze zarządzenia, określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy, przy pomocy którego wykonuje przepisane prawem zadania.
§ 27
1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składane są jednoosobowo przez Burmistrza.
2. Burmistrz może upoważnić swego zastępcę do składania oświadczeń woli samodzielnie albo z inną upoważnioną osobą.
R o z d z i a ł VI
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 28
1. Sołectwa i osiedla tworzy się w Gminie w drodze uchwał Rady. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa lub osiedla poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami Gminy lub z ich inicjatywy.
2. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie.
3. Łączenie, podział oraz znoszenie jednostki pomocniczej odbywa się na zasadach określonych w ust. 1.
§ 29
Organizację i tryb działania jednostki pomocniczej określa jej statut nadawany uchwałą Rady.
§ 30
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa Rada w odrębnych statutach sołectw.
§ 31
1. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej Gminy jest rada tej jednostki.
2. Organem wykonawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej Gminy jest zarząd, na czele którego stoi przewodniczący.
3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek.
§ 32
Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.
§ 33
1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada ustala w uchwale budżetowej wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z uchwały budżetowej Gminy.
§ 34
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Burmistrzowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
R o z d z i a ł VII
Jawność działania organów Gminy
§ 35
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym z protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.
3. Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do organów jednostek pomocniczych.
§ 36
1. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości, w drodze ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w budynku siedziby Rady termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją. W ogłoszeniu o porządku obrad zaznacza się sprawy, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad Przewodniczący może powiadomić także prasę, radio i telewizję działającą na terenie Gminy.
3. Procedurę określoną w ust. 1 stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji Rady, z tym że uprawnienia i obowiązki Przewodniczącego wykonuje Przewodniczący komisji lub inna wskazana przez niego osoba.
4. Publiczność oraz przedstawiciele prasy, radia i telewizji mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.
5. Przed przystąpieniem do punktu obrad Rady lub komisji, obejmującego sprawę zawierającą informację objętą ustawowym ograniczeniem jawności, Przewodniczący Rady lub odpowiednio komisji informuje o tym zebranych, zarządzając jednocześnie opuszczenie pomieszczenia, w którym odbywa się sesja lub posiedzenie przez osoby niespełniające wymogów określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 11, poz. 95; z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462; z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1198, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800; z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804).
§ 37
1. Każdy ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania przez Gminę zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń Rady i jej komisji.
2. Tryb i zasady udostępniania określają odrębne przepisy.
R o z d z i a ł VIII
Pracownicy samorządowi
§ 38
Status prawny pracowników samorządowych Urzędu Gminy określa ustawa.
§ 39
Pracownicy Urzędu Gminy są zatrudniani:
1) na podstawie wyboru: Burmistrz,
2) na podstawie mianowania: dyrektorzy Wydziałów Urzędu Gminy,
3) na podstawie powołania: Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy,
4) na podstawie umowy o pracę: pozostali pracownicy Urzędu Gminy.
§ 40
Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
R o z d z i a ł IX
Postanowienia końcowe
§ 41
Zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie Statutu. Zmiana wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)
Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Polkowice:
1) Straż Miejska,
2) Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) Szkoła Podstawowa nr 1,
4) Szkoła Podstawowa nr 2,
5) Szkoła Podstawowa nr 3,
6) Szkoła Podstawowa w Jędrzychowie,
7) Gimnazjum nr 1 w Polkowicach,
8) Przedszkole Miejskie nr 2,
9) Przedszkole Miejskie nr 3,
10) Przedszkole Miejskie nr 4,
11) Przedszkole Miejskie nr 5,
12) Polkowicki Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji “Impresja”,
13) Żłobek Miejski,
14) Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna,
15) Urząd Gminy Polkowice.