1223

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH

z dnia 27 marca 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Polkowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591;
z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214,
poz. 1806) uchwala się, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Polkowice w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2

Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Polkowicach:

– nr XVII/212/00 z dnia 16 czerwca 2000 r. w sprawie jednolitego tekstu Statutu Gminy Pol-kowice,

– nr XXIV/276/01 z dnia 16 marca 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Polkowice,

– nr XXVII/323/01 z dnia 31 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Polkowice.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą- skiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

IRENEUSZ TRACZYK

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 27 marca 2003 r. (poz. 1223)

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy stanowią wspólnotę samorządową.

§ 2

Ilekroć w przepisach Statutu Gminy Polkowice jest mowa bez bliższego określenia o:

1) Gminie, należy rozumieć przez to Gminę Polkowice,

2) Radzie, należy rozumieć przez to Radę Miejską w Polkowicach,

3) Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym, należy rozumieć przez to Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Polkowicach,

4) radnym, należy rozumieć przez to radnego Rady Miejskiej w Polkowicach,

5) klubie, należy rozumieć przez to klub radnych Rady Miejskiej w Polkowicach,

6) Komisji, należy rozumieć przez to Komisję Rady Miejskiej w Polkowicach,

7) Burmistrzu, należy rozumieć przez to Burmistrza Gminy Polkowice,

8) Statucie, należy rozumieć przez to Statut Gminy Polkowice,

9) ustawie, należy rozumieć przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).

§ 3

1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 158,8 km2.

2. Granice terytorialne Gminy wskazane są na mapie, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

3. Herbem Gminy jest herb Miasta Polkowice w wersji historycznej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Statutu.

4. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

5. Rozpowszechnianie herbu Gminy wymaga zgody Burmistrza.

6. Gmina posiada chorągiew ustanowioną uchwałą nr XXX/267/97 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 30 kwietnia 1997 r. w sprawie chorągwi Gminy Polkowice.

7. Gmina posługuje się pieczęcią metalową tłoczoną, okrągłą, zawierającą pośrodku herb, a w otoku napis “Gmina Polkowice”.

§ 4

1. Osoby szczególnie zasłużone dla Gminy mogą zostać wyróżnione przez Radę honorowym obywatelstwem Gminy.

2. Zasady i tryb nadawania honorowego obywatelstwa określa uchwała Rady.

§ 5

Siedzibą organów Gminy jest miasto Polkowice.

§ 6

Zakres działania i zadania Gminy określają odrębne przepisy

§ 7

Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw lub przejęte w drodze porozumienia.

§ 8

Rada może powołać Młodzieżową Radę Miejską, nadając jej statut, który określa tryb wyboru członków Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz zasady jej działania.

§ 9

1. Zadania własne Gminy określają odrębne przepisy.

2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

3) współdziałanie między jednostkami samorządu terytorialnego,

4) współdziałania z innymi podmiotami na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

3. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 3.

§ 10

1. W sprawach określonych w ustawie Rada postanawia o przeprowadzeniu referendum lub konsultacji. Rada może również postanowić o przeprowadzeniu referendum lub konsultacji społecznej w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa. Zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji określa uchwała Rady.

R o z d z i a ł II

Organizacja i tryb pracy Rady

§ 11

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Rada składa się z 21 radnych wybranych przez mieszkańców Gminy.

3. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

4. Organizację i tryb pracy Rady określa Regulamin Pracy Rady Miejskiej.

§ 12

Zakres działania Rady określają odrębne przepisy.

§ 13

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących, a także odwołuje ich, na zasadach określonych ustawą.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego.

R o z d z i a ł III

Radni i kluby radnych

§ 14

1. Radny kieruje się dobrem gminnej wspólnoty samorządowej.

2. Radny obowiązany jest utrzymywać stałą więź z mieszkańcami Gminy. Nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

§ 15

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Klub liczy co najmniej 3 radnych. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

3. Do powstania klubu wymagane jest doręczenie Przewodniczącemu zawiadomienia o jego założeniu wraz z listą członków i oświadczeniami o założeniu klubu bądź przystąpieniu do niego. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów działających w Radzie.

4. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i Statucie.

R o z d z i a ł IV

Komisja Rewizyjna

§ 16

1. W celu kontrolowania działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Do zadań Komisji należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy i występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,

2) opiniowanie wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium,

3) wykonywanie innych zadań w zakresie kontroli zleconych przez Radę.

§ 17

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej podjęcie działań kontrolnych nieprzewidzianych zatwierdzonym planem pracy.

§ 18

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 15 maja każdego roku, sprawozdanie ze swojej działalności z roku poprzedniego.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

e) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na żądanie Rady określające przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 19

1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Kontrole przeprowadza zespół kontrolny powołany z grona Komisji Rewizyjnej, która określa przedmiot kontroli, skład zespołu oraz osobę kierującą pracą zespołu.

5. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.

6. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części zespołu kontrolującego, osoby te zobowiązane są do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

7. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 6, składa się Przewodniczącemu Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.

§ 20

Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

§ 21

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

§ 22

Komisja Rewizyjna rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy w terminie do 10 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.

R o z d z i a ł V

Organ wykonawczy Gminy

§ 23

1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyboru Burmistrza określa ustawa.

§ 24

Zadaniem Burmistrza jest reprezentacja Gminy w stosunkach z innymi podmiotami na zewnątrz oraz kierowanie bieżącymi sprawami Gminy.

§ 25

Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach międzygminnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

§ 26

Burmistrz, w drodze zarządzenia, określa regulamin organizacyjny Urzędu Gminy, przy pomocy którego wykonuje przepisane prawem zadania.

§ 27

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składane są jednoosobowo przez Burmistrza.

2. Burmistrz może upoważnić swego zastępcę do składania oświadczeń woli samodzielnie albo z inną upoważnioną osobą.

R o z d z i a ł VI

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 28

1. Sołectwa i osiedla tworzy się w Gminie w drodze uchwał Rady. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa lub osiedla poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami Gminy lub z ich inicjatywy.

2. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie.

3. Łączenie, podział oraz znoszenie jednostki pomocniczej odbywa się na zasadach określonych w ust. 1.

§ 29

Organizację i tryb działania jednostki pomocniczej określa jej statut nadawany uchwałą Rady.

§ 30

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.

3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa Rada w odrębnych statutach sołectw.

§ 31

1. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej Gminy jest rada tej jednostki.

2. Organem wykonawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej Gminy jest zarząd, na czele którego stoi przewodniczący.

3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek.

§ 32

Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.

§ 33

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada ustala w uchwale budżetowej wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z uchwały budżetowej Gminy.

§ 34

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Burmistrzowi.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

R o z d z i a ł VII

Jawność działania organów Gminy

§ 35

1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym z protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.

3. Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do organów jednostek pomocniczych.

§ 36

1. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości, w drodze ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w budynku siedziby Rady termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją. W ogłoszeniu o porządku obrad zaznacza się sprawy, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności.

2. O terminie, miejscu i porządku obrad Przewodniczący może powiadomić także prasę, radio i telewizję działającą na terenie Gminy.

3. Procedurę określoną w ust. 1 stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji Rady, z tym że uprawnienia i obowiązki Przewodniczącego wykonuje Przewodniczący komisji lub inna wskazana przez niego osoba.

4. Publiczność oraz przedstawiciele prasy, radia i telewizji mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.

5. Przed przystąpieniem do punktu obrad Rady lub komisji, obejmującego sprawę zawierającą informację objętą ustawowym ograniczeniem jawności, Przewodniczący Rady lub odpowiednio komisji informuje o tym zebranych, zarządzając jednocześnie opuszczenie pomieszczenia, w którym odbywa się sesja lub posiedzenie przez osoby niespełniające wymogów określonych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 11, poz. 95; z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462; z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1198, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800; z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804).

§ 37

1. Każdy ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania przez Gminę zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń Rady i jej komisji.

2. Tryb i zasady udostępniania określają odrębne przepisy.

R o z d z i a ł VIII

Pracownicy samorządowi

§ 38

Status prawny pracowników samorządowych Urzędu Gminy określa ustawa.

§ 39

Pracownicy Urzędu Gminy są zatrudniani:

1) na podstawie wyboru: Burmistrz,

2) na podstawie mianowania: dyrektorzy Wydziałów Urzędu Gminy,

3) na podstawie powołania: Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy,

4) na podstawie umowy o pracę: pozostali pracownicy Urzędu Gminy.

§ 40

Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 41

Zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie Statutu. Zmiana wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Polkowice (poz. 1223)

Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Polkowice:

1) Straż Miejska,

2) Ośrodek Pomocy Społecznej,

3) Szkoła Podstawowa nr 1,

4) Szkoła Podstawowa nr 2,

5) Szkoła Podstawowa nr 3,

6) Szkoła Podstawowa w Jędrzychowie,

7) Gimnazjum nr 1 w Polkowicach,

8) Przedszkole Miejskie nr 2,

9) Przedszkole Miejskie nr 3,

10) Przedszkole Miejskie nr 4,

11) Przedszkole Miejskie nr 5,

12) Polkowicki Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji “Impresja”,

13) Żłobek Miejski,

14) Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna,

15) Urząd Gminy Polkowice.