1221

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W ŚWIEBODZICACH

z dnia 20 marca 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie
gminy Świebodzice

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622 ze zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy, Rada Miejska
w Świebodzicach uchwala, co następuje:

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Świebodzice, które dotyczą:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,

2) rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także wymagań dotyczących ich rozmieszczania oraz utrzymywania odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,

5) wymagań w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,

6) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zmianami),

2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz inne jednostki organizacyjne i osoby prawne posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

3) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne,

4) odpadach niebezpiecznych – należy przez to rozumieć odpady niebezpieczne w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach,

5) odpadach medycznych – rozumie się przez to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny,

6) odpadach weterynaryjnych – rozumie się przez to odpady powstające w związku z badaniem, leczeniem zwierząt lub świadczeniem usług weterynaryjnych, a także w związku z prowadzeniem badań naukowych i doświadczeń na zwierzętach,

7) podmiotach uprawnionych – należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne i przedsiębiorców, posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy,

8) posiadaczu odpadów – rozumie się przez to każdego, kto faktycznie włada odpadami (wytwórcę odpadów, inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną); domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości,

9) wytwórcy odpadów – rozumie się przez to każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działanie powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów,

10) zwierzętach gospodarskich – rozumie się przez to konie, bydło domowe, osły, muły, zwierzęta gatunków: jeleń lub daniel utrzymywane w warunkach fermowych, świnie, owce i kozy,

11) drobnym inwentarzu – rozumie się przez to drób (kura, kaczka, gęś, indyk, przepiórka, perlica, struś), zwierzęta futerkowe (lis pospolity, lis polarny, norka, tchórz, jenot, nutria, szynszyl, królik), gołębie i pszczoły,

12) pas drogowy – rozumie się przez to wydzielony pas terenu, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz do ruchu pieszych, wraz z leżącymi w jego ciągu obiektami inżynierskimi, placami, zatokami postojowymi oraz znajdującymi się w wydzielonym pasie terenu chodnikami, ścieżkami rowerowymi, drogami zbiorczymi, drzewami i krzewami oraz urządzeniami technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości
i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

1) utrzymywania porządku w obrębie nieruchomości oraz dbałości o estetyczny wygląd budynków i ich otoczenia,

2) systematycznego sprzątania terenu nieruchomości i pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców z zanieczyszczeń i nieprzydatnych przedmiotów,

3) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości w taki sposób, aby nie powodowały zakłóceń w ruchu pieszym i kołowym, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości,

4) stosowania środków ograniczających śliskość nawierzchni na częściach nieruchomości, o których mowa w pkt 3, i usuwania tych środków niezwłocznie po ustaniu przyczyny ich zastosowania,

5) usuwania nawisów (sopli) lodowych z okapów, rynien i innych części elewacji,

6) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę pojemników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów, po wcześniejszym uzgodnieniu rodzaju zbiorników z uprawnionym podmiotem, któremu właściciel zlecił wywóz odpadów albo powierzył temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki na odpady,

7) gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w miejscach na ten cel wyznaczonych zgodnie z wymaganiami określonymi w niniejszej uchwale oraz w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi,

8) przyłączenia urządzeń sanitarnych zlokalizowanych na nieruchomości do istniejącej sieci sanitarnej; w przypadku braku dostępu nieruchomości do takiej sieci, wyposażenie nieruchomości w szczelne zbiorniki bezodpływowe przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych lub w przydomowe oczyszczalnie ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych,

9) systematycznego opróżniania gromadzonych w zbiornikach odpadów ciekłych i niedopuszczanie do ich przepełnienia i wylewania na powierzchnię gruntu,

10) utrzymywania w należytym stanie sanitarnym i porządkowym urządzeń służących do gromadzenia wszelkich odpadów komunalnych, a jeżeli stanowią one jego własność, również należyty stan techniczny,

11) utrzymania w należytym stanie zjazdów z gruntów przyległych do drogi publicznej,

12) odprowadzania wody i ścieków z urządzeń gospodarskich lub zakładowych wyłącznie do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a z urządzeń i rowów melioracyjnych do cieków wodnych.

2. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości stanowiących mienie komunalne, należą do zarządcy tych nieruchomości, który niezależnie od obowiązków wymienionych w ust. 1, zobowiązany jest także do:

1) zamiatania alei parkowych, a także utwardzonych części terenu i chodników położonych wzdłuż zarządzanych nieruchomości tak, aby nie dopuścić do zalegania na nich zanieczyszczeń i opadu liści przez czas dłuższy niż doba,

2) pozbycia się błota, śniegu i lodu oraz sprzątania innych zanieczyszczeń z chodników, a także parkingów, na których pobiera się opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych,

3) systematycznego koszenia i utrzymywania w należytym stanie terenów zieleni miejskiej.

3. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych, zlokalizowanych w granicach miasta, należą do zarządu drogi, który niezależnie od obowiązków wymienionych w ust. 1, zobowiązany jest także do:

1) zamiatania, a w okresie zimowym zbierania i pozbywania się błota, śniegu i lodu z ulic i placów – wg potrzeb,

2) czyszczenia, wykaszania i stałego utrzymania w należytym stanie rowów położonych wzdłuż dróg publicznych,

3) odśnieżania i likwidowania śliskości nawierzchni dróg i ulic położonych w granicach miasta, w okresie zimowym – wg kategorii zimowego utrzymania tych dróg zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) oczyszczania z błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników zlokalizowanych przy ulicach, o których mowa w pkt 1 i 2, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na tych chodnikach,

5) usuwania błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi,

6) zbierania i usuwania odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego celu przeznaczonych, zlokalizowanych w pasie drogowym, a także utrzymywania tych urządzeń w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

4. Właściciele pojazdów samochodowych, parkowanych stale na poboczu jezdni i chodnikach zobowiązani są do usuwania śniegu oraz utrzymywania czystości i porządku na powierzchni obejmującej pas szerokości 1,5 m wokół parkującego samo- chodu.

5. Przedsiębiorcy użytkujący tereny służące komunikacji publicznej zobowiązani są do codziennego sprzątania i pozbywania się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych.

§ 4

1. W przypadku zapewnienia przez podmiot uprawniony urządzeń służących do segregowania odpadów, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do segregowania zebranych odpadów od dnia dostarczenia tych urządzeń.

2. Dla celów segregacji zebranych odpadów, wyodrębnia się:

1) odpady metalowe,

2) odpady papierowe,

3) odpady szklane,

4) odpady tworzyw sztucznych,

5) odpady odzieżowe.

§ 5

Właściciel nieruchomości zobowiązany jest umożliwić podmiotom uprawnionym nieodpłatne ustawienie w miejscach usytuowania urządzeń do gromadzenia odpadów, pojemników do selektywnej zbiórki odpadów, o których mowa w § 4 ust. 2.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu obowiązku zbierania oraz pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości, zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług podmiotu uprawnionego, przez okazanie, na każde żądanie Burmistrza Miasta Świebodzice lub upoważnionego przez niego pracownika, umowy i dowodów płacenia za wykonywane usługi.

2. W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje faktu korzystania z usług, o których mowa w ust. 1, obowiązki określone w niniejszej uchwale przejmuje w trybie wykonania zastępczego Gmina.

§ 7

1. Mycie i naprawa pojazdów w miejscach publicznych jest zabronione.

2. Doraźne naprawy, obsługa i regulacje pojazdów samochodowych winny odbywać się w sposób nie- naruszający postanowień niniejszej uchwały i przepisów odrębnych.

§ 8

Zaśmiecanie lub zanieczyszczanie pasa drogowego jest zabronione.

Rodzaj urządzeń przeznaczonych do zbierania
odpadów komunalnych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymania w należytym stanie

§ 9

1. Do zbierania odpadów komunalnych stałych stosowane winny być pojemniki standardowe, dostosowanych do opróżniania ich przez specjalistyczny sprzęt do wywozu nieczystości.

2. Dopuszcza się stosowanie pojemników innych niż standardowe, po wcześniejszym uzgodnieniu przez właściciela nieruchomości z podmiotem uprawnionym, ich rodzaju.

§ 10

Do gromadzenia odpadów zbieranych w sposób selektywny winny być stosowane:

1) na terenach zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej – różnobarwne worki z nieprzepuszczalnej folii,

2) na terenach zabudowy wielorodzinnej – odpowiednio oznakowane pojemniki, ustawione w miejscach ogólnie dostępnych, przeznaczone do zbiórki w systemie donoszenia.

§ 11

Zbiorniki bezodpływowe na odpady komunalne ciekłe powinny być wykonane i użytkowane w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do ziemi.

§ 12

Do gromadzenia odpadów ulicznych stosuje się stabilne i łatwe do opróżniania kosze na odpady, umieszczone odpowiednio do natężenia ruchu pieszego.

§ 13

1. Na każdej nieruchomości powinien być ustawiony co najmniej jeden pojemnik przeznaczony na zbieranie stałych odpadów komunalnych, odpowiadający gabarytowo ilości wytwarzanych tam odpadów.

2. Dopuszcza się wspólne korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z jednego pojemnika służącego do gromadzenia stałych odpadów komunalnych.

3. Ilość odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz ilość pojemników niezbędnych do zbierania odpadów z tej nieruchomości ustala się na podstawie wskaźnika ich gromadzenia, o którym mowa w ust. 4,

4. W celu jednolitego stosowania rozliczeń za wywóz odpadów komunalnych, pomiędzy podmiotem uprawnionym a właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem wielorodzinnym oraz właścicielem przedsiębiorstwa produkcyjnego, handlowego bądź usługowego, ustala się wskaźnik gromadzenia odpadów wynoszący 1800 l rocznie na jedną osobę zamieszkałą w budynku wielorodzinnym oraz jedną osobę zatrudnioną w przedsiębiorstwie produkcyjnym, handlowym bądź usługowym.

5. Dopuszcza się możliwość stosowania rozliczeń, o których mowa w ust. 4, wg pojemności usytuowanych na nieruchomości pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.III.0911-23/54/03 z dnia 11 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 13 pkt 3 i 4).

§ 14

Zobowiązuje się podmioty uprawnione do:

1) używania pojazdów specjalistycznych do wywozu odpadów komunalnych stałych i płynnych,

2) wyposażania nieruchomości w standardowe urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych stałych, jeżeli właściciel nieruchomości w umowie o pełnienie usług nie zobowiąże się do ich zapewnienia ,

3) dokonywania dezynfekcji tych urządzeń,

4) wywozu wszelkich odpadów komunalnych z nieruchomości oraz ich unieszkodliwiania w miejscach i obiektach do tego przeznaczonych,

5) rozmieszczania i opróżniania koszy ulicznych na odpady komunalne stałe,

6) oczyszczania miejsc padnięcia zwierzęcia bezdomnego na terenach stanowiących własność Gminy oraz do przeprowadzenia utylizacji padliny.

§ 15

1. Lokalizacja miejsc przeznaczonych na ustawienie urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych stałych oraz zbiorników do gromadzenia odpadów płynnych, powinna spełniać warunki określone w ustawie – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

2. Zabrania się ustawiania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w pasach zieleni, na chodnikach i na jezdni.

§ 16

1. Miejsca usytuowania urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych stałych, powinny być utwardzone i dostępne dla pracowników podmiotu uprawnionego oraz specjalistycznych pojazdów do wywozu tych odpadów.

2. Przy zabudowie wielorodzinnej, miejsca opisane w ust. 1, powinny być dostępne także dla osób niepełnosprawnych.

§ 17

Za utrzymanie czystości w miejscu ustawienia urządzeń do gromadzenia odpadów odpowiedzialny jest odpowiednio: właściciel nieruchomości, zarządca mienia komunalnego oraz zarząd drogi, a za zapewnienie czystości po dokonanym opróżnieniu pojemników, odpowiada podmiot uprawniony.

§ 18

Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych winny być utrzymywane w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Częstotliwości i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów służących do użytku publicznego

§ 19

Wywóz i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zarówno stałych jak i płynnych, może być wykonywany tylko przez podmioty uprawnione.

§ 20

1. Odbiór odpadów komunalnych od posiadacza lub wytwórcy tych odpadów winien odbywać się wg częstotliwości określonej w harmonogramie wywozu ustalonym przez podmiot uprawniony, ze szczególnym uwzględnieniem terminów odbioru odpadów gromadzonych w sposób selektywny.

2. Harmonogram wywozu odpadów komunalnych, o którym mowa w ust. 1, podlega zgłoszeniu w merytorycznie odpowiedzialnym za gospodarkę komunalną wydziale Urzędu Miejskiego.

3. Dopuszcza się wywóz odpadów komunalnych stałych, na każde zgłoszenie właściciela nieruchomości.

4. Wywóz odpadów komunalnych płynnych winien nastąpić na każde zgłoszenie właściciela, w terminie trzech dni od dnia zgłoszenia.

5. Wywóz odpadów wielkogabarytowych (meble, sprzęt gospodarstwa domowego itp.) oraz gruzu budowlanego winien odbywać się w miarę zgłaszanych przez posiadacza odpadów potrzeb.

§ 21

Wywóz odpadów komunalnych zebranych na terenie gminy Świebodzice może odbywać się wyłącznie:

1) na składowisko odpadów komunalnych w Starym Jaworowie – dotyczy odpadów komunalnych stałych, z wyłączeniem odpadów wymienionych w pkt 3,

2) do oczyszczalni ścieków w Świdnicy, Zawiszów – dotyczy odpadów komunalnych płynnych,

3) do punktów skupu lub zbiórki surowców wtórnych – dotyczy odpadów określonych w § 4 ust. 2 niniejszej uchwały.

§ 22

Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne stałe śniegu, lodu, gorącego żużlu, gruzu budowlanego, kamieni, płyt kamiennych, szlamu, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów niebezpiecznych, medycznych i weterynaryjnych, a także chwastów i ziemi z ogródków działkowych i przydomowych.

§ 23

Zabrania się spalania odpadów komunalnych, z wyjątkiem odpadów pochodzenia roślinnego, na otwartej przestrzeni oraz w piecach, które nie posiadają odpowiednich atestów.

§ 24

Zabrania się spalania w pojemnikach na odpady wszelkich odpadów komunalnych, a także suchych odpadów roślinnych.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 25

Osoby utrzymujące psy lub inne zwierzęta domowe zobowiązane są do opieki nad nimi, wykluczającej zagrożenie lub uciążliwość dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem przez nie pomieszczeń i miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 26

Zabrania się pozostawiania zwierząt domowych w miejscach publicznych bez nadzoru i odpowiednich zabezpieczeń.

§ 27

Psy bezdomne i pozostawione bez dozoru będą wyłapywane wg zasad i w terminach określonych w odrębnej uchwale Rady Miejskiej.

§ 28

1. Osoby utrzymujące psy zobowiązane są do zachowania stałej i bezpośredniej kontroli nad psem, a w szczególności:

1) prowadzenia psa na smyczy, a psa agresywnego dodatkowo w kagańcu,

2) przestrzegania zakazu wprowadzania psów do sklepów, lokali gastronomicznych, pomieszczeń biurowych, innych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów kultu religijnego,

3) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez psa,

4) uniemożliwiania dostępu psu do piaskownic.

2. W zakresie sanitarno-epidemiologicznym, do podstawowych obowiązków osoby utrzymującej psa należy:

1) poddawanie psa szczepieniom ochronnym,

2) zawiadamianie służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachorowania zwierzęcia na chorobę zakaźną,

3) poddanie obserwacji psa, który pogryzł człowieka.

3. Zabrania się:

1) pozostawiania psa bez dozoru, jeżeli jest on nienależycie uwiązany lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym albo na terenie należycie ogrodzonym,

2) szczucia lub doprowadzania psa przez drażnienie albo płoszenie do takiego stanu, że staje się on niebezpieczny,

3) wprowadzania psów bez smyczy na tereny zielone (parki, skwery).

4. Dopuszcza się zwalnianie ze smyczy psów z nałożonym kagańcem tylko w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, jeżeli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad zachowaniem psa.

§ 29

Osoby nadzorujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń z pomieszczeń i terenów przeznaczonych do publicznego użytku, spowodowane odchodami tych zwierząt.

§ 30

Kontrolę przestrzegania obowiązków ciążących na osobach utrzymujących zwierzęta domowe wyprowadzane w miejscach publicznych, powierza się Straży Miejskiej, a w pozostałych przypadkach nadzór należy do właściciela nieruchomości, na której przebywają zwierzęta.

Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt
gospodarskich

§ 31

Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich:

1) na terenach nieruchomości położonych przy ulicach wymienionych w załączniku do niniejszej uchwały,

2) na obszarach osiedli mieszkaniowych o zabudowie wielorodzinnej i jednorodzinnej,

3) w budynkach wielorodzinnych, w ogródkach przydomowych i ogródkach działkowych.

§ 32

1. Osoby utrzymujące zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, zobowiązuje się do zapewnienia w związku z utrzymywaniem tych zwierząt bezpieczeństwa osób i mienia w miejscach publicznych oraz w miejscach służących do użytku publicznego.

2. Warunki utrzymania zwierząt gospodarskich winny odpowiadać przepisom sanitarno-epidemiolo-gicznym, a także nie powodować zagrożenia dla środowiska naturalnego i uciążliwości dla innych użytkowników nieruchomości, na której chów jest prowadzony.

§ 33

1. Dopuszcza się utrzymywanie, nie w celach hodowlanych, drobnego inwentarza w ogródkach przydomowych, na terenach ogródków działkowych i terenach zabudowy jednorodzinnej.

2. Usytuowanie obiektów służących do chowu drobnego inwentarza winno odpowiadać warunkom określonym w odrębnych przepisach.

3. Miejsce chowu inwentarza, o którym mowa w ust. 1, należy utrzymywać w należytym stanie sanitarno-epidemiologicznym i w sposób niepowodujący zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz uciążliwości dla innych użytkowników nieruchomości, na której chów jest prowadzony.

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji

i terminy jej przeprowadzania

§ 34

Obowiązkowej deratyzacji podlegają nieruchomości na obszarze całej gminy Świebodzice.

§ 35

Obowiązkowa deratyzacja winna być przeprowadzana w miejscach sytuowania pojemników na odpady, zsypach i komorach zsypowych, korytarzach piwnicznych, węzłach cieplnych oraz przyłączach wodociągowych.

§ 36

Obowiązkowa akcja deratyzacji będzie przeprowadzana w kwietniu i listopadzie każdego roku kalendarzowego, a szczegółowe terminy określi Burmistrz Miasta Świebodzice, podając je do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie obwieszczenia w prasie lokalnej.

§ 37

1. W związku z prowadzoną obowiązkową deratyzacją właściciele nieruchomości zobowiązani są do:

1) gruntownego oczyszczenia terenu z nagromadzonych nieczystości przed jej rozpoczęciem,

2) szczególnego przestrzegania czystości na terenie nieruchomości w trakcie akcji,

3) zabezpieczenia miejsc wyłożenia trutki przed dostępem dzieci i zwierząt domowych.

2. Właściciele budynków wielorodzinnych zobowiązani są do powiadomienia właściwej jednostki sanitarno--epidemiologicznej o przeprowadzonej deratyzacji.

§ 38

W przypadku zwiększonej liczby gryzoni w danym roku kalendarzowym, zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzenia dodatkowego zabiegu deratyzacji, oprócz deratyzacji, w innym terminie niż określone w § 36 uchwały.

Postanowienia końcowe

§ 39

W celu podniesienia ogólnej estetyki miasta Burmistrz Miasta Świebodzice będzie organizować okresowe konkursy inspirujące podnoszenie stanu czystości i porządku, ładu i wyglądu estetycznego nieruchomości.

§ 40

1. Burmistrz Miasta Świebodzice powoła Zespół do Spraw Utrzymania Czystości i Porządku oraz określi zakres jego działania.

2. Zespół, o którym mowa w pkt 1, będzie dokonywać raz w roku, w terminie do 30 kwietnia, przeglądu stanu czystości i porządku w obrębie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy.

3. Burmistrz Miasta Świebodzice przedłoży, w terminie do 1 maja każdego roku kalendarzowego, wyniki przeglądu Radzie Miejskiej .

§ 41

Właściciele zwierząt gospodarskich oraz drobnego inwentarza zobowiązani są dostosować się do wymagań niniejszej uchwały, określonych w §§ 31–33, w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r.

§ 42

Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w niniejszej uchwale sprawuje Burmistrz Miasta Świebodzice; wykonanie tych obowiązków podlega egzekucji administracyjnej.

§ 43

Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszej uchwale, podlega karze grzywny określonej w art. 10 ust. 2 ustawy.

§ 44

Traci moc uchwała nr 493/XXVI/III/97 Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 20 marca 1997r. w sprawie szczegółowych zasad czystości i porządku na terenie gminy Świebodzice oraz ustalenia stawek za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

§ 45

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Świebodzice.

§ 46

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

WŁADYSŁAW GÓRA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Świebodzicach z dnia 20 marca 2003 r. (poz. 1221)

Wykaz ulic wyznaczających obszary, na których zabrania się

utrzymywania zwierząt gospodarskich

1. ul. Aleje Lipowe

2. ul. Armii Krajowej

3. ul. Browarowa

4. ul. Fabryczna

5. ul. Kolejowa

6. pl. Kościelny

7. ul. Mikołaja Kopernika

8. ul. Biskupa Ignacego Krasickiego

9. ul. Krótka

10. pl. Kościelny

11. pl. Legnionów Polskich

12. ul. 11 Listopada

13. ul. Młynarska

14. ul. Parkowa

15. ul. Park Miejski

16. ul. Patronacka

17. ul. Piaskowa

18. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego

19. ul. Pocztowa

20. ul. Polna

21. ul. Bolesława Prusa

22. ul. Aleksandra Puszkina

23. ul. Rekreacyjna

24. ul. Rynek

25. ul. Henryka Sienkiewicza

26. ul. Marii Skłodowskiej-Curie

27. ul. Juliusza Słowackiego

28. ul. Spokojna

29. ul. Stawowa

30. ul. Strzegomska

31. ul. Strzelecka

32. ul. Szkolna

33. ul. Świdnicka

34. ul. Towarowa

35. ul. Wałbrzyska

36. ul. Wąska

37. ul. Wiejska

38. ul. Wolności

39. ul. Zwycięstwa

40. ul. Stefana Żeromskiego

41. ul. Żwirki i Wigury