REGULAMIN STRAŻY MIEJSKIEJ W LUBINIE
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Regulamin Straży Miejskiej w Lubinie określa:
a) organizację wewnętrzną – strukturę organizacyjną,
b) zakres zadań poszczególnych referatów i stanowisk pracy.
2. Strukturę organizacyjną przedstawia załącznik nr 1.
§ 2
Straż Miejska w Lubinie jest samorządową umundurowaną formacją utworzoną do ochrony porządku publicznego na terenie miasta Lubina i działa w strukturze Urzędu Miejskiego w Lubinie jako wydział tego Urzędu o nazwie Komenda Straży Miejskiej.
R o z d z i a ł II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 3
1. W Komendzie Straży Miejskiej funkcjonują następujące kierownicze i samodzielne stanowiska pracy:
a) komendant,
b) zastępca komendanta,
c) kierownik referatu interwencyjnego,
d) strażnik dyżurny,
e) strażnik samodzielny specjalista ds. organizacyjnych,
f) strażnik samodzielny specjalista ds. logistyki,
g) strażnik koordynator ds. zabezpieczenia szkół.
2. W Komendzie Straży Miejskiej funkcjonują następujące referaty:
a) referaty interwencyjne I, II, III,
b) referat organizacyjno-logistyczny,
c) referat ds. zabezpieczenia szkół,
d) referat dyżurnych.
R o z d z i a ł III
ZASADY KIEROWANIA I ZAKRES ZADAŃ
KIEROWNICTWA
§ 4
1. Przełożonym komendanta jest Prezydent.
2. Komendant organizuje pracę Komendy Straży Miejskiej przy pomocy zastępcy komendanta i kierowników referatów interwencyjnych I, II, III.
§ 5
Do zadań komendanta należy:
1) organizowanie pracy, opracowanie programów i planów dotyczących realizacji zadań ustawowych Straży Miejskiej oraz szczegółowych instrukcji o sposobie realizacji zadań przez poszczególne referaty i stanowiska,
2) przygotowanie dla potrzeb Rady Miejskiej, Prezydenta sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
3) kierowanie bieżącymi sprawami wydziału, a zwłaszcza zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań,
4) ustalenie i dokonanie podziału zadań dla zastępcy komendanta i kierowników referatów interwencyjnych oraz kontrolowanie sposobu ich wykonania,
5) ustalenie zadań dla referatu organizacyjno- -logistycznego i kontrolowanie sposobu ich wykonania,
6) ustalenie zadań dla referatu dyżurnych i kontrolowanie sposobu ich wykonania,
7) ścisłe współdziałanie z wydziałami Urzędu Miejskiego w Lubinie, innymi organizacjami i instytucjami, a przede wszystkim z Policją w zakresie wynikającym z wykonywania zadań ustawowych,
8) opracowanie planów finansowych do projektu budżetu oraz bezpośrednie nadzorowanie wykonania zadań finansowych,
9) reprezentowanie Komendy Straży Miejskiej na zewnątrz,
10) dbanie o dyscyplinę pracy, przestrzeganie przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej,
11) przyjmowanie skarg, zażaleń i wniosków w zakresie należącym do otrzymanych kompetencji,
12) wnioskowanie o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z podległymi strażnikami,
13) zapewnienie podległym strażnikom niezbędnego wyposażenia oraz warunków do realizacji zadań służbowych,
14) dysponowanie mieniem, w tym środkami technicznymi i pojazdami,
15) wnioskowanie o przeszeregowanie, nagrody lub odznaczenia wyróżniających się strażników, a także o stosowanie kar dyscyplinarnych przewidzianych prawem,
16) wydawanie decyzji administracyjnych, dotyczących dopuszczania strzelnic do użytkowania oraz zatwierdzania regulaminu strzelnic.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/18/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 pkt 16).
§ 6
Do zadań zastępcy komendanta należy:
1) zastępowanie komendanta podczas jego nieobecności,
2) bezpośredni nadzór w zakresie realizacji zadań przez referaty interwencyjne,
3) analizowanie skuteczności wykonywanych zadań oraz opracowanie wniosków w celu doskonalenia form i metod pracy,
4) nadzór nad planowaniem służby i dostosowaniem jej do występujących potrzeb i zagrożeń,
5) przedstawianie (bezpośredni kontakt, opracowanie pism) właściwym służbom miejskim, stwierdzonych na terenie miasta nieprawidłowości, usterek, zaniedbań, wymagających bezpośredniej interwencji,
6) nadzór merytoryczny nad zasadnością postępowania mandatowego, ocena i analiza stosowanych środków prawnych oraz nadzór nad prawidłowością prowadzenia ewidencji i rozliczaniem bloczków mandatowych,
7) nadzór nad poprawnością merytoryczną sporządzanych wniosków o ukaranie,
8) organizacja okresowych odpraw strażników, mających na celu analizę bieżących zadań i sposobów ich realizacji,
9) prowadzenie nadzoru nad ewidencją i przechowywaniem dokumentów oraz pism, zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,
10) nadzorowanie prawidłowego przechowywania sprzętu technicznego, w tym nadzorowanie czyszczenia broni,
11) bezpośredni nadzór w zakresie realizacji zadań przez referat ds. zabezpieczenia szkół i referat organizacyjno-logistyczny,
12) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie zleconym przez komendanta oraz wykonywanie jego bieżących poleceń,
13) dowodzenie zabezpieczeniem imprez i uroczystości itp.
R o z d z i a ł IV
ZAKRES ZADAŃ POSZCZEGÓLNYCH REFERATÓW
I STANOWISK PRACY
§ 7
1. Zakres zadań referatu organizacyjno-logistycznego:
a) ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej:
przechowywanie i segregacja dokumentów zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,
b) powielenie pism i materiałów,
c) pobieranie i ewidencjonowanie materiałów biurowych, środków czystości, sprzętu i wyposażenia gospodarczego oraz wydawanie ich strażnikom,
d) przyjmowanie i nadawanie telefonogramów,
e) prowadzenie zbioru dokumentów,
f) prowadzenie komputerowej bazy danych,
g) sporządzanie biuletynu dobowego,
h) prowadzenie ewidencji i rozliczenia czasu pracy:
– w porze nocnej,
– w godzinach nadliczbowych,
i) prowadzenie dokumentacji związanej z wezwaniami i zobowiązaniami osób,
j) prowadzenie rozliczeń mandatów karnych oraz dokumentacji związanej z ich wydawaniem strażnikom,
k) prowadzenie rozliczeń mandatów karnych na potrzeby Wydziału Finansowego,
l) wykonywanie decyzji komendanta związanych z zakupem (z przyznanych środków budżetowych) niezbędnych środków, umundurowania i wyposażenia w oparciu o procedury przewidziane w ustawie o zamówieniach publicznych,
m) zaopatrywanie strażników w sprzęt, wyposażenie i umundurowanie w oparciu o indywidualne karty ewidencyjne wydanego mienia i czasookresu użytkowania,
n) rozliczanie się systematycznie z Wydziałem Finansowym w oparciu o rachunki,
o) prowadzenie magazynu i niezbędnej dokumentacji wyposażenia indywidualnego oraz posiadanych zapasów w magazynie,
p) przygotowywanie wstępnego projektu do planu wydatków z zakresu wyposażenia, umundurowania i uzbrojenia,
r) przygotowanie do policji pism o wydanie broni i środków przymusu bezpośredniego,
s) zabezpieczenie pomieszczeń magazynowych zgodnie z przepisami BHP, przeciwpożarowymi i przed kradzieżą,
t) sporządzenie rocznych sprawozdań dotyczących gospodarki magazynowej, w tym inwentaryzacji i porównania zgodności z dokumentacją prowadzoną przez Wydział Finansowy.
2. Referat organizacyjno-logistyczny obejmuje następujące jednoosobowe stanowiska pracy:
a) strażnika – samodzielnego specjalisty ds. organizacyjnych,
b) strażnika – samodzielnego specjalisty ds. logistycznych.
3. Szczegółowy zakres obowiązków strażnika – samodzielnego specjalisty ds. organizacyjnych i strażnika – samodzielnego specjalisty ds. logistycznych określony zostanie w indywidualnym zakresie obowiązków.
4. Referat organizacyjno-logistyczny prowadzi:
a) rejestr korespondencji przychodzącej i wychodzącej,
b) rejestry druków ścisłego zarachowania,
c) ewidencję bloczków mandatów karnych,
d) ewidencję rozliczeń mandatów karnych z Wydziałem Finansowym,
e) indywidualne karty ewidencyjne wyposażenia strażników,
f) kartoteki asortymentowe wyposażenia,
g) karty drogowe i okresowe rozliczenia paliwa,
h) ewidencję zleceń napraw i remontów pojazdów służbowych,
i) karty rozchodu amunicji,
j) podręczny rejestr wydatków,
k) rejestr spraw o wykroczenia,
l) Książkę Stanu Uzbrojenia.
§ 8
1. Zakres zadań referatu interwencyjnego I, II, III:
a) sprawne, rzetelne i terminowe realizowanie zadań ustawowych w przydzielonym sektorze miasta,
b) realizacja zadań wynikających z innych aktów prawnych, w tym przepisów prawa miejscowego.
§ 9
1. Zakres zadań kierownika referatu interwencyjnego I, II, III:
a) przygotowywanie planów zabezpieczeń imprez, uroczystości, akcji itp.,
b) rozliczanie służb patrolowych z uzyskanych wyników i dokumentowanie wyników pracy strażników, opracowanie sprawozdań i danych statystycznych oraz ich bieżąca analiza,
c) bieżąca kontrola postępowania mandatowego oraz rozliczanie strażników z mandatów karnych,
d) sprawowanie bieżącego nadzoru nad dyżurnym,
e) sprawowanie bieżącego nadzoru nad strażnikami pełniącymi służbę w mieście,
f) wyjaśnianie skarg i zażaleń dotyczących pracy strażników,
g) organizowanie i planowanie służby patrolowej strażników,
h) prowadzenie odpraw dla służby, wyznaczanie zadań i bieżąca kontrola ich realizacji,
i) przygotowywanie okresowych sprawozdań z realizowanych przez referat zadań i uzyskanych wyników,
j) nadzór nad dyscypliną pracy, prawidłowym umundurowaniem i wyposażeniem podległych mu strażników,
k) kontrola sposobu pełnienia służby w terenie,
l) dowodzenie zabezpieczeniem imprez i uroczystości itp.,
m) odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie sprzętu i wyposażenie pojazdów służbowych,
n) przygotowanie dokumentacji związanej z wnioskami o ukaranie do organu orzekającego,
o) prowadzenie czynności wyjaśniających w ramach prowadzonego postępowania wnioskowego i oskarżanie przed organem orzekającym.
2. Kierownik referatu interwencyjnego I, II, III prowadzi:
a) notatnik kierownika referatu interwencyjnego,
b) inne dokumenty w zakresie zleconym przez komendanta.
§ 10
1. Zakres zadań referatu dyżurnych:
a) przyjmowanie interwencji zgłaszanych przez mieszkańców,
b) wyznaczanie patroli do realizacji zgłoszonych interwencji,
c) wydawanie i przyjmowanie broni i sprzętu.
§ 11
1. Zakres zadań strażnika koordynatora ds. zabezpieczenia szkół:
a) przygotowanie dokumentacji z wyników pracy strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół, opracowywanie sprawozdań i danych statystycznych oraz ich bieżąca analiza,
b) bieżąca kontrola postępowania mandatowego oraz rozliczenia strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół z mandatów karnych,
c) organizowanie, planowanie i kontrola służby na terenie szkół,
d) nadzór nad dyscypliną pracy, prawidłowym umundurowaniem i wyposażeniem strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół,
e) współpraca i bieżąca wymiana informacji z Ogniwem ds. Nieletnich i Patologii, dyrektorami, pedagogami, wychowawcami w poszczególnych szkołach oraz innymi organizacjami i instytucjami.
2. Zakres zadań referatu ds. zabezpieczenia szkół:
a) zabezpieczenie porządku publicznego na terenie wyznaczonych szkół,
b) kontrola przestrzegania ustaleń regulaminu szkolnego.
R o z d z i a ł V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 12
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustawy o strażach gminnych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 779; z 2002 r. Nr 113, poz. 984), ustawy o pracownikach samorządowych, Kodeksu oracy oraz Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Lubinie.