REGULAMIN STRAŻY MIEJSKIEJ W LUBINIE

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Regulamin Straży Miejskiej w Lubinie określa:

a) organizację wewnętrzną – strukturę organizacyjną,

b) zakres zadań poszczególnych referatów i stanowisk pracy.

2. Strukturę organizacyjną przedstawia załącznik nr 1.

§ 2

Straż Miejska w Lubinie jest samorządową umundurowaną formacją utworzoną do ochrony porządku publicznego na terenie miasta Lubina i działa w strukturze Urzędu Miejskiego w Lubinie jako wydział tego Urzędu o nazwie Komenda Straży Miejskiej.

R o z d z i a ł II

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 3

1. W Komendzie Straży Miejskiej funkcjonują następujące kierownicze i samodzielne stanowiska pracy:

a) komendant,

b) zastępca komendanta,

c) kierownik referatu interwencyjnego,

d) strażnik dyżurny,

e) strażnik samodzielny specjalista ds. organizacyjnych,

f) strażnik samodzielny specjalista ds. logistyki,

g) strażnik koordynator ds. zabezpieczenia szkół.

2. W Komendzie Straży Miejskiej funkcjonują następujące referaty:

a) referaty interwencyjne I, II, III,

b) referat organizacyjno-logistyczny,

c) referat ds. zabezpieczenia szkół,

d) referat dyżurnych.

R o z d z i a ł III

ZASADY KIEROWANIA I ZAKRES ZADAŃ
KIEROWNICTWA

§ 4

1. Przełożonym komendanta jest Prezydent.

2. Komendant organizuje pracę Komendy Straży Miejskiej przy pomocy zastępcy komendanta i kierowników referatów interwencyjnych I, II, III.

§ 5

Do zadań komendanta należy:

1) organizowanie pracy, opracowanie programów i planów dotyczących realizacji zadań ustawowych Straży Miejskiej oraz szczegółowych instrukcji o sposobie realizacji zadań przez poszczególne referaty i stanowiska,

2) przygotowanie dla potrzeb Rady Miejskiej, Prezydenta sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,

3) kierowanie bieżącymi sprawami wydziału, a zwłaszcza zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań,

4) ustalenie i dokonanie podziału zadań dla zastępcy komendanta i kierowników referatów interwencyjnych oraz kontrolowanie sposobu ich wykonania,

5) ustalenie zadań dla referatu organizacyjno- -logistycznego i kontrolowanie sposobu ich wykonania,

6) ustalenie zadań dla referatu dyżurnych i kontrolowanie sposobu ich wykonania,

7) ścisłe współdziałanie z wydziałami Urzędu Miejskiego w Lubinie, innymi organizacjami i instytucjami, a przede wszystkim z Policją w zakresie wynikającym z wykonywania zadań ustawowych,

8) opracowanie planów finansowych do projektu budżetu oraz bezpośrednie nadzorowanie wykonania zadań finansowych,

9) reprezentowanie Komendy Straży Miejskiej na zewnątrz,

10) dbanie o dyscyplinę pracy, przestrzeganie przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej,

11) przyjmowanie skarg, zażaleń i wniosków w zakresie należącym do otrzymanych kompetencji,

12) wnioskowanie o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z podległymi strażnikami,

13) zapewnienie podległym strażnikom niezbędnego wyposażenia oraz warunków do realizacji zadań służbowych,

14) dysponowanie mieniem, w tym środkami technicznymi i pojazdami,

15) wnioskowanie o przeszeregowanie, nagrody lub odznaczenia wyróżniających się strażników, a także o stosowanie kar dyscyplinarnych przewidzianych prawem,

16) wydawanie decyzji administracyjnych, dotyczących dopuszczania strzelnic do użytkowania oraz zatwierdzania regulaminu strzelnic.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-9/18/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 pkt 16).

§ 6

Do zadań zastępcy komendanta należy:

1) zastępowanie komendanta podczas jego nieobecności,

2) bezpośredni nadzór w zakresie realizacji zadań przez referaty interwencyjne,

3) analizowanie skuteczności wykonywanych zadań oraz opracowanie wniosków w celu doskonalenia form i metod pracy,

4) nadzór nad planowaniem służby i dostosowaniem jej do występujących potrzeb i zagrożeń,

5) przedstawianie (bezpośredni kontakt, opracowanie pism) właściwym służbom miejskim, stwierdzonych na terenie miasta nieprawidłowości, usterek, zaniedbań, wymagających bezpośredniej interwencji,

6) nadzór merytoryczny nad zasadnością postępowania mandatowego, ocena i analiza stosowanych środków prawnych oraz nadzór nad prawidłowością prowadzenia ewidencji i rozliczaniem bloczków mandatowych,

7) nadzór nad poprawnością merytoryczną sporządzanych wniosków o ukaranie,

8) organizacja okresowych odpraw strażników, mających na celu analizę bieżących zadań i sposobów ich realizacji,

9) prowadzenie nadzoru nad ewidencją i przechowywaniem dokumentów oraz pism, zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,

10) nadzorowanie prawidłowego przechowywania sprzętu technicznego, w tym nadzorowanie czyszczenia broni,

11) bezpośredni nadzór w zakresie realizacji zadań przez referat ds. zabezpieczenia szkół i referat organizacyjno-logistyczny,

12) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie zleconym przez komendanta oraz wykonywanie jego bieżących poleceń,

13) dowodzenie zabezpieczeniem imprez i uroczystości itp.

R o z d z i a ł IV

ZAKRES ZADAŃ POSZCZEGÓLNYCH REFERATÓW
I STANOWISK PRACY

§ 7

1. Zakres zadań referatu organizacyjno-logistycznego:

a) ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej:

przechowywanie i segregacja dokumentów zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt,

b) powielenie pism i materiałów,

c) pobieranie i ewidencjonowanie materiałów biurowych, środków czystości, sprzętu i wyposażenia gospodarczego oraz wydawanie ich strażnikom,

d) przyjmowanie i nadawanie telefonogramów,

e) prowadzenie zbioru dokumentów,

f) prowadzenie komputerowej bazy danych,

g) sporządzanie biuletynu dobowego,

h) prowadzenie ewidencji i rozliczenia czasu pracy:

– w porze nocnej,

– w godzinach nadliczbowych,

i) prowadzenie dokumentacji związanej z wezwaniami i zobowiązaniami osób,

j) prowadzenie rozliczeń mandatów karnych oraz dokumentacji związanej z ich wydawaniem strażnikom,

k) prowadzenie rozliczeń mandatów karnych na potrzeby Wydziału Finansowego,

l) wykonywanie decyzji komendanta związanych z zakupem (z przyznanych środków budżetowych) niezbędnych środków, umundurowania i wyposażenia w oparciu o procedury przewidziane w ustawie o zamówieniach publicznych,

m) zaopatrywanie strażników w sprzęt, wyposażenie i umundurowanie w oparciu o indywidualne karty ewidencyjne wydanego mienia i czasookresu użytkowania,

n) rozliczanie się systematycznie z Wydziałem Finansowym w oparciu o rachunki,

o) prowadzenie magazynu i niezbędnej dokumentacji wyposażenia indywidualnego oraz posiadanych zapasów w magazynie,

p) przygotowywanie wstępnego projektu do planu wydatków z zakresu wyposażenia, umundurowania i uzbrojenia,

r) przygotowanie do policji pism o wydanie broni i środków przymusu bezpośredniego,

s) zabezpieczenie pomieszczeń magazynowych zgodnie z przepisami BHP, przeciwpożarowymi i przed kradzieżą,

t) sporządzenie rocznych sprawozdań dotyczących gospodarki magazynowej, w tym inwentaryzacji i porównania zgodności z dokumentacją prowadzoną przez Wydział Finansowy.

2. Referat organizacyjno-logistyczny obejmuje następujące jednoosobowe stanowiska pracy:

a) strażnika – samodzielnego specjalisty ds. organizacyjnych,

b) strażnika – samodzielnego specjalisty ds. logistycznych.

3. Szczegółowy zakres obowiązków strażnika – samodzielnego specjalisty ds. organizacyjnych i strażnika – samodzielnego specjalisty ds. logistycznych określony zostanie w indywidualnym zakresie obowiązków.

4. Referat organizacyjno-logistyczny prowadzi:

a) rejestr korespondencji przychodzącej i wychodzącej,

b) rejestry druków ścisłego zarachowania,

c) ewidencję bloczków mandatów karnych,

d) ewidencję rozliczeń mandatów karnych z Wydziałem Finansowym,

e) indywidualne karty ewidencyjne wyposażenia strażników,

f) kartoteki asortymentowe wyposażenia,

g) karty drogowe i okresowe rozliczenia paliwa,

h) ewidencję zleceń napraw i remontów pojazdów służbowych,

i) karty rozchodu amunicji,

j) podręczny rejestr wydatków,

k) rejestr spraw o wykroczenia,

l) Książkę Stanu Uzbrojenia.

§ 8

1. Zakres zadań referatu interwencyjnego I, II, III:

a) sprawne, rzetelne i terminowe realizowanie zadań ustawowych w przydzielonym sektorze miasta,

b) realizacja zadań wynikających z innych aktów prawnych, w tym przepisów prawa miejscowego.

§ 9

1. Zakres zadań kierownika referatu interwencyjnego I, II, III:

a) przygotowywanie planów zabezpieczeń imprez, uroczystości, akcji itp.,

b) rozliczanie służb patrolowych z uzyskanych wyników i dokumentowanie wyników pracy strażników, opracowanie sprawozdań i danych statystycznych oraz ich bieżąca analiza,

c) bieżąca kontrola postępowania mandatowego oraz rozliczanie strażników z mandatów karnych,

d) sprawowanie bieżącego nadzoru nad dyżurnym,

e) sprawowanie bieżącego nadzoru nad strażnikami pełniącymi służbę w mieście,

f) wyjaśnianie skarg i zażaleń dotyczących pracy strażników,

g) organizowanie i planowanie służby patrolowej strażników,

h) prowadzenie odpraw dla służby, wyznaczanie zadań i bieżąca kontrola ich realizacji,

i) przygotowywanie okresowych sprawozdań z realizowanych przez referat zadań i uzyskanych wyników,

j) nadzór nad dyscypliną pracy, prawidłowym umundurowaniem i wyposażeniem podległych mu strażników,

k) kontrola sposobu pełnienia służby w terenie,

l) dowodzenie zabezpieczeniem imprez i uroczystości itp.,

m) odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie sprzętu i wyposażenie pojazdów służbowych,

n) przygotowanie dokumentacji związanej z wnioskami o ukaranie do organu orzekającego,

o) prowadzenie czynności wyjaśniających w ramach prowadzonego postępowania wnioskowego i oskarżanie przed organem orzekającym.

2. Kierownik referatu interwencyjnego I, II, III prowadzi:

a) notatnik kierownika referatu interwencyjnego,

b) inne dokumenty w zakresie zleconym przez komendanta.

§ 10

1. Zakres zadań referatu dyżurnych:

a) przyjmowanie interwencji zgłaszanych przez mieszkańców,

b) wyznaczanie patroli do realizacji zgłoszonych interwencji,

c) wydawanie i przyjmowanie broni i sprzętu.

§ 11

1. Zakres zadań strażnika koordynatora ds. zabezpieczenia szkół:

a) przygotowanie dokumentacji z wyników pracy strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół, opracowywanie sprawozdań i danych statystycznych oraz ich bieżąca analiza,

b) bieżąca kontrola postępowania mandatowego oraz rozliczenia strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół z mandatów karnych,

c) organizowanie, planowanie i kontrola służby na terenie szkół,

d) nadzór nad dyscypliną pracy, prawidłowym umundurowaniem i wyposażeniem strażników z referatu ds. zabezpieczenia szkół,

e) współpraca i bieżąca wymiana informacji z Ogniwem ds. Nieletnich i Patologii, dyrektorami, pedagogami, wychowawcami w poszczególnych szkołach oraz innymi organizacjami i instytucjami.

2. Zakres zadań referatu ds. zabezpieczenia szkół:

a) zabezpieczenie porządku publicznego na terenie wyznaczonych szkół,

b) kontrola przestrzegania ustaleń regulaminu szkolnego.

R o z d z i a ł V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 12

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustawy o strażach gminnych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 779; z 2002 r. Nr 113, poz. 984), ustawy o pracownikach samorządowych, Kodeksu oracy oraz Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Lubinie.