1172

ROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FUNKCJONUJĄCEJ

PRZY PREZYDENCIE WROCŁAWIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU

ZA ROK 2002

Na podstawie art. 38b, art. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) składam roczne sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok ubiegły:

Komisję Bezpieczeństwa i Porządku utworzono na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy – prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. z dnia 18 września 2001 r.).

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku jest w myśl art. 38a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym organem powołanym w celu realizacji zadań starosty powiatowego (prezydenta miasta na prawach powiatu) w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami (stanowiącymi tzw. powiatową administrację zespoloną) oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Zadania wynikające ze zwierzchnictwa starosty określa m.in. ustawa o Policji: art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179 z dnia 10 maja 1990 r. z późn. zm.), art. 35 ust. 3, art. 38b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (otrzymywanie sprawozdań z działalności powiatowych inspekcji, służb i straży, zatwierdzanie rocznych programów ich działań, kompetencje dot. powoływania i odwoływania kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży itp.).

Do podstawowych zadań i kompetencji Komisji Bezpieczeństwa i Porządku (określonych w art. 38a ust. 2 ww. ustawy) należy m.in.:

– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

– opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (należy wspomnieć na marginesie, że Wrocław przyjął w formie uchwały Rady Miejskiej z dnia 7 grudnia 2000 r. “Program Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001–2004”, zapewniając jednocześnie środki finansowe na jego realizację – zanim powstał obowiązek ustawowy opracowywania ww. programów),

– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa wyżej.

Zgodnie z art. 38b ust. 1 Przewodniczący komisji, w celu wykonania zadań komisji, może żądać od Policji oraz innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także od powiatowych i gminnych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, dokumentów i informacji o ich pracy, z wyjątkiem akt personalnych pracowników i funkcjonariuszy, materiałów operacyjno-rozpoznawczych lub dochodzeniowo-śledczych oraz akt w indywidualnych sprawach administracyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe istnieje możliwość szerszego niż dotychczas (do czasu powstania komisji) zaangażowania i wpływu prezydenta miasta na prawach powiatu w sferze bezpieczeństwa publicznego – dotychczas ustawa o samorządzie gminnym oraz o samorządzie powiatowym przewidywała obowiązek składania sprawozdań przez właściwych terytorialnie komendantów Policji wójtom, prezydentom i starostom powiatowym jedynie raz w roku lub w szczególnie określonych okolicznościach – stanie zagrożenia na obszarze gminy. (Przed powstaniem komisji we Wrocławiu funkcjonowała Rada Koordynacyjna ds. realizacji programu “Bezpieczne Miasto”, powołana przez Radę Miejską w 1997 r. zrzeszająca m.in. komendantów służb mundurowych, zajmująca się problemami, o których mowa wyżej).

W skład komisji wchodzą, z mocy ustawy przedstawiciele następujących instytucji i środowisk:

1) starosta jako przewodniczący komisji,

2) dwóch radnych delegowanych przez radę powiatu,

3) trzy osoby powołane przez starostę spośród osób wyróżniających się wiedzą o problemach będących przedmiotem prac komisji oraz cieszących się wśród miejscowej społeczności osobistym autorytetem i zaufaniem publicznym, w szczególności przedstawicieli samorządów gminnych, organizacji pozarządowych, pracowników oświaty, a także instytucji zajmujących się zwalczaniem zjawisk patologii społecznych i zapobieganiem bezrobociu,

4) dwóch przedstawicieli delegowanych przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji.

W pracach komisji uczestniczy także prokurator wskazany przez właściwego prokuratora okręgowego (uczestnictwo obligatoryjne).

Starosta może również powołać do udziału w pracach komisji funkcjonariuszy i pracowników innych niż Policja powiatowych służb, inspekcji i straży oraz pracowników innych organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Osoby te (np. pracownicy samorządowi, komendanci Straży Miejskiej i Pożarnej) uczestniczą w pracach komisji z głosem doradczym (uczestnictwo fakultatywne).

Kadencja komisji trwa 3 lata.

W roku 2002 Komisja Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu wykonując swoje ustawowe obowiązki i zadania obradowała w składzie (skład komisji został ujęty w piśmie Prezydenta Wrocławia z dnia 21 maja 2002 r. oraz – po zmianie jej składu – z dnia 12 sierpnia 2002 r. (w załączeniu):

1. Wiesław Kilian – członek zarządu Miasta

2. Bohdan Aniszczyk – członek zarządu Miasta

3. Sławomir Piechota – członek zarządu Miasta

(powołani przez Prezydenta – Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu)

4. Lech Adamczyk – radny Rady Miejskiej Wrocławia

5. Jan Chmielewski – radny Rady Miejskiej Wrocławia

(oddelegowani przez Radę Miejską Wrocławia)

6. Edward Kucharski – Komendant Miejski Policji we Wrocławiu

7. Zdzisław Ptak – Zastępca Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu

(oddelegowani przez Komendanta Miejskiego Policji)

9. Jarosław Łaganowski – Komendant Straży Miejskiej Wrocławia

9 Zbigniew Szklarski – Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu

10 Adam Sosnowski – Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia

11. Bartosz Sieradzki – Kierownik Działu Bezpieczeństwa WZK Urzędu Miejskiego we Wrocławiu

(powołani przez Prezydenta Wrocławia do udziału w komisji z głosem doradczym)

12. Leszek Karpina – prokurator Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu

(wskazany przez prokuratora okręgowego)

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu obradowała w roku 2002 na dwóch posiedzeniach w dniu 19 czerwca 2002 r. oraz 4 września 2002 r.

I. Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu z dnia 19 czerwca 2002 r.

a) omówiono uregulowania ustawowe dot. działalności samej komisji oraz merytoryczny zakres spraw, jakimi ma się zajmować. Przewodniczący komisji – Prezydent Wrocławia Stanisław Huskowski przedstawił nowo powołanych członków komisji,

b) przyjęto, przedstawiony przez Dział Bezpieczeństwa, regulamin organizacyjny komisji,

c) odrzucono propozycję powołania wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu ze starostą powiatowym powiatu wrocławskiego, argumentując powstaniem w związku z tym problemów wynikających ze znacznego zwiększenia składu osobowego komisji oraz trudności wynikających z zakresu załatwianych spraw, co może przełożyć się na zmniejszenie efektywności prac komisji,

d) wyznaczenie głównych kierunków działań Komisji Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu podejmowanych w roku 2002: kontynuacja dotychczasowej polityki miasta w dziedzinie bezpieczeństwa realizowanej przez wszystkie instytucje wchodzące w skład działającej w l. 1997–2001 rady koordynacyjnej ds. realizacji programu Bezpieczne Miasto,

e) omówiono realizację “Programu Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001–2004” (w aspekcie merytorycznym i finansowym: Kierownik Działu Bezpieczeństwa – koordynator programu, Komendant Miejski Policji, Komendant Straży Miejskiej) oraz propozycjami zmian i wprowadzeniem poprawek.

Poniżej przedstawiam niektóre (spośród kilkunastu omówionych zagadnień), najważniejsze i najbardziej, moim zdaniem, interesujące koncepcje realizowane przez samorząd przy współpracy z instytucjami reprezentowanymi w komisji, tj. Policja, Straż Miejska itp. – koordynowane i poddawane dyskusji podczas posiedzenia przez komisję.

“Nasz Strażnik”

“Nasz Strażnik” zakłada oddelegowanie przez Komendanta Straży Miejskiej jednego funkcjonariusza do pracy przy Radzie Osiedla, do dyspozycji (stawianie i rozliczanie z zadań) Przewodniczącego Rady Osiedla. Zgodnie z programem oraz istniejącym ustawodawstwem, oddelegowany strażnik pozostaje w dotychczasowym stosunku pracy, korzystając z przysługujących mu z mocy ustawy uprawnień. Ponadto Komendant Straży Miejskiej zapewnia także logistyczne zabezpieczenie działań delegowanego strażnika, jego profesjonalne przygotowanie, wyszkolenie oraz koordynację działań ze strukturą Straży Miejskiej. Natomiast Przewodniczący Rady Osiedla stawia zadania strażnikowi oraz rozlicza go z ich wykonania. Istotne jest przy tym, że Przewodniczący Rady Osiedla określa podstawowe problemy ważne dla mieszkańców danego osiedla, których rozwiązaniem zajmie się (umocowany prawnie) strażnik miejski.

Program, obecnie realizowany przez wszystkie Rady Osiedla, spotkał się z uznaniem społeczności lokalnej naszego miasta.

Program rozszerzenia monitoringu

Funkcjonujący system zdecydowanie podniósł efektywność działań Straży Miejskiej, poprawił stan bezpieczeństwa zarówno w rejonie Rynku jak i okolicznych ulic. Odnotowano systematyczny wzrost interwencji podejmowanych przez funkcjonariuszy z własnej inicjatywy. Niewątpliwie zwiększa to poczucie bezpieczeństwa mieszkańców naszego miasta i turystów odwiedzających Wrocław. Dzięki zainstalowanym kamerom zarejestrowany materiał posłużył do prowadzenia dochodzeń w kilkunastu sprawach. Najczęściej udaje się zatrzymać sprawców następujących wykroczeń: żebractwo nachalne, spożywania alkoholu, parkowania pojazdów, bójki i sprzeczki.

Kierownik Działu Bezpieczeństwa przestawił komisji proponowane umieszczenie kamer (system funkcjonuje w podanych poniżej miejscach od listopada 2002 r.)

– 1 kamera – umieszczenie: na budynku Domu Towarowego “Renoma” (róg ul. Świdnickiej i Podwale) – co pozwoli objąć nadzorem wizualnym część pl. Kościuszki, skrzyżowanie ul. Świdnickiej z Podwalem, obszar ul. Świdnickiej – w stronę rynku – do Przejścia Świdnickiego (w tym, w szczególności dwie strony parku H. Sawickiej, Kościół Bożego Ciała oraz Operę Wrocławską),

– 1 kamera – umieszczenie” na budynku Uniwersytetu Wrocławskiego (na wysuniętym rogu gmachu pomiędzy obecnym wejściem głównym a tunelem (przejściem z ul. Grodzkiej na Pl. Uniwersytecki) – zakładając monitorowanie całej przedniej części Uniwersytetu Wrocławskiego wraz z przylegającym kościołem, a także nowo budowany obiekt Wydziału Prawa i Administracji,

– 1 kamera – usytuowanie na Moście Uniwersyteckim – co zapewni ujęcie Budynku Uniwersytetu od strony ul. Grodzkiej wraz z częścią tej ulicy oraz obszary położone nad rzeką Odrą.

Realizacja programu we wskazanych powyżej miejscach podyktowana jest:

1) planowanym rozwojem systemu – stopniowym rozszerzeniem – od centrum miasta,

2) ochroną zabytków miasta,

3) nadzorem wizualnym miejsc, w których notorycznie zakłócany jest porządek publiczny.

Nie przedstawiono uwag co do bieżącej realizacji i koordynacji programu.

II. Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku we Wrocławiu z dnia 9 września 2002 r.

a) na podstawie art. 38b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Komendant Miejski Policji przedstawił informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za I półrocze 2002 r., natomiast Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej zaprezentował informację o stanie bezpieczeństwa przeciwpożarowego miasta Wrocławia,

b) przyjęcie informacji z wykonania uchwały nr XXII/886/00 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 7 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia “Programu Poprawy Bezpieczeństwa we Wrocławiu w latach 2001–2004” podmiotów uczestniczących w jego realizacji.

M.in. omówiono i pozytywnie oceniono nast. przedsięwzięcia:

Osiedlowe rozgrywki młodzieży w piłce nożnej

W ramach programu zorganizowano (Dział Bezpieczeństwa oraz MOSiR) rozgrywki piłkarskie osiedli, w których w pierwszej edycji wzięły udział 22 drużyny osiedlowe (wytypowane przez Rady Osiedli). W rundzie jesiennej oraz wiosennej rozegrano ponad 60 meczy z udziałem sędziów na profesjonalnie przygotowanych boiskach na terenach i przy organizacji wrocławskich MOSiR-ów. Wiek uczestników wahał się pomiędzy 15 a 20 rokiem życia.

Inicjatywa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony przedstawicieli Rad Osiedli, lokalnych społeczności oraz biorącej udział w rozgrywkach młodzieży wrocławskich osiedli.

“Bezpiecznie na wrocławskich rzekach”

Polega na wspólnych skoordynowanych patrolach wodnych Komisariatu Wodnego Policji KWP, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Straży Miejskiej. Patrole ustalane są wg grafiku Komendanta Komisariatu Wodnego KW Policji. Dzięki pow. działaniom zwiększono ilość patroli rzecznych oraz podniesiono ich skuteczność – możliwość podejmowania działań represyjnych (w przypadku patroli WOPR – Straż Miejska).

Uświadamianie i przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z działaniem sekt

Program zakłada dofinansowanie Świetlicy Środowiskowej dla dzieci oraz dofinansowanie działalności Dominikańskiego Centrum Informacji o Sektach i Zagrożeniach Duchowych, którego cele są następujące:

– poradnictwo: niesienie pomocy osobom wychodzącym z sekt i ~ , których bliscy zostali zniewoleni przez sekty,

– informacja: o sposobach manipulacji i destrukcji osobowości stosowanych przez sekty, gromadzenie materiałów tematycznych, prowadzenie audycji oraz strony internetowej,

– profilaktyka: cykliczne spotkania z młodzieżą i osobami odpowiedzialnymi za wychowanie i bezpieczeństwo w celu nauki krytycznego myślenia, odpowiedzialności i współpracy,

– opracowanie i druk biuletynu informacyjnego o sektach.

c) omówienie bieżących spraw dot. bezpieczeństwa we Wrocławiu (m.in. sytuacji w związku z działalnością spółdzielni mieszkaniowej Energetyk – przedstawił Komendant Miejski Policji).

Jednocześnie informuję, że komisja w najbliższym czasie rozpocznie kontynuowanie swojej pracy w odnowionym składzie.

PREZYDENT

WROCŁAWIA

RAFAŁ DUTKIEWICZ