STATUT GMINY MIASTA

ŚWIDNICY

C z ę ś ć I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Mieszkańcy Gminy Świdnica, posiadającej status miasta zwanej dalej Miastem, tworzą wspólnotę samorządową.

2. Miasto położone jest w powiecie świdnickim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni i granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 2

1. Herbem miasta jest czteropolowy herb w następującej strukturze obrazowej:

– na tarczy czwórdzielnej w krzyż w polu 1 i 4 czarnym korona złota, w polu 2 srebrnym gryf czerwony, w polu 3 srebrnym dzik czarny.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

§ 3

1. Miasto posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

3. Miasto wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady Miejskiej i Prezydenta.

§ 4

1. Celem Miasta jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Miasta oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2. Dla realizacji celu określonego w ust. 1 Miasto wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz może wykonywać zadania przejęte od administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji, po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację.

3. Zadania zlecone i przyjęte w drodze porozumienia oraz przekazane gminie w drodze ustawy nowe zadania własne miasto wykonuje po zapewnieniu koniecznych środków finansowych przez administrację rządową.

4. Miasto może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 5

1. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Miasto oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 6

1. Dla wykonania zadań publicznych Miasto może przystępować do związków gmin i stowarzyszeń.

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez Radę Miejską.

3. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 7

1. Rada Miejska może osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta Świdnicy nadać honorowe obywatelstwo Miasta.

2. Zasady nadawania honorowego obywatelstwa Miasta Świdnicy określa Rada Miejska odrębną uchwałą.

3. Rada Miejska ustanawia flagę, hymn i hejnał miejski odrębną uchwałą.

§ 8

1. Mieszkańcy Miasta podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów miasta.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

§ 9

1. Organami miasta są:

a) Rada Miejska zwana dalej “Radą”,

b) Prezydent Miasta zwany dalej “Prezydentem”.

2. Działalność organów Miasta jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

3. Jawność działania organów Miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Miasta i komisji Rady.

4. Dostęp do dokumentów i korzystanie z nich może mieć miejsce wyłącznie w siedzibie Urzędu Miejskiego (bez prawa ich wynoszenia) oraz w dniach i godzinach pracy Urzędu w asyście pracownika Urzędu Miejskiego.

5. Szczegółowe uregulowania dotyczące dostępu do informacji publicznej zawiera Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

C z ę ś ć II

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 10

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2. Rada ustawowo składa się z 23 radnych.

3. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

4. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

5. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

6. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

7. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 6, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

8. Rada kontroluje działalność Prezydenta oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

9. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 3 do Statutu.

§ 11

1. Rada obraduje na sesjach, zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu Miasta,

2) ustalanie wynagrodzenia Prezydenta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza miasta – na wniosek Prezydenta,

4) uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) określanie wysokości sumy, do której Prezydent może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 4 ust. 2 i 4,

10) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

12) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu miasta, nazwy ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

13) nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta,

14) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

16) stanowienie na podstawie upoważnień ustawowych aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Miasta,

17) wybór komisji dyscyplinarnych I i II instancji,

18) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Prezydent może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Prezydenta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Prezydenta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Prezydenta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Prezydenta w roku budżetowym,

19) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

4. Na wniosek Prezydenta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 12

Program gospodarczy na całą kadencję Rady określający główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań uchwalany jest w terminie ustalonym przez Radę.

R o z d z i a ł II

Akty prawa miejscowego

§ 13

1. Na podstawie upoważnień ustawowych miastu przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze miasta.

2. Organy miasta mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Miasta,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem Miasta,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

5. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy po-rządkowe może wydać Prezydent w formie zarządzenia.

6. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 5, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

7. Prezydent przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

8. Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji Rady

§ 14

1. Zwołując sesję przewodniczący Rady ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych.

2. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad – doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, porządku obrad sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. W przypadkach określonych w § 11 ust. 3 powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad.

4. Materiały na sesje poświęcone uchwaleniu programów gospodarczych, budżetu, sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowane uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu doręcza się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

6. Projekty uchwał oraz materiały związane z przedmiotem sesji przygotowuje Prezydent.

R o z d z i a ł IV

Obrady

§ 15

1. Sesje Rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu “miejsca dla publiczności”.

3. W obradach sesji uczestniczą: Prezydent, zastępcy prezydenta, sekretarz i skarbnik miasta, radca prawny oraz dyrektorzy departamentów/wydziałów Urzędu w czasie rozpatrywania spraw przygotowywanych przez kierowane departamenty/wy-działy.

Do udziału w sesji Rady mogą być zobowiązani kierownicy miejskich jednostek organizacyjnych.

§ 16

Ograniczenia jawności sesji mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych i podczas obrad mogą być obecne tylko osoby upoważnione do udziału w sesji.

§ 17

Rada może obradować w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 18

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu. Ogłoszenie terminu kolejnego posiedzenia odbywa się w momencie przerwania sesji.

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole sesji.

§ 19

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.

3. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

W protokole odnotowuje się przyczyny dla których sesja się nie odbyła.

§ 20

1. Z wnioskiem o zmianę w porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Prezydent.

2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w § 11 ust. 3 stosuje się przepis ust. 2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

4. W porządku obrad sesji między innymi przewiduje się:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) zgłaszanie interpelacji, zapytań oraz wniosków radnych i komisji,

3) sprawozdanie Prezydenta o działalności w okresie od ostatniej sesji, w tym o realizacji uchwał i wniosków Rady.

5. Na wniosek prezydenta przewodniczący Rady jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

§ 21

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może za zgodą Rady dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego Rady.

3. Przewodniczący może przyjąć pisemne wystąpienie radnego nieuczestniczącego w sesji, do protokołu, informując o tym Radę.

4. Podczas trwania sesji przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) zamknięcie listy mówców,

4) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

5) przeliczania głosów,

6) ogłoszenie przerwy w obradach sesji,

7) reasumpcja głosowania,

8) głosowanie imienne.

5. Wnioski formalne przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko”.

§ 22

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać radnego “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu – odebrać głos.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad, mogą naruszyć dobra osobiste określonych osób bądź uchybiają powadze sesji – przewodniczący przywołuje radnego “do porządku” a gdy “przywołanie do porządku” nie odniosło skutku, może odebrać mu głos; fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

4. Postanowienia ustępu 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady, występujących na sesji.

§ 23

1. Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

§ 24

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Świdnicy”.

Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 25

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte rozstrzygnięcia.

2. Protokół sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, a także nazwisko i imię przewodniczącego oraz protokolanta,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,

8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

Przepis § 10 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę zaproszonych gości,

3) teksty podjętych przez Radę uchwał,

4) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.

5. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.

Uwagi do protokołu, zgłoszone przez radnych, uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu zawierającego sprostowania bądź uzupełnienia.

6. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek z wyjątkiem utajnionej części protokołu, w sprawach określonych w § 16.

R o z d z i a ł V

Tryb podejmowania uchwał Rady

§ 26

1. Rada rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym i innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, deklaracji, oświadczeń, apeli, opinii, które są odnotowane w protokole sesji.

§ 27

1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Rada przeprowadza głosowanie imienne na pisemny wniosek co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji.

3. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

4. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

§ 28

1. Zwykła większość głosów jest to większość głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden głos liczbę oddanych głosów przeciw.

2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów “za” większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (“przeciw” i “wstrzymujących się”). Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę 50% + 1 głos. Przy nieparzystej – jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę liczby ważnie oddanych głosów.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: Prezydent, komisje Rady lub co najmniej 5 radnych.

Projekt uchwały wnoszony z inicjatywy radnych lub komisji przekazuje się przewodniczącemu Rady.

2. Prezydent zapewni radnym możliwość korzystania z obsługi Urzędu Miejskiego niezbędnej do przygotowania projektu uchwały pod względem formalno-prawnym.

§ 30

1. Projekt uchwały Prezydent przekazuje na piśmie przewodniczącemu Rady w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.

2. Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do odpowiedniej komisji Rady, chyba że Rada postanowi inaczej.

3. Do projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji wymagana jest opinia Prezydenta, którą odczytuje się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 31

1. Uchwała Rady powinna zawierać:

– datę i tytuł,

– podstawę prawną,

– określenie zadań oraz w miarę potrzeby środki na ich realizację,

– określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

– przepisy przejściowe i derogacyjne,

– termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,

– uzasadnienie prawne i merytoryczne.

2. Uchwały opatruje się: numerem sesji (cyfry rzymskie) następnie numerem uchwały (cyfry arabskie) wg kolejności jej podjęcia i dwoma ostatnimi cyframi roku.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji.

5. Uchwały przekazuje się Prezydentowi do realizacji.

6. Prezydent obowiązany jest do przedstawienia wojewodzie uchwał Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

7. Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.

8. Rada może zobowiązać Prezydenta do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 32

1. Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.

2. Do przeliczenia głosów przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych.

3. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.

Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, “przeciwko” oraz “wstrzymujące się”.

§ 33

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej w Świdnicy, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego Komisji.

2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.

4. W głosowaniu imiennym radni głosują na podsta- wie listy obecności, wywołani przez przewodniczącego Rady odpowiadając: “za”, “przeciw” lub “wstrzymuję się”. Przebieg głosowania odnotowuje się w protokole z podaniem imiennym, jak kto głosował.

§ 34

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 35

1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. Przewodniczący Rady zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

R o z d z i a ł VI

Komisje Rady

§ 36

1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, ustalając ich skład osobowy, w ilości nie większej niż 9 osób.

2. Przewodniczących komisji wybiera Rada spośród członków Rady.

3. Komisje podlegają Radzie i zobowiązane są do przedłożenia:

– rocznego lub kwartalnego planu pracy,

– sprawozdania z działalności raz do roku.

4. Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości.

Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.

5. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego, wiceprzewodniczących Rady.

6. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami.

Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 37

1. Do zadań stałych komisji należy:

1) rozpatrywanie spraw dla których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji.

2. Zakres działania doraźnych komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 38

Stałymi komisjami Rady są:

1) Komisja Budżetu i Finansów,

2) Komisja Rewizyjna,

3) Komisja Oświaty,

4) Kultury, Sportu i Współpracy Międzynarodowej,

5) Komisja Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury,

6) Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa.

§ 39

Przedmiot działania stałych komisji Rady:

1. Komisja Budżetu i Finansów zajmuje się w szczególności sprawami:

1) planowania, zmian i wykorzystania budżetu w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,

2) mienia komunalnego,

3) opiniuje propozycje zmian w budżecie dokonywane przez Prezydenta, na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,

4) planowania, zmian i wykorzystania środków z Unii Europejskiej.

2. Komisja Rewizyjna zajmuje się w szczególności sprawami:

1) kontroli działalności Prezydenta oraz gminnych jednostek organizacyjnych,

2) opiniuje wykonanie budżetu miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

3) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

3. Komisja Oświaty zajmuje się w szczególności sprawami:

1) oświaty, w tym gimnazjów, szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo--wychowawczych,

2) współpracy ze szkołami średnimi i wyższymi miasta,

3) bazy materialnej placówek oświatowo-wycho-wawczych,

4) współpracy z organizacjami pozarządowymi.

4. Komisja Kultury, Sportu i Współpracy Międzynarodowej zajmuje się w szczególności sprawami:

1) kultury i placówek upowszechniania kultury,

2) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz turystyki,

3) współpracy partnerskiej miast,

4) łączności z Polonią i współpracy zagranicznej,

5) promocji Miasta,

6) współpracy z organizacjami pozarządowymi.

5. Komisja Rozwoju i Infrastruktury zajmuje się w szczególności sprawami:

1) rozwoju gospodarczego,

2) ładu przestrzennego, gospodarki terenami,

3) miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,

5) kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,

6) lokalnego transportu zbiorowego,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) zieleni komunalnej i zadrzewień,

9) cmentarzy komunalnych,

10) utrzymanie miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

11) całokształtu usług i handlu oraz drobnej wytwórczości,

12) ochrony środowiska,

13) zadań Komisji Inwentaryzacyjnej Mienia Komunalnego Miasta Świdnicy.

6. Komisja Spraw Społecznych i Bezpieczeństwa zajmuje się w szczególności sprawami:

1) ochrony zdrowia,

2) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

3) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

4) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

5) opiniowanie spraw wynikających z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 40

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

2. Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.

§ 41

1. Komisje obradują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Na posiedzeniach komisji mogą być obecni oprócz członków komisji również inni radni.

3. Komisja lub jej przewodniczący mogą zaprosić na posiedzenie inne osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie wystąpi przewodniczący Rady.

R o z d z i a ł VII

Radni

§ 42

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Miasta.

Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie i komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

4. Z radnym Rady nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Miejskim w Świdnicy.

5. Przepis ust. 4 dotyczy również kierowników lub zastępców gminnych jednostek organizacyjnych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/50/03 z dnia 7 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 42 ust. 5).

6. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 4 i 5, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

7. Osoba wybrana na radnego Rady nie może wykonywać pracy w Urzędzie Miejskim w Świdnicy oraz wykonywać funkcji kierownika lub zastępcy w gminnej jednostce organizacyjnej. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

8. Radny, o którym mowa w ust. 7, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

9. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy.

Stosunek pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.

10. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub zastępcy w jednostce organizacyjnej, przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin o którym mowa w ust. 7, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.

11. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 7, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

12. Przepisy ust. 7–11 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu Rady w drodze uchwały Rady podjętej na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

13. Po wygaśnięciu mandatu odpowiednio Urząd Miejski w Świdnicy lub gminna jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.

14. Prezydent nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

15. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

16. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

17. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ŚLUBUJĘ”.

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania « Tak mi dopomóż Bóg» .

18. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

19. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

20. Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji, do których zostali powołani podpisem na liście obecności.

§ 43

1. Radni zobowiązani są złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym, zawierające w szczególności informacje o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach prawa handlowego oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, gminy lub związku międzygminnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach prawa handlowego. Oświadczenie powinno zawierać informacje dotyczące majątku odrębnego oraz majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską.

2. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą, składa się przewodniczącemu Rady w terminie trzydziestu dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na dwa miesiące przed datą wyborów do Rady.

4. Przewodniczący Rady składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, Wojewodzie. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

5. W przypadku naruszenia terminów określonych w ust. 3, radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

6. Podanie nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.

§ 44

1. Radni mogą tworzyć kluby oraz koła, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych.

Koła powinny liczyć co najmniej 2 radnych.

3. Powstanie klubu lub koła następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu.

Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów i kół.

4. Przewodniczący klubu lub koła reprezentuje je na zewnątrz.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/50/03 z dnia 7 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 44).

§ 45

1. W siedzibie Urzędu radni uczestniczą, stosownie do potrzeb, w przyjmowaniu obywateli w sprawach skarg i wniosków przez Prezydenta Miasta.

2. W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i samorządowych na terenie miasta – na zaproszenie tych organizacji, a także mogą inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów i zadań realizowanych przez Radę oraz zebrania opinii i wniosków o pracy Rady.

§ 46

1. Radnemu przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

2. Rada w odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania radnym diet za udział w posiedzeniach i pracach Rady i jej organów, a także zwrotu poniesionych kosztów podróży służbowych.

§ 47

Radni korzystają z bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej na terenie Miasta Świdnicy na podstawie legitymacji radnego.

R o z d z i a ł VIII

Interpelacje, zapytania i wnioski

§ 48

1. Radny ma prawo składania interpelacji. Interpelacje dotyczą spraw miejskiej wspólnoty o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania. Adresatem interpelacji jest Prezydent.

2. Interpelacje składa się w formie pisemnej, którą można odczytać na sesji bądź złożyć między sesjami na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Prezydentowi.

§ 49

1. Prezydent, lub do tego upoważniona przez Prezydenta osoba, zobowiązany jest do udzielenia pisemnej odpowiedzi w terminie 14 dni od otrzymania interpelacji – na ręce przewodniczącego Rady.

2. Radny ma prawo poinformowania Rady czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie.

W przypadku, gdy odpowiedź pisemna na interpelację uzupełniona dodatkowymi wyjaśnieniami na sesji nie zadawala radnego może wnosić o ponowne wyjaśnienia na piśmie.

§ 50

1. Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania i wnioski składa się na piśmie na ręce przewodniczącego Rady podczas posiedzenia Rady i można je odczytać w punkcie “Interpelacje, zapytania i wnioski”.

2. Odpowiedzi na zapytania i wnioski udziela Prezydent lub upoważniona przez niego osoba.

3. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji zgłaszającemu winna być udzielona odpowiedź pisemna w ciągu 14 dni.

4. Biuro Rady Miejskiej prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji, zapytań i wniosków, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach.

C z ę ś ć III

Organy wykonawcze

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 51

1. Organem wykonawczym Miasta jest Prezydent.

2. Kadencja Prezydenta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady i upływa z dniem upływu kadencji Rady.

§ 52

Objęcie obowiązków przez Prezydenta następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania o następującej treści:

“Obejmując Urząd Prezydenta Miasta, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi Urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Miasta.” Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.

R o z d z i a ł II

Zadania Prezydenta

§ 53

1. Prezydent wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania określone przepisami prawa.

2. Prezydent kieruje bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz.

§ 54

Prezydent w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swoich zastępców i określa ich liczbę.

R o z d z i a ł III

Tryb pracy Prezydenta

§ 55

1. Prezydent rozstrzyga sprawy w formie zarządzeń, decyzji lub postanowień.

2. Prezydent przedstawia Radzie pisemną informację w okresach dwutygodniowych, dotyczącą podjętych zarządzeń, decyzji i postanowień w sprawach finansowo-budżetowych i mienia komunalnego.

§ 56

1. Prezydent wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego zwanego dalej “Urzędem”.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny Urzędu nadany przez Prezydenta w drodze zarządzenia.

§ 57

1. Kierownikiem Urzędu jest Prezydent.

2. Prezydent może powierzyć prowadzenie określonych spraw Miasta w swoim imieniu zastępcy prezydenta lub sekretarzowi Miasta.

R o z d z i a ł IV

Absolutorium

§ 58

1. Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu na wniosek Komisji Rewizyjnej Rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Prezydentowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Prezydenta.

3. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Prezydenta z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Prezydentowi absolutorium.

5. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu Prezydentowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Prezydenta.

6. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

§ 59

1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Prezydenta z przyczyny innej niż nieudzielenie Prezydentowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Prezydenta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1.

4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

C z ę ś ć IV

Mienie komunalne i gospodarka finansowa Miasta

R o z d z i a ł I

Mienie komunalne

§ 60

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Miasta oraz mienie komunalne jednostek organizacyjnych. Organizacyjno- -prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy Miasta.

2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Miasta bądź inne powołane przez nie podmioty.

3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta.

Do czynności przekraczjących zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Prezydenta.

§ 61

1. Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Prezydent albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca prezydenta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Prezydenta osobą.

2. Czynność prawna powodująca powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga kontrasygnaty Skarbnika Miasta (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

3. Skarbnik Miasta, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie Prezydenta powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

R o z d z i a ł II

Gospodarka finansowa

§ 62

1. Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta, zwanego dalej “budżetem”.

2. Projekt budżetu przygotowuje Prezydent.

3. Bez zgody Prezydenta Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Prezydent przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

5. Budżet uchwalony jest przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

6. Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

7. Za prawidłową gospodarkę finansową Miasta odpowiada Prezydent.

8. Prezydentowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Miasta,

5) dysponowania rezerwami budżetu Miasta,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

C z ę ś ć V

Pracownicy samorządowi

§ 63

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

1) przewodniczący Rady wobec prezydenta na podstawie odrębnej uchwały Rady, z wyłączeniem ustalania wynagrodzenia,

2) prezydent wobec zastępców prezydenta, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu.

§ 64

1. Zastępców prezydenta powołuje i odwołuje Prezydent w drodze zarządzenia.

2. Na podstawie powołania zatrudniony jest:

a) Sekretarz Miasta,

b) Skarbnik Miasta (główny księgowy budżetu),

c) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego oraz zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

d) komendant Straży Miejskiej.

3. Na podstawie umowy o pracę zatrudnieni są pozostali pracownicy Urzędu.

§ 65

1. Sekretarza Miasta i Skarbnika Miasta (głównego księgowego budżetu) powołuje i odwołuje Rada na wniosek Prezydenta.

2. Prezydent wykonuje obowiązki pracodawcy wobec osób, o których mowa w ust. 1.

§ 66

Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i zastępców kierownika Urzędu Stanu Cywilnego powołuje i odwołuje Rada na wniosek Prezydenta.

§ 67

Komendanta Straży Miejskiej powołuje i odwołuje Prezydent po zasięgnięciu opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji.

C z ę ś ć VI

Postanowienia końcowe

§ 68

Uchwalanie Statutu i zmian do Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§ 69

1. W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

2) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późniejszymi zmianami).

2. Statut Miasta podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.