STATUT

MIASTA DUSZNIKI ZDRÓJ

C z ę ś ć I

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w Statucie Miasta Duszniki Zdrój sformułowania oznaczają:

Miasto – Gminę Miejską Duszniki Zdrój.

Statut – Statut Miasta Duszniki Zdrój.

Rada – Rada Miejska w Dusznikach Zdroju.

Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju.

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju.

Radny – Radny Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju.

Komisja – Komisja Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju.

Burmistrz – Burmistrz Miasta Duszniki Zdrój.

Zastępca Burmistrza – Zastępca Burmistrza Miasta Duszniki Zdrój.

Sekretarz – Sekretarz Gminy Duszniki Zdrój.

Skarbnik – Skarbnik Gminy Duszniki Zdrój (główny księgowy budżetu).

Urząd – Urząd Miejski w Dusznikach Zdroju.

Ustawa – Ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.).

§ 2

1. Mieszkańcy Gminy Miejskiej Duszniki Zdrój tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową zwaną dalej Miastem.

2. Mieszkańcy Miasta podejmują rozstrzygnięcia w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów Miasta. Wybory i referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.

§ 3

Miasto obejmuje obszar o powierzchni 22,28 km, położone jest w województwie dolnośląskim, powiecie kłodzkim. Granice Miasta obejmuje obszar określony na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

1. Herbem Miasta jest wizerunek św. Piotra utrwalony w załączniku nr 2 do Statutu.

2. Flagą oficjalną Miasta jest flaga z herbem Miasta utrwalona w załączniku nr 3 do Statutu.

3. Flagą powszechnego użytku Miasta jest flaga bez herbu Miasta utrwalona w załączniku nr 4 do Statutu.

4. W sprawach własnych Miasto używa pieczęci urzędowej z wizerunkiem herbu Miasta, zgodnie ze wzorem w załączniku nr 5 do Statutu.

5. Herb Miasta i flaga Miasta jest znakiem prawnie chronionym. Na komercyjne używanie herbu i flagi wymagana jest zgoda Rady.

§ 5

1. Miasto posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność Miasta podlega ochronie sądowej.

3. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 6

1. Podstawowym zadaniem Miasta jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych jego mieszkańców, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego Miasta oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2. Dla realizacji zadania określonego w ust. 1 Miasto wykonuje zadania własne, zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz może wykonywać zadania przejęte od administracji rządowej, a także z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

3. Do wykonania zadań, o których mowa w ust. 2, Miasto otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich wykonania na podstawie odrębnych ustaw określających zasady i terminy przekazywania środków finansowych.

§ 7

1. Dla wykonywania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne Miasta może ono przystępować za zgodą Rady do związków gmin i stowarzyszeń.

2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości Miasta następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

§ 8

1. W Mieście mogą być tworzone jednostki pomocnicze (osiedla i sołectwa) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami na zasadach i w trybie określonym uchwałą Rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/ /47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 1).

2. W celu wykonywania swoich zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 6 do Statutu.

3. Miasto oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 9

Rada na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady miasta na zasadach określonych w ustawie.

§ 10

Rada może osobie szczególnie zasłużonej nadać honorowe obywatelstwo Miasta. Zasady nadawania honorowego obywatelstwa określa Rada odrębną uchwałą.

§ 11

1. Organami Miasta są Rada i Burmistrz.

2. Działalność organów Miasta jest jawna z wyjątkiem ograniczeń wynikających z odrębnych ustaw.

3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa Statut.

C z ę ś ć II

R o z d z i a ł I

Organizacja i tryb działania Rady Miejskiej

w Dusznikach Zdroju

§ 12

1. Organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej jest Rada Miejska zwana dalej Radą.

2. Rada składa się z radnych w liczbie 15, wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyboru.

3. Rada wybiera ze swego grona w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

4. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

5. Funkcji, o których mowa w ust. 3, nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

6. Odwołanie z funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek, co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

7. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

8. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 7, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego jest jednoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca w którym powinna podjęta być uchwała.

9. Rada kontroluje działalność Burmistrza, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

10. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

11. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Statut.

§ 13

1. Rada obraduje na sesjach, zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

3. Sesje zwyczajne zwoływane są zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem.

4. Sesję nadzwyczajną Przewodniczący obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub wniosku Burmistrza.

§ 14

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu,

2) ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza – na wniosek Burmistrza,

4) uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych miejskich jedno-

stek organizacyjnych oraz wyposażenia ich majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

10) określenie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz województwa i powiatu,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

R o z d z i a ł II

Akty prawa miejscowego stanowionego przez Miasto

§ 15

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Miastu przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze Miasta.

2. Organy Miasta mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Miasta oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji miejskich,

3) zasad zarządu mieniem Miasta,

4) zasad i trybu korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

5. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

6. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Burmistrz w formie zarządzenia.

7. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 6, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

8. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

9. Burmistrz przesyła przepisy porządkowe do wiadomości sąsiednim gminom i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

10. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.).

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji Rady

§ 16

1. Zwołując sesję Przewodniczący Rady ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych.

2. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad – doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. Materiały na sesje poświęcone uchwaleniu programów gospodarczych, budżetu, jego zmian w ciągu roku, sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowane uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu doręcza się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4. Projekty uchwał oraz materiały związane z przedmiotem sesji przygotowuje Burmistrz.

R o z d z i a ł IV

Obrady

§ 17

1. Sesje Rady są jawne, o ile jawność nie zostaje wyłączona z mocy prawa.

2. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez podanie informacji na tablicy ogłoszeń Urzędu.

3. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być publiczność bez prawa głosu, która zajmuje miejsca wskazane przez Przewodniczącego.

4. W obradach sesji uczestniczą: radni, Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik, radcy prawni, wyznaczeni pracownicy urzędu i kierownicy jednostek organizacyjnych.

§ 18

1. Jawność sesji zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli tematyka sesji podlega ustawie o ochronie danych osobowych.

3. Rada w innych uzasadnionych przypadkach może wyłączyć całość lub część sesji. Wyłączenie jawności sesji oznacza, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad, zaś podczas obrad mogą być obecni tylko radni i osoby spoza Rady wyznaczone przez Przewodniczącego.

§ 19

Rada może obradować w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 20

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu. Ogłoszenie terminu kolejnego posiedzenia odbywa się w momencie przerwania sesji.

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad Przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samej sesji w celu kontynuowania obrad. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 21

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Miasta Duszniki Zdrój”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.

4. Radni stwierdzają swą obecność na sesjach Rady na zasadach określonych w § 69 Statutu.

§ 22

1. Po stwierdzeniu quorum Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.

2. W porządku obrad sesji przewiduje się:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

3) przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza w okresie od ostatniej sesji,

4) wolne wnioski i zapytania,

5) sprawy organizacyjne,

6) zakończenie sesji.

3. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Burmistrz.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 23

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może za zgodą Rady dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może przyjąć pisemne wystąpienie radnego uczestniczącego lub nieuczestniczącego w sesji do protokołu, informując o tym Radę.

4. Podczas trwania sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

4) zamknięcie listy mówców,

5) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

6) tajnego głosowania,

7) przeliczania głosów,

8) ogłoszenia przerwy w obradach sesji,

9) o utajnienie sesji lub jej części.

Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

5. Wnioski wynikłe w czasie trwania sesji, odczytane przez Przewodniczącego, podlegają głosowaniu. Rada decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 24

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad sesji Rady.

2. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swym Radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący może przywołać radnego “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu – odebrać głos.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji – Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie “do porządku” nie przyniosło skutku, może odebrać mu głos. Zdarzenie należy odnotować w protokole sesji.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio dla osób spoza Rady, występujących na sesji.

5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek lub powagę obrad.

6. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

7. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

8. Po rozpoczęciu procedury głosowania Przewodniczący może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

9. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień.

10. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

§ 25

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam …(numer sesji) sesję Rady Miejskiej Miasta Duszniki Zdrój”.

Czas otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 26

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte rozstrzygnięcia. Przebieg obrad zapisuje się również na nośniku magnetycznym.

2. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) przyjęty porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów,

8) podpis Przewodniczącego, sporządzającego protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę zaproszonych gości,

3) teksty podjętych przez Radę uchwał,

4) teksty podjętych przez Radę wniosków,

5) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego w czasie obrad.

4. Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

5. Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne numery, począwszy od numeru jeden.

6. Poprawki i uzupełnienia do protokołu mogą być wnoszone przez radnych ustnie na sesji lub na piśmie, nie później niż na 3 dni przed sesją, na której następuje przyjęcie protokołu. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia stanowią załącznik do protokołu z sesji.

7. O uwzględnieniu poprawek lub uzupełnień do protokołu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i sprawdzeniu przebiegu obrad zapisanych na nośniku magnetycznym.

8. Obsługę Rady i jej Komisji zapewnia obsługa Rady jako komórka organizacyjna wchodząca w skład Urzędu.

R o z d z i a ł V

Tryb podejmowania uchwał Rady

§ 27

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

3. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 28

1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

3. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

6. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

7. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

8. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

9. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 3.

10. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

11. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

12. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 11, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 29

1. Ważność podejmowanych uchwał może być uzależniona od zwykłej lub kwalifikowanej większości głosów.

2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

3. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów.

4. Na umotywowany wniosek radnego, Rada może dokonać ponownego głosowania.

§ 30

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższająca połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie osób zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

5. Kwalifikowana większość 2/3 lub 3/5 głosów oznacza możność zapadnięcia uchwały w danej sprawie jedynie wtedy, gdy “za” opowie się 2/3 z biorących udział w głosowaniu. W przypadku wymogu uzyskania rozstrzygnięcia taką większością ustawowego składu Rady oznacza to konieczność uzyskania głosów “za” w liczbie co najmniej równej 2/3 ustawowego składu Rady.

§ 31

1. Projekt uchwały Burmistrz przekazuje na piśmie Przewodniczącemu Rady w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.

2. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały jeżeli wnioskodawcą jest Burmistrz, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie.

3. Do projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, skutki finansowe i źródła ich pokrycia.

4. Za przygotowanie projektu uchwały pod względem formalnoprawnym, merytorycznym i techniki legislacyjnej odpowiada Burmistrz.

§ 32

1. Uchwała Rady powinna zawierać w szczególności:

– numer, datę i tytuł,

– podstawę prawną,

– postanowienia merytoryczne, w miarę potrzeby określenie źródła finansowania uchwały,

– określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

– przepisy przejściowe i derogacyjne,

– termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

2. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji cyframi rzymskimi, cyframi arabskimi według kolejności podjęcia, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w obsłudze Rady.

5. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi do realizacji.

6. Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.

7. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 33

1. Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.

2. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, “przeciwko” oraz “wstrzymujące się”.

§ 34

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba, której dotyczy głosowanie.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecno- ści.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania, karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

R o z d z i a ł VI

Komisje Rady

§ 35

1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne Komisje, które są wewnętrznymi organami Rady.

2. Przewodniczących Komisji wybiera Rada w głosowaniu tajnym spośród członków Rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 35 ust. 2).

3. Komisje podlegają Radzie i zobowiązane są do przedłożenia:

– rocznego planu pracy,

– sprawozdania z działalności raz do roku.

4. Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości.

5. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

§ 36

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

2. Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia Komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.

§ 37

1. Komisje obradują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

2. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami, Skarbnik, Sekretarz. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Komisja lub jej Przewodniczący mogą zaprosić na posiedzenie inne osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

5. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

§ 38

1. Do zadań stałych Komisji należy:

1) rozpatrywanie spraw dla których Komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę, Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał,

4) kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej Komisji.

2. Zakres działania doraźnych Komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 39

Stałymi Komisjami są:

1) Komisja Rewizyjna,

2) Komisja ds. Budżetu i Finansów,

3) Komisja ds. Obywatelskich, Porządku Publicznego, Handlu i Usług,

4) Komisja ds. Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu, Rekreacji oraz Opieki Społecznej,

5) Komisja Uzdrowiskowo-Wczasowa i Spraw Technicznych.

R o z d z i a ł VII

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 40

1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, oraz pozostałych członków.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

§ 41

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady.

§ 42

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

§ 43

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza miejskich jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Miasta pod względem: legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Kontroli miejskich jednostek organizacyjnych komisja dokonuje także na wniosek Burmistrza złożony do Rady.

2. Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w Statucie oraz innych przepisach zobowiązujących Burmistrza do ich wykonania. Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, wykonanie uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa, gospodarowanie mieniem Miasta.

3. Opiniuje wykonanie budżetu Miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium .

4. Komisja opiniuje wniosek o odwołanie Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium.

§ 44

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

§ 45

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 46

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy Komisji, określając jej temat i rodzaj.

§ 47

1. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

4. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 48

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w Statucie.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, dane ewidencji i sprawozdawczości, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 49

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3, oraz dokonać wpisu w księdze ewidencji kontrolnej prowadzonej przez jednostkę.

§ 50

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego.

§ 51

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

§ 52

Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 53

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących), kierownika kontrolowanego podmiotu i głównego księgowego, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

9) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 54

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 55

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 56

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 57

Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminach do 15 czerwca i 15 grudnia każdego roku na następne półrocze.

§ 58

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu Miasta za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności na wniosek Rady po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 59

1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego,

2) pisemny wniosek nie mniej niż 3 radnych,

3) członka Komisji Rewizyjnej.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 60

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.

§ 61

1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Miasta.

§ 62

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych Komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 63

Komisja Rewizyjna może występować do organów Miasta w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

R o z d z i a ł VIII

Radni

§ 64

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem Miasta. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Z radnym Rady nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie.

4. Przepis ust. 3 dotyczy również kierowników i zastępców miejskich jednostek organizacyjnych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 64 ust. 4).

5. Burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

6. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o któ- rym mowa w ust. 3 i 4, jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/ /47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 64 ust. 6).

7. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w Urzędzie w ramach stosunku pracy oraz wykonywać funkcji kierownika i zastępcy w jednostce organizacyjnej Miasta. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

8. Radny, o którym mowa w ust. 7, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

9. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 7, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

§ 65

1. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady.

2. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

3. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

4. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 66

1. Radni są zobowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym Przewodniczącemu w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz na dwa miesiące przed upływem kadencji.

2. Przewodniczący dokonuje analizy zawartych w oświadczeniach danych.

§ 67

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczpospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania :“Tak mi dopomóż Bóg”.

3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 68

1. Radny otrzymuje dokument podpisany przez Przewodniczącego, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2. Radnemu przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

3. Rada w odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania diet za udział w posiedzeniach i pracach Rady i jej organów.

§ 69

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na listach obecności.

2. Radny nieobecny powinien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego lub Przewodniczącego Komisji.

§ 70

1. Spotkania radnych z mieszkańcami powinny odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców.

3. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli Miasta w sprawach dotyczących Miasta i jego mieszkańców oraz zgodnie z ustalonym harmonogramem uczestniczyć w przyjmowaniu obywateli Miasta w ich sprawach wspólnie z Burmistrzem.

§ 71

1. Radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 3 radnych.

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu.

4. Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz.

5. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

6. Przewodniczący Rady informuje radnych o powstaniu klubu.

§ 72

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.

3. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

§ 73

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 74

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.

R o z d z i a ł IX

Zapytania, wnioski

§ 75

1. Zapytania i wnioski, których adresatem jest Burmistrz, składa się w sprawach aktualnych problemów Miasta, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania i wolne wnioski składa się ustnie w trakcie obrad sesji oraz między sesjami pisemnie na ręce Przewodniczącego. Przewodniczący przekazuje wniosek do właściwej Komisji lub Burmistrzowi, może również zwrócić wniosek radnemu w celu jego uściślenia. Wniosek powinien zawierać jasne i zwięzłe przedstawienie stanu faktycznego będącego jego przedmiotem oraz wynikające z niego pytania.

3. Odpowiedzi na zapytania i wnioski udziela Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

4. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji zgłaszającemu winna być udzielona odpowiedź pisemna w ciągu 14 dni.

C z ę ś ć III

ORGAN WYKONAWCZY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 76

Organem wykonawczym Miasta jest Burmistrz.

§ 77

1. Burmistrz jest wybierany na okres kadencji Rady.

2. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania.

3. Po upływie kadencji Rady Burmistrz działa do dnia wyboru nowego Burmistrza.

4. W realizacji zadań własnych Miasta Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.

5. Działalność Burmistrza i podporządkowanych mu jednostek podlega kontroli Rady.

R o z d z i a ł II

Zadania Burmistrza

§ 78

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego i umowach zawartych z innymi podmiotami.

2. O kierunkach działania Burmistrza decyduje Rada.

3. Burmistrz wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu.

4. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

3) wykonywanie uchwał Rady,

4) określanie sposobu wykonywania uchwał,

5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Miasta o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospo-darczej,

6) gospodarowanie mieniem komunalnym,

7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,

8) wydawanie zarządzeń o wydatkach koniecznych a nieuwzględnionych w budżecie,

9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,

10) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienia publiczne,

11) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

12) udzielanie pełnomocnictwa kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

13) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej Miasta,

14) wydawanie zarządzeń porządkowych niecierpiących zwłoki. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady,

15) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

16) emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,

17) dokonywanie wydatków budżetowych,

18) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Miasta,

19) dysponowanie rezerwami budżetu Miasta,

20) blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

§ 79

Obsługę techniczno-biurową sprawuje Sekretarz i pracownik Urzędu wyznaczony przez Burmistrza.

§ 80

1. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Burmistrza w formie zarządzenia.

3. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) reprezentowanie Miasta na zewnątrz,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Miasta,

3) organizowanie pracy Urzędu,

4) niezwłoczne ogłaszanie budżetu Miasta i sprawozdania z jego wykonania za rok poprzedni, w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych,

5) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę, mianowania i powołania,

6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników miejskich jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu,

7) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej,

8) powoływanie i odwoływanie w formie zarządzenia Zastępcy Burmistrza.

4. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Miasta w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi.

R o z d z i a ł III

Absolutorium

§ 81

1. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenie lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.

3. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z powodu nieudzielania absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielania Burmistrzowi absolutorium.

5. Przed podjęciem uchwały w sprawie przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza z powodu nieudzielania absolutorium Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu Burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Burmistrza.

6. Uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z powodu nieudzielenia absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

7. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie Burmistrzowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, który powinien być złożony w formie pisemnej i zawierać przyczyny odwołania oraz powinien być zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną.

8. Uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Burmistrza Rada może podjąć nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w pkt 7, większością 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

C z ę ś ć IV

Mienie komunalne

§ 82

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Miasta oraz mienie komunalne jednostek organizacyjnych. Organizacyjno- -prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy Miasta.

2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Miasta bądź inne powołane przez nie podmioty.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 82 ust. 3).

§ 83

1. Oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik może odmówić kontrasygnaty, lecz w razie wydania mu polecenia przez zwierzchnika wykonuje tę czynność, zawiadamiając jednocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze Miasta składają jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu Miasta w zakresie udzielonego im przez Burmistrza pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 83 ust. 3).

4. Oświadczenie woli kierownika jednostki organizacyjnej mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczne bez kontrasygnaty głównego księgowego jednostki organizacyjnej. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-22/47/03 z dnia 4 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 83 ust. 4).

C z ę ś ć V

Gospodarka finansowa

§ 84

1. Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Uchwałę budżetową Rada uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

4. Do czasu uchwalenia budżetu jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie.

5. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada odrębną uchwałą.

§ 85

1. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.

2. Uchwały organów Miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

3. Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych w granicach uchwalonych przez Radę.

§ 86

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Miasta odpowiada Burmistrz.

2. Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

3. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i składa sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

4. Burmistrz informuje mieszkańców Miasta o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych.

5. Rada rozpatruje corocznie do dnia 30 kwietnia sprawozdanie z wykonania budżetu za rok ubiegły i udziela lub nieudziela Burmistrzowi absolutorium z tego tytułu.

C z ę ś ć VI

Pracownicy samorządowi

§ 87

1. Na podstawie wyboru zatrudniony jest Burmistrz.

2. Wynagrodzenie dla Burmistrza, tj. miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, stawkę dodatku funkcyjnego ustala Rada w granicach określonych przepisami o wynagradzaniu pracowników samorządowych i innych ustaw – na wniosek Przewodniczącego.

§ 88

1. Na podstawie powołania zatrudniony jest:

a) Zastępca Burmistrza,

b) Sekretarz,

c) Skarbnik,

d) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

2. Na podstawie umowy o pracę zatrudnieni są pozostali pracownicy Urzędu.

§ 89

1. Zastępcę Burmistrza powołuje Burmistrz w drodze zarządzenia.

2. Sekretarza i Skarbnika powołuje i odwołuje Rada na wniosek Burmistrza.

3. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do Sekretarza i Skarbnika, pracowników Urzędu oraz dyrektorów miejskich jednostek organizacyjnych, do których zatrudniania i zwalniania jest kompetentny Burmistrz.

C z ę ś ć VII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli

z dokumentów Rady i Komisji

§ 90

1. Jawność działania organów Miasta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z sesji i Komisji Rady.

2. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów Miasta.

3. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady,

3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza.

4. Dokumenty wymienione w ust. 3 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 91

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w obsłudze Rady, we wtorki w godzinach pracy Urzędu.

2. Z dokumentów wymienionych w § 90 ust. 3 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi lub je kopiować.

3. Realizacja uprawnień określonych w ust. 2 może się odbywać na pisemny wniosek załatwiany zgodnie z przepisami k.p.a. wyłącznie w Urzędzie i w obecności Sekretarza lub pracownika obsługi Rady.

§ 92

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek, odpisów, wyciągów lub kopii.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.

3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 pobierana jest zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.

§ 93

Uprawnienia określone w części VII niniejszego Statutu nie znajdują zastosowania:

1) z powodu ograniczeń określonych w ustawach dotyczących ochrony wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa,

2) w przypadku podjęcia przez Radę lub Komisję uchwały o wyłączeniu jawności,

3) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 k.p.a.

C z ę ś ć VIII

Postanowienia końcowe

§ 94

1. Organy Miasta na podstawie upoważnień ustawowych wydają przepisy powszechnie obowiązujące na obszarze Miasta zwane przepisami miejskimi.

2. Przepisy miejskie ogłaszane są przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych, na tablicy informacyjnej Urzędu oraz w prasie lokalnej, chyba że przepisy prawne stanowią inaczej.

3. Przepisy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile przepisy prawa nie przewidują terminu późniejszego.

4. Urząd prowadzi zbiór przepisów miejskich dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 95

1. Uchwalenie Statutu następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

2. Zmiany Statutu uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.

3. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 96

W sprawach, których nie reguluje Statut, decydują ustawy odnoszące się do samorządu gminnego.