1031

UCHWAŁA RADY GMINY GŁOGÓW

z dnia 29 stycznia 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Głogów

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy Głogów uchwala:

STATUT GMINY GŁOGÓW

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Gminy Głogów,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia sołectw Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Głogów i komisji Rady Gminy Głogów,

4) tryb pracy Wójta Gminy Głogów,

5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Głogów oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Głogów,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Głogów,

3) Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy Głogów,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Głogów,

5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Głogów,

6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Głogów.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Gmina Głogów jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina położona jest w Powiecie Głogów w województwie dolnośląskim i zajmuje obszar 8 428 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. W Gminie mogą być tworzone sołectwa.

4. Wójt prowadzi rejestr sołectw Gminy.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6

Siedzibą organów Gminy jest miasto Głogów.

R o z d z i a ł III

Sołectwa

§ 7

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale sołectwa, a także zmianie jego granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia sołectwa mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic sołectw powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia sołectw stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 8

Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę sołectwa.

§ 9

1. Sołectwa prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Sołectwa gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki sołectw w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4. Sołectwa, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.

5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2–4, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.

§ 10

1. Kontrolę gospodarki finansowej sołectw sprawuje Rada Gminy za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej, która przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi Gminy.

2. Sołectwa podlegają również nadzorowi organów sołectwa na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 11

Sołtys ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VII

Tryb pracy Wójta

§ 108

Wójt wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 109

Wójt uczestniczy w sesjach Rady.

§ 110

Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.

§ 111

1. Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę.

2. Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 110.108–§ 112.110 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.

3. Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.

4. Zastępca Wójta i Sekretarz Gminy prowadzą sprawy Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

R o z d z i a ł VIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta

§ 112

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

§ 113

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 114

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Biurze Rady Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 115

Realizacja uprawnień określonych w § 112 i 113 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

§ 116

Uprawnienia określone w § 112 i 113 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 117

Traci moc uchwała nr XX/109/96 Rady Gminy z dnia 14 lutego 1996 r. – Statut Gminy Głogów.

§ 118

1. Uchwalenie i zmiana Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Wniosek o zmianę Statutu może być złożony tylko na sesji. Wniosek podlega rozpoznaniu nie wcześniej niż na następnej sesji.

§ 119

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA RADY

KRYSTYNA GRZEGOREK

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Głogów (poz. 1031)