REGULAMIN PRACY I ZAKRESY KOMPETENCJI

STAŁYCH KOMISJI RADY MIEJSKIEJ

W STRONIU ŚLĄSKIM

KOMISJA REWIZYJNA

§ 1

Komisja Rewizyjna sprawuje w imieniu Rady wewnętrzną kontrolę działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy, powoływanych przez Radę – pod względem legalności, celowości, rzetelności, gospodarności i sprawności organizacyjnej.

§ 2

1. Komisja Rewizyjna opracowuje roczne plany pracy oraz plany kontroli.

2. Uchwała Rady zatwierdzająca plan kontroli stanowi stałe upoważnienie do prowadzenia działań kontrolnych na dany rok.

3. Na wniosek:

1) Przewodniczącego Rady,

2) Burmistrza,

3) Komisji Rewizyjnej,

4) pozostałych komisji,

5) co najmniej trzech radnych.

Rada może podjąć uchwałę upoważniającą Komisję Rewizyjną do przeprowadzenia doraźnej kontroli wskazanego w uchwale podmiotu.

§ 3

1. Komisja Rewizyjna może występować do Rady z wnioskiem o zainicjowanie kontroli zewnętrznej działalności Burmistrza oraz jednostek wskazanych w § 1 regulaminu.

2. Przy wykonywaniu swoich zadań Komisja Rewizyjna współpracuje z innymi komisjami Rady w zakresie ich kompetencji.

§ 4

1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ustala skład zespołu kontrolującego spośród członków Komisji, wyłączając ze składu zespołu kontrolującego członka (członków) Komisji będącego pracownikiem jednostki kontrolowanej.

2. Przewodniczącym zespołu kontrolującego jest radny wyznaczony przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. Pod warunkiem zapewnienia odpowiednich środków w budżecie Gminy Przewodniczący Rady może, na wniosek Komisji Rewizyjnej powołać w skład zespołu kontrolującego specjalistę z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.

4. W trybie określonym w pkt 3 Przewodniczący Rady może powołać w skład zespołu kontrolującego przedstawiciela innej komisji Rady, właściwej ze względu na przedmiot kontroli.

§ 5

1. Przewodniczący Rady wystawia imienne upoważnienia członkom zespołu kontrolującego.

2. O terminie zamierzonej kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia Burmistrza oraz kierownika kontrolowanej jednostki.

§ 6

1. Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący przedstawiają kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienia określone w § 5 ust. 1 oraz określają przedmiot kontroli.

2. Przewodniczący zespołu zapewnia przeprowadzenie kontroli zgodnie z jej planem i obowiązującym prawem, a także w sposób nieutrudniający funkcjonowanie kontrolowanej jednostki.

3. Członkowie zespołu kontrolującego zobowiązani są do przestrzegania przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.

§ 7

Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest do:

1) zapewnienia zespołowi kontrolującemu odpowiednich warunków lokalowych i technicznych,

2) pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia dokumentów lub składania wyjaśnień.

§ 8

1. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający:

1) oznaczenie kontrolowanej jednostki i składu zespołu kontrolującego,

2) wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,

3) opis stanu faktycznego stwierdzonego podczas kontroli,

4) wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów, na podstawie których stwierdzono nieprawidłowości,

5) wnioski pokontrolne,

6) podpisy członków zespołu,

7) adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika kontrolowanej jednostki, potwierdzoną jego podpisem.

2. Kierownik kontrolowanej jednostki ma prawo zgłaszania do protokołu uwag co do jego treści oraz przebiegu kontroli.

3. Egzemplarze protokołu otrzymują:

1) Przewodniczący Rady,

2) Burmistrz,

3) kierownik kontrolowanej jednostki.

§ 9

1. Przewodniczący zespołu kontrolującego składa Komisji Rewizyjnej sprawozdanie oraz protokół z przeprowadzonej kontroli.

2. Komisja Rewizyjna na posiedzeniu dokonuje oceny wyników kontroli i przedkłada swoje wnioski na sesji Rady. Wnioski mogą dotyczyć w szczególności:

1) funkcjonowania kontrolowanych jednostek i ich gospodarki finansowej,

2) gospodarowania mieniem gminnym,

3) przekazania sprawy do merytorycznej oceny właściwej komisji Rady,

4) wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub karnego wobec kierownika lub pracownika kontrolowanej jednostki,

5) przeprowadzenia kontroli specjalistycznej lub zewnętrznej,

6) sporządzenia opinii biegłego.

3. Rada dokonuje oceny merytorycznej i formalnej kontroli oraz przedłożonych wniosków i podejmuje rozstrzygnięcie.

§ 10

Rada może, w oparciu o preliminarz wydatków sporządzony przez Komisję Rewizyjną, zapewnić w budżecie Gminy środki finansowe na realizację zadań kontrolnych.

§ 11

Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

§ 12

Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek o odwołanie Burmistrza. W tym celu Komisja może występować, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, do pozostałych komisji Rady o wyrażenie opinii w tej sprawie.

§ 13

1. Komisje Rady, zgodnie z określonymi kompetencjami, przedkładają wnioski i opiniują:

1) plany zagospodarowania przestrzennego,

2) programy rozwoju Gminy i plany gospodarcze,

3) tworzenie jednostek pomocniczych i ich zakresy działania,

4) sprawy umownego przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

5) tworzenie, likwidację i reorganizację przedsiębiorstw, zakładów komunalnych i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,

6) zasady organizacji instytucji gminnych,

7) skierowanie skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody,

8) w sprawie wezwań do usunięcia naruszeń interesu prawnego.

2. Komisje Rady mogą, w imieniu wyborców oraz własnym, składać wnioski budżetowe.

KOMISJA ZDROWIA, OŚWIATY, KULTURY, KULTURY FIZYCZNEJ, TURYSTYKI I POMOCY SPOŁECZNEJ

§ 14

Do zakresu działania Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej, Turystyki i Pomocy Socjalnej należą następujące sprawy:

1) ocena stanu oświaty i wychowania na terenie Gminy,

2) ocena stanu szkolnictwa i dokształcania zawodowego,

3) ocena funkcjonowania placówek oświatowych i wychowawczych na terenie Gminy,

4) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz poprawy stanu bazy gminnych placówek oświatowych i wychowawczych oraz stwarzania warunków do sprawnego ich funkcjonowania,

5) wspieranie inicjatyw w zakresie tworzenia społecznych placówek oświatowych i wychowawczych,

6) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych, w kierunkach zgodnych z programem rozwoju Gminy,

7) inicjowanie i wspieranie pozaszkolnych form wychowania,

8) współpraca z Komisjami Rady właściwymi w sprawach edukacji i wychowania ekologicznego,

9) ocena stanu kultury i sztuki na terenie Gminy,

10) ocena funkcjonowania gminnych placówek kultury,

11) określenie potrzeb w zakresie oświaty, wychowania, kultury i sztuki oraz wskazanie sposobu ich zaspokajania,

12) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju instytucji kultury na terenie Gminy i ich bazy,

13) wspieranie twórców sztuki,

14) inicjowanie i wspieranie imprez w zakresie kultury i sztuki o znaczeniu międzynarodowym, krajowym, regionalnym i lokalnym, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi podmiotami i osobami działającymi w tej sferze,

15) inicjowanie działań na rzecz przygotowywania programów polityki kulturalnej i oświatowej Gminy mającej za zadanie realizację uznanych społecznie celów,

16) profilaktyki i opieki zdrowotnej mieszkańców Gminy,

17) organizacji rehabilitacji zdrowotnej dzieci i młodzieży,

18) ocena stanu zdrowia mieszkańców Gminy i dokonywanie rocznych analiz stanu zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych ludności,

19) społecznej oceny działalności terenowych zakładów opieki zdrowotnej w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych, zapobiegania chorobom i urazom, szerzenia oświaty sanitarnej oraz świadczeń rehabilitacyjnych na rzecz niepełnosprawnych,

20) inicjowanie i wspieranie oddziaływań profilaktycznych w zakresie zwalczania patologii społecznej (alkoholizmu, narkomanii, AIDS),

21) podejmowanie starań o prowadzenie profilaktyki schorzeń wieku rozwojowego, w szczególności wad kręgosłupa i próchnicy zębów u dzieci,

22) ocena warunków sanitarnych na terenie Miasta i Gminy,

23) analiza warunków socjalnych mieszkańców Gminy,

24) ocena pracy Ośrodka Pomocy Społecznej,

25) współpraca z właściwą komisją Rady w zakresie gospodarowania zasobami mieszkań socjalnych,

26) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz upowszechniania i propagowania kultury fizycznej, sportu i rekreacji ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży,

27) ocena wykorzystania bazy sportowej i rekreacyjnej na terenie Gminy, inicjowanie i wspieranie działań na rzecz jej rozwoju.

KOMISJA PLANOWANIA, BUDŻETU, FINANSÓW I MIENIA GMINNEGO

§ 15

Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego:

1) inicjuje i opiniuje uchwalanie długoterminowych programów rozwoju Gminy i planów gospodarczych oraz kontroluje ich wykonanie. W tym celu zasięga opinii pozostałych komisji Rady, według ich kompetencji,

2) opiniuje uchwały Rady w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy, po zasięgnięciu opinii pozostałych komisji Rady,

3) przyjmuje od komisji Rady wnioski budżetowe, dokonuje ich ocen, przedkłada Burmistrzowi przed sporządzeniem projektu budżetu, zawiadamiając jednocześnie wnioskodawców o zajętym stanowisku,

4) opiniuje wnioski budżetowe przedłożone przez Burmistrza,

5) opiniuje projekty uchwał budżetowych i budżetu zasięgając opinii pozostałych komisji Rady, według ich kompetencji,

6) kontroluje i opiniuje wykonanie budżetu Gminy, współpracując w tym zakresie z Komisją Rewizyjną,

7) dokonuje oceny pracy Skarbnika Gminy,

8) opiniuje uchwały Rady w sprawie zmian w budżecie Gminy,

9) przy współudziale Przewodniczącego Rady współpracuje z Regionalną Izbą Obrachunkową w sprawach uchwalania i wykonania budżetu,

10) wnioskuje i opiniuje uchwały Rady o przeprowadzeniu referendum w sprawie samoopodatkowania mieszkańców Gminy na cele publiczne,

11) opiniuje projekty uchwał Rady w sprawach:

a) podatków i opłat lokalnych,

b) tworzenia przedsiębiorstw, jednostek organizacyjnych, spółdzielni, spółek, przystępowania do spółek, oraz przystępowania do związków i porozumień komunalnych. W tym celu zasięga opinii właściwych rzeczowo komisji Rady,

c) emisji obligacji,

d) zaciągania pożyczek długoterminowych,

e) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza,

f) maksymalnej rocznej granicy inwestycji i remontów. W tym celu zasięga opinii pozostałych komisji Rady,

g) maksymalnej wartości zobowiązań w zakresie inwestycji i remontów,

h) określenie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji,

i) określenia wysokości sumy, do której Burmistrz może zaciągać zobowiązania,

12) opiniuje projekty uchwał w sprawie zasad zarządu mieniem gminnym,

13) opiniuje programu promocji Gminy. W tym celu zasięga opinii właściwej rzeczowo komisji Rady,

14) dokonuje oceny stanu wykorzystania mienia komunalnego i inicjuje działania w tym zakresie,

15) opiniuje sprawy związane ze zbywaniem lub nabywaniem mienia komunalnego.

KOMISJA PRZEMYSŁU, HANDLU, USŁUG, GOSPODARKI ROLNEJ I LEŚNICTWA

§ 16

Do zakresu działania Komisji Przemysłu, Handlu, Usług, Gospodarki Rolnej i Leśnictwa należą następujące sprawy:

1) ocena stanu przemysłu, handlu i usług w mieście i na terenie Gminy,

2) prognozowanie rozwoju gospodarczego i współdziałanie w opracowaniu programów rozwoju Miasta i Gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego,

3) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz aktywności gospodarczej w kierunkach zgodnych z programem rozwoju Gminy,

4) inicjowanie oraz wspieranie rozwoju infrastruktury i usług turystycznych jako podstawowej dziedziny stymulującej ożywienie gospodarcze na obszarze wsi,

5) wspieranie działań na rzecz rozwoju rolnictwa,

6) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz poprawy warunków socjalnych i bytowych na obszarze wsi,

7) ocena stanu użytkowania lasów komunalnych i opiniowanie planów ich zagospodarowania,

8) opiniowanie uchwał w sprawie gospodarki gruntami rolnymi,

9) opiniowanie zakresu działania sołectwa oraz opieka i nadzór nad radami sołeckimi,

10) ocena stanu zagospodarowania ogródków działkowych, opiniowanie przekazywania gruntów na potrzeby pracowniczych ogródków działkowych i innych spraw z tym związanych,

11) współpraca przy opracowaniu i opiniowaniu programów promocji Gminy,

12) opiniowanie wniosków w sprawie godzin otwierania i zamykania placówek handlowych,

13) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz opiniowanie planów w tym zakresie,

14) opiniuje projekty uchwał w sprawie zasad zarządu mieniem gminnym,

15) opiniuje sprawy związane ze zbywaniem lub nabywaniem mienia komunalnego w zakresie swoich kompetencji.

KOMISJA PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, BUDOWNICTWA, GOSPODARKI KOMUNALNEJ I MIESZKANIOWEJ, OCHRONY ŚRODOWISKA I PRZYRODY, PORZĄDKU PUBLICZNEGO I OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ

§ 17

Do zakresu działania Komisji Planowania Przestrzennego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Ochrony Środowiska i Przyrody, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej, należą następujące sprawy:

1) ocena miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

2) inicjowanie zmian w obowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego,

3) opiniowanie uchwał Rady w sprawie planów zagospodarowania przestrzennego i ich aktualizacji,

4) inicjowanie i wspieranie budowy oraz remontów lokalnych, wojewódzkich i krajowych dróg i mostów,

5) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz prawidłowej organizacji ruchu drogowego na terenie Gminy,

6) ocena stanu infrastruktury komunalnej w zakresie wodociągów, kanalizacji, gazociągów, cmentarza komunalnego, składowisk odpadów komunalnych i przemysłowych, zieleni miejskiej oraz oświetlenia ulicznego,

7) inicjowanie i wspieranie działań dotyczących budowy, modernizacji, remontów lub likwidacji obiektów infrastruktury komunalnej wymienionych w pkt 6 oraz opiniowanie zamierzeń w tym zakresie,

8) ocena stanu i funkcjonowanie linii energetycznych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych, podejmowanie inicjatyw i opiniowanie przedsięwzięć w tym zakresie,

9) inicjowanie i wspieranie działań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego,

10) ocena stanu technicznego budynków komunalnych. Podejmowanie inicjatyw i opiniowanie planów ich modernizacji, remontów lub rozbiórki,

11) ocena funkcjonowania jednostek organizacyjnych Gminy świadczących usługi komunalne. Opiniowanie ich przekształceń organizacyjnych lub prawnych,

12) ocena stanu technicznego lokali i budynków mieszkalnych. Opiniowanie, w tym zakresie, funkcjonowania jednostki organizacyjnej sprawującej zarząd,

13) występowanie z inicjatywą lub opiniowanie ustalania nazw ulic i placów publicznych, wznoszenia pomników i herbu Gminy,

14) opiniowanie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej,

15) współdziałanie z właściwą komisją Rady przy opracowaniu planu rozwoju miasta oraz opiniowanie projektów uchwał w tym zakresie,

16) ocena stanu środowiska naturalnego i przyrodniczego w Gminie, inicjowanie i wspieranie działań na rzecz jego ochrony,

17) występowanie z wnioskami o objęcie formami ochrony wskazanymi w ustawie o ochronie przyrody fragmentów przyrody ożywionej i nieożywionej na terenie Gminy,

18) inicjowanie i wspieranie edukacji oraz wychowania ekologicznego,

19) współpraca z innymi komisjami Rady w zakresie zgodnego z zasadami ochrony środowiska zagospodarowania przestrzennego i gospodarki komunalnej,

20) przeciwdziałanie degradacji środowiska i eliminowanie jego zagrożeń,

21) ocena zasobów wód na terenie Gminy. Inicjowanie i wspieranie działań na rzecz poprawy stanu czystości wód i racjonalnego nimi gospodarowania,

22) ocena sposobu gospodarowania środkami Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska,

23) ocena stanu gruntów przeznaczonych do rekultywacji oraz inicjowanie i wspieranie działań w tym zakresie,

24) ocena stanu ochrony mienia, bezpieczeństwa publicznego, ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpowodziowego,

25) opiniowanie pracy jednostek policji, straży pożarnej i innych służb porządkowych,

26) inicjowanie i wspieranie działań wspomagających jednostki wymienione w pkt 25 oraz działań związanych z estetyką na terenie Gminy,

27) opiniowanie uchwał Rady w sprawie przepisów porządkowych,

28) opiniowanie, przed zatwierdzeniem przez Radę, zarządzeń porządkowych wydanych przez Burmistrza,

29) opiniuje projekty uchwał w sprawie zasad zarządu mieniem gminnym,

30) opiniuje sprawy związane ze zbywaniem lub nabywaniem mienia komunalnego w zakresie swoich kompetencji.

POSIEDZENIA KOMISJI

§ 18

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków.

2. Przewodniczący komisji zwraca się do Burmistrza w celu uzyskania do wglądu, dokumentów lub wyjaśnień pracowników Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych Gminy w sprawach będących, zgodnie z planem, przedmiotem prac komisji.

3. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu,

4. Komisje mogą wyłaniać podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie uchwał, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy swoich członków. Na wniosek większości członków komisji biorących udział w posiedzeniu przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-21/43/03 z dnia 27 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 18 pkt 5).

§ 19

1. W posiedzeniach komisji, bez prawa głosu stanowiącego, mogą uczestniczyć:

1) Przewodniczący Rady,

2) Burmistrz i zastępca Burmistrza,

3) Skarbnik i Sekretarz Gminy,

4) członkowie pozostałych komisji Rady,

5) pozostali radni,

6) zaproszeni goście.

2. Posiedzenia komisji są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.

§ 20

Wnioski i zalecenia wynikające z prac poszczególnych komisji, przewodniczący komisji odczytuje na sesji Rady Miejskiej, a następnie przekazuje je Przewodniczącemu Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady Miejskiej wszystkie wnioski przekazuje Burmistrzowi, który w sprawozdaniu ze swojej działalności, na najbliższej sesji, przedstawia możliwości, sposoby i terminy realizacji wniosków i zaleceń.