R o z d z i a ł IV
ORGANY WYKONAWCZE GMINY
§ 46
1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.
2. Zakres kompetencji Burmistrza, jako organu wykonawczego Gminy, określają ustawy i wydane z ich upoważnienia przepisy wykonawcze, Statut Gminy oraz uchwały Rady Miejskiej.
3. W realizacji zadań własnych Gminy Burmistrz podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.
§ 47
1. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania, w brzmieniu określonym ustawą.
2. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
§ 48
Burmistrz, w drodze zarządzenia, może powołać lub odwołać Zastępcę Burmistrza, określając zakres spraw, którymi będzie się zajmował.
§ 49
1. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
2. Po upływie kadencji Burmistrza pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.
3. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawach szczególnych.
4. Do chwili objęcia obowiązków Burmistrza przez nowo wybranego Burmistrza jego obowiązki pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
5. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.
§ 50
Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1)
przygotowywanie projektów uchwał Rady,2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) przygotowanie projektu budżetu i jego wykonywanie,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz u
dzielanie im pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, a także udzielanie zgody na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
7) ustalenie planu realizacji budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,
8) wydawania zarządzeń w sprawach zarządu mieniem gminnym, a zwłaszcza:
a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalanej corocznie przez Radę,
b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości ustalanej przez Radę na dany rok budżetowy,
9) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,
10
) decydowanie o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu sądowego oraz negocjowanie, ustalanie ugody w sprawach cywilnoprawnych,11) przygotowanie skarg do NSA na rozstrzygnięcia organu nadzoru orzekające o nieważności uchwał Rady,
12) rozpatrywanie i wybór ofert
przy zamówieniach publicznych, Burmistrz w tym celu powołuje komisję przetargową na zasadach określonych w przepisach szczególnych,13) określanie zakresu spraw Gminy, które może w swoim imieniu powierzyć Sekretarzowi Gminy, Skarbnikowi Gminy oraz innym pracownikom urzędu,
14) udzielanie upoważnień innym pracownikom urzędu, w tym zastępcy Burmistrza do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w swoim imieniu,
15) składanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej G
miny,16) występowanie z wnioskami o zwołanie sesji Rady,
17) wydawanie przepisów porządkowych, w trybie art. 41 ust. 2, 3, 4 ustawy o samorządzie gminnym,
18) udzielanie upoważnienia do złożenia oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem innej osobie, w tym zastępcy Burmistrza, również w przypadku, jeżeli czynność prawna wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej,
19) przedkładanie Radzie pisemnych sprawozdań ze swojej działalności w okresie między sesjami,
20) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą we wszystkich sprawach należących do właściwości Rady,
21) opracowanie projektów perspektywicznych planów rozwoju Gminy i przedkładanie ich do uchwalenia przez Radę,
22) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłoszenie i odwołanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
23) działanie na zasadach określonych w odrębnych przepisach w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej,
24) wykonywanie uchwał Rady Miejskiej,
25) kierowanie bieżącą działalnością Gminy,
26) ogłaszanie budżetu Gminy oraz sprawozdania z jego wykonania,
27) reprezentowania Gminy na zewnątrz, w tym w organizacjach publicznoprawnych, spółkach, spółdzielniach, fundacjach i stowarzyszeniach z udziałem lub członkostwem Gminy, o ile Rada nie posta
nowi inaczej,28) reprezentowanie Gminy w uroczystościach ogólnopaństwowych lub lokalnych,
29) zapewnienie obsługi administracyjno-technicznej Rady Miejskiej i jej organów,
30) przedkładanie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskie
j,31) ogłaszanie uchwał Rady Miejskiej.
§ 51
1. W miarę potrzeby Burmistrz zwołuje narady.
2. W naradach Burmistrza biorą udział zastępca Burmistrza, Skarbnik i Sekretarz Gminy. Prawo uczestniczenia w naradach Burmistrza mają inne osoby zaproszone przez prowadzącego posiedzenie.
§ 52
1. Burmistrz rozstrzyga sprawy indywidualnie, wydając stosowne zarządzenia i decyzje.
2. Rejestr i zbiór protokołów z narad oraz zarządzeń Burmistrza prowadzi Sekretarz Gminy.
§ 53
1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działająca na podstawie jego upoważniona inna osoba, w tym Zastępca Burmistrza, samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Czynności mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych są bezskuteczne bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Gminy może odmówić kontrasygnaty, a w razie pisemnego polecenia zwierzchnika dokonuje jej zawiadamiając o tym Radę Miejską oraz Regionalną Izbę Obrachu
nkową.3. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Gminy, w zakresie udzielonego im przez Burmistrza pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
§ 54
1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy
Urzędu Miejskiego.2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem Urzędu Miejskiego jest Burmistrz.
§ 55
1. W zakresie ustalonym ustawą Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy Zastępcy Burmistrza i Sekretarzowi Gminy.
2. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada Miejska.
§ 56
Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych – z zastrzeżeniem art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności:
1) występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej o wybór lub odwołanie Skarbnika i Sekretarza Gminy oraz Kierownika i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
2) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych,
3) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami samorządowymi,
4) wykonuje, w stosunku do pracowników samorządowych, uprawnienia i obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych,
5) wyznacza rzecznika dyscyplinarnego w sprawach dyscyplinarnych.
§ 57
W sprawach niecierpiących zwłoki Burmistrz ma prawo występować z inicjatywą uchwałodawczą we wszystkich sprawach należących do właściwości Rady Miejskiej. Projekt uchwały wymaga opinii właściwej komisji Rady.
§ 58
1. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
2. W przypadku bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub mienia, Burmistrz może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
3. W przypadku wprowadzenia klęski żywiołowej Burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 59
1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidu
alnych sprawach z zakresu administracji publicznej, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.2. Burmistrz może upoważnić Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Gminy lub innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania, w jego imieniu decyzji admi
nistracyjnych, o których mowa w ust. 1.§ 60
1. Burmistrz podpisuje korespondencję i dokumenty urzędowe Gminy z zastrzeżeniem § 53 ust. 3 Statutu.
2. Korespondencję i dokumenty urzędowe Gminy mogą być podpisywane z upoważnienia Burmistrza przez Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Gminy lub innych pracowników Urzędu Miejskiego.
§ 61
Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzane przez Burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca Burmistrza, w razie nieobecności Burmistrza sprawuje jego funkcję. Wykaz spraw określa Burmistrz w zarządzeniu o powołaniu zastępcy Burmistrza.
§ 62
1. Sekretarz Gminy:
1) kieruje Urzędem Miejskim w imieniu Burmistrza,
2) organizuje pracę Urzędu i zapewnia sprawne jego funkcjonowanie,
3) prowadzi sprawy Gminy
w zakresie udzielonego upoważnienia, kierując się wskazówkami i poleceniami Burmistrza.2. Szczegółowy wykaz spraw należących do kompetencji Sekretarza Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.
§ 63
1. Skarbnik Gminy kieruje sprawami finansowymi Gminy.
2. Szczegółowy wykaz spraw należących do kompetencji Skarbnika Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.