R o z d z i a ł IV

ORGANY WYKONAWCZE GMINY

§ 46

1. Burmistrz jest organem wykonawczym Gminy.

2. Zakres kompetencji Burmistrza, jako organu wykonawczego Gminy, określają ustawy i wydane z ich upoważnienia przepisy wykonawcze, Statut Gminy oraz uchwały Rady Miejskiej.

3. W realizacji zadań własnych Gminy Burmistrz podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.

§ 47

1. Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania, w brzmieniu określonym ustawą.

2. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 48

Burmistrz, w drodze zarządzenia, może powołać lub odwołać Zastępcę Burmistrza, określając zakres spraw, którymi będzie się zajmował.

§ 49

1. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.

2. Po upływie kadencji Burmistrza pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.

3. W przypadku wygaśnięcia mandatu Burmistrza przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawach szczególnych.

4. Do chwili objęcia obowiązków Burmistrza przez nowo wybranego Burmistrza jego obowiązki pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

5. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.

§ 50

Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) przygotowanie projektu budżetu i jego wykonywanie,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz udzielanie im pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, a także udzielanie zgody na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

7) ustalenie planu realizacji budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych,

8) wydawania zarządzeń w sprawach zarządu mieniem gminnym, a zwłaszcza:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalanej corocznie przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości ustalanej przez Radę na dany rok budżetowy,

9) zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,

10) decydowanie o wszczęciu lub rezygnacji ze sporu sądowego oraz negocjowanie, ustalanie ugody w sprawach cywilnoprawnych,

11) przygotowanie skarg do NSA na rozstrzygnięcia organu nadzoru orzekające o nieważności uchwał Rady,

12) rozpatrywanie i wybór ofert przy zamówieniach publicznych, Burmistrz w tym celu powołuje komisję przetargową na zasadach określonych w przepisach szczególnych,

13) określanie zakresu spraw Gminy, które może w swoim imieniu powierzyć Sekretarzowi Gminy, Skarbnikowi Gminy oraz innym pracownikom urzędu,

14) udzielanie upoważnień innym pracownikom urzędu, w tym zastępcy Burmistrza do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w swoim imieniu,

15) składanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej Gminy,

16) występowanie z wnioskami o zwołanie sesji Rady,

17) wydawanie przepisów porządkowych, w trybie art. 41 ust. 2, 3, 4 ustawy o samorządzie gminnym,

18) udzielanie upoważnienia do złożenia oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem innej osobie, w tym zastępcy Burmistrza, również w przypadku, jeżeli czynność prawna wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej,

19) przedkładanie Radzie pisemnych sprawozdań ze swojej działalności w okresie między sesjami,

20) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą we wszystkich sprawach należących do właściwości Rady,

21) opracowanie projektów perspektywicznych planów rozwoju Gminy i przedkładanie ich do uchwalenia przez Radę,

22) opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłoszenie i odwołanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,

23) działanie na zasadach określonych w odrębnych przepisach w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej,

24) wykonywanie uchwał Rady Miejskiej,

25) kierowanie bieżącą działalnością Gminy,

26) ogłaszanie budżetu Gminy oraz sprawozdania z jego wykonania,

27) reprezentowania Gminy na zewnątrz, w tym w organizacjach publicznoprawnych, spółkach, spółdzielniach, fundacjach i stowarzyszeniach z udziałem lub członkostwem Gminy, o ile Rada nie postanowi inaczej,

28) reprezentowanie Gminy w uroczystościach ogólnopaństwowych lub lokalnych,

29) zapewnienie obsługi administracyjno-technicznej Rady Miejskiej i jej organów,

30) przedkładanie Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskiej,

31) ogłaszanie uchwał Rady Miejskiej.

§ 51

1. W miarę potrzeby Burmistrz zwołuje narady.

2. W naradach Burmistrza biorą udział zastępca Burmistrza, Skarbnik i Sekretarz Gminy. Prawo uczestniczenia w naradach Burmistrza mają inne osoby zaproszone przez prowadzącego posiedzenie.

§ 52

1. Burmistrz rozstrzyga sprawy indywidualnie, wydając stosowne zarządzenia i decyzje.

2. Rejestr i zbiór protokołów z narad oraz zarządzeń Burmistrza prowadzi Sekretarz Gminy.

§ 53

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy, w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działająca na podstawie jego upoważniona inna osoba, w tym Zastępca Burmistrza, samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.

2. Czynności mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych są bezskuteczne bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Gminy może odmówić kontrasygnaty, a w razie pisemnego polecenia zwierzchnika dokonuje jej zawiadamiając o tym Radę Miejską oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Gminy, w zakresie udzielonego im przez Burmistrza pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

§ 54

1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny, nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.

3. Kierownikiem Urzędu Miejskiego jest Burmistrz.

§ 55

1. W zakresie ustalonym ustawą Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy Zastępcy Burmistrza i Sekretarzowi Gminy.

2. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada Miejska.

§ 56

Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Miejskiego i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych – z zastrzeżeniem art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, a w szczególności:

1) występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej o wybór lub odwołanie Skarbnika i Sekretarza Gminy oraz Kierownika i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

2) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych,

3) nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami samorządowymi,

4) wykonuje, w stosunku do pracowników samorządowych, uprawnienia i obowiązki wynikające z ustawy o pracownikach samorządowych,

5) wyznacza rzecznika dyscyplinarnego w sprawach dyscyplinarnych.

§ 57

W sprawach niecierpiących zwłoki Burmistrz ma prawo występować z inicjatywą uchwałodawczą we wszystkich sprawach należących do właściwości Rady Miejskiej. Projekt uchwały wymaga opinii właściwej komisji Rady.

§ 58

1. Burmistrz opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.

2. W przypadku bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub mienia, Burmistrz może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.

3. W przypadku wprowadzenia klęski żywiołowej Burmistrz działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 59

1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.

2. Burmistrz może upoważnić Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Gminy lub innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania, w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1.

§ 60

1. Burmistrz podpisuje korespondencję i dokumenty urzędowe Gminy z zastrzeżeniem § 53 ust. 3 Statutu.

2. Korespondencję i dokumenty urzędowe Gminy mogą być podpisywane z upoważnienia Burmistrza przez Zastępcę Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika Gminy lub innych pracowników Urzędu Miejskiego.

§ 61

Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzane przez Burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca Burmistrza, w razie nieobecności Burmistrza sprawuje jego funkcję. Wykaz spraw określa Burmistrz w zarządzeniu o powołaniu zastępcy Burmistrza.

§ 62

1. Sekretarz Gminy:

1) kieruje Urzędem Miejskim w imieniu Burmistrza,

2) organizuje pracę Urzędu i zapewnia sprawne jego funkcjonowanie,

3) prowadzi sprawy Gminy w zakresie udzielonego upoważnienia, kierując się wskazówkami i poleceniami Burmistrza.

2. Szczegółowy wykaz spraw należących do kompetencji Sekretarza Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.

§ 63

1. Skarbnik Gminy kieruje sprawami finansowymi Gminy.

2. Szczegółowy wykaz spraw należących do kompetencji Skarbnika Gminy określa regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.