R o z d z i a ł III

RADA MIEJSKA

§ 16

1. Rada Miejska zwana dalej Radą składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców Gminy w wyborach do samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

2. Ilość radnych wchodzących w skład Rady określa ustawa.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

§ 17

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Miejskiej w terminie określonym w ustawie.

2. Obradom pierwszej sesji – do chwili wyboru przewodniczącego Rady – przewodniczy najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie, w brzmieniu określonym ustawą.

§ 18

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminnej wspólnoty samorządowej.

2. Swoje obowiązki wykonuje Rada na sesjach i poprzez powołane komisje.

3. Zadania zastrzeżone do wyłącznej właściwości Rady określają ustawy.

§ 19

1. Rada wybiera, w głosowaniu tajnym, przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Funkcji Przewodniczącego Rady nie można łączyć ze stanowiskiem Burmistrza.

§ 20

1. Zadaniem przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

2. Przewodniczący Rady:

1) w trybie określonym ustawą i Statutem Gminy zwołuje sesje Rady,

2) ustala, w porozumieniu z Burmistrzem i przewodniczącymi komisji Rady, projekt porządku obrad sesji,

3) kieruje zaproszenia na obrady sesji,

4) otwiera i zamyka obrady sesji,

5) przewodniczy i kieruje obradami sesji, w sposób określony regulaminem Rady,

6) stwierdza prawomocność obrad sesji,

7) wzywa radnego do usprawiedliwienia nieobecności na poprzedniej sesji,

8) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

9) podpisuje protokóły sesji,

10) podpisuje uchwały Rady,

11) składa Radzie informacje o swojej działalności między sesjami,

12) koordynuje prace komisji Rady.

3. W razie nieobecności przewodniczącego jego uprawnienia i obowiązki wykonuje wskazany przez niego wiceprzewodniczący Rady.

4. Przewodniczący Rady ma prawo uczestniczenia, w naradach Burmistrza i posiedzeniach komisji Rady.

5. Rada może przyznać Przewodniczącemu Rady ryczałt pieniężny stanowiący ekwiwalent za koszty przejazdu i utracone wynagrodzenie.

§ 21

1. Rada ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Rada powołuje komisję rewizyjną i powierza jej funkcje kontrolne. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.

3. Przed wyborem komisji Rada określa skład ilościowy, a następnie dokonuje wyboru ich członków.

4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych. Zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza wybiera komisja ze swego grona.

5. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić:

1. Przewodniczący Rady,

2. Wiceprzewodniczący Rady.

6. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

§ 22

1. Komisje pełnią funkcję organów pomocniczych Rady. Zgodnie z zakresem swoich kompetencji określonych przez Radę:

1) posiadają własną inicjatywę uchwałodawczą,

2) wydają opinie i dokonują ocen w sprawach należących do właściwości Rady,

3) kontrolują wykonanie uchwał Rady,

4) przyjmują i rozpatrują skargi oraz wnioski w sprawach dotyczących Rady, Burmistrza, Urzędu Miejskiego, jednostek pomocniczych i organizacyjnych Gminy.

2. Szczegółowy zakres kompetencji i sposób działania komisji określa regulamin stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.

§ 23

Rada powołuje następujące stałe komisje:

1. Zdrowia, Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej, Turystyki i Pomocy Społecznej,

2. Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego,

3. Przemysłu, Handlu, Usług, Gospodarki Rolnej i Leśnictwa.

4. Planowania Przestrzennego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Ochrony Środowiska i Przyrody, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.

5. Rewizyjną.

§ 24

1. Komisje działają w imieniu i na rachunek Rady.

2. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania decyzji, wydawania zarządzeń i zaleceń w jej imieniu.

§ 25

Zakres działania komisji doraźnych określają uchwały Rady o ich powołaniu.

§ 26

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty we wszystkich sprawach dotyczących Gminy i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.

2. Radny może wnioskować o rozpatrzenie przez Radę na sesji spraw wynikających z postulatów i skarg zgłoszonych przez wyborców.

§ 27

1. Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej organów.

2. Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 28

1. Radnemu wydaje się dokument potwierdzający jego mandat.

2. Radny stwierdza swą obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. Nieobecność radnego na sesji lub posiedzeniu komisji powinna być przez niego usprawiedliwiona w ustalonym trybie.

4. Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Rady.

§ 29

Na zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

§ 30

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesje Rady mogą składać się z kilku posiedzeń. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia o nich ustnie na posiedzeniu.

3. Zwołujący sesję zawiadamia pisemnie członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując jego miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad. W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej zawiadomienie następuje listą imienną. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się projekty uchwał, będące przedmiotem posiedzenia.

4. Zawiadomienie o sesji podaje się do wiadomości publicznej, w sposób ustalony przez Radę.

§ 31

Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać, na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 składu Rady, sesję w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. § 30 ust. 2, 3 i 4 Statutu stosuje się odpowiednio.

§ 32

Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich zasadach jak radnego, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady Miejskiej.

§ 33

Obrady sesji są jawne. Ograniczenia jawności obrad mogą wynikać wyłącznie z ustaw szczególnych.

§ 34

Przewodniczący Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek Burmistrza albo komisji Rady, zaprasza do udziału w sesji przedstawicieli zakładów, instytucji, urzędów i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.

§ 35

1. Posiedzenia sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.

2. Szczegółowy tryb obrad sesji określa “Regulamin obrad Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim” stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.

§ 36

Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 37

Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 38

Wyniki głosowania Przewodniczący obrad ogłasza niezwłocznie.

§ 39

1. Inicjatywa uchwałodawcza należy do:

– Burmistrza,

– komisji Rady Miejskiej,

– co najmniej 3 radnych.

2. Występujący z inicjatywą uchwałodawczą składają na ręce Przewodniczącego Rady, najpóźniej na 7 dni przed sesją, pisemny projekt uchwały oraz wskazują jego sprawozdawcę.

3. W sytuacjach nadzwyczajnych oraz w sprawach pilnych projekt uchwały może być przedłożony na sesji i będzie rozpatrywany pod warunkiem umieszczenia go w porządku obrad sesji.

4. Projekt uchwały wymaga uzasadnienia dołączonego do projektu lub przedstawionego przez radnego sprawozdawcę na sesji.

Uzasadnienie winno co najmniej zawierać:

– wyjaśnienie potrzeby i celu podjęcia uchwały,

– przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych,

– wskazanie podstawy prawnej.

5. Projekty uchwał opiniowane są przez właściwą komisję Rady.

§ 40

1. Przewodniczący Rady kieruje projekt uchwały do właściwej komisji w celu zaopiniowania.

2. Komisja, po rozpatrzeniu projektu uchwały sporządza opinię oraz wnioskuje o:

– przyjęcie projektu uchwały bez poprawek,

– przyjęcie projektu uchwały z określonymi poprawkami,

– odrzucenie projektu uchwały.

3. Projekt uchwały, wraz z opinią właściwej komisji, stanowi przedmiot obrad Rady, która:

– może poddać projekt uchwały pod głosowanie w całości lub z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu;

– może głosować nad każdą poprawką, a następnie nad całością z poprawkami przegłosowanymi.

§ 41

1. Uchwały Rady wchodzą w życie w terminach w nich wskazanych.

2. Uchwały Rady stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

3. Rejestr podjętych uchwał oraz ich zbiór prowadzi Sekretarz Gminy.

§ 42

Obowiązkowymi punktami obrad sesji Rady są:

– ustalenie porządku obrad,

– przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

– usprawiedliwienie przez radnych nieobecności na poprzedniej sesji,

– przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza,

– interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

§ 43

Sprawozdanie z działalności Burmistrza składa Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

§ 44

Interpelacje składane są pisemnie do protokołu, zapytania i wnioski składane są pisemnie lub ustnie do protokołu. Adresat interpelacji lub zapytania, w sprawach należących do właściwości Rady, zobowiązany jest do niezwłocznych wyjaśnień albo odpowiedzi pisemnej, w terminie 14 dni.

§ 45

1. Dokumentem sesji Rady jest protokół zawierający:

2. Protokoły sesji oznacza się w sposób umożliwiający ich identyfikację.

3. Poprawki do protokołu i jego ostateczną treść Rada ustala w drodze głosowania.

4. Rejestr protokołów sesji oraz ich zbiór prowadzi Sekretarz Gminy.

5. Protokoły sesji i uchwały Rady są udostępniane do wglądu w Urzędzie Miejskim.

6. Wyciągi protokołów sesji Sekretarz Gminy przekazuje odpowiednim jednostkom pomocniczym i organizacyjnym Gminy.