R o z d z i a ł III
RADA MIEJSKA
§ 16
1. Rada Miejska zwana dalej Radą składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców Gminy w wyborach do samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą – Ordynacja wyborcza
do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.2. Ilość radnych wchodzących w skład Rady określa ustawa.
3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§ 17
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Miejskiej w terminie określonym w ustawie.
2. Obradom pierwszej sesji – do chwili wyboru przewodniczą
cego Rady – przewodniczy najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie, w brzmieniu określonym ustawą.
§ 18
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminnej wspólnoty samorządowej.
2
. Swoje obowiązki wykonuje Rada na sesjach i poprzez powołane komisje.3. Zadania zastrzeżone do wyłącznej właściwości Rady określają ustawy.
§ 19
1. Rada wybiera, w głosowaniu tajnym, przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Funkcji Przewodniczącego Rady nie można łączyć ze stanowiskiem Burmistrza.
§ 20
1. Zadaniem przewodniczącego Rady jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.
2. Przew
odniczący Rady:1) w trybie określonym ustawą i Statutem Gminy zwołuje sesje Rady,
2) ustala, w porozumieniu z Burmistrzem i przewodniczącymi komisji Rady, projekt porządku obrad sesji,
3) kieruje zaproszenia na obrady sesji,
4) otwiera i zamyka obrady sesji,
5) przewodniczy i kieruje obradami sesji, w sposób określony regulaminem Rady,
6) stwierdza prawomocność obrad sesji,
7) wzywa radnego do usprawiedliwienia nieobecności na poprzedniej sesji,
8) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
9) podpisuje protokóły sesji,
10) podpisuje uchwały Rady,
11) składa Radzie informacje o swojej działalności między sesjami,
12) koordynuje prace komisji Rady.
3. W razie nieobecności przewodniczącego jego uprawnienia i obowiązki wykonuje wskazany przez niego wiceprzewodniczący Rady.
4. Przewodniczący Rady ma prawo uczestniczenia, w naradach Burmistrza i posiedzeniach komisji Rady.
5. Rada może przyznać Przewodniczącemu Rady ryczałt pieniężny stanowiący ekwiwalent za koszty przejazdu i utracone wynagrodzeni
e.§ 21
1. Rada ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Rada powołuje komisję rewizyjną i powierza jej funkcje kontrolne. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radn
i, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.3. Przed wyborem komisji Rada określa skład ilościowy, a następnie dokonuje wyboru ich członków.
4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych. Zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza wybiera komisja
ze swego grona.5. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić:
1. Przewodniczący Rady,
2. Wiceprzewodniczący Rady.
6. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
§ 22
1. Komisje pełnią funkcję organów pomocniczych Rady. Zgodnie z zakresem swoich kompetencji określonych przez Radę:
1) posiadają własną inicjatywę uchwałodawczą,
2) wydają opinie i dokonują ocen w sprawach należących do właściwości Rady,
3) kontrolują wykonanie uchwał Rady,
4) przyjmują i rozpatrują skargi oraz wnioski w sprawach dotyczących Rady, Burmistrza, Urzędu Miejskiego, jednostek pomocniczych i organizacyjnych Gminy.
2. Szczegółowy zakres kompetencji i sposób działania komisji określa regulamin stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.
§ 23
Rada
powołuje następujące stałe komisje:1. Zdrowia, Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej, Turystyki i Pomocy Społecznej,
2. Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego,
3. Przemysłu, Handlu, Usług, Gospodarki Rolnej i Leśnictwa.
4. Planowania Przestrzenneg
o, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Ochrony Środowiska i Przyrody, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.5. Rewizyjną.
§ 24
1. Komisje działają w imieniu i na rachunek Rady.
2. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania decyzji, wydawania zarządzeń i zaleceń w jej imieniu.
§ 25
Zakres działania komisji doraźnych określają uchwały Rady o ich powołaniu.
§ 26
1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty we wszystkich sprawach dotyczących Gminy i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.
2. Radny może wnioskować o rozpatrzenie przez Radę na sesji spraw wynikających z postulatów i skarg zgłoszonych przez wyborców.
§ 27
1. Radny obowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej organów.
2. Przy wykonywaniu obowiązków radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
3. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
§ 28
1. Radnemu wydaje się dokument potwierdzający jego mandat.
2. Radny stwierdza swą obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.
3. N
ieobecność radnego na sesji lub posiedzeniu komisji powinna być przez niego usprawiedliwiona w ustalonym trybie.4. Pracodawca zobowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Rady.
§ 29
Na zasadac
h ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.§ 30
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesje Rady mogą składać się z kilku posiedzeń. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący obrad i zawiadamia o nich ustnie na posiedzeniu.
3. Zwołujący sesję zawiadamia pisemnie członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując jego miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad. W przypadku zwołania sesji nadzwyczajnej zawiadomienie następuje listą imienną. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się projekty uchwał, będące przedmiotem posiedzenia.
4. Zawiadomienie o sesji podaje si
ę do wiadomości publicznej, w sposób ustalony przez Radę.§ 31
Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać, na wniosek Burmistrza lub co najmniej 1/4 składu Rady, sesję w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. § 30 ust. 2, 3 i 4 Statutu stosuje się odpow
iednio.§ 32
Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich zasadach jak radnego, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady Miejskiej.
§ 33
Obrady sesji są jawne. Ograniczenia jawności obrad mogą wynikać wyłącznie z ustaw szczególnych.
§ 34
Przewodniczący Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek Burmistrza albo komisji Rady, zaprasza do udziału w sesji przedstawicieli zakładów, instytucji, urzędów i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące p
rzedmiot obrad Rady.§ 35
1. Posiedzenia sesji otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.
2. Szczegółowy tryb obrad sesji określa “Regulamin obrad Rady Miejskiej w Stroniu Śląskim” stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.
§ 36
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 37
Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§ 38
Wyniki głosowania Przewodniczący obrad ogłasza niezwłocznie.
§ 39
1. Inicjatywa uchwałodawcza należy do:
– Burmistrza,
– komisji Rady Miejskiej,
– co najmniej 3 radnych.
2. Występujący z inicjatywą uchwałodawczą składają na ręce Przewodniczącego Rady, najpóźniej na 7 dni przed sesją, pisemny projekt uchwały oraz wskazują jego sprawozdawcę.
3. W sytuacjach nadzwyczajnych oraz w sprawach pilnych projekt uchwały może być przedłożony na sesji i będzie rozpatrywany pod warunkiem umieszczenia go w porządku obrad sesji.
4. Projek
t uchwały wymaga uzasadnienia dołączonego do projektu lub przedstawionego przez radnego sprawozdawcę na sesji.Uzasadnienie winno co najmniej zawierać:
– wyjaśnienie potrzeby i celu podjęcia uchwały,
– przedstawienie przewidywanych skutków społecznych, go
– wskazanie podstawy prawnej.
5. Projekty uchwał opiniowane są przez właściwą komisję Rady.
§ 40
1. Przewodniczący Rady kieruje projekt uchwały do właściwej komisji w celu zaopiniowania.
2. Komisja, po rozpatrzeniu proj
ektu uchwały sporządza opinię oraz wnioskuje o:– przyjęcie projektu uchwały bez poprawek,
– przyjęcie projektu uchwały z określonymi poprawkami,
– odrzucenie projektu uchwały.
3. Projekt uchwały, wraz z opinią właściwej komisji, stanowi przedmiot obrad Ra
dy, która:– może poddać projekt uchwały pod głosowanie w całości lub z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu;
– może głosować nad każdą poprawką, a następnie nad całością z poprawkami przegłosowanymi.
§ 41
1. Uchwały Rady wchodzą w życ
ie w terminach w nich wskazanych.2. Uchwały Rady stanowiące akty prawa miejscowego wchodzą w życie na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
3. Rejestr podjętych uchwał oraz ich zbiór prowadzi Sekretarz Gminy.
§ 42
Obowiązkowymi punktami obrad sesji Rady są:
– ustalenie porządku obrad,
– przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
– usprawiedliwienie przez radnych nieobecności na poprzedniej sesji,
– przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza,
– interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
§ 43
Sprawozdan
ie z działalności Burmistrza składa Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.§ 44
Interpelacje składane są pisemnie do protokołu, zapytania i wnioski składane są pisemnie lub ustnie do protokołu. Adresat interpelacji lub zapytania, w sprawach należących do właściwości Rady, zobowiązany jest do niezwłocznych wyjaśnień albo odpowiedzi pisemnej, w terminie 14 dni.
§ 45
1. Dokumentem sesji Rady jest protokół zawierający:
2. Protokoły sesji oznacza się w sposób umożliwiający ich identyfikację.
3. Poprawki do protokołu i jego ostateczną treść Rada ustala w drodze głosowania.
4. Rejestr protokołów sesji oraz ich zbiór prowadzi Sekretarz Gminy.
5. Protokoły sesji i uchwały Rady są udostępniane do wglądu w Urzędzie Miejskim.
6. Wyciągi protokołów sesji Sekretarz Gminy przekazuje odpowiednim jednostkom pomocniczym i organizacyjnym Gminy.