1021

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W WOJCIESZOWIE

z dnia 30 stycznia 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Wojcieszów

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Wojcieszowie uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta Wojcieszów w brzmieniu ustalonym w załączeniu do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 3

Traci moc uchwała nr XVII/86/96 Rady Miejskiej w Wojcieszowie z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie jednolitego tekstu Statutu Miasta Wojcieszów oraz uchwała nr XXXII/130/2001 Rady Miejskiej w Wojcieszowie z dnia 28 sierpnia 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Miasta Wojcieszów.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

IRENA KOSTIUK

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Wojcieszowie z dnia 30 stycznia 2003 r. (poz. 1021)

STATUT MIASTA WOJCIESZÓW

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Statut określa:

1) ustrój Gminy Wojcieszów,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej oraz jej komisji,

4) tryb pracy Burmistrza Miasta Wojcieszów,

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,

6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza Miasta Wojcieszów oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1) Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Wojcieszów,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Wojcieszowie,

3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Wojcieszowie,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Wojcieszowie,

5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta w Wojcieszowie.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Gmina Wojcieszów zwana dalej Miastem jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Miasta, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Miasto położone jest w Powiecie Złotoryjskim, w Województwie Dolnośląskim i obejmuje obszar 32 km2.

2. Granice terytorialne Miasta określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. W Mieście mogą być tworzone jednostki pomocnicze – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.

4. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Miasta.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6

1. Herb Miasta jest dwudzielny w słup. W polu prawym, czerwonym – pół białego orła piastowskiego. W polu lewym, błękitnym – biały kwiat dziewięćsiła górskiego z zielonymi liśćmi nad srebrnymi, skrzyżowanymi oskardem i młotem. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

2. Zasady używania herbu Miasta oraz insygniów władz określa Rada w odrębnej uchwale.

§ 7

Siedzibą organów Miasta jest Wojcieszów.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic, rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Miasta,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Miasta.

2. Jednostki pomocnicze Miasta gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Miasta.

5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2–5, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Miasta.

6. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

§ 11

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Miasta i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Miasta na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 12

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.

2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VII

Zasady działania klubów radnych

§ 109

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 110

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 111

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 112

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3 radnych.

§ 113

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 114

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Miasta.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 115

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 116

Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz Miasta obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł VIII

Tryb pracy Burmistrza Miasta

§ 117

Burmistrz Miasta wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 118

Burmistrz Miasta uczestniczy w sesjach Rady.

§ 119

Komisje Rady mogą żądać przybycia Burmistrza na ich posiedzenie.

§ 120

Zastępca Burmistrza Miasta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 117 – § 119 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza Miasta.

R o z d z i a ł IX

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli

z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza Miasta

§ 121

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

§ 122

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Miasta podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 123

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w komórce Urzędu Miasta zajmującej się obsługą Rady, w dniach pracy Urzędu Miasta, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza Miasta oraz Urzędu udostępniane są w Wydziale Organizacyjnym Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Miasta oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 124

Realizacja uprawnień określonych w § 121 i 122 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i w asyście pracownika Urzędu Miasta.

§ 125

Uprawnienia określone w § 121 i 122 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł X

Pracownicy samorządowi

§ 126

1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miasta są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:

a) wyboru – Burmistrz,

b) powołania – Zastępca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik i kierownik USC,

c) mianowania – pracownicy zatrudnieni na stanowisku inspektora i podinspektora, spełniający warunki określone w odrębnych przepisach,

d) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

2. Nawiązanie stosunku pracy z pracownikami:

a) wymienionymi w ust. 1a i b następuje z chwilą podjęcia uchwały przez Radę stwierdzającej fakt wyboru lub powołania,

b) wymienionymi w pkt 1c i d następuje na podstawie aktu mianowania wydanego przez Burmistrza lub zawartej umowy o pracę.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Wojcieszów (poz. 1021)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Wojcieszów (poz. 1021)