R o z d z i a ł III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 7
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzeni
a, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 8
Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1, powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę wł
adz,4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 9
Wykaz jednostek pomocniczych w Gminie określa
zał. nr 2 do Statutu.§ 10
1. Sołectwo samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy – na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego.
2. Wyodrębnia się w budżecie Gminy na wydatki sołectw:
1) 10% planowanych dochodów Gminy, pochodzących z następujących źródeł:
a) podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
b) podatku rolnego od osób fizycznych,
c) dochodów ze sprzedaży majątku gminnego,
2) 100%
planowanych przychodów z mienia pochodzących z gospodarowania w ramach zarządu majątkiem Gminy, przekazanym do korzystania sołectwu,3) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych na rzecz sołectwa,
4) inne.
3. W uchwale budżetowej wyodrębnia się środki zaplanowane na wydatki sołectw według zasad ustalonych w ust. 2, z uwzględnieniem podziału tych środków na poszczególne sołectwa.
4. Planowane środki na wydatki sołectw ustala się proporcjonalnie do liczby mieszkańców danego sołectwa, z zastrzeżeniem zapisu
ust. 2 pkt 2 i 3.5. Sołtys z Radą Sołecką opracowuje projekt planu finansowo-rzeczowego sołectwa i przedstawia do zatwierdzenia zebraniu wiejskiemu.
6. Zatwierdzony w trybie ust. 5 projekt planu sołtys przedkłada Burmistrzowi według zasad określonych w uchwale dotyczącej procedury uchwalania budżetu Gminy.
7. Rada uchwala plany finansowo-rzeczowe sołectw stanowiące załącznik do uchwały budżetowej.
8. Środki przewidziane w planie finansowo-
-rzeczowym sołectwo przeznacza w szczególności na: bieżące utrzymanie mienia, którym zarządza, finansowanie swojej statutowej działalności, dofinansowanie inicjatyw społecznych sołectwa, na cele określone uchwałami zebrania wiejskiego zgodnie z planem finansowo-rzeczowym, o jakim mowa w ust. 5.9. Za realizację planu finansowo-rzeczowego odpowiedzialny jest sołtys.
10. Obsługa finansowo-księgowa sołectwa prowadzona jest przez Urząd Miasta i Gminy Prusice.
11. Sołtys obowiązany jest przedłożyć Burmistrzowi sprawozdanie z wykonania planu finansowo-
-rzeczowego sołectwa za ubiegły rok w terminie do końca stycznia następnego roku.(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-15/11/03 z dnia 2 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 2, 3, 4).
§ 11
1. Sołectwo zarządza, przekazanym mu przez Burmistrza mieniem komunalnym oraz mieniem będącym w jego posiadaniu.
Burmistrz może przekazać sołectwu mienie komunalne z własnej inicjatywy lub na wniosek zebrania wiejskiego.
2. Zakres zarządu mieniem określa Statut sołectwa.
3. W sprawach określonych w ust. 1 i 2 sołectwo reprezentuje sołtys.
4. Zapisy § 10 i 11 ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do miasta Prusice oraz pozostałych jednostek pomocniczych.
§ 12
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada i
nformacje w tym zakresie Burmistrzowi.2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 13
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-15/11/03 z dnia 2 kwietnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 13 ust. 1).