959

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY MIRSK

z dnia 31 stycznia 2003 r.

w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Mirsk

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późniejszymi zmianami), art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z 1996 r. z późniejszymi zmianami) oraz po uzyskaniu opinii PTSSE we Lwówku Śl. Rada Miejska Gminy Mirsk uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie poszczególnych nieruchomości położonych na obszarze miasta i gminy Mirsk, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania oraz zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości i innych terenów użyteczności publicznej.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

2) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628),

3) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki, ścieki bytowe i ścieki komunalne w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z późniejszymi zmianami),

4) zbiornikach bezodpływowych – należy przez o rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,

5) odbiorcach odpadów – należy przez to rozumieć podmioty gospodarcze w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej, którym wytwarzający odpady zleci wykonywanie obowiązków usuwania odpadów z miejsc ich powstawania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów,

6) budynkach mieszkalnych, budynkach zamieszkania zbiorowego lub budynkach użyteczności publicznej – należy je rozumieć w zakresie określonym w przepisach wykonawczych do ustawy “Prawo budowlane”.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości
i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

Na terenie nieruchomości musi być zachowany ład i porządek.

§ 4

Grunty niezabudowane niezagospodarowane w inny sposób winny być utrzymywane jako trawniki lub grunty przeznaczone na cele sadownicze lub uprawy ogrodnicze.

§ 5

W przypadku zagospodarowania gruntów jako uprawy ogrodowe zaawansowanie prac powinno być adekwatne do pory roku.

§ 6

Trawniki na wszystkich posesjach muszą być przystrzyżone.

§ 7

Gmina zapewni warunki do selektywnej zbiórki odpadów poprzez sukcesywne wyposażenie miejscowości w pojemniki do gromadzenia odpadów przydatnych do odzysku oraz współpracy z przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami.

§ 8

Właściciel nieruchomości położonej na terenie miasta i gminy obowiązany jest do:

1) wyposażenia swojej nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych oraz ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

2) prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów w zakresie odpadów, dla których gmina wprowadza urządzenia do ich gromadzenia,

3) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych,

4) gromadzenia powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w urządzeniach, o których mowa w pkt 1 i 2,

5) pozbywanie się odpadów w sposób zgodny z przepisami ustawy poprzez przekazywanie wyspecjalizowanym podmiotom,

6) okazania na żądanie odpowiednich służb powołanych przez Burmistrza Miasta i Gminy stosownych dokumentów o usunięciu odpadów w sposób zgodny z prawem. W przypadku nieudokumentowania przez właściciela nieruchomości zbierania i pozbywania się odpadów bądź nieczystości ciekłych i uchylenia się od obowiązku, gmina w trybie wykonana zastępczego (w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z 1966 r.) przejmuje obowiązek usuwania nieczystości,

7) likwidacji dzikich wysypisk śmieci powstałych w obrębie nieruchomości,

8) utrzymania w należytym stanie technicznym i estetycznym ogrodzenia nieruchomości oraz innych obiektów małej architektury, jak chodniki, mury oporowe itp. w granicach nieruchomości.

§ 9

1. Zabrania się na terenie posesji składowania przedmiotów zużytych, np. mebli, złomu i innych przedmiotów wielkogabarytowych. Materiały takie mogą być gromadzone tylko w celu ich wywiezienia, nie dłużej niż okres 1 miesiąca od stwierdzenia faktu gromadzenia.

2. Opał na terenie posesji może być składowany na terenie posesji w miejscach na ten cel przeznaczonych, tj. pomieszczeniach gospodarczych bądź boksach. Dopuszcza się składowanie większej ilości opału pod warunkiem jego spryzmowania.

§ 10

1. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej na obszarze swojego działania wyznaczy miejsca, w których jest dopuszczalne mycie samochodów.

2. Mycie samochodów w tych miejscach, jak również na własnych posesjach nie może powodować odpływu wody na ulicę lub chodnik.

R o z d z i a ł III

Wymagania w zakresie utrzymania czystości
w miejscach ogólnie dostępnych
oraz drogach publicznych

§ 11

Na terenach zieleni miejskiej, w miejscach takich jak: parki, zieleńce, skwery, tereny zabaw i rekreacji zabrania się:

1) wyrzucania odpadów poza przewidziane do tego celu pojemniki,

2) palenia ognisk poza miejscami do tego wyznaczonymi przez zarządcę,

3) pozostawiania pojazdów mechanicznych lub ich parkowania,

4) suszenia prania.

§ 12

Na terenach takich jak: drogi, ulice, place i chodniki zabrania się:

1) wyrzucanie odpadów poza przewidziane do tego celu pojemniki,

2) mycia samochodów,

3) prowadzenia napraw i remontów pojazdów mogących spowodować zanieczyszczenie olejami lub smarami,

4) zmiatania nieczystości z chodników na jezdnie i trawniki.

§ 13

Na terenie miasta i gminy obowiązuje całkowity zakaz wjazdu i parkowania pojazdów powodujących zanieczyszczenie nawierzchni chodnika drogi lub ulicy poprzez wyciekający olej, smar lub paliwo.

§ 14

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek do oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącej dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości). Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczalny płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

2. Obowiązek określony w pkt 1 właściciel nieruchomości może zlecić do wykonania podmiotowi gospodarczemu posiadającemu zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wykonania usług usuwania odpadów przez zawarcie stosowanej umowy.

R o z d z i a ł IV

W sprawie rodzaju urządzeń przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i drogach publicznych oraz zasad ich rozmieszczania

§ 15

W obrębie nieruchomości powinno zostać wyznaczone utwardzone miejsce do wystawienia pojemników na odpady z uwzględnieniem, aby w przypadku ustawienia pojemników o pojemności 0,11 m3 odległość od drogi dojazdowej nie była większa niż 10 m, a w przypadku ustawiania pojemników o pojemności 1,1 m3 bezpośrednio przy drodze dojazdowej.

§ 16

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy brak jest miejsca na terenie nieruchomości lub brak jest drogi dojazdowej, dopuszczalne jest ustawienie pojemnika na chodniku z zachowaniem 1,5 metrowej szerokości wolnej dla pieszych. Czynność ta winna być dokonana za zgodą zarządcy drogi. Ustawienie pojemników bezpośrednio na jezdni jest zabronione.

§ 17

Nieruchomość powinna być wyposażona w taką ilość pojemników, która zapewni zgromadzenie w nich wszystkich odpadów, ale nie mniej jednak niż jeden pojemnik o pojemności 0,11 m3 na jedno gospodarstwo domowe.

W przypadku gospodarstw jednoosobowych istnieje możliwość zawarcia umowy na opróżnianie jednego pojemnika na dwa gospodarstwa domowe.

§ 18

Pojemniki powinny być oznakowane numerem nieruchomości i znakiem firmy świadczącej usługę.

§ 19

1. Pojemniki należy utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym oraz ze sprawnie funkcjonującymi pokrywami. Obowiązek określony w pkt 1 spoczywa na właścicielu pojemnika, tj. na właścicielu posesji lub firmie świadczącej usługę wywozu nieczystości stałych.

2. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne: szlamu, gruzu, substancji toksycznych i niebezpiecznych.

§ 20

Utrzymanie w czystości miejsc do ustawiania pojemników na odpady spoczywa na właścicielu (użytkowniku) nieruchomości.

§ 21

Właściciele nieruchomości utrzymujący zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolnej mają obowiązek wybudowania zbiorników na składowanie obornika i gromadzenie gnojowicy. Urządzenia te powinny odpowiadać przepisom określonym w § 34, 35, 36 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 10 z 1995 r.).

§ 22

Zarządy dróg publicznych zobowiązuje się do:

1) wyposażenia dróg na odcinkach zabudowy zwartej, w wyznaczonych miejscach postojowych i szczególnie nasilonego ruchu pieszego w stosowne urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych i ich usuwania,

2) utrzymania czystości i porządku na długości drogi, jak również w pasie drogi (pobocza dróg, rowy przydrożne),

3) przewoźnik korzystający z przystanku komunikacyjnego obowiązany jest wyposażyć przystanek w stosowne urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych i ich usuwania.

Utrzymanie porządku i czystości na nieruchomościach zalesionych ciąży na ich właścicielach.

R o z d z i a ł V

W sprawie zasad i sposobu usuwania odpadów z nieruchomości oraz innych terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 23

1. Wywóz odpadów komunalnych stałych powinien odbywać się na bieżąco zgodnie z zawartą umową między dostawcą a odbiorcą odpadów, jednak nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

2. Wywóz łatwo psujących się odpadów spożywczych pochodzących ze sklepów, restauracji i innych placówek tego typu musi odbywać się przynajmniej dwa razy w tygodniu.

§ 24

Wywóz odpadów i ścieków może być wykonywany przez:

– gminną jednostkę organizacyjną,

– inne jednostki posiadające zezwolenie Burmistrza Miasta i Gminy Mirsk na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, usuwanie odpadów bądź w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

§ 25

1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy z podmiotem gospodarczym, a świadczenie usług w ramach umowy powinno być potwierdzone rachunkami, które będą dokumentować wykonaną usługę.

2. Odpady powstające w wyniku działalności gospodarczej i mające charakter toksyczny lub niebezpieczny oraz pochodzące z placówek lecznictwa i prywatnych gabinetów medycznych muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych, a zasady ich usuwania określają odrębne przepisy.

§ 26

1. Wyznaczonym miejscem do składowania odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy jest PONADLOKALNE Składowisko Odpadów Komunalnych w rejonie wsi Karłowiec.

2. Pojazdy używane do usuwania odpadów komunalnych stałych z nieruchomości winny być do tego przystosowane. Dopuszcza się stosowanie innych pojazdów pod warunkiem zabezpieczenia transportu przed zanieczyszczeniem terenu.

§ 27

1. Wyznaczonym miejscem wywozu nieczystości ciekłych jest oczyszczalnia ścieków w Mirsku przy Osiedlu Lniarskim.

2. Odpady komunalne ciekłe usuwa się z terenu nieruchomości z częstotliwością stosowną do potrzeb, jednak co najmniej raz w roku. Wywóz należy udokumentować.

3. Usuwanie odpadów komunalnych ciekłych przeprowadza się wyłącznie przy użyciu sprzętu asenizacyjnego, zrzut ścieków do oczyszczalni musi się odbywać w miejscu wyznaczonym przez zarządcę oczyszczalni.

4. Do rolniczego wykorzystania może zostać użyta jedynie gnojowica pochodząca z własnego gospodarstwa rolnego.

R o z d z i a ł VI

Wymagania wobec osób utrzymujących zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych

§ 28

Zwierzęta domowe powinny być pilnowane tak, aby nie stwarzały zagrożenia dla osób trzecich, a w szczególności:

– psa należy prowadzić na smyczy, a psa agresywnego w kagańcu,

– zwolnienie psa ze smyczy dopuszczalne jest jedynie w miejscach odosobnionych, mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem, że pilnujący znajduje się od psa w niedalekiej odległości, tak aby na zawołanie pies natychmiast powrócił,

– psy służące do dozoru posesji mogą być zwolnione z uwięzi pod warunkiem, że wysokość i szerokość ogrodzenia uniemożliwia wydostania się zwierzęcia poza jego obręb, ponadto wejście na teren posesji jest oznakowane tabliczką ostrzegawczą,

– właściciel zwierzęcia domowego lub hodowlanego ma obowiązek zapobiegać zanieczyszczaniu przez jego zwierzę terenów przeznaczonych do użytku wspólnego, jak i miejsc publicznych, a w przypadku zanieczyszczenia do jego uprzątnięcia,

– w razie nieustalenia właściciela zwierzęcia stwarzającego w miejscu publicznym zagrożenie dla ludzi lub psów wałęsających się Urząd Miasta i Gminy w Mirsku może zlecić odłów takiego zwierzęcia przez jednostkę wyspecjalizowaną. W przypadku ustalenia właściciela odłowionego psa – właściciel psa zostanie obciążony kosztami odłowu.

§ 29

Właściciel zwłok zwierząt domowych obowiązany jest niezwłocznie zgłosić i przekazać je podmiotowi zajmującemu się ich zbieraniem i przetwarzaniem – zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej (tekst jednolity Dz. U. Nr 66, poz. 752 z 1999 r.).

Gmina w uzasadnionych przypadkach partycypuje w kosztach zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych.

§ 30

W zakresie spraw administracyjno-porządkowych:

– posiadacz psa jest zobowiązany do jego rejestracji w UMiG oraz dokonania opłaty stosownego podatku, w terminie 30 dni od wejścia w posiadanie,

– znaczek rejestracyjny otrzymany podczas rejestracji powinien być zawieszony na stałe na obroży psa,

– wyrejestrowania psa w przypadku jego sprzedaży, darowizny lub utraty.

§ 31

W zakresie sanitarno-epidemiologicznym do podstawowych obowiązków posiadaczy psów i kotów należy:

– poddawanie zwierząt okresowym szczepieniom ochronnym,

– zawiadamianie służb weterynaryjnych o podejrzeniu zachowania na chorobę zakaźną,

– odosobnienie zwierzęcia podejrzanego o chorobę zakaźną,

– poddawanie obserwacji zwierzęcia, które skaleczyło człowieka,

– udostępnianie do oczyszczania i odkażania pomieszczeń, w których znajdowało się chore lub podejrzane o chorobę zakaźną zwierzę,

– stosowanie się do wprowadzonych zakazów i ograniczeń dotyczących zwierząt, a w szczególności do całkowitego zakazu wprowadzania psów i kotów na tereny zabaw dzieci ze szczególnym uwzględnieniem terenów piaskownic.

§ 32

Zwierzęta muszą być tak pilnowane, aby okoliczności nie powodowały ich głośnego lub uciążliwego zachowania.

R o z d z i a ł VII

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich
na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 33

Zwierzęta gospodarskie na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej mogą być chowane wyłącznie na potrzeby własnego gospodarstwa domowego.

§ 34

Zwierzęta gospodarskie powinny być chowane tak, aby nie powodowały uciążliwości dla osób trzecich, a w szczególności:

– zwierzęta i teren hodowli nie były widoczne z drogi publicznej lub innej nieruchomości,

– hodowla nie była uciążliwa przez wytwarzane przez zwierzęta wyziewy i opary oraz odpady i odchody.

§ 35

Trzymanie gołębi w budynkach wielorodzinnych jest zabronione, chyba że właściciel nieruchomości i lokatorzy jednomyślnie wyrażą na to zgodę.

§ 36

1. W razie prowadzenia chowu gołębi, ich liczba bez względu na rodzaj nieruchomości nie może być większa niż 20 szt.

2. Limit ten nie dotyczy hodowców zrzeszonych w Polskim Związku Hodowców Gołębi.

R o z d z i a ł VIII

W sprawie przeprowadzania dezynfekcji i deratyzacji

§ 37

Jednostka wykonująca usługę wywozu nieczystości stałych jest zobowiązana do przeprowadzania dezynfekcji pojemników na odpady komunalne z następującą częstotliwością:

– w okresie od 1 maja do 30 września 2 razy w miesiącu,

– w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia i od 1 października do 31 grudnia 1 raz w miesiącu.

§ 38

Nakłada się obowiązek wykonywania deratyzacji w okresie wiosny i jesieni na właścicieli bądź zarządców:

– domów wielorodzinnych,

– obiektów użyteczności publicznej,

– szkół przedszkoli i innych placówek oświatowych i wychowawczych,

– pomieszczeń chowu zwierząt gospodarskich,

– kanalizacji sanitarnej,

– boksów na pojemniki odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej.

R o z d z i a ł IX

Przepisy karne

§ 39

1. Kto nie wykonuje obowiązków i zakazów określonych w niniejszej uchwale, podlega karze grzywny przewidzianych w odrębnych ustawach wymierzanych w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

R o z d z i a ł X

Przepisy końcowe

§ 40

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Mirsk.

§ 41

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 42

Uchyla się uchwałę nr XLVI/230/97 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 4 października 1997 r. i uchwałę nr XII/63/99 Rady Miejskiej Gminy Mirsk z dnia 21 czerwca 1999 r.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ GMINY

MAŁGORZATA KRASICKA