952

UCHWAŁA RADY GMINY GŁOGÓW

z dnia 29 stycznia 2003 r.

w sprawie określenia statutu sołectw Gminy Głogów

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy Głogów uchwala, co następuje:

§ 1

Określa się statut sołectw na terenie gminy Głogów, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3

Traci moc uchwała nr IX/33/91 Rady Gminy w Głogowie z dnia 2 lutego 1991 r. w sprawie nadania statutu sołectwom w Gminie Głogów.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz w sołectwach.

PRZEWODNICZĄCA RADY

KRYSTYNA GRZEGOREK

 

Załącznik do uchwały Rady Gminy Głogów z dnia 29 stycznia 2003 r. (poz. 952)

Statut Sołectwa

R o z d z i a ł I

Nazwa i teren działania

§ 1

Ogół mieszkańców sołectwa stanowi samorząd mieszkańców.

§ 2

1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy.

2. Samorząd mieszkańców wsi działa na podstawie przepisów prawa, w szczególności:

– ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

– uchwały Rady Gminy w sprawie Statutu Gminy Głogów,

– niniejszego Statutu.

§ 3

Teren działania sołectwa obejmuje wieś.

R o z d z i a ł II

Organizacja i zakres działania

§ 4

1. Organami sołectwa są:

1) zebranie wiejskie,

2) sołtys,

3) Rada Sołecka,

4) Komisja Rewizyjna.

2. Kadencja sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.

§ 5

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym.

3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.

4. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Rady Sołeckiej i sołtysa.

§ 6

1. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów.

2. Uprawnienia sołectw do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy określa Rada Gminy odrębną uchwałą.

3. Samorząd mieszkańców nie posiada osobowości prawnej, a Gmina nie odpowiada za zobowiązania finansowe samorządów wiejskich niezatwierdzone przez Radę Gminy.

§ 7

1. Do zadań samorządu mieszkańców wsi należy:

1) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-byto-wych, opieki zdrowotnej, kulturalnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,

2) kształtowanie zasad współżycia społecznego,

3) organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,

4) tworzenie pomocy sąsiedzkiej,

5) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.

2. Zadania określone w ust. 1 samorząd mieszkańców wsi realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,

3) występowanie z wnioskami do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,

4) współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowania do nich wniosków dotyczących sołectwa,

5) ustalenie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.

§ 8

Samorząd ma prawo wyrażania opinii we wszystkich sprawach dotyczących sołectwa i jego mieszkańców, a w szczególności:

R o z d z i a ł III

Zebranie wiejskie

§ 9

1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

2. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:

1) opiniowanie lokalizacji inwestycji komunikacyjnych i uciążliwych dla otoczenia oraz środowiska naturalnego,

2) wybór sołtysa i Rady Sołeckiej oraz odwołanie tych organów,

3) określenie celów wydatkowania środków własnych sołectwa,

4) decydowanie o podejmowaniu czynów społecznych.

§ 10

1. Zebranie wiejskie jest upoważnione do podejmowania uchwał.

2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów.

3. Uchwały i wnioski zebrania wiejskiego sołtys przekazuje Urzędowi Gminy.

4. Urząd Gminy, w zależności od charakteru sprawy, załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia Wójtowi lub na sesję Rady Gminy.

5. O sposobie załatwienia spraw informuje się sołtysa, w terminie 30 dni od daty wpływu wniosku lub uchwały sołectwa.

6. Samorząd sołecki może odwołać się do Rady Gminy, jeżeli brak odpowiedzi lub jej treść narusza interesy mieszkańców sołectwa. Stanowisko Rady Gminy w tym zakresie jest decydujące i ostateczne.

§ 11

Samorząd mieszkańców wsi może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w Kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia samorządu do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi samorządu i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców wsi.

§ 12

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców wsi może nawiązać współpracę z samorządem mieszkańców sąsiednich sołectw, zawierać porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań, może także podejmować wspólne uchwały.

R o z d z i a ł IV

Sołtys i Rada Sołecka

§ 13

W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwem a Radą Gminy i Wójtem, mieszkańcy sołectwa wybierają ze swego grona sołtysa, Radę Sołecką oraz Komisję Rewizyjną. Wybór odbywa się na zebraniu wiejskim zwołanym przez Wójta Gminy. Sołtys pełni funkcję Przewodniczącego Rady Sołeckiej.

§ 14

1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich z własnej inicjatywy, na wniosek Rady Sołeckiej lub na pisemny wniosek mieszkańców (1/5 uprawnionych do głosowania),

2) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,

3) działanie stosowanie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Gminy i Wójta Gminy,

4) wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,

5) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Gminy i Wójta Gminy,

6) uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Wójta,

7) pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,

8) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,

9) przedstawianie mieszkańcom na zebraniu wiejskim sprawozdania z działalności sołtysa, do 31 marca każdego następnego roku,

10) utrzymanie stałego kontaktu z mieszkańcami.

2. Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informacje o swojej działalności, przewodniczy zebraniom i jest odpowiedzialny za prowadzenie protokołu zebrania.

§ 15

1. Sołtys niebędący radnym bierze udział w sesjach Rady Gminy.

2. Na sesjach Rady Gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu zebrania mieszkańców.

§ 16

1. Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys trwale współdziała z Radą Sołecką. Rada Sołecka składa się z 4 osób we wsi do 100 mieszkańców i z 6 osób we wsi powyżej 100 mieszkańców.

2. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

3. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej raz w kwartale. Posiedzeniom przewodniczy sołtys.

4. Sołtys zobowiązany jest poinformować Wójta Gminy o planowanym posiedzeniu Rady Sołeckiej.

5. Rada Sołecka w szczególności:

1) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawie będącej przedmiotem obrad rozpatrywanej przez zebranie,

2) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,

3) występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań samorządu,

4) organizuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje ich realizację.

6. Na zebraniach wiejskich sołtys składa informacje o działalności Rady Sołeckiej.

§ 17

1. Zebranie wiejskie może odwołać sołtysa przed upływem kadencji, jeżeli utracił zaufanie mieszkańców sołectwa.

2. Wójt może zawiesić w czynnościach sołtysa, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się przestępstwa lub czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska.

R o z d z i a ł V

Komisja Rewizyjna

§ 18

1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, wybieranych na zebraniach wyborczych przez uprawnionych mieszkańców.

2. Komisja Rewizyjna na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona Przewodniczącego Komisji.

§ 19

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego zastępca.

§ 20

Komisja Rewizyjna kontroluje działalność sołtysa i Rady Sołeckiej pod względem legalności, rzetelności, celowości w zakresie prowadzonej gospodarki finansowej.

§ 21

Posiedzenie Komisji Rewizyjnej odbywa się co najmniej dwa razy w roku.

§ 22

Komisja Rewizyjna każdorazowo sporządza protokół pokontrolny z przeprowadzonej kontroli, który przekazuje Przewodniczącemu Rady Gminy.

§ 23

Komisja Rewizyjna składa Radzie Gminy – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku roczne pisemne sprawozdanie ze swej działalności w poprzednim roku.

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał

§ 24

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.

§ 25

Zebranie wiejskie może odwołać sołtysa:

1) z własnej inicjatywy,

2) na żądanie co najmniej 1/3 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu, którzy zgłaszają tzw. “wotum nieufności” poprzez podpis na liście,

3) na wniosek Wójta Gminy.

§ 26

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej przez ogłoszenie na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy Głogów oraz w sołectwie.

3. Zebranie wiejskie zwołane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Wójta Gminy winno odbywać się w terminie nie wcześniejszym niż 7 dni od ogłoszenia.

§ 27

1. Zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa jest ważne, jeśli mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni przynajmniej na 3 dni przed zebraniem, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.

3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.

4. Projekt porządku winien być skonsultowany z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.

5. Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się w formie pisemnej do przewodniczącego Rady Gminy lub Wójta o pomoc. Wójt lub Przewodnicząca Rady wyznaczają w tym celu odpowiednich radnych lub pracowników Urzędu Gminy.

6. O organizacji zebrania wiejskiego zwołanego przez sołtysa należy powiadomić Wójta.

§ 28

W celu udzielenia stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i organizacji zebrań, Wójt wyznacza pracowników Urzędu Gminy do kontaktów z sołectwem.

§ 29

1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

R o z d z i a ł VII

Tryb wyboru sołtysa, Rady Sołeckiej

i Komisji Rewizyjnej

§ 30

Wybory sołtysa, Rad Sołeckich i Komisji Rewizyjnych zarządza Rada Gminy.

§ 31

1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa, członków Rady Sołeckiej oraz Komisji Rewizyjnej, zwołuje Wójt Gminy. W tym celu określa on miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego.

2. Postanowienie Wójta Gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyborów określonych w punkcie 1 podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

3. Należy zadbać, aby wyborcze zebrania wiejskie były zwoływane w czasie dogodnym dla mieszkańców, zgodnie z miejscowymi zwyczajami.

§ 32

1. Porządek dzienny wiejskiego zebrania wyborczego powinien obejmować:

1) otwarcie,

2) powołanie Komisji Skrutacyjnej,

3) sprawozdanie ustępującej Rady Sołeckiej, sołtysa i Komisji Rewizyjnej,

4) wybór sołtysa,

5) wybór Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej,

6) ustalenie i ogłoszenie wyników wyborów,

7) dyskusja.

2. Wyborcze zebranie wiejskie prowadzi Wójt lub osoba przez niego wyznaczona jako przewodniczący zebrania.

§ 33

1. Wybory są powszechne, prawo wybierania ma każdy mieszkaniec, który w dniu wyborów ma ukończone 18 lat i stale zamieszkuje na terenie wsi.

2. Wybory są równe – mieszkańcy wsi biorą udział w wyborach na równych zasadach, tzn. każdemu przysługuje jeden glos.

3. Wybory są bezpośrednie – mieszkańcy wsi wybierają członków Rady, Komisji i sołtysa spośród kandydatów zgłoszonych przez zebranie wiejskie.

4. Wybory są tajne, głosować można tylko osobiście.

§ 34

1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej na wyborczym zebraniu wiejskim, wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/3 uprawnionych mieszkańców sołectwa.

2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, należy wyznaczyć drugi termin, najpóźniej po godzinie informując mieszkańców, że wówczas dokonany wybór jest ważny bez względu na frekwencję.

§ 35

1. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkowie Komisji nie mogą kandydować na sołtysa, członka Rady Sołeckiej lub członka Komisji Rewizyjnej.

2. Do zadań Komisji należy:

– przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

– przeprowadzenie głosowania,

– ustalenie wyników wyborów,

– ogłoszenie wyników wyborów,

– sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

3. Protokół podpisują członkowie Komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 36

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania. Liczba zgłoszonych kandydatów jest dowolna i nieograniczona.

2. Zgłoszonych kandydatów umieszcza się na liście według kolejności zgłoszenia, a nie alfabetycznie.

3. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się

wybory członków Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej. Sołtys wchodzi w skład Rady Sołeckiej z urzędu.

§ 37

1. Wyborca stawia znak “x” przy kandydacie, którego popiera.

2. Wybranymi w skład Rady oraz Komisji Rewizyjnej są ci kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą ilość głosów.

3. Gdy kilku kandydatów otrzyma tę samą ilość głosów, o ich wybraniu decyduje dodatkowe głosowanie.

4. Na sołtysa wybrany jest ten kandydat, który uzyska największą ilość głosów, jednak nie mniej niż 50%. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej ilości głosów, przeprowadza się powtórny wybór spośród dwóch kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej głosów. Sołtysem zostaje ten kandydat, który otrzyma większość głosów.

§ 38

Pierwsze posiedzenia nowo wybranych rad sołeckich powinny odbyć się w ciągu dwóch tygodni od daty wyborów.

§ 39

1. Sołtys, członkowie Rady Sołeckiej oraz członkowie Komisji Rewizyjnej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 40

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, Wójt Gminy zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej, Komisji Rewizyjnej lub wybrania ich nowych składów przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.

3. Odwołanie ww. organów odbywa się w takim samym trybie jak przy wyborach.

4. Odwołanie jest ważne, jeżeli w głosowaniu wypowie się za nim co najmniej 50% zebranych przy obecności minimum 1/3 uprawnionych do wybierania.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 41

Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy.

§ 42

W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco Wójt Gminy.