Zasady dostępu i korzystania z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych

przez organy Miasta i Gminy Bierutów

§ 1

Użyte w załączniku sformułowania oznaczają:

1. Dokument – dokument wynikający z wykonywania funkcji publicznych przez organy Miasta i Gminy Bierutów, o którym mowa w art. 11b ust. 2 i 3 ustawy.

§ 2

1. Każdemu przysługuje prawo dostępu i korzystania z dokumentów.

2. Dostęp i korzystanie z dokumentów jest indywidualne.

3. Uprawnionymi do dostępu są wszystkie osoby zainteresowane. Osoby te nie muszą wykazać interesu prawnego bądź faktycznego w dostępie lub korzystaniu z dokumentów.

§ 3

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów obejmuje w szczególności:

1) wgląd do dokumentów,

2) kopiowanie dokumentów,

3) uzyskania dokumentów w takim zakresie, jakim to jest istotne dla ogółu obywateli.

§ 4

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów w sprawach dotyczących interesu strony w postępowaniu administracyjnym regulują przepisy szczególne.

2. Organy gminy udostępniają i stwarzają warunki do skorzystania z dokumentów, z wyłączeniem informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.) lub objętych ochroną na podstawie innych ustaw, a w szczególności objętych tajemnicą skarbową, bankową, statystyczną, ochrony danych osobowych, informacji mogących naruszać prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy.

§ 5

Dostęp i korzystanie z dokumentów następuje na zasadach określonych w niniejszym załączniku do Statutu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

§ 6

Udostępnienie dokumentów następuje w drodze pisemnego wniosku zainteresowanego. We wniosku powinny być wskazane dokumenty, których udostępnienia żąda wnioskodawca.

§ 7

1. Dostęp i korzystanie z dokumentów związane jest w szczególności z:

1) planami i programami organów gminy:

a) działaniach społecznych, kulturalnych, ekologicznych,

b) zamierzeniach uchwałodawczych,

c) programach realizowanych przez organy gminy, sposobie ich realizacji, wykonaniu i efektach działań, o których mowa wyżej, z wyłączeniem materiałów roboczych do czasu, gdy staną się dokumentem,

2) informacjami o organach gminy, a w szczególności:

a) strukturze i ich organizacji,

b) osobach wchodzących w skład organów,

c) zadaniach i kompetencjach oraz wewnętrznym podziale obowiązków służbowym osób zatrudnionych w administracji gminnej,

3) informacjami o procedurach publicznych, a w szczególności:

a) procedurach funkcjonowania organów gminy,

b) uprawnieniach regulacyjnych i decyzyjnych organów gminy,

c) sposobie i trybie podejmowania decyzji, wydawania orzeczeń lub innych rozstrzygnięć aktów wewnętrznych,

d) procesie legislacji,

e) sposobie przyjmowania i załatwiania wszelkich wystąpień o ich rozpoznawaniu i załatwianiu,

f) stanie załatwiania spraw, kolejności załatwiania lub rozstrzygania i rozstrzygnięciach,

g) prowadzonych rejestrach i ewidencji oraz zakresie i miejscach archiwizowania dokumentów,

4) informacjami o środkach publicznych.

§ 8

Ograniczenie dostępu i korzystania z dokumentów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do selektywnego zapewniania dostępu osobom wybranym według swobodnego uznania administracyjnego.

§ 9

Organy gminy mogą udostępnić dokumenty w postaci biuletynów odpowiednio: Rady, Burmistrza czy komisji. Biuletyny Rady i komisji są wykładane do użytku publicznego w siedzibie Biura Rady, a biuletyny Burmistrza w sekretariacie Burmistrza.

§ 10

W przypadku rejestracji obrad organów gminy poprzez zapis wideo lub podobny, przepisy powyższe stosuje się odpowiednio.

§ 11

1. Organy udostępniające dokumenty powinny prowadzić rejestry spraw związanych z udostępnieniem dokumentów.

2. Rejestr powinien zawierać, w szczególności, dane określające:

1) od kogo pochodzą dokumenty,

2) kto je udostępnia,

3) kiedy to następuje,

4) na kogo wniosek udostępniono,

5) wskazanie jaką decyzję podjęto co do udostępnienia.

§ 12

Procedury udostępniania dokumentów muszą zapewniać możliwość kopiowania informacji publicznych, jej wydruk oraz przeniesienie na odpowiedni nośnik informacji (dyskietki komputerowe, płyty CD itp.).

§ 13

1. Udostępnianie dokumentu następuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia (z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt) od dnia złożenia wniosku, w formie i postaci zgodnej z wnioskiem, o ile dokument nie musi być specjalnie przygotowany lub jednostka udostępniająca nie posiada środków technicznych, które umożliwiają udostępnienie.

2. W przypadku gdy dokument nie może być udostępniony niezwłocznie, w formie i postaci określonej w ust. 1, należy podać przyczynę i wskazać, w jakiej formie lub postaci może być udostępniony niezwłocznie.

§ 14

Osoby kierujące organami gminy lub osoby przez nich pisemnie upoważnione udostępniają dokumenty i podejmują decyzje o odmowie udostępnienia i korzystania z dokumentów.

§ 15

1. W przypadku gdy udostępnienie dokumentów wymaga dodatkowych kosztów, które wykraczają poza zakres wniosku, osoba udostępniająca pobiera opłatę.

2. Wysokość opłaty określa Rada w odrębnej uchwale, biorąc pod uwagę rzeczywistą potrzebę i koszty bezpośrednie sporządzenia dokumentów. Wysokość opłaty nie może przewyższać 1/5 najniższego wynagrodzenia pracowników.

3. W przypadku wniesienia opłaty pracownik poucza o obowiązku wniesienia opłaty przez zainteresowanego pod rygorem odrzucenia wniosku.

§ 16

1. W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentów, należy podać podstawę i zakres takiej odmowy oraz wskazać organ czy osobę, która takiej odmowy dokonała, i o ile jest to możli-
we osobę, na której wniosek odmowę dokonano.
W przypadku wyłąc
zenia jawności przepis poprzedni stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentu, ale możliwości skorzystania z dokumentu w innej formie lub postaci, organ uprawniony poucza o tym zainteresowanego.

§ 17

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym załączniku do statutu mają zastosowanie przepisy k.p.a.