Zasady dostępu i korzystania z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych
przez organy Miasta i Gminy Bierutów
§ 1
Użyte w załączniku sformułowania oznaczają:
1. Dokument – dokument wynikający z wykonywania funkcji publicznych przez organy Miasta i Gminy Bie
§ 2
1. Każdemu przysługuje prawo dostępu i korzystania z dokumentów.
2. Dostęp i korzystanie z dokumentów jest indywidualne.
3. Uprawnionymi do dostępu są wszystkie osoby zainteresowane. Osoby te nie muszą wykazać interesu prawnego bądź faktycznego w dostępie lub korzystaniu z dokumentów.
§ 3
1. Dostęp i korzystanie z dokumentów obejmuje w szczególności:
1) wgląd do dokumentów,
2) kopiowanie dokumentów,
3) uzyskania dokumentów w takim zakresie, jakim to jes
t istotne dla ogółu obywateli.§ 4
1. Dostęp i korzystanie z dokumentów w sprawach dotyczących interesu strony w postępowaniu administracyjnym regulują przepisy szczególne.
2. Organy gminy udostępniają i stwarzają warunki do skorzystania z dokumentów, z wyłączeniem informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.) lub objętych ochroną na podstawie innych ustaw, a w szczególności objętych tajemnicą skarbową, bankową, sta
tystyczną, ochrony danych osobowych, informacji mogących naruszać prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy.§ 5
Dostęp i korzystanie z dokumentów następuje na zasadach określonych w niniejszym załączniku do Statutu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 6
Udostępnienie dokumentów następuje w drodze pisemnego wniosku zainteresowanego. We wniosku powinny być wskazane dokumenty, których udostępnienia żąda wnioskodawca.
§ 7
1. Dostęp i korzystanie z dokumentów związane jest w szczególności z:
1) planami i programami organów gminy:
a) działaniach społecznych, kulturalnych, ekologicznych,
b) zamierzeniach uchwałodawczych,
c) programach realizowanych przez organy gminy, sposobie ich realizacji, wykonaniu i efektach działań, o których mowa wyżej, z wyłączeniem materiałów roboczych do czasu, gdy staną się dokumentem,
2) informacjami o organach gminy, a w szczególności:
a) strukturze i ich organizacji,
b) osobach wchodzących w skład organów,
c) zadaniach i kompetencjach oraz wewnętrznym podziale obowiązków służbowym osób zatrudnionych w administracji gminnej,
3) informacjami o procedurach publicznych, a w szczególności:
a) procedurach funkcjonowania organów gminy,
b) uprawnieniach regulacyjnych i decyzyjnych organów gminy,
c) sposobie i trybie
podejmowania decyzji, wydawania orzeczeń lub innych rozstrzygnięć aktów wewnętrznych,d) procesie legislacji,
e) sposobie przyjmowania i załatwiania wszelkich wystąpień o ich rozpoznawaniu i załatwianiu,
f) stanie załatwiania spraw, kolejności załatwiania lub rozstrzygania i rozstrzygnięciach,
g) prowadzonych rejestrach i ewidencji oraz zakresie i miejscach archiwizowania dokumentów,
4) informacjami o środkach publicznych.
§ 8
Ograniczenie dostępu i korzystania z dokumentów z przyczyn lokalowych lub technicznych nie może prowadzić do selektywnego zapewniania dostępu osobom wybranym według swobodnego uznania administracyjnego.
§ 9
Organy gminy mogą udostępnić dokumenty w postaci biuletynów odpowiednio: Rady, Burmistrza czy komisji. Biuletyny Rady i komisji są wykładane do użytku publicznego w siedzibie Biura Rady, a biuletyny Burmistrza w sekretariacie Burmistrza.
§ 10
W przypadku rejestracji obrad organów gminy poprzez zapis wideo lub podobny, przepisy powyższe stosuje się odpow
iednio.§ 11
1. Organy udostępniające dokumenty powinny prowadzić rejestry spraw związanych z udostępnieniem dokumentów.
2. Rejestr powinien zawierać, w szczególności, dane określające:
1) od kogo pochodzą dokumenty,
2) kto je udostępnia,
3) kiedy to nastę
4) na kogo wniosek udostępniono,
5) wskazanie jaką decyzję podjęto co do udostępnienia.
§ 12
Procedury udostępniania dokumentów muszą zapewniać możliwość kopiowania informacji publicznych, jej wydruk oraz przeniesienie na odpowiedni nośnik informacji (dyskietki komputerowe, płyty CD itp.).
§ 13
1. Udostępnianie dokumentu następuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia (z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt) od dnia złożenia wniosku, w formie i postaci zgodnej z wnioskiem, o ile dokument nie musi być specjalnie przygotowany lub jednostka udostępniająca nie posiada środków technicznych, które umożliwiają udostępnienie.
2. W przypadku gdy dokument nie może być udostępniony niezwłocznie, w formie i postaci określonej w ust. 1, należy podać przyczynę i wskazać, w jakiej formie lub postaci może być udostępniony niezwłocznie.
§ 14
Osoby kierujące organami gminy lub osoby przez nich pisemnie upoważnione udostępniają dokumenty i podejmują decyzje o odmowie udostępnienia i korzystania z dokumentów.
§ 15
1. W przypadku gdy udostępnienie dokumentów wymaga dodatkowych kosztów, które wykraczają poza zakres wniosku, osoba udostępniająca pobiera opłatę.
2. Wysokość opłaty określa Rada w odrębnej uchwale, biorąc pod uwagę rzeczywistą potrzebę i koszty bezpośrednie sporządzenia dokumentów. Wysokość opłaty nie może przewyższać 1/5 najniższego wynagrodzenia pracowników.
3. W przypadku wniesienia opłaty pracownik poucza o obowiązku wniesienia opłaty przez zainteresowanego pod rygorem odrzucenia wniosku.
§ 16
1.
W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentów, należy podać podstawę i zakres takiej odmowy oraz wskazać organ czy osobę, która takiej odmowy dokonała, i o ile jest to możli-2. W przypadku odmowy udostępnienia lub skorzystania z dokumentu, ale możliwości skorzystania z dokumentu w innej formie lub postaci, organ uprawniony poucza o tym zainteresowanego.
§ 17
W sprawach n
ieuregulowanych w niniejszym załączniku do statutu mają zastosowanie przepisy k.p.a.