931

UCHWAŁA RADY GMINY KAMIENNA GÓRA

z dnia 27 lutego 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Kamienna Góra

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483), art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 wraz z późn. zm.) Rada Gminy Kamienna Góra uchwala:

STATUT GMINY KAMIENNA GÓRA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Gminy Kamienna Góra,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Kamienna Góra, komisji Rady Gminy Kamienna Góra,

4) tryb pracy Wójta Gminy Kamienna Góra,

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Kamienna Góra,

6) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Kamienna Góra oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć gminę Kamienna Góra,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Kamienna Góra,

3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Kamienna Góra,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Kamienna Góra,

5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Kamienna Góra,

6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kamienna Góra.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina położona jest w powiecie kamiennogórskim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 158 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 4 ust. 3).

4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 5 ust. 1).

2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6

1. Gmina posiada własny herb. Jest to herb trójdzielny w słup. Na polu prawym, czerwonym umieszczone są trzy białe kwiaty lnu w słup; w polu środkowym, koloru ultramaryna – białe wieże kościelne, a nad nimi biały orzeł książąt świdnicko-jaworskich na czerwonej tarczce, w polu lewym, czerwonym białe skrzyżowane młotki górnicze, a na nich białe czółenko tkackie. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

2. Barwy Gminy określa jej flaga złożona z trzech stref pionowych koloru: czerwony – ultramaryna – czerwony, w formie prostokąta, w proporcji 5:8. W strefie środkowej umieszczony herb Gminy. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do Statutu.

3. Zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określi Rada w odrębnej uchwale.

§ 7

Siedzibą organów Gminy jest miasto Kamienna Góra.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 1 pkt 1),

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 1 pkt 2),

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze Gminy zarządzają i korzystają z mienia komunalnego przekazanego przez Radę oraz rozporządzają dochodami z tego źródła.

2. Jednostki pomocnicze Gminy nie tworzą własnych budżetów. Gospodarka finansowa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy.

3. Jednostki pomocnicze, w ramach budżetu Gminy, dysponują następującymi środkami finansowymi:

1) funduszami, które mogą być wydzielane corocznie w budżecie Gminy w oparciu o stosowną uchwałę,

2) środkami uzyskanymi z tytułu rozporządzania mieniem komunalnym,

3) wszelkimi dobrowolnymi wpłatami ludności na rzecz samorządu jednostki pomocniczej,

4) środkami pochodzącymi z darowizn.

4. Szczegółowe uprawnienia, jakie przysługują jednostce pomocniczej w zakresie gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy, określa statut tych jednostek.

5. Obsługę gospodarki finansowej jednostki pomocniczej zapewnia Wójt.

§ 11

Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 12

Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady z urzędu.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

1. Rada wybiera od 3 do 7 radnych do następujących komisji stałych:

1) Rewizyjnej,

2) Budżetu i Finansów,

3) Gospodarki, Ochrony Środowiska i Rolnictwa,

4) Społecznej.

2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 16

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 16 ust. 1).

2. Wyboru Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 16 ust. 3 pkt 4).

4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

§ 17

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 18

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 19

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/6/03 z dnia 26 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 19).

§ 20

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.

§ 21

1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 22

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi Rady.

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VII

Zasady działania klubów radnych

§ 106

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 107

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

§ 108

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 109

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej polowy członków klubu.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.

§ 110

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 111

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 112

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 113

Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

R o z d z i a ł VIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów organów Gminy i komisji

§ 114

1. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane uzyskaniem informacji związanych z działaniem organów gminy i komisji.

2. Informacji udziela się na wniosek złożony ustnie lub pisemnie.

3. W przypadku informacji udzielonej na pisemny wniosek, sprawa winna być załatwiona nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec przedłużeniu do dwóch miesięcy, ze względu na stopień skomplikowania sprawy; w tym przypadku przepisy art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.

5. W przypadku odmowy udostępnienia informacji lub dostępu do dokumentu ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

§ 115

1. Udostępnianiu podlegają dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy i komisji, a w szczególności:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) rejestr uchwał Rady,

4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

5) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 116

Dokumenty z zakresu działania organów Gminy i komisji udostępnia się na stanowisku ds. obsługi Rady Gminy, w dniach i godzinach pracy Urzędu.

§ 117

1. Z dokumentów, o których mowa w § 115 ust. 1, zainteresowani mogą sporządzać notatki, odpisy, fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie z asyście pracownika wymienionego w § 116.

R o z d z i a ł XI

Pracownicy samorządowi

§ 118

1. Wójt wykonuje swoje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, innych ustaw oraz uchwał Rady.

2. Szczegółowe kompetencje i zadania Wójta określa regulamin organizacyjny Urzędu.

§ 119

Organizację pracy Urzędu, związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin pracy Urzędu.

§ 120

Zastępca Wójta i Sekretarz Gminy, prowadzą sprawy Gminy w zakresie ustalonym przez Wójta w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

§ 121

W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania mogą być zatrudnieni pracownicy na stanowiskach kierowników referatów.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 122

Traci moc uchwała nr XII/57/97 Rady Gminy Kamienna Góra z dnia 26 listopada 1997 r. (wraz z późn. zm.) w sprawie uchwalenia Statutu Gminy.

§ 123

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

TADEUSZ GABRYŚ

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Kamienna Góra (poz. 931)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Kamienna Góra (poz. 931)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Kamienna Góra (poz. 931)

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Kamienna Góra (poz. 931)