REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna, zwana dalej “komisją” jest organem pomocniczym Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz podporządkowanych mu gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy Żukowice.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.

II. Zasady powoływania komisji

§ 4

W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.

§ 5

1. W skład komisji wchodzi od 3 do 5 radnych.

2. Liczbę członków oraz skład osobowy ustala Rada w uchwale o powołaniu komisji.

3. Rada powołuje członków komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

4. Komisja spośród swojego grona dokonuje wyboru przewodniczącego.

III. Zadania kontrolne

§ 6

1. Kryterium działalności Komisji Rewizyjnej są:

1) gospodarność;

2) rzetelność;

3) celowość;

4) zgodność z prawem;

5) zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja kontrolując działalność Wójta i jednostek organizacyjnych, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 7

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne zlecone przez Radę w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 8

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 9

1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada może nakazać komisji wstrzymanie się z przeprowadzeniem kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.

§ 10

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanego.

IV. Tryb kontroli

§ 11

Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

§ 12

1. Członkowie komisji działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

1) podmiot kontrolowany;

2) termin;

3) przedmiot kontroli;

4) zakres przeprowadzonej kontroli;

5) osobę (osoby) upoważnione do przeprowadzenia kontroli.

§ 13

Zespół (komisja), o którym mowa w § 22 Statutu, uprawnione są do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej;

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością;

3) zabezpieczenie dokumentów oraz innych dowodów;

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli;

5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 14

1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja jest zobowiązana do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki;

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 15

Zadaniem komisji jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz przyczyn i skutków ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

V. Protokoły kontroli

§ 16

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole odnotowuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół winien ponadto zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika;

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących;

3) określenie zasad i przedmiotu kontroli;

4) czas trwania kontroli;

5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;

6) wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z czego po jednym otrzymują:

1) kierownik jednostki kontrolowanej;

2) Przewodniczący Rady;

3) przewodniczący komisji, celem umieszczenia w aktach komisji.

§ 17

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawniania działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 18

Komisja przekazuje jednostkom skontrolowanym oraz Wójtowi wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski mające na celu usunięcie i wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości.

§ 19

Kierownicy jednostek, o których mowa w § 18, zobowiązani są w wyznaczonym terminie poinformować komisję o sposobie wykorzystania uwag oraz działaniach podjętych w celu wykonania wniosków pokontrolnych. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie przyczyny ich niewykonania i propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 20

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja informuje o tym fakcie Wójta lub Radę.

§ 21

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) zwięzły opis kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

3) jeżeli zachodzi konieczność – zalecenia podjęcia odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałym nieprawidłowościom.

VI. Zadania opiniodawcze

§ 22

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Komisja opiniuje wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielanie absolutorium.

3. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

VII. Plany pracy i sprawozdania komisji

§ 23

1. Podstawą działania komisji jest zaakceptowany przez Radę plan pracy, przedstawiony przez komisję do dnia 30 grudnia każdego roku kalendarzo- wego.

2.Komisja przedkłada Radzie, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, najpóźniej do dnia 31 kwietnia każdego roku kalendarzowego sprawozdanie z działalności w roku poprzednim.

3. Rada lub Przewodniczący Rady mogą w każdym czasie żądać przedstawienia sprawozdania przez komisję.

§ 24

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji, informując o posiedzeniu Przewodniczącego Rady.

2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:

1) radnych niebędących członkami komisji;

2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

3. Posiedzenia komisji mogą być utajnione w przypadku uregulowanym ustawami.

4. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków biorących udział w posiedzeniu.

§ 25

1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

2. W przypadku równiej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 26

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób, posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem gminnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 27

1. Komisja może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji.

3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 28

Komisja może występować do organów Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub innych podmiotów o przeprowadzenie kontroli w zakresie określonym we wniosku.

§ 29

Członkom Komisji Rewizyjnej za udział w pracy komisji przysługują diety na zasadach jak dla członków innych komisji Rady. Zasada ta ma zastosowanie także do pracy komisji wykonywanej w formie kontroli.

§ 30

Zakres zadań komisji może być rozszerzony lub zmieniony przez Radę na wniosek co najmniej 3 radnych, Wójta lub Przewodniczącego Rady.