REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Komisja Rewizyjna, zwana dalej “komisją” jest organem pomocniczym Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz podporządkowanych mu gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy Żukowice.
§ 3
Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.
II. Zasady powoływania komisji
§ 4
W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 5
1. W skład komisji wchodzi od 3 do 5 radnych.
2. Liczbę członków oraz skład osobowy ustala Rada w uchwale o powołaniu komisji.
3. Rada powołuje członków komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
4. Komisja spośród swojego grona dokonuje wyboru przewodniczącego.
III. Zadania kontrolne
§ 6
1. Kryterium działalności Komisji Rewizyjnej są:
1) gospodarność;
2) rzetelność;
3) celowość;
4) zgodność z prawem;
5) zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja kontrolując działalność Wójta i jednostek organizacyjnych, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.
§ 7
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne zlecone przez Radę w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 8
1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności;
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 9
1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Rada może nakazać komisji wstrzymanie się z przeprowadzeniem kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2–3, wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.
§ 10
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanego.
IV. Tryb kontroli
§ 11
Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli.
§ 12
1. Członkowie komisji działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.
2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:
1) podmiot kontrolowany;
2) termin;
3) przedmiot kontroli;
4) zakres przeprowadzonej kontroli;
5) osobę (osoby) upoważnione do przeprowadzenia kontroli.
§ 13
Zespół (komisja), o którym mowa w § 22 Statutu, uprawnione są do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej;
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością;
3) zabezpieczenie dokumentów oraz innych dowodów;
4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli;
5) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 14
1. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych komisja jest zobowiązana do przestrzegania:
1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki;
2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 15
Zadaniem komisji jest:
1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;
2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz przyczyn i skutków ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
V. Protokoły kontroli
§ 16
1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W protokole odnotowuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół winien ponadto zawierać:
1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika;
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących;
3) określenie zasad i przedmiotu kontroli;
4) czas trwania kontroli;
5) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej;
6) wykaz załączników.
4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z czego po jednym otrzymują:
1) kierownik jednostki kontrolowanej;
2) Przewodniczący Rady;
3) przewodniczący komisji, celem umieszczenia w aktach komisji.
§ 17
Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawniania działalności, która była przedmiotem kontroli.
§ 18
Komisja przekazuje jednostkom skontrolowanym oraz Wójtowi wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski mające na celu usunięcie i wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie nieprawidłowości.
§ 19
Kierownicy jednostek, o których mowa w § 18, zobowiązani są w wyznaczonym terminie poinformować komisję o sposobie wykorzystania uwag oraz działaniach podjętych w celu wykonania wniosków pokontrolnych. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnienie przyczyny ich niewykonania i propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 20
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń komisja informuje o tym fakcie Wójta lub Radę.
§ 21
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) zwięzły opis kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie;
2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
3) jeżeli zachodzi konieczność – zalecenia podjęcia odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałym nieprawidłowościom.
VI. Zadania opiniodawcze
§ 22
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
2. Komisja opiniuje wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielanie absolutorium.
3. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
VII. Plany pracy i sprawozdania komisji
§ 23
1. Podstawą działania komisji jest zaakceptowany przez Radę plan pracy, przedstawiony przez komisję do dnia 30 grudnia każdego roku kalendarzo- wego.
2.Komisja przedkłada Radzie, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, najpóźniej do dnia 31 kwietnia każdego roku kalendarzowego sprawozdanie z działalności w roku poprzednim.
3. Rada lub Przewodniczący Rady mogą w każdym czasie żądać przedstawienia sprawozdania przez komisję.
§ 24
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji, informując o posiedzeniu Przewodniczącego Rady.
2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenia komisji:
1) radnych niebędących członkami komisji;
2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
3. Posiedzenia komisji mogą być utajnione w przypadku uregulowanym ustawami.
4. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków biorących udział w posiedzeniu.
§ 25
1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
2. W przypadku równiej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 26
1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób, posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków gminnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem gminnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 27
1. Komisja może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji.
3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 28
Komisja może występować do organów Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub innych podmiotów o przeprowadzenie kontroli w zakresie określonym we wniosku.
§ 29
Członkom Komisji Rewizyjnej za udział w pracy komisji przysługują diety na zasadach jak dla członków innych komisji Rady. Zasada ta ma zastosowanie także do pracy komisji wykonywanej w formie kontroli.
§ 30
Zakres zadań komisji może być rozszerzony lub zmieniony przez Radę na wniosek co najmniej 3 radnych, Wójta lub Przewodniczącego Rady.