REGULAMIN
RADY GMINY ŻUKOWICE
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Rada Gminy w Żukowicach działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 późn. zm.) zwanej dalej ustawą, Statutu Gminy Żukowice oraz niniejszego regulaminu.
§ 2
1. Rada Gminy w Żukowicach, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
2. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz Wójta jako organu wykonawczego Gminy.
3. Rada rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych aktach prawnych.
II. Sesje Rady
§ 3
1. Rada obraduje na sesjach:
1) zwyczajnych;
2) nadzwyczajnych.
2. Sesje zwyczajne zwoływane są przez Przewodniczącego w miarę potrzeby.
3. Rada może odbywać sesje nadzwyczajne, zwołane na wniosek Wójta lub 1/4 ustawowego składu Rady. Sesję nadzwyczajną Przewodniczący jest obowiązany zwołać w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 3 ust. 2).
§ 4
1. Materiały na sesje przygotowuje Przewodniczący Rady, Wójt oraz przewodniczący stałych komisji Rady.
2. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady podając porządek obrad miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.
3. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się radnych listami zwykłymi lub w inny skuteczny sposób, najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji, przesyłając jednocześnie projekty uchwał, które mają być przedmiotem obrad. W wyjątkowych przypadkach radni mogą otrzymać projekty uchwał w dniu sesji.
4. W zawiadomieniu o sesji należy podać porządek obrad oraz załączyć projekty uchwał, które mają być podjęte na sesji, a także inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. Materiały dotyczące uchwalania budżetu lub sprawozdania z jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej 14 dni przed sesją.
5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
6. W przypadkach niecierpiących zwłoki, sesja może być zwołana bez zachowania terminów, o których mowa w ust. 3 i 4.
§ 5
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady, w szczególności dokonując:
1) określenia daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;
2) przygotowania porządku obrad.
2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników do Rady.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego, prowadzi najstarszy wiekiem radny (senior) obecny na sesji.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 5).
§ 6
1. Porządek obrad pierwszej sesji powinien obejmować następujące sprawy:
1) złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych;
2) złożenie ślubowania przez Wójta;
3)wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady;
4) informacja Wójta o stanie budżetu i innych ważnych sprawach dla Gminy.
§ 7
Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustaa szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
§ 8
Wójt jest obowiązany udzielić Radzie wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej niezbędnej dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia sesji.
III. Obrady
§ 9
1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3. Sesje Rady są nagrywane na nośnik magnetyczny, który służy jako materiał pomocniczy do sporządzania protokołu sesji. Nagranie może być zniszczone po przyjęciu Uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta za rok poprzedni.
§ 10
1. Rada obraduje na sesji i podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady (kworum).
2. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. W tym ostatnim przypadku powodem przedłużenia sesji może być niewyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów ustawowych w § 4.
3. W przypadku stwierdzenia braku kworum uniemożliwiającego dokończenie sesji, Przewodniczący może zarządzić przerwę. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili sale obrad, wpisuje się do protokołu.
§ 11
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach wskazany przez Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczący.
2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “Otwieram sesję Rady Gminy Żukowice”.
3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności kworum.
4. Po stwierdzeniu kworum Przewodniczący przedstawia porządek sesji.
5. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku sesji może wystąpić radny lub Wójt.
6. Uzupełnienia i zmiany porządku przyjmuje się bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 12
Porządek obrad każdej zwyczajnej sesji Rady powinien zawierać następujące punkty:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady;
2) odpowiedzi na interpelacje;
3) informacja o pracy Wójta między sesjami;
4) interpelacje i wnioski radnych;
5) wnioski sołtysów;
6) uchwały.
§ 13
1. Interpelacje i wnioski składa się na sesji w istotnych sprawach Gminy, przy czym powinny być one sformułowane jasno i zwięźle. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski przesyła się radnemu na piśmie z zachowaniem 14-dniowego terminu.
2. Interpelacje i wnioski mogą być zgłaszane również na piśmie Przewodniczącemu Rady w okresie między sesjami. W tym przypadku odpowiedź powinna być udzielona na piśmie najpóźniej do 14 dni od ich zgłoszenia.
3. Odpowiedzi na interpelacje lub wnioski udziela Wójt lub upoważniona przez Wójta osoba.
4. Na wniosek radnego, Rada może włączyć do porządku obrad sprawę odpowiedzi na interpelacje lub wniosek.
5. W zakresie wniosków sołtysów ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§ 14
1. Prowadzący sesję prowadzi obrady według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. W uzasadnionych wypadkach Przewodniczący może dokonywać, za zgodą Rady, zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.
§ 15
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, czuwając nad sprawnym jej przebiegiem.
2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas prowadzący obrady może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przywoływaniu odebrać głos.
3. Jeżeli sposób występowania lub zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, bądź utrudnia prowadzenie sesji, prowadzący obrady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób niebędących radnymi. Po stwierdzeniu bezskuteczności swoich działań prowadzący obrady może nakazać opuszczenie sali.
§ 16
1. Prowadzący obrady udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
2. Prowadzący obrady może udzielić głosu poza kolejnością Wójtowi Gminy, radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w sprawach dotyczących porządku obrad oraz radnym w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym dotyczących w szczególności:
1) stwierdzenia kworum;
2) wycofania określonego tematu z porządku obrad;
3) zamknięcia listy mówców lub przy wyborach list kandydatów;
4) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwał;
5) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów;
6) przeliczenia głosów;
7) sposobu głosowania;
8) zgłoszenia dokonania wpisu do protokołu;
9) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu;
10) przerwania odroczenia lub zamknięcia posiedzenia;
11) przestrzegania regulaminu obrad;
12) głosowania bez dyskusji;
13) przesunięcia dyskusji i głosowania nad projektem na następnej sesji.
3. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący poddaje pod głosowanie, z wyjątkiem wniosków wymienionych w ust. 2 pkt 1, 8, 9 i – po dopuszczeniu w dyskusji dwóch głosów “za” i dwóch głosów “przeciwko” wnioskowi, przy czym sprawę rozstrzyga się w głosowaniu zwykłą większością głosów.
4. Wniosek o ponowne przeliczenie głosów (ust. 2 pkt 6) podlega głosowaniu. Wniosek ten może być zgłoszony tylko raz dla stwierdzenia wyników danego głosowania.
§ 17
1. Prowadzący obrady może udzielić głosu osobie spośród publiczności po uprzednim uzyskaniu opinii Wiceprzewodniczących Rady.
2. Po uprzednim ostrzeżeniu, prowadzący obrady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 18
1. Po wyczerpaniu porządku obrad, prowadzący obrady kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy Żukowice”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmowała więcej niż jedno posiedzenie.
§ 19
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zamknięciu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla danego miejsca.
§ 20
1. Z każdego posiedzenia Rady sporządzany jest protokół, w którym musi być odnotowany przebieg obrad i podejmowane rozstrzygnięcia.
2. Protokół sesji powinien zawierać w szczególności:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia;
2) nazwisko przewodniczącego obrad i protoko- lanta;
3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5) zatwierdzony porządek obrad;
6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz fakt zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”;
8) podpis Przewodniczącego i protokolanta.
9) listę obecności.
3. Do protokołu dołącza się:
1) listę obecności radnych;
2) listę zaproszonych gości;
3) tekst przyjętych przez Radę uchwał, sprawozdania, informacje;
4) pisemne usprawiedliwienia radnych nieobecnych na sesji;
5) oświadczenia i inne dokumenty złożone Przewodniczącemu.
4. Protokół numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerom kolejnych sesji w danej kadencji i rokiem kalendarzowym.
§ 21
1. Protokół sesji wraz z załącznikami jest dostępny do publicznego wglądu w Urzędzie Gminy.
2. Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać pisemne poprawki lub uzupełnienia do protokołu, a o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady, po wysłuchaniu protokolanta.
3. Od decyzji Przewodniczącego Rady, o której mowa w ust. 2, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do Rady.
4. Protokół z odbytej sesji przesyła się radnym nie później niż 14 dni po odbyciu sesji.
§ 22
Obsługę Rady, Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących Rady, klubów radnych Przewodniczących Komisji, komisji zapewnia właściwa komórka organizacyjna Urzędu Gminy
IV. Inicjatywa uchwałodawcza
§ 23
1. Rada na sesji podejmuje:
1) uchwały;
2) rezolucje, apele, oświadczenia.
2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.
3. W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje rezolucje, apele oraz oświadczenia.
4. Do rezolucji, apeli i oświadczeń stosuje się odpowiednio § 26.
§ 24
1. Uchwały Rady muszą być redagowane czytelnie i powinny zawierać:
1) tytuł i numer kolejny uchwały oraz datę jej przyjęcia;
2) określenie przedmiotu uchwały;
3) podstawę prawną;
4) merytoryczną regulację spraw będących przedmiotem uchwały;
5) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały;
6) określenie terminu wejścia w życie uchwały;
7) formę ogłoszenia uchwały;
8) przepisy przejściowe i uchylające.
2. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady.
3. Prowadzi się zbiór obowiązujących uchwał.
§ 25
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
1) Przewodniczącemu Rady;
2) Wójtowi;
3) Komisjom Rady;
4) radnym w liczbie, co najmniej 3.
2. Projekt uchwały musi spełniać odpowiednio warunki określone w § 24 ust. 1 pkt 1–8. Inicjatorzy podjęcia uchwały określeni w § 25 ust. 1 upoważniają spośród siebie osobę do ich reprezentowania.
3. Projekt uchwały przedstawia się Radzie, po zaopiniowaniu przez właściwą merytorycznie komisję Rady.
4. Projekt uchwały przekazuje się do wiadomości Wójta co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem sesji.
5. Wójt lub Przewodniczący Rady w szczególnie uzasadnionych przypadkach może określić wniesiony przez siebie projekt uchwały jako pilny.
6. Wójt lub Przewodniczący Rady może wnieść o uchwalenie projektu pilnego, o którym mowa w ust. 5, podczas tej samej sesji, na której został zgłoszony. Wniesiony projekt wymaga zaopiniowania przez właściwą komisję Rady, której posiedzenie niezwłocznie zwołuje Przewodniczący Rady.
7. O sprawach, o których mowa w ust. 5 i 6, decyduje Przewodniczący Rady.
8. Projekty uchwał muszą posiadać uzasadnienie i parafę radcy prawnego.
§ 26
1. Przewodniczący Rady prostuje w drodze obwieszczeń oczywiste błędy językowe w treści uchwały.
2. O poprawkach Przewodniczący Rady powiadamia radnych na najbliższej sesji.
§ 27
1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
2. Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 27).
V. Tryb głosowania
§ 28
Głosowanie może być jawne, tajne lub jawne imienne.
§ 29
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza prowadzący obrady przeliczając głosy “za”, “przeciw”, “wstrzymujące” sumując je, porównując z listą obecności na sesji oraz nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Do liczenia głosów prowadzący obrady może wyznaczyć radnego lub inną osobę.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.
§ 30
1. Rada może zdecydować o podjęciu uchwały w głosowaniu jawnym imiennym w każdej sprawie niezastrzeżonej do tajnego głosowania.
2. W przypadku głosowań jawnych lub jawnych imiennych radny może złożyć na piśmie do protokołu sesji zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem nie później jednak niż siódmego dnia roboczego po dniu odbycia sesji.
3. Pod głosowanie jawne imienne poddaje się następujące możliwości:
“za uchwałą”,
“przeciwko uchwale”,
“wstrzymanie się od głosu”.
4. W głosowaniach, w których dokonuje się wyboru osób, poddaje się pod głosowanie następujące możliwości:
“za wyborem”,
“ przeciw wyborowi”,
“wstrzymuje się od głosu”.
§ 31
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie wniosku precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się do każdej osoby z zapytaniem, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.
§ 32
1. Głosowanie tajne należy przeprowadzić w przypadkach określonych w ustawach.
2. W głosowaniu tajnym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana przez radnych w liczbie, co najmniej 3 osób.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uważa się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach.
4. Głos jest ważny, jeżeli na karcie do głosowania dokonano wyboru przez postawienie znaku “x” w kratce obok nazwiska lub nie skreślono tylu nazwisk, jaka jest właściwa do danego głosowania.
5. Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół podając wszystkie niezbędne elementy głosowania. Protokół podpisują członkowie komisji i niezwłocznie go odczytują.
§ 33
1. Rada rozstrzyga zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że przepisy stanowią inaczej.
2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów.
3. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza że wniosek lub kandydatura przechodzą tylko wtedy, gdy otrzymują co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.
VI. Komisje Rady
§ 34
Komisje Rady podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu jej zadań.
§ 35
1. Komisje Rady odbywają posiedzenia odrębnie lub wspólnie.
2. Posiedzenie wspólne zwołuje Przewodniczący Rady na zgodny wniosek przewodniczących komisji.
3. Posiedzenia wspólne prowadzi Przewodniczący Rady lub wskazany przez Przewodniczącego Rady jeden z przewodniczących komisji.
4. Komisje wspólne rozstrzygają w głosowaniu wspólnym bez prawa głosu Przewodniczącego Rady.
5. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin, organizacjami społecznymi lub zawodowymi.
6. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, które przedkładają Radzie lub Wójtowi do rozpatrzenia.
§ 36
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego lub wskazana przez niego osoba.
2. Przewodniczącego komisji wybiera ze swego grona lub odwołuje komisja zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej 2/3 statutowego składu komisji.
3. Komisje pracują na posiedzeniach. Dla ich ważności, wymagana jest obecność, co najmniej połowy składu komisji.
4. Szczegółowe zasady działania komisji, zwoływania, odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje określają we własnym zakresie. Przewodniczący komisji informuje Przewodniczącego Rady o tematyce i terminie posiedzeń komisji.
§ 37
1. Protokół z obrad komisji sporządza protokolant lub członek komisji wyznaczony przez przewodniczącego komisji.
2. Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji .
3. Członkowie komisji zapoznają się z protokołem komisji i mogą wnieść do niego własne uwagi.
§ 38
1. Opinie i wnioski składane przez komisję przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. Plany pracy komisji przedkładane są Radzie w celu zatwierdzenia do dnia 30 grudnia każdego roku na rok następny.
3. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji sprawozdanie z działalności komisji.
4. Na wniosek Przewodniczącego Rady komisja jest zobowiązana przedłożyć sprawozdanie ze swej działalności we wskazanym terminie.
VII. Radni
§ 39
Radny po złożeniu ślubowania otrzymuje legitymację radnego podpisaną przez Przewodniczącego Rady.
§ 40
1. Radny jest obowiązany brać udział w posiedzeniach Rady i jej komisji oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.
2. Radni moją obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami, w szczególności:
1) informowania mieszkańców o stanie Gminy;
2) konsultowania spraw wnoszonych pod obrady Rady;
3) propagowania zamierzeń i dokonań Rady;
4) informowania mieszkańców o swej działalności w Radzie;
5) do przyjmowania postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy oraz nadzoru nad ich realizacją, przyjmowania mieszkańców w siedzibie urzędu w terminach, które winny być podane do publicznej wiadomości.
3. Sposób postępowania i zachowanie radnego powinno być zgodne z przyjętymi normami etycznymi.
4. Radny powinien podać przyczynę, dla której odmawia przyjęcia funkcji proponowanej przez Radę.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 40).
§ 41
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obec- ności.
2. Radny powinien w razie niemożliwości uczestnictwa w sesji lub posiedzeniach komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swej nieobecności Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji .
3. Radny w ciągu 7 dni od daty sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 42
1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada wysłuchuje radnego.
4. Decyzja w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapada w formie uchwały.
§ 43
1. Za udział w sesji i posiedzeniach komisji radni otrzymują diety w wysokości określonej odrębną uchwałą Rady.
2. Dieta wypłacana jest po zakończeniu sesji lub posiedzenia komisji na podstawie listy obecności.
3. Uregulowania zawarte w ust. 1–2 dotyczą również członków doraźnych komisji powołanych przez Radę.
4. Diety za udział w sesjach oraz posiedzeniach komisji stałych i doraźnych nie przysługują Przewodniczącemu Rady, który otrzymuje miesięczną dietę w wysokości określonej przez Radę uchwałą.
§ 44
Przewodniczący Rady może dokonać okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady, a w szczególności w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę Radnemu na niedociągnięcia lub uchybienia w jego pracy.