STATUT GMINY

ŻUKOWICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Żukowice, zwana dalej Gminą, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu gminnego.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim, w powiecie głogowskim i obejmuje obszar o powierzchni 6840 ha.

2. Terytorium gminy przedstawiono na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

3. Herb Gminy Żukowice stanowią: w czole tarczy (pas górny tarczy – jej głowica) – barwy czerwieni (odcień kraplak) – złoty fryz arkadowy. W polu tarczy barwy złota– czerwona (odcień kraplak) forteca o dwóch szczytach wież zwieńczonych takimi w barwie chorągiewkami skierowanymi w obie strony. Brama fortecy otwarta, bez furty, ze złotą głębią wnętrz. Herb stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

4. Flagę Gminy Żukowice stanowi prostokątny poziomy płat tkaniny o proporcji szerokości do długości jak 5:8. Tkanina jest podzielona na dwie strefy (pasy poziome), gdzie pas górny jest barwy czerwieni (odcień kraplak) a pas dolny barwy złota. Pasy jednolitej szerokości w proporcji jak 1:1. Flaga stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.

§ 3

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Żukowice.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 4

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic i mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną oraz gaz;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, gminnych przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni komunalnej i zadrzewień;

13) cmentarzy komunalnych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16) polityki parorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

18) promocji gminy;

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi;

20) współpracy ze społeczeństwami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 4).

§ 5

Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy;

2) porozumienia zawarte z innymi organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 6

1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych;

2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych;

3) współdziałanie międzygminne;

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Wójt prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

§ 7

1. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmina otrzymuje środki w wysokości koniecznej do ich realizacji.

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w ustawach.

R o z d z i a ł III

Władze Gminy

1. Rada Gminy

§ 8

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum, określają ustawy.

3. Organami Gminy są:

1) Rada Gminy Żukowice zwana dalej Radą;

2) Wójt Gminy Żukowice zwany dalej Wójtem.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 1 i 2).

§ 9

1. Referendum może być przeprowadzane w każdej sprawie ważnej dla Gminy.

2. W sprawach samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady i Wójta przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

3. Referendum przeprowadza się na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania lub z inicjatywy Rady, z wyjątkiem referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust. 3 i 4, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

6. W wypadkach przewidzianych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy mogą być przeprowadzone na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 9).

§ 10

1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw.

2. Jawność organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.

3. Osoby zainteresowane, uczestniczące w posiedzeniach Rady, mogą rejestrować przebieg posiedzenia za pomocą dźwięku lub obrazu . Osoby rejestrujące przebieg posiedzenia nie mogą zakłócać porządku obrad.

4. Dostęp do akt dotyczących postępowania administracyjnego regulują odrębne przepisy. Organy Gminy zobowiązane są udostępnić informacje lub dokumenty osobom zainteresowanym.

5. Udostępnienie do wglądu dokumentów lub informacji następuje na wniosek osoby zainteresowanej na terenie Urzędu Gminy i w obecności pracownika Urzędu w terminie 14 dni od złożenia wniosku. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony do 30 dni. Udostępnienie polega na umożliwieniu osobie zainteresowanej przeglądania akt oraz sporządzenia z nich notatek i odpisów.

6. Odmowa udostępnienia informacji lub dokumentów następuje w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny odmowy oraz przepisu prawnego, na podstawie którego dana kategoria informacji lub dokumentów objęta jest ochroną prawną.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 1 i ust. 2).

§ 11

Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 11).

§ 12

Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należą wszystkie sprawy publiczne, mające na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 12).

§ 13

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 13 ust. 2).

§ 14

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalenie Statutu Gminy oraz jego zmian;

2) uchwalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Wójta;

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi absolutorium z tego tytułu;

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6) uchwalanie programów gospodarczych;

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta Gminy,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11) podejmowania uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym;

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społeczeństwami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych;

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

17) powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, określając ich skład i zakres działania;

18) uchwalanie przepisów gminnych w granicach ustawowego upoważnienia;

19) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady;

20) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

3. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów zawiera regulamin Rady stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego Statutu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 14).

§ 15

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący.

2. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego wykonuje wskazany Wiceprzewodniczący lub, jeżeli brak jest takiego wskazania, najstarszy wiekiem Wiceprzewodniczący.

3. Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących Rady wybiera Rada spośród radnych, na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

4. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 15 ust. 4 i ust. 5).

§ 16

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni, po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady, w szczególności dokonując:

1) określenia daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady;

2) przygotowania porządku obrad.

2. Porządek obrad, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie Wójta o stanie Gminy.

3. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników do Rady.

4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 16).

 

§ 17

Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, a w szcze- gólności:

1) stoi na straży praw i godności Rady;

2) czuwa nad tokiem i terminowością prac Rady i jej komisji;

3) reprezentuje Radę;

4) przewodniczy obradom;

5) nadaje bieg inicjatywom uchwałodawczym oraz wnioskom innych organów i instytucji skierowanych do Rady;

6) zwołuje sesje Rady oraz ustala porządek obrad;

7) organizuje współpracę między komisjami Rady, koordynuje ich działania oraz może zlecić im rozpatrzenie określonych spraw z jednoczesnym wyznaczeniem terminu ich załatwienia;

8) udziela radnym niezbędnej pomocy w ich pracy;

9) sprawuje policję sesyjną;

10) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;

11) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał;

12) podpisuje uchwały.

§ 18

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich radnych, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być również podane do wiadomości publicznej.

4. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący Rady i zawiadamiając o tym ustnie na posiedzeniu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 19 ust. 1).

§ 20

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia;

2) nazwisko i imię przewodniczącego obrad i protokolanta;

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

5) zatwierdzony porządek obrad;

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków;

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”;

8) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół;

9) listy obecności.

2. Komisje Rady

§ 21

1. Rada określając przedmiot działania oraz skład osobowy powołuje w drodze uchwały następujące stałe komisje:

1) rewizyjną;

2) społeczno-samorządową;

3) gospodarczo-budżetową.

2. Radny może być członkiem każdej komisji, z zastrzeżeniem § 22 ust. 3.

3. Rada może powoływać odrębnymi uchwałami komisje doraźne. Powołując takie komisje Rada określa cel, zasady i tryb ich działania oraz ustala skład osobowy.

4. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

5. Komisja może powołać zespół do zbadania określonych spraw.

6. Zespół składać się może z minimum 2 osób.

7. Po zbadaniu sprawy, zespół składa na najbliższym posiedzeniu sprawozdanie oraz wnioski.

8. Do zespołu można zaprosić osoby spoza Komisji Rady z głosem doradczym.

§ 22

1. W celu kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych Gminy, Rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady.

4. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku, o którym mowa w ust. 3.

5. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy wyłącznie:

1) opiniowanie wykonania budżetu Gminy;

2) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi; wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową;

3) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Wójta lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli;

4) opiniowanie wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Wójta;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli;

6) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub przez inny organ .

6. Komisja wyraża swoje stanowisko, opinie, wnioski itd. wyłącznie w formie uchwał.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać, co najmniej terminy posiedzeń oraz kontroli.

2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte zatwierdzonym planem pracy na wniosek Rady.

§ 24

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

3) wykaz uchwał podjętych przez komisję;

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty;

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności także na wniosek Rady lub Przewodniczącego Rady, określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 25

1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności, celowości i zgodności z dokumentów ze stanem faktycznym.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

4. Czynności kontrole dokonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

5. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego imiennego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady, określającego kontrolowany podmiot, przedmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnioną do jej przeprowadzenia.

6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.

7. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik podmiotu kontrolowanego oraz kontrolujący.

8. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są zobowiązane do złożenia, w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia przyczyn odmowy.

9. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 8, składa się Przewodniczącemu Komisji. Jeżeli Przewodniczący Komisji odmówił podpisania protokołu, składa on wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.

§ 26

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

2. Z wnioskiem do Rady o współdziałanie mogą występować komisje stałe Rady.

3. Organizację oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 5 do Statutu.

§ 27

1. Obsługę Rady ,Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczących Rady, klubów radnych, Przewodniczących Komisji i Komisji zapewnia właściwa komórka organizacyjna Urzędu Gminy.

2. Wójt ma obowiązek zapewnienia warunków lokalowych, etatowych i finansowych dla prawidłowego funkcjonowania właściwej komórki organizacyjnej Urzędu Gminy wyznaczonej do obsługi Rady.

3. Wójt Gminy

§ 28

1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

2. Wójt jest etatowym pracownikiem samorządowym wybieranym w wyborach powszechnych.

3. Objęcie obowiązków przez Wójta następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania.

4. Rada, odrębną uchwałą, ustala wynagrodzenie Wójta.

5. W zakresie zadań własnych Wójt podlega wyłącznie Radzie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 28 ust. 3).

§ 29

1. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

3. Wójt Gminy kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

4. Wójt korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

5. Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 29).

§ 30

1. Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach;

2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady;

3) wykonywanie uchwał Rady;

4) określanie sposobu wykonywania uchwał;

5) ustalanie planu wykonania budżetu;

6) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystania środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej;

7) gospodarowanie mieniem gminnym;

8) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę;

9) podejmowanie decyzji o wydatkach koniecznych a nie uwzględnionych w budżecie;

10) rozstrzyganie o wystąpienie na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym;

11) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

12) udzielanie pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictw;

13) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy;

14) nadawanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 30 ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7, 11).

§ 31

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.

2. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

3. Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 31).

§ 32

1. Majątek Gminy, służący zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 6.

2. Zasady zarządzania, o jakich mowa w ust. 1, określa Rada odrębną uchwałą.

3. Wójt prowadzi rejestry:

1) składników mienia komunalnego,

2) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.

R o z d z i a ł IV

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 33

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, przysiółki.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

1) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 30% mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub organu Gminy;

2) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;

3) po uzgodnieniu,o którym mowa w pkt. 2, Wójt przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 34

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określać jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.

§ 35

Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy Statutu dotyczące ich tworzenia.

§ 36

Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 37

1. Rada niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej Statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:

1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej;

2) zadania jednostki pomocniczej;

3) zasady przekazywania środków budżetowych;

4) zasady przekazywania jednostce pomocniczej mienia komunalnego;

5) sposób zarządzaniem mieniem komunalnym i rozporządzenia dochodami z tego źródła, jakie przynosi to mienie;

6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej;

7) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania;

8) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej;

9) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 37 ust. 2 pkt 1, 6–9).

§ 38

1. Statut jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Statut określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez tę jednostkę w ramach przysługującego jej mienia.

3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje się postępowanie określone w § 37, z tym że z inicjatywą w tej sprawie może także występować właściwy sołtys, po uzyskaniu opinii Rady Sołeckiej.

§ 39

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Budżet Gminy obejmuje ogół dochodów i wydatków Gminy, w tym również realizowanych i dokonywanych przez poszczególne jednostki pomocnicze Gminy.

3. W ramach dochodów, jednostki pomocnicze Gminy obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej Gminy obowiązujących jednostki budżetowe Gminy.

4. W ramach wydatków, jednostki pomocnicze uprawnione są do określania celowości wydatkowania środków oraz ustalania wysokości środków na realizację zadań jednostki pomocniczej.

§ 40

Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informację w tym zakresie Wójtowi i Radzie.

§ 41

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach Rady i pracach komisji;

2) zgłaszać wnioski;

3) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady;

4) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych przez Radę.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 41 ust. 2).

R o z d z i a ł V

Radni

§ 42

Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy i ich organizacjami poprzez przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców o aktualnej sytuacji Gminy, informowanie wyborców o swej działalności w Radzie, upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

§ 43

1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy następujące ślubowanie:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

3. Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia i obowiązki.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 43 ust. 1).

§ 44

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny ma obowiązek składania co roku oświadczenia majątkowego zgodnie ustawą o samorządzie gminnym.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 44 ust. 1).

§ 45

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.

3. W celu usprawnienia swojej pracy Radni mogą tworzyć kluby, działające według następujących zasad:

1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania;

2) kluby powinny liczyć co najmniej 4 radnych;

3) można należeć tylko do jednego klubu;

4) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu;

5) Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów;

6) Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz;

7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym Statucie.

4. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań z wyłączeniem tych objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną danych osobowych.

§ 46

1. W związku z wykonywaniem mandatu, Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Radnym przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 46).

§ 47

1. Osoba zatrudniona w Urzędzie Gminy jako kierownik gminnej jednostki organizacyjnej lub jego zastępca zostająca radnym, zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Niezłożenie przez radnego powyższego wniosku lub nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 47).

§ 48

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawach.

R o z d z i a ł VI

Pracownicy samorządowi

§ 49

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa ustawa.

§ 50

1. Pracownikiem samorządowym z wyboru jest Wójt.

2. Wójt w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje Zastępcę Wójta.

3. Skarbnik i Sekretarz Gminy są pracownikami samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania przez Radę, na wniosek Wójta.

4. Czynności prawne z zakresu prawa pracy wobec Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy wykonuje Wójt.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/11/03 z dnia 19 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 50).

§ 51

1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Gminy jest stosowana wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz wobec pracowników Urzędu Gminy po spełnieniu przez nich warunków określonych w Regulaminie Urzędu Gminy.

2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej niż wskazania w akcie mianowania, przenoszenie tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Wójta.

§ 52

Inne niż wymienione w § 50–51 osoby są zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.

R o z d z i a ł VII

Publikowanie przepisów gminnych

§ 53

Jeżeli z przepisów szczegółowych nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania przepisów gminnych, o którym mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym jest rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 54

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 55

Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.