866

UCHWAŁA RADY GMINY CZERNICA

z dnia 28 lutego 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483), art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala Statut Gminy Czernica:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Gminy Czernica,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) gospodarkę finansową Gminy,

4) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady, komisji Rady,

5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Czernica.

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Czernica.

3) Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Czernica.

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Czernica.

5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Czernica.

6) Przewodniczącym (Wiceprzewodniczącym) – należy przez to rozumieć Przewodniczącego (Wiceprzewodniczącego) Rady Gminy Czernica.

7) Radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Gminy Czernica.

8) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Czernica.

9) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Czernica.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Gmina Czernica jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina położona jest w Powiecie Wrocławskim w Województwie Dolnośląskim i obejmuje obszar 84,18 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa.

4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 5

1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6

1. Insygniami Gminy są herb, flaga i pieczęć.

Wzory oraz zasady używania insygniów Rada zatwierdza odrębną uchwałą.

2. Insygnia podlegają ochronie prawnej.

3. Zgodę na komercyjne używanie herbu wyraża Wójt.

§ 7

Siedzibą organów Gminy jest wieś Czernica.

R o z d z i a ł III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

§ 9

1. Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar,

2) granice,

3) siedzibę władz,

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada może wydzielić w ramach budżetu środki do dyspozycji jednostek pomocniczych.

4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania obowiązującego prawa.

§ 11

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organu Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 12

1. Organ wykonawczy jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady.

2. Może on zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

R o z d z i a ł IV

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

3. Liczbę radnych ustala ustawa o samorządzie gminnym.

§ 14

1. Rada działa na sesjach poprzez swoje komisje oraz przez Wójta wykonującego jej uchwały.

2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

1. Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący,

2) Komisja Rewizyjna,

3) komisje stałe, powołane odrębną uchwałą,

4) doraźne komisje do określonych zadań.

§ 16

1. Radny zobowiązany jest do członkostwa w co najmniej 1 komisji stałej.

2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 17

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji.

4. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

5. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 4 pkt 2, może obejmować sprawozdanie Przewodniczącego Rady poprzedniej kadencji oraz powinien obejmować sprawozdanie Wójta o stanie Gminy.

§ 18

1. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 19

W przypadku odwołania z funkcji bądź rezygnacji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 20

Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

§ 21

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego i podczas jego nieobecności.

§ 22

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/8/03 z dnia 14 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 22).

R o z d z i a ł V

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa Gminy

R o z d z i a ł VII

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VIII

Wójt i Zastępca Wójta

§ 111

1. Wójt jest organem wykonawczym Gminy.

2. Wójt wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.

3. Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy i reprezentuje ją na zewnątrz.

4. Wójt podejmuje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej oraz wydaje zarządzenia.

5. Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu, którego jest kierownikiem.

6. Wójt składa Radzie sprawozdania ze swej działalności.

7. Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/8/03 z dnia 14 marca 2003 r. stwierdzono nieważność § 111 ust. 2, 3, 5, 7).

§ 112

Do zadań Zastępcy Wójta należy wykonywanie zadań na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Wójta albo w przypadku konieczności podjęcia niezwłocznych działań pod nieobecność Wójta.

R o z d z i a ł IX

Zasady dostępu i korzystania przez mieszkańców

z dokumentów Rady, komisji oraz uzyskiwania

informacji

§ 113

1. Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności:

1) protokoły sesji,

2) protokoły posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) uchwały Rady i zarządzenia Wójta,

4) wnioski i opinie komisji Rady,

5) interpelacje i wnioski radnych.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu.

§ 114

Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w Urzędzie w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.

§ 115

1. Z dokumentów wymienionych § 113 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi lub je kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.

§ 116

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 113 ust. 1 i odbitek kserograficznych.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie, zasady odpłatności ustala Rada w drodze odrębnej uchwały.

§ 117

1. Informacji związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez organy Gminy zainteresowanym osobom udziela na ich ustny wniosek:

1) Sekretarz Gminy – odnośnie działań Wójta,

2) w Biurze Rady pracownik Biura odnośnie działań Rady i Komisji.

2. Żądanych przez zainteresowanego informacji odpowiedzialny pracownik Urzędu udziela niezwłocznie, jednak w terminie nie dłuższym niż 14 dni.

3. W przypadku, gdy udostępnienie dokumentów wymaga ich wyszukiwania (np. w archiwum) wniosek winien być złożony na piśmie.

§ 118

1. Uprawnienia określone w § 113–117 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę lub Komisję uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Postanowienia ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie do zarządzeń Wójta.

R o z d z i a ł X

Pracownicy samorządowi

§ 119

1. Pracownicy samorządowi w Urzędzie oraz gminnych jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej zatrudniani są na podstawie:

1) wyboru – Wójt.

2) powołania – Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych, o ile przepis szczególny tak stanowi,

3) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Wójta wykonuje Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale.

R o z d z i a ł XI

Postanowienia końcowe

§ 120

1. Tracą moc uchwały:

1) nr XXVI/239/2001 Rady Gminy Czernica z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Czernica,

2) nr XXIX/283/2002 Rady Gminy Czernica z dnia 18 marca 2002 r. zmieniająca uchwałę nr XXVI/239/2001 z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Czernica.

2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

ZENON WARDĘGA

 Załącznik do uchwały Rady Gminy Czernica z dnia 28 lutego 2003 r. (poz. 866)