858

UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU

z dnia 27 lutego 2003 r.

w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz prawidłowości załączonej do budżetu na 2003 rok prognozy kwoty długu Gminy Trzebnica

Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1982 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.), w związku z art. 115 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. ofinansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) oraz zarządzenia nr 1/99 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 4 stycznia 1999 r. w sprawie powołania przewodniczących i członków składów orzekających w sprawach dotyczących sejmiku, powiatów i gmin wchodzących w skład województwa dolnośląskiego, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił:

wydać pozytywną z uwagami opinię o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz o prawidłowości załączonej do budżetu na 2003 rok prognozy kwoty długu Gminy Trzebnica.

Uzasadnienie

I. Do uchwały Rady Miasta i Gminy Trzebnica nr IV/74/03 z 30 stycznia 2003 r. w sprawie budżetu Miasta i Gminy na rok 2003 załączono, zgodnie z art. 115 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych prognozę kwoty długu gminy na 2003 rok i lata następne i jego spłaty oraz zestawienia przychodów i rozchodów związanych z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej oraz w związku z uchwaleniem nadwyżki dochodów nad wydatkami i przypadającymi do spłaty w tym roku ratami pożyczek i kredytów.

Nadwyżkę dochodów nad wydatkami uchwalono w wysokości 107.700 zł. Jednocześnie zaplanowano spłatę rat pożyczek i kredytów w kwocie 907.700 zł z dochodów własnych gminy, co spowodowało, że kwota wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach osiągnęła poziom 800.000 zł. Źródłem sfinansowania tych wydatków będzie długoterminowy kredyt bankowy.

Kwoty powyższe zostały prawidłowo ujęte w załączniku nr 4 do przedmiotowej uchwały jako przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej. Łączna kwota przypadających do spłaty w 2003 r. rat kredytów wraz z odsetkami stanowi 4,87% planowanych dochodów budżetowych w tym roku, co mieści się w granicach określonych w art. 113 ustawy o finansach publicznych (maksymalnie 15%).

Zgodnie z art. 10 ustawy o finansach publicznych państwowy dług publiczny, czyli nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych (w tym jednostek samorządu terytorialnego) ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora, obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów:

1) wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,

2) zaciągniętych kredytów i pożyczek,

3) przyjętych depozytów,

4) wymagalnych zobowiązań:

a) jednostek budżetowych,

b) wynikających z ustaw i orzeczeń sądów, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz innych tytułów.

Stosownie do § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 9 kwietnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz. U. Nr 38, poz. 364), do państwowego długu publicznego zaliczane będą wymagalne zobowiązania jednostek budżetowych oraz zobowiązania pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, tj. funduszy, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych działających przy jednostkach budżetowych.

Z przedstawionej prognozy długu gminy wynika, że łączna kwota długu na koniec 2003 roku z tytułu zaciągniętych zobowiązań wynosi 4.834.194 zł, co stanowi 18,33% zaplanowanych w tym roku dochodów. Spłata tego długu w latach 2002–2008 powoduje, iż w kolejnych latach relacja długu do planowanych dochodów mieścić się będzie w granicy ustalonej przez art. 114 ustawy o finansach publicznych.

Badając przedstawioną prognozę kształtowania się kwoty długu stwierdzono włączenie do kwoty zadłużenia odsetek od zaciągniętych przychodów zwrotnych (w świetle art. 9 ustawy o finansach publicznych przez państwowy dług publiczny rozumie się nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych ustalone po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora).

Ponadto nie określono relacji kwot związanych z obsługą długu (rat kredytów i pożyczek, odsetek) do planowanych i prognozowanych kwot dochodów w okresie objętym prognozą.

II. Uchwała niniejsza zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych podlega opublikowaniu w trybie przewidzianym do opublikowania uchwały budżetowej.

Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do pełnego Składu Kolegium 14 dni od daty jej doręczenia.

PRZEWODNICZĄCY

SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

EWA PUDŁO