D z i a ł V
Tryb pracy rady
R o z d z i a ł 1
Sesje rady
§ 19
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne;
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie;
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 20
1. Rada odbywa sesje z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Roczny plan pracy rady przygotowuje przewodniczący rady przy współudziale przewodniczących stałych komisji i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku. Rada może w ciągu roku dokonywać zmian i uzupełnień w rocznym planie pracy.
R o z d z i a ł 2
Przygotowanie sesji
§ 21
1. Sesje przygotowuje przewodniczący rady.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad, w oparciu o roczny plan pracy, wnioski komisji rady, radnych oraz wójta;
2) ustalenie czasu i miejsca obrad;
3) zapewnienia dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje przewodniczący rady lub z jego upoważnienia wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad zawiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad. Do zawiadomienia należy załączyć projekty uchwał oraz inne materiały związane z porządkiem obrad.
5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 4, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad sesji podaje się do wiadomości mieszkańców najpóźniej na 5 dni przed sesją w formie ogłoszeń.
§ 22
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady ustala listę osób zaproszonych na sesję. Wójt może zwrócić się z wnioskiem o zaproszenie wskazanych przez niego osób.
2. W sesjach rady uczestniczą – z głosem doradczym – sekr
etarz i skarbnik gminy.3. Do udziału w sesji mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, radca prawny oraz inni pracownicy urzędu prowadzący sprawy, które są przedmiotem obrad sesji.
R o z d z i a ł 3
Przebieg sesji
§ 23
Wójt obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w pracach rady, radnych, komisji rady oraz w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 24
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 25
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 26
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek przewodniczącego obrad, bądź radnego, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kont
ynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić, w szczególności, ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 27
Kolejne sesje rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.
§ 28
1. Rada może obradować i podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).
2. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia, przewodniczący przerywa obrady i jeśli nie może zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swą moc.
§ 29
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.
2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący rady.
§ 30
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: “Otwieram ... sesję Rady Gminy Zagrodno”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady, na podstawie listy obecności, stwierdza prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum, stosuje się odpowiednio przepis § 28 ust. 2.
§ 31
Po
otwarciu sesji przewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.§ 32
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) sprawozdanie z działalności wójta w okresie międzysesyjnym, w tym z wykonania uchwał;
2) interpelacje i zapytania radnych;
3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;
4) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
5) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;
6) sprawy różne.
§ 33
Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta.
§ 34
1. Interp
elacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie.
3. W miarę możliwości wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14-dniowym. Z treścią udzielonej odpowiedzi wójt zapoznaje radę na następnej sesji.
4. Interpelacj
e mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego rady, w czasie trwania sesji lub w okresie międzysesyjnym. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację wójtowi.5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni, na ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację.
§ 35
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapyta
nia formułowane są pisemnie, na ręce przewodniczącego rady lub ustnie w trakcie sesji rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Przepisy § 34 ust. 5 stosuje się odpowiednio.§ 36
1. Sprawozda
nie, o którym mowa w § 32 pkt 1, składa wójt, a w razie jego nieobecności, upoważniona przez niego osoba.2. Sprawozdanie komisji rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisję.
§ 37
Protokół z poprzedniej sesji winien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się przed terminem sesji i nie musi być odczytywany w toku sesji.
§ 38
1. Przewodniczący rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.
4. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przew
odniczący rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym, w tym także osobie spośród publiczności.§ 39
1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu glos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom pośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 40
Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.
§ 41
1. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia kworum;
2) zmiany porządku obrad;
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów;
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
6) zarzą
dzenia przerwy;7) odesłanie projektu uchwały do komisji;
8) przeliczenia głosów;
9) przestrzegania porządku obrad;
10) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia;
11) głosowania bez dyskusji.
2. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 42
Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba że jest to jego nieusprawiedliwiona nieobecność. Rada może jednak postanowić inaczej.
§ 43
1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję, w razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 44
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam ... sesję Rady Gminy Zagrodno”.
2. Czas od otwa
rcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 45
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
§ 46
1. W razie gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, rada może dokonać reasumpcji głosowania.
2. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.
3. Reasumpcji nie podlegają wyniki głosowania imiennego.
§ 47
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.
§ 48
Pracownik urzędu, wyznaczony przez wójta, sporządza w każdej sesji protokół. Dla ułatwienia swej pracy, pracownik może wykorzystać dyktafon, z zastrzeżeniem § 50 ust. 6.
§ 49
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien, w szczególności, zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta;
2)
stwierdzenie prawomocności obrad;3) imiona i nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności;
4) ustalony porządek obrad;
5) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za” i “przeciw” i “wstrzymujących się” oraz głosów nieważnyc
h;8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
3. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.
§ 50
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia radnych nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.
2. Protokół z sesji wraz z niezbędną liczbą uchwał przewodniczący rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji. W miarę potrzeb wójt przekazuje wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonego dzi
ałania.3. Protokół z poprzedniej sesji wykłada się do wglądu radnych na następnej sesji. Radny ma możliwość wcześniejszego zapoznania się z jego treścią w urzędzie, u właściwego pracownika.
4. Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy z nagraniem obrad.
5. Jeżeli wniosek dotyczący protokołu nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do rady, która decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku.
6. Taśma z nagraniem obrad sesji może być skasowana dopiero po przyjęciu przez radę protokołu z sesji, której obrady były nagrywane.
§ 51
1. Obrady sesji mogą być rejestrowane przy pomocy środków audiowizualnych.
2. Osob
y zainteresowane rejestrowaniem obrad sesji mają obowiązek poinformowania przewodniczącego obrad o swym zamiarze przed rozpoczęciem sesji. Rejestrowanie nie może zakłócać porządku obrad sesji.R o z d z i a ł 4
Uchwały
§ 52
1. Uchwały, o których mowa w § 19 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o których mowa w § 19 ust. 2, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Postanowienia proceduralne odnotowuje się w protokole sesji.
§ 53
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, komisje rady oraz wójt, chyba że przepisy stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać, w szczególności:
1) tytuł;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) ustalenie terminu jej obowiązywania i wejścia w życie.
3. Projekt uchwały spełniający wymogi określone w ust. 2 wnioskodawca przekazuje przewodniczącemu rady w celu umieszczenia go w porządku obrad sesji.
4. Do projektów uchwał problemowych, szczególnie zmieniających dotychczasowe uregulowania, należy dołączyć uzasadnienie, które wyjaśnia cel podjęcia uchwały, a w razie konieczności określa skutki finansowe wynikające z ewentualnego przyjęcia uchwały.
5. Do projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy komisji i radnych wymagana jest opinia wójta.
6. Projekty uchwał problemowych wnoszonych przez wójta wymagają opinii właściwej komisji.
7. Opinia, o której mowa w ust. 5 i 6, powinna zawierać wniosek o:
1) przyjęcie projektu bez poprawek;
2) przyjęcie projektu z poprawki (treść poprawki wymaga formy pisemnej);
3) odrzucenie projektu.
§ 54
1. W
ważnych, niecierpiących zwłoki sprawach, projekt uchwały może być zgłoszony do porządku obrad bezpośrednio na sesji. Rada w tym przypadku może:1) przystąpić do jego uchwalania bez odsyłania projektu do komisji;
2) odesłać projekt do komisji bądź opracowania przez wójta na następną sesję;
3) skierować projekt do komisji lub wójta w celu zaopiniowania na tej samej sesji – prowadzący obrady w tym przypadku ogłasza przerwę w obradach.
2. Projekt uchwały powinien spełniać wymogi określone w § 53 ust. 2.
§ 55
Uc
hwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, zwięzły, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. Należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczeniami z języków obcych i neologizmów.§ 56
1. Uchwały podpisuje przewodniczący rady.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 57
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały (ost
atnie dwie cyfry).§ 58
1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady.
2. Egzemplarze uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości, zależnie od ich treści.
3. Treść uchwał problemowych podaje się do publicznej wiadomości przez rozwieszenie na tablicach ogłoszeń w urzędzie i w sołectwach.
R o z d z i a ł 5
Tryb głosowania
§ 59
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 60
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie rę
ki.2. Głosowanie jawne zarządza, przeprowadza i ogłasza jego wyniki przewodniczący obrad.
3. Do przeliczania głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
§ 61
1. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i na
zwiskiem radnego.2. Radni, kolejno w porządku alfabetycznym, wyczytywani przez prowadzącego obrady, wrzucają swoje karty do urny.
3. Otwarcia urny i przeliczenia głosów dokonuje trzech radnych, wybranych przez radę.
§ 62
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart stemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym komisji.
2. Przed przystąpieniem do głosowania komisja skrutacyjna objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 63
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 64
1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawki do poszczególnych jednostek redakcyjnych uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 63 ust. 2.
4. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
5. W ostatniej kolejności przewodniczący obrad zarządza głosowanie za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek do projektu.
6. Przewodniczący obrad – z własnej inicjatywy lub na wniosek – może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami projektu uchwały.
§ 65
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.
§ 66
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden glos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany.
3. W
razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.R o z d z i a ł 6
Komisje rady
§ 67
1. Liczbę członków komisji stałych i doraźnych, ich skład osobowy oraz przedmiot działania określa rada w odrębnych uchwałach, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przedmiot działania komisji rewizyjnej określa § 75 statutu.
§ 68
1. Komisje działają zgodnie z rocznym planem pracy przedkładanym radzie na początku roku. Rada może nakazać komisji dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
2. Do zadań komisji stałych należy, w szczególności:
1) kontrola wójta i jednostek organizacyjnych w zakresie spraw, dla których komisja została powołana;
2) występowania z inicjatywą uchwałodawczą;
3) opiniowanie projektów uchwał rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem, po uchwaleniu ich przez radę;
4) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji i obywateli;
5) prz
yjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców w sprawach działalności rady i służb komunalnych – w zakresie kompetencji komisji.§ 69
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
3. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami z innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
4. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii, wniosków lub uchwał, które przekazują ra
dzie.§ 70
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez komisję.
2. Posiedzenie komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca przewodniczącego. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
3. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają we własnym zakresie, działając w oparciu o plan pracy, w porozumieniu z przewodniczą
cym rady.§ 71
1. Z każdego posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza ustalenia i wnioski, dołączając do nich listę obecności. Dokumenty te są przechowywane na stanowisku do spraw obsługi rady.
2. Na żądanie przewodniczącego komisji wyznaczony przez wójta pracownik urzędu protokołuje przebieg obrad. Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.
§ 72
Przewodniczący rady nadzoruje prace komisji, w każdym czasie może zlecić komisji samoistne lub na wniosek wójta opracowanie określonego problemu lub wydania opinii w sprawie. Przewodniczący rady może również polecić komisji zwołanie posiedzenia komisji i złożenia radzie sprawozdania z działalności.
§ 73
1. Przewodniczący stałych komisji co najmniej raz w roku składają na sesji rady sprawozdanie z działalności komisji, z zastrzeżeniem § 77.
2. Przewodniczący komisji doraźnych składają sprawozdanie ze swej działalności na życzenie rady.
3. Rada po wysłuchaniu sprawozdań, o których mowa w ust. 2 i 3, dokonuje
oceny pracy komisji.§ 74
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
R o z d z i a ł 7
Komisja rewizyjna
§ 75
1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości.
2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu.
§ 76
1.
Komisja rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej tematykę posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.2. Na zlecenie rady komisja rewiz
yjna wykonuje inne zadania w zakresie kontroli, nieobjęte zatwierdzonym planem. Zlecenie przeprowadzenia kontroli poza planem wymaga podjęcia przez radę uchwały, w której określa się szczegółowy przedmiot kontroli.3. W uzasadnionych przypadkach rada może nakazać komisji:
1) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli;
2) niepodejmowanie kontroli;
3) przerwanie kontroli.
§ 77
1. Komisja rewizyjna składa radzie, w terminie do dnia 15 lutego każdego roku, roczne sprawozdanie ze swej działalności
w roku poprzednim.2. Sprawozdanie powinno zawierać, w szczególności:
1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz ważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;
3) wykaz rozstrzygnięć podjętych przez komisję;
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty;
5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po przeprowadze
niu kontroli, o której mowa w § 76 ust. 2.§ 78
1. Czynności kontrolnych dokonuje komisja w pełnym składzie lub co najmniej dwóch upoważnionych przez przewodniczącego komisji, na piśmie, członków komisji.
2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
4. Czynności kontrolne wykonywane są, w miarę możliwości, w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. Z terminem kontroli kontrolowany winien być zapoznany co najmniej na 3 dni przed jej rozpoczęciem, chyba że sytuacja wymaga natychmiastowej kontroli.
5. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, kontrolujący zobowiązani są okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie do kontroli oraz dowody tożsamości.
§ 79
1. Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządzają, w terminie 3 dni od daty jej zakończenia, protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik kontrolowanego podmiotu oraz zespół kontrolny.
2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub przez członków zespołu kontrolującego, osoby te są zobowiązane do złożenia, w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia przyczyn odmowy.
3. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 2, składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on wyjaśnienia na ręce przewodniczącego rady.
§ 80
Protokół pokontrolny może zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w czasie kontroli.
§ 81
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2.
Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się na piśmie w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.§ 82
Komisja rewizyjna może na zlecenie rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
§ 83
Komisja rewizyjna może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę
Kontroli lub inne organy kontroli.R o z d z i a ł 8
Radni
§ 84
Radny potwierdza swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 85
1. Spotkanie ze swoimi wyborcami radny powinien odbywać nie rzadziej niż raz w roku.
2. S
tosownie do potrzeb, radny może przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu, w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.§ 86
1. W przypadku wniosku pracodawcy o rozwiązanie z radnym stosunku pracy, rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.
2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
R o z d z i a ł 9
Wspólne sesje
§ 87
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 88
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady jednostek biorących udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przewodniczącego wspólnej sesji radni wybierają na początku wspólnej sesji.
3. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem, uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeśli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące rady, biorące udział we wspólnej sesji.