D z i a ł III

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 93

Komisja powołana jest do prac o charakterze:

1) absolutoryjnym – w postaci pozytywnego wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium,

2) represyjnym – wnioski o odwołanie Wójta,

3) opiniującym – wszystkie zagadnienia objęte programem działania,

4) zleceniowym – wnioski stanowiące zalecenia pokontrolne.

§ 94

Komisja działa w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności – zgodności działania kontrolowanych z przepisami prawa, uchwałami Rady i zarządzeniami Wójta,

2) gospodarności – uzyskiwania przez kontrolowanych wyników na możliwie najlepszym ekonomicznie poziomie, prowadzącego celową, oszczędną gospodarkę,

3) rzetelności – czyli sumiennego i uczciwego wykonywania obowiązków,

4) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami Gminy.

§ 95

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na zlecenie Rady.

R o z d z i a ł 2

Tryb pracy Komisji

§ 96

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie:

1) 30 dni od dnia pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) w następnych latach do dnia 30 listopada każdego roku.

2. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.

§ 97

1. Rada zatwierdza najpóźniej do 20 dni każdego roku uchwalony przez Komisję Rewizyjną projekt rocznego planu kontroli, uwzględniając terminy poszczególnych kontroli, wraz z preliminarzem wydatków na przeprowadzenie kontroli.

2. Rada może zlecić Komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3. Rada zlecając Komisji przeprowadzenie kontroli określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

4. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji:

1) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiot kontroli,

2) niepodejmowanie kontroli,

3) przerwanie kontroli,

4) przeprowadzenie kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji lub innej kontroli.

§ 98

Podstawową formą działania Komisji są posiedzenia i kontrole.

§ 99

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działania kontrolowanego podmiotu.

§ 100

1. Posiedzenia Komisji zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem lub na wniosek Przewodniczącego Rady.

2. Zwołanie posiedzenia Komisji powinno być połączone z podaniem przedmiotu posiedzenia.

3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/29/03 z dnia 14 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 100 pkt 3).

4. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu Komisji.

5. Uchwały (rozstrzygnięcia) podejmowane przez Komisje zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji.

6. Posiedzenia Komisji są protokołowanie, a protokoły numerowane. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.

§ 101

Przewodniczący Komisji zawiadamia Wójta i kierownika jednostki organizacyjnej lub Sołtysa o zamiarze przeprowadzenia kontroli, co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli.

§ 102

Kontrole przeprowadzane są na pisemne zlecenie Przewodniczącego Rady na podstawie § 95 ust. 1–3 niniejszego Regulaminu. Zlecenie, o którym mowa wyżej, powinno określać czas rozpoczęcia i zakończenia jej, w tym ilość posiedzeń Komisji lub Zespołu Kontrolnego.

§ 103

1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony z członków Komisji zespół kontrolny liczący minimum trzy osoby i nie więcej niż 5 osób.

2. Poza członkami Komisji Rewizyjnej do składu zespołu kontrolującego mogą być powołani wyłącznie przez Radę na umotywowany wniosek Komisji Rewizyjnej:

1) przedstawiciele Rady, będący członkami Komisji właściwej ze względu na przedmiot kontroli,

2) specjaliści (biegli) z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli.

3. Zespół Kontrolny działa na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

4. W upoważnieniu winny być wyszczególnione: skład Zespołu oraz termin, przedmiot i zakres przeprowadzanej kontroli.

§ 104

1. Członkowie Komisji i Zespołu Kontrolnego podlegają wyłączeniu w działaniach Komisji lub Zespołu w sprawach, których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada, powierzając na ten czas przewodniczenie jednemu z członków Komisji.

4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady, w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

5. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 105

Zespół kontrolny (komisja) uprawniony jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce

3) związanych z jej działalnością, z wyjątkiem akt personalnych i dokumentów objętych tajemnicą państwową,

4) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 106

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnice ustawowe.

3. Działalność Zespołu Kontrolnego (komisji) nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

4. Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 107

Zadaniem Zespołu Kontrolnego (komisji) jest:

1) rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2) ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

3) wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 108

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej lub Sołtys oraz Członkowie Zespołu.

2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu (Sołtysa) lub części kontrolujących, osoby te są zobowiązane do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny na ręce Przewodniczącego Komisji.

3. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

4. Protokół powinien ponadto zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej oraz dane osobowe kierownika,

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

3) określenie zakresu przedmiotu kontroli,

4) czas trwania kontroli,

5) wykaz załączników.

5. W protokole umieszcza się adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej lub Sołtysa, zaopatrzoną ich podpisem.

6. Kierownik jednostki kontrolowanej lub Sołtys ma prawo zgłaszania do protokołu uwag, co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.

7. Protokół sporządza się w jednobrzmiących egzemplarzach dla:

1) Komisji Rewizyjnej,

2) Przewodniczącego Rady,

3) Wójta,

4) kierownika jednostki kontrolowanej.

8. Wraz z protokołem sporządza się sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli oraz projekt wytycznych dla podmiotu kontrolowanego.

§ 109

1. Komisja Rewizyjna, najpóźniej na posiedzeniu po przeprowadzonej kontroli, zapoznaje się ze sprawozdaniem Przew. Zespołu kontrolującego z przeprowadzonej kontroli.

2. Protokoły oraz sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli przedkładane są Radzie w przeciągu 14 dni od zakończenia kontroli.

3. Wyniki swoich działań Komisja przedstawia niezwłocznie Radzie w formie sprawozdania.

4. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazówkami źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

2) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

3) jeśli zachodzi konieczność, wnioski o podjecie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.

5. Komisja przedkłada Radzie również projekt wytycznych dla podmiotu kontrolowanego.

§ 110

W razie, gdy na dowolnym etapie procedury kontrolnej zaistnieje pośród członków Zespołu kontrolującego albo Komisji Rewizyjnej podejrzenie o popełnieniu przestępstwa, Przewodniczący Komisji niezwłocznie powiadamia odpowiednie organy oraz Przewodniczącego Rady.

§ 111

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać, w szczególności:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

5) ocenę wykonania zaleceń pokontrolnych.

R o z d z i a ł 3

Ocena Wójta przed udzieleniem absolutorium

§ 112

1. Na ocenę pracy Wójta w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium składa się wykonanie budżetu Gminy za dany rok budżetowy. Ocena ta powinna uwzględniać kryteria:

legalności, rzetelności, celowości i gospodarności oraz odnosić się do przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.

2. Komisja oceniając wykonanie budżetu bada w szczególności:

1) wykonanie planu dochodów i wydatków budżetowych, wynikających z podjętych uchwał i zarządzeń organów Gminy i zwiększenia dotacji,

2) czy miało miejsce przekroczenie planowanych wydatków,

3) stanu zobowiązań wykazanych w sprawozdaniu,

4) sprawy dotacji udzielonych z budżetu, w tym dotacji przedmiotowych dla zakładu budżetowego, ponadto wskazanie podmiotów, którym dotacja została przyznana, cele i zadania, które były w tej formie finansowane,

5) działania podejmowane przez Wójta w kierunku uzdrowienia gospodarki finansowej Gminy, jednostek organizacyjnych, o ile takie potrzeby wystąpiły.

§ 113

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Wójt przedkłada Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Wójta.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i przedkłada sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu wraz z własną uchwałą do dnia 10 kwietnia roku po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie Wójta i występuje do Rady z wnioskiem w drodze uchwały o udzielenie lub o nieudzielenie absolutorium Wójtowi z tego tytułu.

§ 114

Komisja Rewizyjna występuje do Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie wniosku, o którym mowa w § 111 ust. 2.