D z i a ł II

REGULAMIN RADY GMINY

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 52

Rada działa na sesjach i poprzez swoje Komisje.

§ 53

1. Rada działa zgodnie z półrocznym lub rocznym planem pracy, przyjętym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu miesiąca od jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 54

1. Rada w szczególności na sesjach rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w przepisach prawa.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) postanowienia – proceduralne oraz zawierające wytyczne do dalszych działań,

2) deklaracje – zawierające samozobowiązania się do określonego postępowania,

3) oświadczenia – zwierające stanowisko w określonej sprawie,

4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w niniejszym Regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

R o z d z i a ł 2

Przygotowanie sesji

§ 55

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.

2. Przygotowanie sesji obejmuje, w szczególności:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczania radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. O terminie sesji zawiadamia się radnych, co najmniej 7 dni przed dniem jej rozpoczęcia.

4. W razie niedotrzymania terminu 7 dni, o jakim mowa w ust. 3 Statutu, oraz niedołączenia do porządku obrad projektu uchwały lub projektów uchwał, które mają być przedmiotem obrad, Rada podejmuje uchwałę o odroczeniu sesji i wyznacza nowy termin jej odbycia, jednak nie wcześniej niż w siódmym dniu, licząc od dnia poprzedniej sesji.

5. Sesje mogą być zwołane w trybie pilnym, jednak nie wcześniej niż w trzecim dniu od powiadomienia radnych.

6. Na Sesjach zwoływanych w trybie określonym w ust. 5 Rada nie podejmuje uchwał z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw porządkowych i podatkowych.

7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

8. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zaciągnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

R o z d z i a ł 3

Obrady

§ 56

1. Sesje z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 3 niniejszego paragrafu są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność.

3. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą ustawową, Przewodniczący Rady postanawia o wyłączeniu jawności sesji lub jej części.

§ 57

1. Sesja w zasadzie odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek radnego lub Wójta, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzeby uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 58

1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. Przewodniczący Rady może nie przerywać obrad, gdy liczba radnych obecnych spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

4. Radnym, którzy bez należytego usprawiedliwienia opuścili obrady, nie przysługuje dieta.

§ 59

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły “Otwieram sesję Rady Gminy w Lewinie Kłodzkim”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 60

1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję porządek obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, a także Wójt.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 61

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdania z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał, postanowień, stanowisk Komisji Rady,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) wolne wnioski i informacje.

§ 62

1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 61 pkt 3, składa Wójt lub osoba wyznaczona przez niego.

2. Stanowiska Komisji Rady przedstawiają Przewodniczący Komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez Komisję.

§ 63

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący Rady niezwłocznie przekazuje interpelacje adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6. Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i udzielonych odpowiedziach na te interpelacje na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 64

1. Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. § 63 ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 65

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością, w szczególności Wójtowi oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi.

3. W trakcie obrad nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 66

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić mówcom uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywoływać ich “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, która swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 67

1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenia kworum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) zakończenia dyskusji i głosowania nad uchwałą,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do Komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję i niezwłocznie przeprowadza głosowanie.

§ 68

1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 69

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Gminy w Lewinie Kłodzkim”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 70

1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.

2. Uchylanie lub zmiana uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 71

1. Pracownik Urzędu, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji Rady protokół.

2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

§ 72

Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1) numer, miejsce i datę odbywania sesji, godzin jej rozpoczęcia i zakończenia oraz właściwe numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności treść zgłoszonych wniosków,

6) wystąpienia w trakcie obrad radnych lub osób, wymienionych w § 29 ust. 1 Statutu, w tym przypadku mówca używa sformułowania “do protokołu”,

7) teksty zgłoszonych pisemnych wystąpień,

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby radnych obecnych w momencie głosowania oraz liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”, ilość radnych niebiorących udziału w głosowaniu,

9) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.

§ 73

1. Radni nie później niż na najbliższej sesji mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

4. Sprzeciw, o jakim mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, powinien być dokładnie sprecyzowany, co do zapisu protokołu w przedmiocie sprawy.

§ 74

1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

2. Wnioski Rady z sesji Przewodniczący Rady dostarcza adresatowi.

3. Adresat uwzględniając terminy Kodeksu postępowania administracyjnego informuje Przewodniczącego Rady o sposobie ich realizacji.

4. Protokoły z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu oraz na następnej sesji.

5. Postanowienie ust. 4 nie dotyczy tych sesji, które odbyły się z wyłączeniem jawności.

R o z d z i a ł 4

Uchwały

§ 75

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) radnym,

2) Wójtowi,

3) grupie 50 mieszkańców Gminy,

4) innym podmiotom określonych w przepisach prawa.

§ 76

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienie merytoryczne,

4) w razie potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie).

2. Projekt uchwały przedkłada z uzasadnianiem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał są opiniowane, co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo innego prawnika.

4. Projekty uchwał powinny być opiniowane pod względem merytorycznym przez problemowe Komisje Rady.

5. Projekty uchwał powinny być redagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. Należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 77

1. Projekty uchwał przedkłada się na ręce Przewodniczącego Rady Gminy.

2. Przewodniczący Rady przedkłada Radzie projekty uchwał, na następujących zasadach:

1) zgodnie z ustawą i Statutem, a przedłożone przez podmioty wymienione w § 73 ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 4 Statutu.

2) 30 dni od przedłożenia przez podmioty wymienione w § 75 ust. 1 pkt 3 Statutu, po uzyskaniu opinii Wójta, pozostałe zapisy ustawy i Statutu stosuje się odpowiednio.

§ 78

1. Uchwały powinny być zredagowane zgodnie z Działem VII – rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie “Zasad techniki prawotwórczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908).

2. Uchwała powinna zawierać, co najmniej:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść,

4) określenie organu, któremu powierza się jej wykonanie,

5) termin wejścia i ewentualnie czas jej obowiązywania.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady.

4. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

§ 79

1. O sposobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Wójt, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.

2. Określenie przez Wójta sposobu wykonywania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wykaz osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

3. Wójt przedkłada Radzie raz na kwartał sprawozdanie z realizacji uchwał określonych w ust. 1 i 2 z wyłączeniem uchwały budżetowej.

R o z d z i a ł 5

Tryb głosowania

§ 80

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni, z zastrzeżeniem art. 25a ustawy.

2. Głosowanie może odbyć się w sposób jawny, imienny i tajny.

§ 81

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy “za” i “przeciw” oraz “wstrzymujące się”, sumując je i porównując z ilością radnych obecnych w trakcie głosowania, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczania głosów Przewodniczący Rady może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

§ 82

1. Głosowanie imienne przeprowadza się zgodnie z ustawą.

2. Głosowanie imienne przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna.

3. Komisja Skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania imiennego, przepisy § 81 ust. 3–4 Statutu stosuje się odpowiednio.

4. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Lista osób głosujących “za”, “przeciw”, oraz “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu obrad odnosi się.

§ 83

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach ostemplowanych pieczęcią Rady. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji, ustalając sposób głosowania.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania powinno być tyle, ilu radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 84

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie dąży do sprecyzowania treści wniosku, w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy, ogłaszając Radzie treść wniosku.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który wniosek jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 85

1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostaje zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie tego wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłaszania do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu.

6. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie nad podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust 6, na czas potrzeby stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały oraz niezgodność z prawem.

8. Postanowienia ust. 1–7 stosuje się odpowiednio w przypadku głosowania nad zmianą uchwały.

§ 86

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na każdy pozostały.

§ 87

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały, co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Głosowanie 3/5 głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydaturą, przewyższającą 3/5 ustawowego składu Rady, a zarazem tej liczbie najbliższa. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/29/03 z dnia 14 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 87 pkt 3).

4. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% plus 1 ważnie oddanych głosów.

5. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

R o z d z i a ł 6

Komisje Rady Gminy

§ 88

1. Do zadań Komisji Ekonomicznej należy w szczególności:

1) dokonywanie okresowych analiz i ocen wykonania budżetu,

2) rozpatrywanie i opiniowanie wniosków i projektów uchwał w zakresie gospodarki finansowej gminy,

3) środków budżetowych, pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw majątkowych i programów gospodarczych,

4) podatków i opłat lokalnych,

5) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury komunalnej gminy.

2. Do zadań Komisji ds. Wsi i Mieszkańców należy w szczególności:

1) opiniowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

2) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,

3) opiniowanie spraw gospodarki rolnej i leśnej oraz ochrony środowiska,

4) opiniowanie spraw z zakresu kultury, oświaty, sportu, turystyki i promocji gminy,

5) podejmowanie inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,

6) wspieranie zadań w zakresie opieki społecznej.

§ 89

1. Komisje stałe działają zgodnie z planem pracy przedłożonym i przyjętym przez Radę zgodnie z § 53 Statutu.

2. Przewodniczący Rady koordynując prace Komisji może zwołać ich posiedzenia.

§ 90

Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia, zwoływane w zależności od potrzeb przez Przewodniczącego Rady, który wyznacza przewodniczącego posiedzenia.

§ 91

1. Pracami Komisji stałych kierują Przewodniczący Komisji, wybierani przez Radę.

2. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

§ 92

1. Przewodniczący Komisji stałych, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2. Przewodniczący Komisji doraźnych, składają sprawozdania po zakończeniu działalności komisji.