D z i a ł I

PRZEPISY OGÓLNE

R o z d z i a ł 1

Postanowienia wstępne

§ 1

Uchwała określa między innymi:

1) ustrój Gminy Lewin Kłodzki,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy Lewin Kł. oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Lewin Kłodzki i jej Komisji,

4) tryb pracy Wójta Gminy Lewin Kłodzki,

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Lewin Kłodzki,

6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady Lewin Kłodzki, jej Komisji i Wójta oraz korzystania z nich.

§ 2

Dalej użyte w Statucie Gminy Lewin Kłodzki sformułowania oznaczają:

1. Gmina – Gminę Lewin Kłodzki.

2. Ustawa – wyżej powołaną ustawę o samorządzie gminnym.

3. Statut – Statut Gminy Lewin Kłodzki.

4. Rada – Radę Gminy Lewin Kłodzki.

5. Radny – członka Rady Gminy Lewin Kłodzki.

6. Przewodniczący Rady – Przewodniczącego Rady Gminy Lewin Kłodzki.

7. Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Lewin Kłodzki.

8. Wójt – Wójta Gminy Lewin Kłodzki.

9. Zastępca Wójta – Zastępcę Wójta Gminy Lewin Kłodzki.

10. Sekretarz – Sekretarz Gminy.

11. Skarbnik – Skarbnik Gminy.

12. Społeczność lokalna – mieszkańcy Gminy Lewin Kłodzki.

13. Urząd – Urząd Gminy Lewin Kłodzki.

14. Jednostka organizacyjna – gminna jednostka organizacyjna Gminy Lewin Kłodzki.

15. Sołectwo – Jednostka Pomocnicza Gminy Lewin Kłodzki.

§ 3

1. Gmina jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Gmina położona jest w powiecie kłodzkim, w województwie dolnośląskim.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 5

W celu wykonywania swych zadań Gmina może tworzyć:

1) Sołectwa,

2) jednostki organizacyjne.

§ 6

1. Herbem Gminy jest znak graficzny przedstawiający 4 rzędy murów obronnych w kolorze srebrnym, umieszczone jeden na drugim, na błękitnym tle, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

2. Zasady używania herbu Gminy określa Rada odrębną uchwałą.

3. Świętem Gminy jest dzień 29 września.

§ 7

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Lewin Kłodzki.

§ 8

1. Osobie szczególnie zasłużonej dla Gminy może być nadane “Honorowe Obywatelstwo”.

2. Zasady nadawania oraz wzory aktów nadania tytułu określa Rada w odrębnej uchwale.

R o z d z i a ł 2

Zakres działania i zadania Gminy

§ 9

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, określonym w ustawie.

§ 10

1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zgodnie z ustawami.

2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 11

Zakres działania Gminy określają:

1) ustawy i akty wydawane na podstawie ustaw oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,

3) uchwały Rady.

§ 12

Gmina zgodnie z ustawą podejmuje działania w zakresie rozwoju samorządności lokalnej oraz wspiera ideę samorządową wśród młodzieży, a w szczególności:

1) w ważnych sprawach dla gminy przeprowadza konsultacje z mieszkańcami,

2) na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy,

3) informuje mieszkańców między innymi poprzez prasę lokalną, obwieszczenia, biuletyny o działalności organów Gminy.

§ 13

Gmina wykonuje swoje zadania między innymi poprzez:

1) działalność swoich organów,

2) działalność organów Sołectw,

3) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

4) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego,

5) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

R o z d z i a ł 3

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta

§ 14

1. Działalność organów Gminy z zakresu wykonywania zadań publicznych jest jawna.

2. Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach, a w szczególności w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

3. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw i ze Statutu.

§ 15

1. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do:

1) wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej Komisji,

2) uzyskiwania informacji z działalności organów Gminy z zakresu zadań publicznych,

3) dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych.

2. Obywatelom udostępnia się między innymi:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady,

3) protokoły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej,

4) rejestry uchwał Rady i Komisji Rady,

5) rejestr zarządzeń Wójta, wydane z zakresu wykonywania zadań publicznych.

3. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 16

Uprawnienia określone w § 15 ust. 2 pkt 1–3 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 17

1. W celu uzyskania informacji i wglądu do dokumentów wymienionych w § 15 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 Statutu, wymagany jest pisemny wniosek, który składa się w sekretariacie Urzędu.

2. Rozpatrzenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, następuje w terminie 7 dni.

3. Dokumenty wymienione w § 15 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 oraz ust. 2 Statutu udostępnia się w godzinach pracy Urzędu.

4. Realizacja uprawnień określonych w § 15 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 oraz ust. 2 Statutu może się odbywać wyłącznie w asyście pracownika Urzędu.

§ 18

1. Z dokumentów wymienionych w § 15 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 oraz ust. 2 Statutu można sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, a także fotografować je lub kopiować.

2. Zainteresowani mogą żądać uwierzytelnienia sporządzanych dokumentów określonych w ust. 1.

3. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są wykonywane odpłatnie, a odpłatność określają odrębne przepisy.

R o z d z i a ł 4

Władze Gminy

§ 19

1. Społeczność lokalna podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i w referendum lokalnym, a także pośrednio poprzez organy Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia wyborów do organów Gminy i referendum lokalnego określają ustawy.

§ 20

Uchwały organów Gminy zapadają w trybie przewidzianym w ustawie i niniejszym Statucie.

§ 21

Organami Gminy są: Rada i Wójt.

R o z d z i a ł 5

Rada Gminy

§ 22

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym, do którego należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.

2. Kadencję oraz liczbę składu Rady określają odrębne przepisy.

3. Tryb pracy Rady określa Dział II Statutu pn. Regulamin Rady Gminy.

§ 23

1. Do właściwości Rady należą sprawy określone w ustawie oraz w innych przepisach, w randze ustaw.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 24

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.

2. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego Rady wykonuje Wiceprzewodniczący.

3. Wyboru i odwołania Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada, w trybie przewidzianym w ustawie.

§ 25

1. Pierwsza sesja nowo wybranej Rady zwoływana jest w trybie określonym w ustawie.

2. Czynności związane ze zwołaniem sesji określonej w ust. 1 obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,

2) przygotowanie porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych obecnych na sesji do czasu wyboru Przewodniczącego Rady.

3. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, powinien obejmować w szczególności:

1) sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy,

2) powołanie Przewodniczącego Rady.

§ 26

Przewodniczący Rady, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

9) sprawuje nadzór nad pracami Komisji Rady.

§ 27

W przypadku wygaśnięcia mandatu lub odwołania Przewodniczącego Rady albo Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 28

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych zgodnie z ustawą oraz planem pracy Rady.

2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz załączając porządek obrad i projekty uchwał.

3. Termin dalszych posiedzeń w ramach sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu.

4. Sesję zwołuje się także na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, zgodnie z ustawą.

§ 29

1. W sesjach Rady z głosem doradczym uczestniczą Sekretarz oraz Skarbnik.

2. Do udziału w sesji mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, jeżeli porządek przewiduje problematykę związaną z ich działalnością.

§ 30

1. Rada w drodze uchwał, ze swojego grona powołuje Komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Ekonomiczną,

3) Komisję ds. Wsi i Mieszkańców,

4) Komisję ds. budżetu,

a) w skład Komisji wymienionej w ust. 1 pkt 4 wchodzą członkowie Komisji Ekonomicznej, Przewodniczący Komisji stałych oraz Przewodniczący Rady, który jest przewodniczącym tej Komisji,

b) uregulowania zawarte w Statucie odnoszące się do Komisji stałych z wyjątkiem ust. 1 pkt 4 nie dotyczą Komisji ds. budżetu,

c) zakres i tryb działania Komisji ds. budżetu określa uchwała Rady, w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwalania budżetu.

2. Rada może powołać Komisje doraźne, określając zakres i czas ich działania.

3. Liczba członków Komisji wynosi od 5 do 7 osób.

4. Radny może być członkiem co najwyżej dwóch Komisji z wyłączeniem Komisji doraźnych.

5. Powołując Komisję Rady, Rada zapewnia członkostwo przynajmniej po jednym przedstawicielu klubów Rady desygnowanym przez ten klub.

6. W przypadku zgłoszeń radnych przewyższającej ilościowy skład Komisji, Rada może ograniczyć prawo radnego do udziału w pracach Komisji w drodze wyboru z zastrzeżeniem postanowienia zawartego w ust. 5.

7. Przedmiot oraz sposób działania Komisji, wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3, określa Dział II Statutu pn. Regulamin Rady Gminy.

§ 31

1. W celu kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz Sołectw, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada w odrębnym głosowaniu.

3. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadkach określonych w ustawie.

4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należą sprawy wynikające z ustawy oraz określone w Dziale III Statutu pn. Regulamin Komisji Rewizyjnej.

R o z d z i a ł 6

Wójt

§ 32

1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

2. Wójt wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 33

1. Wójt uczestniczy w sesjach Rady.

2. Komisje Rady mogą wnieść o przybycie Wójta na ich posiedzenia, zawiadamiając Wójta skutecznie o terminie i miejscu posiedzenia.

3. W uzasadnionych przypadkach Wójt wyznacza swojego Zastępcę lub osobę pełniącą obowiązki Zastępcy Wójta do uczestniczenia w sesji lub w posiedzeniach Komisji Rady.

§ 34

Wójt obowiązany jest do dostarczenia radnym wykazu uchwał, o których mowa w § 113 ust. 5 i § 117 ust. 3, w 10 dniu, licząc od dnia pierwszej sesji nowo wybranej Rady.

§ 35

Wójt prowadzi rejestry:

1) uchwał Rady,

2) swoich zarządzeń wynikających z realizacji zadań publicznych.

R o z d z i a ł 7

Sołectwa

§ 36

1. W Gminie mogą być tworzone Sołectwa.

2. O utworzeniu, połączeniu i podziale Sołectwa, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia Sołectwa może być co najmniej 15 mieszkańców obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gmi- ny,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie Sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic Sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic Sołectwa powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3. Rada określa organizację i zakres działania Sołectwa w odrębnym statucie, uwzględniając zapisy w ustawie.

4. Do znoszenia Sołectwa stosuje się odpowiednio ust. 2.

§ 37

1. Sołectwa prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej Gminy obowiązujące jednostki budżetowe Gminy.

3. Sołectwa są uprawnione do:

1) otwierania konta bankowego,

2) dokonywania operacji na koncie bankowym do wysokości ulokowanych tam środków finansowych.

4. Organ uchwałodawczy Sołectwa składa sprawozdanie z działalności finansowej jednostki Skarbnikowi, w okresach półrocznych oraz na każdorazowe żądanie Skarbnika lub osoby upoważnionej przez niego.

§ 38

1. Sołectwa podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

2. Kontrolę gospodarki finansowej Sołectwa sprawuje Skarbnik i przedkłada informację w tym zakresie Wójtowi oraz inne uprawnione podmioty.

§ 39

1. Przewodniczący organu wykonawczego Sołectwa może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

1) brać udział w sesjach i pracach Komisji,

2) zgłaszać wnioski,

3) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

4) zabierać głos w sprawach merytorycznych odnośnie projektów uchwał, dotyczących danego Sołectwa.

2. Przewodniczący Sołectwa uczestnicząc w obradach określonych ust. 1 pkt 1 nie ma prawa do udziału w głosowaniu.

3. Przewodniczącemu organu wykonawczego Sołectwa przysługuje zwrot kosztów z tytułu uczestnictwa w sesjach w wysokości 3% stawki najniższego wynagrodzenia pracowniczego, które jest określane przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, a obowiązującego w danym roku budżetowym.

R o z d z i a ł 8

Radni

§ 40

1. Radny kieruje się dobrem wspólnoty samorządowej i utrzymuje więź z mieszkańcami Gminy oraz ich organizacjami, między innymi poprzez przyjmowanie postulatów i wniosków.

2. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i społeczności lokalnej.

§ 41

1. Radny na pierwszej sesji po wyborze do Rady składa ślubowanie.

2. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

3. Uprawnienia, obowiązki i zakazy dotyczące radnego określa ustawa.

§ 42

1. Radny ma prawo do inicjatywy uchwałodawczej, występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb przedkładania projektów uchwał, zgłaszania interpelacji i zapytań określa niniejszy Statut.

3. Radny ma dostęp do dokumentów dotyczących realizacji zadań Gminy, z wyłączeniem tych objętą tajemnicą określoną na podstawie odrębnych ustaw.

§ 43

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny winien usprawiedliwić swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub Przewodniczących Komisji.

R o z d z i a ł 9

Zasady działania klubów radnych

§ 44

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 45

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału, przez co najmniej 5 radnych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/29/03 z dnia 14 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 45 pkt 1).

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady, który prowadzi rejestr klubów.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.

5. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

6. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

§ 46

1. Kluby działają w okresie kadencji Rady, upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5.

4. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

§ 47

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.

3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

§ 48

1. Klubom przysługują uprawnienia do składania wniosków i projektów uchwał.

2. Kluby przedstawiają swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

R o z d z i a ł 10

Pracownicy samorządowi

§ 49

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określają ustawy i przepisy szczególne wydawane na ich podstawie oraz przepisy gminne.

§ 50

1. Pracownikami samorządowymi są:

1) Wójt wybierany w bezpośrednich wyborach na podstawie odrębnych przepisów prawa,

2) z powołania Skarbnik i Sekretarz,

3) pozostali pracownicy zatrudniani na podstawie umowy o pracę.

2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta właściwa jest Rada.

3. Rada może w drodze uchwały upoważnić Przewodniczącego Rady do wykonywania czynności, o jakich mowa w ust. 2, z wyłączeniem prawa do ustalania przez Przewodniczącego Rady wynagrodzenia Wójtowi.

R o z d z i a ł 11

Ogłaszanie przepisów gminnych i innych uchwał

§ 51

1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

2. Jeżeli z przepisów nie wynika nic innego, miejscowo przyjętym sposobem publikowania uchwał Rady jest rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń.

3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą załączników do uchwał, które wykłada się do wglądu w Urzędzie.