832

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W SOBÓTCE

z dnia 6 marca 2003 r.

w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sobótce

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.) Rada Miejska w Sobótce uchwala, co następuje:

§ 1

Nadaje się Statut Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sobótce, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Sobótka.

§ 3

Traci moc uchwała Rady Gminy i Miasta w Sobótce nr XL/299/97 z dnia 28 listopada 1997 r. w sprawie nadania statusu jednostki budżetowej Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sobótce.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

ANNA KWAŚNIEWSKA

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Sobótce z dnia 6 marca 2003 r. (poz. 832)

STATUT OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SOBÓTCE

§ 1

1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce, zwany dalej “Ośrodkiem”, jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy, prowadzoną w formie jednostki budżetowej.

2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sobótce działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późniejszymi zmianami),

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późniejszymi zmianami),

3) ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148) niniejszego statutu.

§ 2

1. Siedzibą Ośrodka jest miasto Sobótka.

2. Ośrodek działa na terenie miasta i gminy Sobótka.

§ 3

1. Ośrodkiem zarządza i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor Ośrodka.

2. Dyrektor Ośrodka działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta i Gminy Sobótka.

3. Stosunek pracy z Dyrektorem Ośrodka nawiązuje i rozwiązuje Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka.

§ 4

Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych rodzin i osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia, w sposób umożliwiający im bytowanie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

§ 5

Do zakresu działania Ośrodka należy realizacja:

1. Zadań własnych gminy:

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych,

2) przyznawanie pomocy rzeczowej,

3) przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,

5) kierowanie osób wymagających opieki do domu opieki społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym i ośrodków opiekuńczych,

6) świadczenie usług opiekuńczych dla społeczności lokalnej,

7) innych zadań z zakresu pomocy społecznej, wynikających z rozeznanych potrzeb mieszkańców miasta i gminy.

2. Zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym:

1) udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym,

2) organizowanie mieszkań chronionych,

3) świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania klienta,

4) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób niemających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

5) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

6) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

7) udzielanie pomocy w postaci pracy socjalnej.

3. Zadań zleconych, a w szczególności:

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, stałych wyrównawczych, renty socjalnej, przysługujących dodatków do świadczeń,

2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych, oraz okresowych i jednorazowych zasiłków macierzyńskich,

3) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby uprawnione, pobierające zasiłek stały lub gwarantowany zasiłek okresowy, oraz osoby o których mowa w art. 31b ust. 3 ustawy o pomocy społecznej,

4) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych wskutek klęski żywiołowej lub ekologicznej,

6) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

7) organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy,

8) przyznawanie świadczeń wynikających z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków.

4. Przy wykonywaniu zadań określonych w ust. 1–3 Ośrodek współpracuje z organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

§ 6

1. W skład Ośrodka wchodzą następujące sekcje i stanowiska pracy:

a) Dyrektor Ośrodka,

b) Główny Księgowy Ośrodka,

c) Sekcja Pracowników Socjalnych,

d) Sekcja Opiekunek,

e) Sekcja świadczeń,

f) Radca Prawny,

g) Pracownicy administracyjni.

2. Szczegółową organizację Ośrodka określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Sobótce nadany przez Dyrektora Ośrodka, po uzgodnieniu z Burmistrzem Miasta i Gminy Sobótka.

§ 7

1. Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy w stosunku do osób w nim zatrudnionych.

2. Czynności z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy wykonuje Dyrektor Ośrodka.

3. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora Ośrodka wykonuje Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka.

4. Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Ośrodku regulują przepisy Kodeksu pracy, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o pracownikach samorządowych.

§ 8

Dyrektor Ośrodka składa Radzie Miejskiej w Sobótce coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby mieszkańców w zakresie pomocy społecznej.

§ 9

1. Działalność Ośrodka finansowana jest:

1) ze środków budżetu Gminy Sobótka na zadania własne gminy;

2) z dotacji wojewody na zadania zlecone gminie;

3) z innych źródeł.

2. Ośrodek gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia komunalnego oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych, pomocy społecznej oraz uchwał Rady Miejskiej w Sobótce.

3. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym.

§ 10

1. Statut Ośrodka nadaje Rada Miejska w Sobótce.

2. Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego ustalenia.