781

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W SYCOWIE

z dnia 27 lutego 2003 r.

w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym

zasobem gminy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 ze zm.) Rada Miejska w Sycowie uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

1. Uchwała reguluje zasady, prognozy oraz wieloletnią politykę gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w zakresie wielkości, potrzeb, stanu technicznego, sprzedaży, polityki czynszowej, realizacji zarządzania oraz planowanych wydatków.

2. Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy i lokalami socjalnymi polega w szczególności na: sprzedaży lub wynajmie lokali mieszkalnych oraz wynajmie lokali socjalnych.

3. Mieszkaniowy zasób tworzą lokale mieszkalne oraz lokale socjalne, będące własnością Miasta i Gminy Syców.

R o z d z i a ł II

Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Miasta i Gminy Syców w latach 2003–2007, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

§ 2

Zasób mieszkaniowy znajduje się zarówno w budynkach, w których wyodrębniono własność lokali (wspólnoty mieszkaniowe) jak i w budynkach, w których nie wyodrębniono własności lokali, stanowiących własność Miasta i Gminy Syców.

 

Aktualną strukturę budynków pod względem wieku przedstawia poniższa tabela:

Wiek budynku

Ilość

Udział procentowy

Do 50 lat

15

13%

Od 50 do 100 lat

69

58%

Powyżej 100 lat

36

29%

Razem:

120

100%

Stopień zużycia technicznego budynków:

Stopień zużycia budynku

2003

2004

2005

2006

2007

0 – 25%

15

15

15

14

14

26 – 50%

31

31

31

31

31

51 – 75%

38

38

38

39

39

76 – 100%

36

35

34

33

32

Liczba budynków

120

119

118

117

116

R o z d z i a ł III

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków

i lokali na lata 2003–2007

§ 3

Sposób wykorzystania planowanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb w kolejnych latach obrazuje poniższa tabela:

Nazwa zadania

2003

2004

2005

2006

2007

Roboty dekarskie

15%

14%

14%

12%

11%

Roboty elewacyjne

26%

26%

26%

26%

25%

Roboty zduńskie

1%

1%

1%

0,5%

0,5%

Roboty stolarskie

2%

2%

2%

2,5%

2,5%

Roboty murarskie

10%

11%

12%

14%

15%

Remonty po ekspertyzach

10%

9%

8%

7%

6%

Remonty lokali mieszkalnych

20%

20%

20%

21%

23%

Remonty instalacji elektrycznej

2%

2%

2%

1%

1%

Remonty instalacji gazowej

2%

2%

1%

1%

1%

Remonty instalacji c.o.

2%

2%

2%

2%

2%

Remonty wodno-kanalizacyjne

5%

5%

5%

6%

6%

Rozbiórki budynków

5%

6%

8%

7%

7%

Razem

100%

100%

100%

100%

100%

Prognoza stanu technicznego gminnego zasobu mieszkaniowego:

Rok

Stan techniczny budynków

dobry

zadawalający

niezadawalający

2003

15

69

36

2004

15

69

35

2005

15

69

34

2006

14

70

33

2007

14

70

32

Użyte w zestawieniu określenia oznaczają:

Jako priorytetowe uznaje się remonty wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, w szczególności w zakresie instalacji gazowej i elektrycznej.

Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie zasobu w stanie co najmniej niepogarszającym, a nawet przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

R o z d z i a ł IV

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2002–2007

§ 4

Ustala się prognozowaną sprzedaż lokali mieszkalnych z zasobu gminy w poszczególnych latach:

1. W roku 2003 – do 20 lokali

2. W roku 2004 – do 25 lokali

3. W roku 2005 – do 30 lokali

4. W roku 2006 – do 35 lokali

5. W roku 2007 – do 40 lokali

Sprzedaż lokali mieszkalnych odbywa się w formie ratalnej bądź za gotówkę z zastosowaniem bonifikaty. Sprzedaż w systemie za gotówkę cieszy się znacznie większym zainteresowaniem.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Sycowie nr XLII/247/2002 z dnia 29 sierpnia 2002 r. w sprawie kreślenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata ceny nabycia ustala się w oparciu o wartość określoną przez wycenę rzeczoznawcy majątkowego.

Od cen sprzedaży lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego udzielane są bonifikaty w wysokości:

– 80% przy wykupie lokali mieszkalnych w budynku powyżej 5 lokali,

– 70% przy wykupie lokali mieszkalnych do 5 lokali,

– 50% przy wykupie domu jednorodzinnego.

Sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz najemców odbywa się na wniosek nabywcy, a jedynym dostępnym narzędziem w celu jej zintensyfikowania jest system ułatwień procesu sprzedaży lokali i bonifikat.

Na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy Syców nr 30/2003 z dnia 21 stycznia 2003 r. ustalono wykaz lokali i budynków niepodlegających sprze- daży.

R o z d z i a ł V

Zasady polityki czynszowej

§ 5

Ustala się następujące rodzaje czynszów:

a) za lokale mieszkalne,

b) za lokale socjalne.

§ 6

1. Czynsz obejmuje podatek od nieruchomości, koszty administrowania, koszty konserwacji, utrzymania technicznego budynku, koszty utrzymania zieleni oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię cieplną i elektryczną.

2. Najemca oprócz czynszu jest zobowiązany do uiszczenia związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela, tj. opłat za dostawę do lokalu energii cieplnej i elektrycznej, gazu, wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, za antenę zbiorczą, a także opłat za komórki przeznaczone do przechowywania opału.

§ 7

Przez powierzchnię użytkową lokalu rozumie się powierzchnie wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, pralni, suszarni, strychów, wózkowni, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.

§ 8

1. Stawki czynszu miesięcznego za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali ustala Burmistrz Miasta i Gminy Syców, z uwzględnieniem czynników obniżających wartość użytkową lokali.

2. Czynnikami obniżającymi wartość użytkową lokali, powodującymi obniżenie stawki czynszu są:

a) położenie budynków na obszarze wiejskim – 5%

b) za mieszkanie położone powyżej 4 kondygnacji lub w suterenie – 10%

c) brak instalacji centralnego ogrzewania – 10%

d) brak instalacji gazowej – 10%

e) brak w lokalu łazienki lub ubikacji – 10%

f) ciemna kuchnia – 5%

g) lokal w budynku przeznaczonym do rozbiórki – 50%.

Czynniki obniżające wartość lokali, powodujące obniżenie stawki czynszu, określone w punkcie 2 litera a, b, c, d, e, f, jeżeli występują łącznie sumuje się. Do czynników powodujących obniżenie stawki czynszu ze względu na położenie w budynku przeznaczonym do rozbiórki – litera g, nie dodaje się dalszych obniżek.

3. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.

§ 9

Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać polowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

§ 10

Czynsz najmu płacony jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca do rąk wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek, z wyjątkiem przypadków, gdy strony pisemnie ustaliły zmianę terminu i formy.

§ 11

1. Wynajmujący lokal może podwyższyć czynsz wypowiadając dotychczasową wysokość czynszu najpóźniej na miesiąc przed zmianą czynszu na koniec miesiąca kalendarzowego.

2. Podwyższenie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela, nie może być dokonywane częściej niż co 6 miesięcy.

§ 12

W celu poprawienia efektywności gospodarowania zasobem oraz zahamowania degradacji tego zasobu ustala się następujące zasady polityki czynszowej:

1. Podwyższenie czynszu zgodnie z wymogami ustawy.

2. Dążenie do ustalenia czynszów na poziomie co najmniej 3% wartości odtworzeniowej rocznie, co umożliwi pełne pokrycie kosztów administracji i remontów bieżących, a więc trwałą likwidację konieczności dofinansowywania bieżącej administracji zasobu z budżetu Miasta i Gminy Syców i wprowadzenie zasad efektywności w gospodarowaniu tym zasobem – z wyhamowaniem tendencji do jego degradacji i dekapitalizacji.

Procentowy wzrost czynszu z dążeniem do osiągnięcia 3 procentowej wartości odtworzeniowej lokalu

na przestrzeni lat 2003–2007 przedstawia poniższy wykres

 

R o z d z i a ł VI

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2003–2007

§ 13

Zarządzanie budynkami, w których wyodrębniono własność lokali, wykonywane jest przez zarządcę nieruchomości posiadającego licencję zawodową w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali oraz inne obowiązujące ustawy, z uwzględnieniem woli właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwał wspólnot mieszkaniowych.

R o z d z i a ł VII

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

w latach 2003–2007

§ 14

Jako źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przyjmuje się:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkalne,

– wpływy z czynszów za lokale użytkowe,

– wpływy z budżetu Miasta i Gminy Syców.

Procentowe zestawienie źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach przedstawia poniższa tabela:

Źródła finansowania

2003

2004

2005

2006

2007

Wpływy z czynszów za lokale mieszkalne

52

52

52

52

52

Wpływy z czynszów za lokale użytkowe

40

40

40

40

40

Wpływy z budżetu Miasta i Gminy Syców

8

8

8

8

8

Razem

100

100

100

100

100

R o z d z i a ł VIII

Wysokość wydatków w latach 2003–2007, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne

§ 15

Procentowa wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów związanych z utrzymaniem zasobu przedstawia poniższa tabela:

Wydatki związane z utrzymaniem zasobu

2003

2004

2005

2006

2007

Koszty bieżącej eksploatacji

36

36

35

35

34

Koszty remontów

27

27

28

29

30

Koszty modernizacji lokali i budynków

10

10

11

11

11

Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi

27

27

26

25

25

Razem

100

100

100

100

100

Na koszty w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego składają się:

1) koszty bieżącej eksploatacji, w tym:

2) koszty techniczne utrzymania zasobów, w tym:

3) koszty wynagradzania zarządcy,

4) zaliczki na fundusz mieszkaniowy,

5) koszty remontów kapitalnych i modernizacji, rozbiórek stanowiących wydatki inwestycyjne.

R o z d z i a ł IX

Zasady poprawy wykorzystania i racjonalizacji

gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

§ 16

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem określa się zasady jako priorytetowe:

a) dążenie do jak największego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy,

b) racjonalizacja i urealnienie opłat czynszu za lokale mieszkalne oraz kosztów zarządu gminnym zasobem mieszkaniowym,

c) racjonalne gospodarowanie środkami z budżetu gminy przeznaczonymi na utrzymanie gminnego zasobu mieszkaniowego,

d) poprawa warunków i standardu lokali mieszkalnych,

e) udzielanie bonifikat dla najemców zgłaszających chęć wykupu mieszkania,

f) dążenie do sprzedaży lokali znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 17

Traci moc uchwała nr XXXV/218/2001 Rady Miejskiej w Sycowie z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej dla gminnego zasobu mieszkaniowego.

§ 18

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Syców.

§ 19

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

KAZIMIERZ CICHOŃ