STATUT SOŁECTWA SKRZYNKA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Skrzynka, w tym:

1) jego zadania i zakres działania,

2) organizację i zasady działania jego organów,

3) zasady i tryb wyboru organów Sołectwa oraz ich odwoływania,

4) uprawnienia Sołectwa względem składników mienia komunalnego przekazanych mu do zarządzania i korzystania,

5) zasady gospodarki finansowej,

6) zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jego organów.

§ 2

Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Lądek Zdrój.

2. Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Lądka Zdroju.

3. Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą, określoną w § 3 ust. 3 niniejszego Statutu.

4. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Skrzynka.

5. Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Lądek Zdrój.

6. Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Lądku Zdroju.

7. Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa Skrzynka.

8. Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa Skrzynki.

9. Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa Skrzynka.

§ 3

1. Ogół mieszkańców Sołectwa Skrzynka stanowi samorząd mieszkańców wsi.

2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: Samorząd Mieszkańców Wsi Skrzynka.

3. Sołectwo Skrzynka jest jednostką pomocniczą Gminy Lądek Zdrój.

4. Mieszkańcy Sołectwa, wraz z innymi sołectwami i mieszkańcami Lądka Zdroju, tworzą wspólnotę samorządową Gminy Lądek Zdrój.

§ 4

Samorząd mieszkańców wsi Skrzynka działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz na podstawie Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój i niniejszego Statutu.

§ 5

1. Siedzibą władz Sołectwa jest wieś Skrzynka.

2. Obszar i granice Sołectwa określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

R o z d z i a ł II

Zakres działania Sołectwa

§ 6

1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy poprzez:

1) inicjowanie działań organów Gminy,

2) opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy,

3) podejmowanie innych czynności i działań.

3. Działania, o jakich mowa w ust. 2, Sołectwo może podejmować jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym Statutem.

§ 7

Do zadań mieszkańców Sołectwa Skrzynka należy:

1) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,

2) kształtowanie zasad współżycia społecznego, w tym wzajemnego szacunku, kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,

3) działania oświatowo-wychowawcze na rzecz umacniania rodziny, kultury życia rodzinnego oraz wychowania,

4) organizacja wspólnych prac na rzecz Sołectwa,

5) tworzenie pomocy sąsiedzkiej, w tym szczególnie na rzecz niepełnosprawnych mieszkańców wsi,

6) umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

7) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego,

8) opracowywanie planów rozwoju oraz programów odnowy wsi, tworzenie instrumentów wsparcia dla przedsięwzięć odnowy wsi na terenie posesji prywatnych,

9) inicjowanie łączenia, podziału lub zniesienia Sołectwa,

10) przystępowanie wspólnie z Gminą do realizacji samodzielnych przedsięwzięć z własnym wkładem organizacyjnym i finansowo-materiałowym,

11) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.

§ 8

Zadania Sołectwa określone w § 7 samorząd mieszkańców wsi realizuje przez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców wsi,

3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa,

4) występowanie z wnioskiem do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców Sołectwa,

5) współpracę z radnymi z okręgu, w którym położone jest Sołectwo, w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,

6) ustalanie zadań dla Sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi,

7) powoływanie komitetów do organizacji czynów społecznych.

§ 9

Sołectwo jest właściwe w sprawach:

1) mienia komunalnego przekazanego Sołectwu w zarząd, użyczenie lub inne formy władania, w zakresie zwykłego zarządu zgodnie z ustaleniami Statutu Gminy i niniejszego Statutu,

2) przeznaczania środków finansowych znajdujących się w jego dyspozycji,

3) kierunków, zakresu i form czynów społecznych,

4) utrzymania, konserwacji, remontów wiejskich obiektów komunalnych, socjalnych, kulturalnych i sportowych, w ramach ustaleń planów oraz budżetu Gminy.

§ 10

Sołectwo współdziała z organami Gminy, wyraża opinię oraz ustosunkowuje się w sprawach:

1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów zagospodarowania przestrzennego, w części dotyczącej obszaru Sołectwa,

2) opiniowania lokalizacji inwestycji,

3) remontów kapitalnych, budowy dróg i ulic oraz oświetlenia, kanalizacji, zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i cieplną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

4) zmian w rozkładzie jazdy środków komunikacji publicznej, przebiegu tras komunikacyjnych i rozmieszczenia przystanków,

5) zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji, znajdujących się na terenie Sołectwa,

6) rozmieszczenia punktów sprzedaży napojów alkoholowych i targowisk.

R o z d z i a ł III

Organy sołectwa i zakres ich kompetencji

§ 11

1. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie,

2) Sołtys,

3) Rada Sołecka.

2. Działalność organów Sołectwa jest jawna.

III A. ZEBRANIE WIEJSKIE

§ 12

1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w Sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym Sołectwa.

3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność Sołtysa.

§ 13

1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w § 7 i § 9, z wyjątkiem rozstrzygania w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

a) wybór i odwołanie Sołtysa,

b) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej,

c) opiniowanie celowości utworzenia, łączenia i likwidacji Sołectwa,

d) określanie przeznaczenia składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu oraz dochodów z tego źródła, w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu przez Radę Miejską,

e) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa, w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu,

f) wyrażanie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy.

§ 14

1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy także sprawowanie kontroli działalności Sołtysa, Rady Sołeckiej oraz innych instytucji Sołectwa. W tym celu Zebranie Wiejskie może wyłaniać komisje.

2. Zebranie Wiejskie, podejmując uchwałę o powołaniu komisji, o których mowa w ust. 1, określa ich zakres działania.

3. Komisje, o jakich mowa w ust. 1, uprawnione są do:

a) żądania wyjaśnień od Sołtysa i Rady Sołeckiej,

b) przeglądania dokumentów,

c) przeprowadzania oględzin.

§ 15

1. Prawo uczestniczenia w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, zameldowani formalnie lub stale zamieszkujący na obszarze Sołectw, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin i niepozbawieni z mocy prawa uprawnień wyborczych. Listę uprawnionych sporządza Urząd Miasta i Gminy na podstawie spisu wyborców do Rady Miejskiej.

2. Uczestnictwo w Zebraniu Wiejskim upoważnia do:

a) zabierania głosu w dyskusji,

b) przedstawiania wniosków i projektów uchwał,

c) głosowania,

d) kandydowania w wyborach do organów Sołectwa,

e) składania oświadczeń, żądania zapisania do protokołu itp.

3. W Zebraniu Wiejskim z urzędu bierze udział Burmistrz, który może zabierać głos i składać oświadczenia poza porządkiem obrad.

4. W Zebraniu Wiejskim bierze udział radny Rady Miejskiej z okręgu, w którym leży Sołectwo.

5. W Zebraniu Wiejskim mogą również uczestniczyć pozostali radni Rady Miejskiej oraz inne osoby zaproszone.

6. W przypadku, gdy Przewodniczący Zebrania Wiejskiego poweźmie wątpliwość, czy dana osoba przybyła na Zebranie Wiejskie jest uprawniona do brania w nim udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.

§ 16

1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) z inicjatywy Rady Sołeckiej,

3) na pisemny wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych do udziału w Zebraniu,

4) na wniosek Burmistrza lub Rady Miejskiej.

2. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożności sprawowana przez Sołtysa urzędu, do zwołania Zebrania upoważnia się wskazanego przez Burmistrza członka Rady Sołeckiej.

§ 17

1. Zebranie Wiejskie zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.

2. Termin i miejsce Zebrania oraz szczegółowy porządek obrad podaje się do wiadomości publicznej przez ogłoszenie na tablicy i w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno się odbywać w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 18

1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.

2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania Wiejskiego i gdy nie udzielił upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady Sołeckiej przez nią wybrany.

4. Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do:

a) decydowania o kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,

b) udzielania głosu poza kolejnością,

c) określania ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców,

d) odebrania głosu,

e) zamknięcia dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

f) żądania zachowania powagi od uczestników Zebrania Wiejskiego.

5. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.

§ 19

1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami niniejszego Statutu.

2. Zebranie Wiejskie jest upoważnione do podejmowania uchwał i przeprowadzania wyborów, w obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania osób.

3. W przypadku braku kworum określonego w ust. 2, następne Zebranie Wiejskie odbywa się po upływie 30 minut, bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu.

4. Zebranie Wiejskie zatwierdza porządek obrad przedłożony przez Sołtysa lub dokonuje w nim zmian, zwykłą większością głosów.

5. Projekt porządku obrad winien być uzgodniony z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrze-nia na Zebraniu winny być należycie przygotowane.

6. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu. W przypadku powstania trudności, Sołtys winien zwrócić się do Burmistrza o pomoc.

§ 20

W celu udzielania stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu Miasta i Gminy do kontaktów z Sołectwem.

§ 21

1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, z wyjątkiem przypadków, w których ustawa bądź niniejszy Statut ustalają wymóg głosowania tajnego.

3. Uchwały Zebrania Wiejskiego podpisuje Sołtys i ogłasza je na terenie Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Obrady Zebrania Wiejskiego protokołowane są przez pracownika Urzędu Miasta i Gminy, wyznaczonego przez Burmistrza.

5. Protokół zawierać powinien: porządek zebrania, skrócony opis dyskusji, wnioski i uchwały wraz z adnotacją o sposobie i wyniku głosowania.

6. Protokół podpisuje Przewodniczący Zebrania Wiejskiego i protokolant. Protokół jest jawny i podlega udostępnieniu przez Sołtysa na każde żądanie mieszkańców Sołectwa, władz Gminy, mediów itp.

7. Protokół podlega przyjęciu na kolejnym Zebraniu Wiejskim.

III B. SOŁTYS

§ 22

1. Działalność Sołtysa i Rady Sołeckiej ma charakter społeczny.

2. Sołtys otrzymuje dietę z tytułu pełnienia funkcji oraz zwrot kosztów podróży służbowych, na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej.

§ 23

1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami Rady Miejskiej oraz zarządzeniami Burmistrza.

2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

a) zwoływanie Zebrań Wiejskich,

b) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,

c) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,

d) wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,

e) działanie stosowne do ustaleń Zebrania Wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,

f) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,

g) pełnienie roli męża zaufania w Sołectwie,

h) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,

i) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które Gmina przekazała Sołectwu do korzystania, i akceptowanie dokumentów z tym związanych,

j) opiniowanie wniosków mieszkańców Sołectwa w sprawie przyznawania im zasiłków i innej pomocy, jak również wniosków o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności,

k) potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,

l) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów, m.in. w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, ochrony przeciwpowodziowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków,

m) prowadzenie dokumentacji Sołectwa, w tym Statutu Sołectwa, protokołów z Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej oraz innych dokumentów w miarę potrzeb.

3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 lit. m), podlega przekazaniu do Archiwum Urzędu Miasta i Gminy w terminie 1 roku po upływie poprzedniej kadencji organów Sołectwa.

4. Sołtys ma obowiązek przedkładać mieszkańcom co najmniej raz w roku na Zebraniach Wiejskich sprawozdanie ze swojej działalności.

5. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej na zasadach określonych w Statucie Gminy.

6. Sołtys bierze osobiście udział w comiesięcznych naradach sołtysów z udziałem Burmistrza.

7. Na sesjach Rady Miejskiej oraz na naradach sołtysów, Sołtys zgłasza wnioski w imieniu Zebrania Wiejskiego lub Rady Sołeckiej oraz występuje z głosem doradczym.

§ 24

Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

III C. RADA SOŁECKA

§ 25

1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.

2. Rada Sołecka liczy 3–5 osób. Decyzję o liczbie członków Rady Sołeckiej podejmuje Zebranie Wiejskie.

3. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.

§ 26

1. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy, doradczy oraz inicjatywny.

2. Rada Sołecka w szczególności:

a) opracowuje i przedstawia projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez Zebranie Wiejskie,

b) opracowuje i przedkłada na Zebraniu Wiejskim projekty programów pracy samorządu mieszkańców,

c) występuje wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów Sołectwa,

d) organizuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego oraz kontroluje ich realizację,

e) współdziała z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,

f) wyraża opinie w sprawach własności lub użytkowania składników majątkowych znajdujących się na terenie Sołectwa,

g) opiniuje projekt budżetu Gminy w zakresie zadań dotyczących Sołectwa.

§ 27

1. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej raz na kwartał.

2. Posiedzenia zwołuje i przewodniczy im Sołtys. W przypadku nieobecności Sołtysa, zebraniom przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

3. W posiedzeniu Rady Sołeckiej uczestniczy radny Rady Miejskiej z okręgu, w którym leży Sołectwo. W posiedzeniu mogą uczestniczyć także inne zaproszone osoby, w szczególności przedstawiciele władz Gminy.

4. Z posiedzenia Rady Sołeckiej sporządza się protokół, który winien spełniać wymogi określone w § 21 ust. 5.

5. Protokół sporządza członek Rady Sołeckiej wskazany przez Sołtysa.

6. Protokół z posiedzenia podpisuje Sołtys lub osoba prowadząca posiedzenie w jego zastępstwie oraz protokolant. Protokół podlega przyjęciu na kolejnym posiedzeniu Rady Sołeckiej.

7. Rada Sołecka może podejmować uchwały w przypadku, gdy w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 50% jej członków.

8. Rozstrzygnięcia Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

R o z d z i a ł IV

ZASADY WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 28

1. Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres kadencji odpowiadający kadencji Rady Miejskiej w Lądku Zdroju.

2. Wybory do organów Sołectwa odbywają się w terminie do 6 miesięcy od dnia wyborów do Rady Miejskiej.

3. Przedterminowe wybory do Rady Miejskiej z powodu jej odwołania w trybie referendum gminnego nie powodują obowiązku dokonania wyborów do organów Sołectwa.

4. Po upływie kadencji Rady Miejskiej dotychczasowe organy Sołectwa sprawują swoje funkcje do czasu objęcia funkcji przez nowo wybrane władze Sołectwa, zgodnie z zapisem ust. 2.

§ 29

1. Zebranie Wiejskie sprawozdawczo-wyborcze zarządza Burmistrz, ustalając w porozumieniu z ustępującą Radą Sołecką miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz porządek obrad.

2. Porządek obrad Zebrania winien obejmować w szczególności:

a) wybór przewodniczącego zebrania,

b) sprawozdanie Sołtysa i Rady Sołeckiej z działalności za okres kadencji,

c) dyskusję nad sprawozdaniem,

d) powołanie komisji skrutacyjnej,

e) powołanie komisji wniosków,

f) zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie wyborów Sołtysa,

g) zgłoszenie kandydatów i przeprowadzenie wyborów Rady Sołeckiej,

h) ogłoszenie wyników wyborów,

i) uchwalenie wniosków.

3. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 30

Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są z zachowaniem następujących zasad:

a) tajności,

b) bezpośredniości,

c) powszechności

d) równości.

§ 31

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybranych w głosowaniu jawnym przez uczestników Zebrania Wiejskiego.

2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca do wybieranych organów.

3. Członkowie komisji wybierają spośród siebie jej przewodniczącego.

4. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

a) przedstawienie uczestnikom Zebrania trybu przeprowadzenia wyborów, zasad głosowania i ustalania ważności głosu oraz wyniku wyborów,

b) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

c) przygotowanie kart do głosowania, urny i innych niezbędnych warunków do przeprowadzenia głosowania,

d) przeprowadzenie tajnego głosowania,

e) ustalenie wyników głosowania oraz ogłoszenie wyników wyborów,

f) sporządzenie protokołów z przeprowadzenia wyborów tajnych. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji oraz Przewodniczący Zebrania.

§ 32

1. Uprawnieni uczestnicy Zebrania Wiejskiego wybierają organy Sołectwa tylko spośród kandydatów zgłaszanych na Zebraniu.

2. Wybór Sołtysa i wybór Rady Sołeckiej następuje w oddzielnych głosowaniach. Głosować można tylko osobiście.

3. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników Zebrania. O zamknięciu listy kandydatów decyduje Zebranie Wiejskie.

4. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. Kandydatów na członków Rady Sołeckiej proponuje wyłącznie wybrany Sołtys.

5. Osoba zgłoszona jako kandydat do organów Sołectwa wyrazić musi zgodę na kandydowanie. Zgoda może być wyrażona tylko osobiście w czasie Zebrania Wiejskiego.

§ 33

1. Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania, opieczętowanych pieczęcią Sołectwa.

2. Karty do głosowania przygotowuje komisja skrutacyjna z zachowaniem następujących zasad:

a) w nagłówku karty należy wskazać, jakiego głosowania karta dotyczy, z podaniem nazwy organu i daty Zebrania Wiejskiego,

b) nazwiska i imiona kandydatów komisja wpisuje w kolejności alfabetycznej,

c) obok każdego nazwiska kandydata umieszcza się kratkę, przeznaczoną do zakreślenia znaku “x” podczas głosowania.

3. Kart do głosowania może być tylko tyle, ile osób uczestniczy w głosowaniu.

§ 34

1. Głosowanie w wyborach Sołtysa odbywa się przez postawienie znaku “x” przy nazwisku co najwyżej jednego kandydata. Głos jest ważny, gdy na karcie do głosowania postawiono jeden znak “x” lub nie postawiono go wcale. Głos jest nieważny, gdy na karcie postawiono więcej niż jeden znak “x”.

2. Głosowanie w wyborach do Rady Sołeckiej odbywa się przez postawienie na karcie do głosowania znaków “x” przy nazwiskach tylu kandydatów, ile członków liczyć będzie, zgodnie z decyzją Zebrania Wiejskiego, Rada Sołecka. Głos jest ważny, gdy zaznaczono liczbę znaków “x” odpowiadającą liczbie członków Rady lub mniej. Głos jest nieważny, gdy postawiono na karcie więcej znaków “x” niż liczba członków Rady Sołeckiej.

3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

§ 35

1. Sołtys i Rada Sołecka są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być odwołani przed upływem kadencji, z powodu:

a) niewykonywania swoich obowiązków,

b) naruszania postanowień Statutu Sołectwa,

c) nieprzestrzegania uchwał Zebrania Wiejskiego,

d) nieracjonalnego gospodarowania mieniem przekazanym Sołectwu,

e) popełnienia przestępstwa,

f) naruszania zasad współżycia społecznego.

2. Z wnioskiem o odwołanie Sołtysa mogą wystąpić:

a) 1/10 mieszkańców Sołectwa, uprawnionych do uczestnictwa w Zebraniu Wiejskim,

b) Rada Miejska,

c) Burmistrz.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, winien zawierać uzasadnienie oraz podpis (podpisy) uprawnionych organów. Wnioski bez uzasadnienia pozostawia się bez biegu.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, kieruje się do Burmistrza.

5. Burmistrz zwołuje Zebranie Wiejskie, na którym wniosek zostanie poddany pod głosowanie, w terminie 14 dni od daty wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 2. W zarządzeniu o zwołaniu Zebrania podaje się wnioskodawcę odwołania.

6. Odwołanie nie może nastąpić zaocznie, chyba że osoba, której wniosek dotyczy, została prawidłowo zawiadomiona i nie stawiła się na Zebranie bez usprawiedliwienia.

7. Głosowanie w sprawie odwołania Sołtysa winno nastąpić po wysłuchaniu jego wyjaśnień oraz ewentualnie po wysłuchaniu wyjaśnień komisji rewizyjnej Sołectwa, jeśli taką powołano w Sołectwie, lub Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.

8. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym. Głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna. Przepisy o wyborze Sołtysa stosuje się odpowiednio.

9. Odwołanie Sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem Rady Sołeckiej.

§ 36

1. Odwołanie poszczególnych członków lub całej Rady Sołeckiej może nastąpić wyłącznie na wniosek Sołtysa.

2. W sprawie odwołania członków Rady Sołeckiej przepisy § 35 stosuje się odpowiednio.

§ 37

1. Rezygnacja Sołtysa z pełnionej funkcji przed upływem kadencji równoznaczna jest z rezygnacją całej Rady Sołeckiej.

2. W przypadku odwołania lub rezygnacji Sołtysa, albo jego śmierci, Burmistrz jest obowiązany zwołać Zebranie Wiejskie celem dokonania przedterminowych wyborów organów Sołectwa, w terminie jednego miesiąca od daty odwołania, rezygnacji lub śmierci Sołtysa. Dotychczasowe organy Sołectwa pełnią funkcję do czasu dokonania wyboru nowych władz Sołectwa.

3. Kadencja organów Sołectwa wybranych w wyborach przedterminowych trwa do czasu zakończenia kadencji Rady Miejskiej, z zastrzeżeniem § 28 niniejszego Statutu.

4. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się, gdy data wyborów przedterminowych przypadałaby w okresie krótszym niż 6 miesięcy do końca kadencji organów Sołectwa.

§ 38

1. W przypadku rezygnacji członka Rady Sołeckiej lub całego jej składu, a także w przypadku odwołania Rady w trybie § 36, na wniosek Sołtysa Burmistrz zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających, w terminie jednego miesiąca od daty złożenia rezygnacji lub odwołania.

2. Wybory uzupełniające do Rady Sołeckiej odbywają się w trybie określonym w niniejszym rozdziale.

3. Przepisy § 37 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

R o z d z i a ł V

ZASADY KORZYSTANIA Z MIENIA KOMUNALNEGO

§ 39

Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego, przekazanego przez Gminę na zasadach określonych w Statucie Gminy oraz przepisach ogólnie obowiązujących w zakresie gospodarowania mieniem gminnym.

§ 40

1. Rada Sołecka występuje do Rady Miejskiej z wnioskami o przekazanie wskazanych składników mienia komunalnego do korzystania i zarządzania.

2. Przekazanie mienia, o którym mowa w § 39, następuje zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, na zasadach i warunkach określonych w umowie, zawartej pomiędzy Sołectwem a Burmistrzem.

3. W sprawach zarządzania mieniem, o którym mowa w § 39, do składania oświadczeń woli w imieniu Sołectwa upoważniony jest Sołtys i Członek Rady Sołeckiej wskazany przez tę Radę.

4. Zbycie przez Gminę składników mienia przekazanych Sołectwu do korzystania może nastąpić wyłącznie na podstawie uchwały Rady Miejskiej po uprzednim uzyskaniu opinii wyrażonej w formie uchwały Zebrania Wiejskiego.

§ 41

Organy Sołectwa zobowiązane są do racjonalnej gospodarki powierzonym mieniem oraz do przestrzegania wszystkich przepisów związanych z eksploatacją mienia oraz przepisów finansowych.

R o z d z i a ł VI

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 42

Sołectwo prowadzi samodzielnie własną gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy, na zasadach określonych w Statucie Gminy oraz przepisach § 43 i § 44 niniejszego Statutu.

§ 43

1. Rada Sołecka corocznie uchwala plan finansowo-rzeczowy, zwany budżetem Sołectwa.

2. Budżet Sołectwa określa wydatki Sołectwa w układzie co najmniej działów klasyfikacji budżetowej.

3. Budżet Sołectwa, po jego uchwaleniu, Sołtys przekazuje Radzie Miejskiej oraz Skarbnikowi Gminy, w terminie 2 miesięcy od daty podjęcia uchwały budżetowej przez Radę Miejską.

4. Dochodami budżetu Sołectwa są:

1) dochody uzyskane z dotacji określonych w budżecie Gminy,

2) przychody własne, w tym:

a) dochody uzyskane z mienia przekazanego Sołectwu do zarządzania i korzystania,

b) dochody z imprez, festynów, wystaw itp.,

c) dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

5. Środki finansowe z budżetu Sołectwa przeznacza się w szczególności na:

a) dofinansowanie czynów społecznych,

b) utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego Sołectwu do korzystania,

c) pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem organów Sołectwa,

d) inne działania określone Statutem Sołectwa.

6. Pomoc doradczą w zakresie gospodarki finansowej Sołectwa świadczy Urząd Miasta i Gminy.

7. Księgowość dochodów i wydatków Sołectwa prowadzi Urząd Miasta i Gminy, na podstawie dokumentów przekazanych przez Sołtysa zgodnie z postanowieniami § 44 ust. 3 niniejszego Statutu.

§ 44

1. W celu wydzielenia w budżecie Gminy środków do dyspozycji Sołectwa, w terminie do 30 września każdego roku, Sołtys sporządza plan dochodów i wydatków Sołectwa na rok następny wraz z wnioskiem o zaplanowanie określonych kwot w budżecie Gminy.

2. Po uchwaleniu budżetu przez Radę Miejską i ustaleniu układu wykonawczego budżetu przez Burmistrza, Skarbnik przekazuje niezwłocznie Sołtysowi pisemną informację o wysokości przyznanych Sołectwu środków.

3. Sołtys odpowiada za gromadzenie dowodów księgowych, ich parafowanie pod względem merytorycznym, opisywanie wydatków zgodnie z wymogami przepisów o rachunkowości oraz niezwłoczne przekazywanie służbom finansowym Urzędu Miasta i Gminy.

4. Sołtys odpowiada za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

R o z d z i a ł VII

WSPÓŁPRACA Z INNYMI SOŁECTWAMI

§ 45

1. Sołectwo może współpracować z innymi sołectwami z terenu Gminy Lądek Zdrój, w zakresie zadań Sołectwa objętych niniejszym Statutem.

2. Formą współdziałania sołectw są między innymi comiesięczne narady Sołeckie, organizowane przez Urząd Miasta i Gminy.

3. Sołectwa mogą współdziałać z organizacjami regionalnymi i krajowymi. W organizacjach tych Sołectwo reprezentowane jest przez Sołtysa.

4. O przystąpieniu Sołectwa do organizacji, o których mowa w ust. 3, decyduje Zebranie Wiejskie.

R o z d z i a ł VIII

NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA

§ 46

Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 47

1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują:

1) Rada Miejska,

2) Burmistrz,

3) Skarbnik – w zakresie gospodarki finansowej Sołectwa.

2. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej kontroluje działalność Sołectwa w trybie określonym w Statucie Gminy.

§ 48

1. Podmioty wymienione w § 47 mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa, a także uczestniczenia w posiedzeniach organów Sołectwa.

2. Do dokonywania czynności nadzoru podmioty wymienione w § 47 mają prawo delegować swoich przedstawicieli na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

3. Sołtys odpowiedzialny jest za udostępnienie wszystkich niezbędnych dokumentów i informacji w toku sprawowania czynności nadzoru.

§ 49

1. Sołtys zobowiązany jest do przedkładania Burmistrzowi uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego sprzecznych z prawem i przekazuje je do rozpatrzenia Radzie Miejskiej.

3. Rada Miejska podejmuje ostateczne stanowisko w sprawie, o której mowa w ust. 2, do uchylenia uchwały włącznie.

§ 50

Do podstawowych środków nadzoru należą w szczególności:

a) dokonywanie oceny działalności i stanu Sołectwa na sesji Rady Miejskiej,

b) dokonywanie lustracji Sołectwa i kontroli problemowych,

c) rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej i społecznej Sołectwa.

§ 51

1. Burmistrz i podporządkowane Gminie jednostki organizacyjne obowiązane są uwzględniać i realizować uchwały i opinie organów Sołectwa, udzielając im odpowiedzi w ciągu 14 dni. W przypadku odmiennego stanowiska winno ono być uzasadnione.

2. Organy Sołectwa mogą wnieść sprzeciw do Rady Miejskiej na postępowanie sprzeczne z uchwałami i opiniami Sołectwa, gdy narusza ono istotne interesy mieszkańców Sołectwa.

3. Rada Miejska rozpatrując sprzeciw bada sprawę uwzględniając kryteria określone w § 46 i:

a) uznaje jego zasadność i poleca Burmistrzowi i innym jednostkom wykonanie uchwały lub uwzględnienie opinii organów Sołectwa

albo

b) uznaje jego bezzasadność i podtrzymuje stanowisko Burmistrza lub innej jednostki organizacyjnej Gminy.

R o z d z i a ł IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 52

O tworzeniu, łączeniu i podziale Sołectwa oraz o zmianie jego granic decyduje Rada Miejska na zasadach określonych w Statucie Gminy.

§ 53

1. O zmianach niniejszego Statutu decyduje Rada Miejska, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Sołectwa, na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady.

2. Z wnioskiem o dokonanie zmian w Statucie Sołectwa może wystąpić:

a) Zebranie Wiejskie,

b) Komisja Rady Miejskiej,

c) Burmistrz.

§ 54

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) oraz przepisy Statutu Miasta i Gminy Lądek Zdrój.