762

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU POWIATU KŁODZKIEGO ZA 2002 ROK

Znowelizowana w lipcu 2001 roku ustawa o samorządzie powiatowym zobowiązała samorządy powiatowe do utworzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, a Starostów do składania Radzie Powiatu, nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego, sprawozdania z jej działalności za rok ubiegły. Starosta bowiem, zgodnie z wymienioną ustawą, jest przewodniczącym Komisji.

Przypomnę, iż Komisja powinna wspierać realizację zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Natomiast do zadań Komisji zgodnie z cytowaną ustawą należy:

– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

– opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania, z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– opiniowanie projektu budżetu powiatu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań obejmujących bezpieczeństwo i porządek publiczny,

– opiniowanie, zleconych przez starostę zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Do składu Komisji powołałem trzy osoby, tj.:

a) przedstawiciela samorządu gminnego – Wójta Gminy Kłodzko,

b) przedstawiciela Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłodzku,

c) przedstawiciela Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.

Rada Powiatu Kłodzkiego delegowała dwóch radnych.

Dwóch przedstawicieli delegował również Komendant

Powiatowy Policji.

Do udziału w pracach Komisji zostali zaproszeni prokuratorzy z Prokuratury Rejonowej w Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzka.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku powołana została 14 stycznia 2002 r.

Na pierwszym posiedzeniu, które odbyło się 29 stycznia ubiegłego roku, członkowie Komisji zapoznali się ze swoimi kompetencjami i ustalili plan pracy na rok 2002.

Plan pracy Komisji obejmował następujące tematy:

1. Zaopiniowanie “Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego”.

2. Ocena pracy Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku.

3. Ocena pracy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku.

4. Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu kłodzkiego.

5. Zapoznanie się z budżetem powiatu na rok 2003.

6. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za rok 2002.

Kolejne posiedzenie Komisji, które odbyło się 20 marca 2002 r. w całości poświęcone było Powiatowemu programowi zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego. Wspomniany projekt programu opracowany został przez zespół powołany przez Starostę Kłodzkiego.

Zespół, przy opracowywaniu programu, za główny cel przyjął optymalne wykorzystanie wszystkich sił i środków, jakimi dysponuje powiat realizując zadania w zakresie bezpieczeństwa.

Program składa się z trzech części.

Pierwsza część programu – oprócz przedstawionych zagrożeń, zawiera bogaty materiał statystyczny. Dane te wskazuję na zagrożenia i czynniki, które mają największy wpływ na stan bezpieczeństwa na terenie powiatu.

W drugiej części, wymienione zostały siły i środki służb zespolonych oraz tych jednostek organizacyjnych, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

W trzeciej części programu, zespół, na podstawie zgromadzonego materiału oraz analizy zagrożeń, wypracował kierunki działania dla większości podmiotów, które mają wpływ na stan bezpieczeństwa w powiecie.

Według oceny członków Komisji, program jest otwarty, dalekosiężny, bardzo szeroki, umożliwiający stałe jego pogłębianie, poszerzanie poprzez zespoły problemowe.

Komisja jednogłośnie przyjęła wspomniany projekt programu i przekazała przewodniczącemu Radzie Powiatu do realizacji.

Na następnym posiedzeniu w dniu 30 kwietnia 2002 r. Komisja zapoznała się z:

1. Informacją o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie podległym Komendzie Powiatowej Policji w Kłodzku za 2001 rok.

2. Sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku za 2001 rok.

3. Analizą z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej za rok 2001.

Z przedstawionych informacji wynika, że Policji po raz pierwszy od kilku lat udało się ograniczyć przestępczość, i to w znacznym stopniu, tj. o 8,1%. W 2000 r. został zahamowany wzrost przestępczości, zaś w 2001 poprawiła się skuteczność ścigania sprawców przestępstw. Poprawił się również stan bezpieczeństwa na drogach powiatu kłodzkiego.

Z informacji przekazanej przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej wynika, że 2001 roku nastąpił wzrost interwencji o ok. 11% w porównaniu z rokiem 2000. Odnotowano spadek ilości pożarów, natomiast w bardzo wyraźny sposób zwiększała się ilość miejscowych zagrożeń. Ma to związek z dużą ilością zdarzeń związanych z sytuacją powodziową. Duża ilość interwencji to działania ratownicze podejmowane przy likwidacji miejscowych zagrożeń takich jak podtopienia, wypadki drogowe, silne wiatry i gwałtowne opady śniegu.

Ze względu na wielkość powiatu, ilość zdarzeń, przy których interweniuje Straż Pożarna, jest duża. W skali całego województwa dolnośląskiego na 26 komend, KP PSP w Kłodzku zajmuje 6 miejsce.

Komisja po wysłuchaniu wystąpień komendantów i zapoznaniu się z wyżej wymienionymi sprawozdaniami postanowiła pozytywnie zaopiniować pracę Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku za rok 2001.

Na sesji, 28 maja 2002 r., Rada Powiatu Kłodzkiego zapoznała się z oceną zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu kłodzkiego. Informacje w tym zakresie przygotowały powiatowe inspekcje, służby i straże. Na wspomnianej sesji Rada Powiatu Kłodzkiego przyjęła jednogłośnie Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.

W celu realizacji programu, jak również usprawnieniu prac Komisji, zaproponowano powołanie trzech zespołów problemowych:

– I Zespół ds. koordynacji, promocji programu, informacji i inicjatyw społecznych,

– II Zespół ds. przeciwdziałania patologiom, edukacji i działań profilaktycznych,

– III Zespół ds. rozwiązań technicznych, infrastruktury i monitoringu.

Składy zespołów zostały tak dobrane, by można było realizować wszystkie zadania zapisane w programie. W pracach zespołów uczestniczą przedstawiciele samorządów gminnych, jednostek organizacyjnych podległych Staroście oraz z innych instytucji i stowarzyszeń, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Obszar przedsięwzięć wytyczony istniejącymi zagrożeniami opisanymi w trzeciej części programu wskazuje, na potrzebę zaangażowania w pracach zespołów problemowych, z uwagi na posiadane kompetencje, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz dyrektorów wydziałów Starostwa Kłodzkiego.

Możliwość współpracy Komisji z samorządami gmin z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami daje ustawa o samorządzie powiatowym. Istnieje więc możliwość stworzenia szerokiego frontu podmiotów biorących udział w rozwiązywaniu problemów związanych z zapobieganiem przestępczości oraz ochroną bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na terenie powiatu kłodzkiego.

STAROSTA

ADAM ŁĄCKI