762 SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU POWIATU KŁODZKIEGO ZA 2002 ROK |
Znowelizowana w lipcu 2001 roku ustawa o samorządzie powiatowym zobowiązała samorządy powiatowe do utworzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
a Starostów do składania Radzie Powiatu, nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego, sprawozdania z jej działalności za rok ubiegły. Starosta bowiem, zgodnie z wymienioną ustawą, jest przewodniczącym Komisji.Przypomnę, iż Komisja powinna wspierać realizację zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Natomiast do zadań Komisji zgodnie z cytowaną ustawą należy:
– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
– opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania, z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– przygotowanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywatel
– opiniowanie projektu budżetu powiatu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego
i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań obejmujących bezpieczeństwo i porządek publiczny,– opiniowanie, zleconych przez starostę zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
Do składu Komisji powołałem trzy osoby, tj.:
a) przedstawiciela samorządu gminnego – Wójta Gminy Kłodzko,
b) przedstawiciela Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Kłodzku,c) przedstawiciela Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.
Rada Powiatu Kłodzkiego delegowała dwóch radnych.
Dwóch przedstawicieli delegował również Komendant
Powiatowy Policji.
Do udziału w pracach Komisji zostali zaproszeni prokuratorzy z Prokuratury Rejonowej w Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzka.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku powołana została 14 stycznia 2002 r.
Na pierwszym posiedzeniu, które odbyło się 29 stycznia ubiegłego roku, członkowie Komisji zapoznali się ze sw
oimi kompetencjami i ustalili plan pracy na rok 2002.Plan pracy Komisji obejmował następujące tematy:
1. Zaopiniowanie “Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego”.
2. Ocena pracy Komend
y Powiatowej Policji w Kłodzku.3. Ocena pracy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku.
4. Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu kłodzkiego.
5. Zapoznanie się z budżetem powiatu na rok 2003.
6.
Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za rok 2002.Kolejne posiedzenie Komisji, które odbyło się 20 marca 2002 r. w całości poświęcone było Powiatowemu programowi zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego. Wspomniany projekt programu opracowany został przez zespół powołany przez Starostę Kłodzkiego.
Zespół, przy opracowywaniu programu, za główny cel przyjął optymalne wykorzystanie wszystkich sił i środków, jakimi dysponuje powiat realizując zadania
w zakresie bezpieczeństwa.Program składa się z trzech części.
Pierwsza część programu – oprócz przedstawionych zagrożeń, zawiera bogaty materiał statystyczny. Dane te wskazuję na zagrożenia i czynniki, które mają największy wpływ na stan bezpieczeń
stwa na terenie powiatu.W drugiej części, wymienione zostały siły i środki służb zespolonych oraz tych jednostek organizacyjnych, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W trzeciej części programu, zespół, na podstawie zgromadzonego materiału oraz analizy zagrożeń, wypracował kierunki działania dla większości podmiotów, które mają wpływ na stan bezpieczeństwa w powiecie.
Według oceny członków Komisji, program jest otwarty, dalekosiężny, bardzo szeroki, umożliwiający stałe jego pogłębianie, poszerzanie poprzez zespoły problemowe.
Komisja jednogłośnie przyjęła wspomniany projekt programu i przekazała przewodniczącemu Radzie Powiatu do realizacji.
Na następnym posiedzeniu w dniu 30 kwietnia
2002 r. Komisja zapoznała się z:1
. Informacją o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie podległym Komendzie Powiatowej Policji w Kłodzku za 2001 rok.2. Sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku za 2001 rok.
3. Analizą z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej za rok 2001.
Z przedstawionych informacji wynika, że Policji po raz pierwszy od kilku lat udało się ograniczyć przestępczość, i to w znacznym stopniu, tj. o 8,1%. W 2000 r. został zahamowany wzrost przestępczości, zaś
w 2001 poprawiła się skuteczność ścigania sprawców przestępstw. Poprawił się również stan bezpieczeństwa na drogach powiatu kłodzkiego.Z informacji przekazanej przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej wynika, że 2001 roku nastąpił wzrost interwencji o
ok. 11% w porównaniu z rokiem 2000. Odnotowano spadek ilości pożarów, natomiast w bardzo wyraźny sposób zwiększała się ilość miejscowych zagrożeń. Ma to związek z dużą ilością zdarzeń związanych z sytuacją powodziową. Duża ilość interwencji to działania ratownicze podejmowane przy likwidacji miejscowych zagrożeń takich jak podtopienia, wypadki drogowe, silne wiatry i gwałtowne opady śniegu.Ze względu na wielkość powiatu, ilość zdarzeń, przy których interweniuje Straż Pożarna, jest duża. W skali całego województwa dolnośląskiego na 26 komend, KP PSP w Kłodzku zajmuje 6 miejsce.
Komisja po wysłuchaniu wystąpień komendantów
i zapoznaniu się z wyżej wymienionymi sprawozdaniami postanowiła pozytywnie zaopiniować pracę Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku za rok 2001.Na sesji, 28 maja 2002 r., Rada Powiatu Kłodzkiego zapoznała się z oceną zagrożeń porządku publicznego
i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu kłodzkiego. Informacje w tym zakresie przygotowały powiatowe inspekcje, służby i straże. Na wspomnianej sesji Rada Powiatu Kłodzkiego przyjęła jednogłośnie Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.W celu realizacji programu,
jak również usprawnieniu prac Komisji, zaproponowano powołanie trzech zespołów problemowych:– I Zespół ds. koordynacji, promocji programu, informacji i inicjatyw społecznych,
– II Zespół ds. przeciwdziałania patologiom, edukacji
– III Zespół ds. rozwiązań technicznych, infrastruktury i monitoringu.
Składy zespołów zostały tak dobrane, by można było realizować wszystkie zadania zapisane w programie. W pracach zespołów uczestniczą przedstawiciele samorządów gminnych, jednostek organizacyjnych podległych Staroście oraz z innych instytucji i stowarzyszeń, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Obszar przedsięwzięć wytyczony istniejącymi zagrożeniami opisanymi w trzeciej części programu wskazuje, na potrzebę zaangażowania w pracach zespołów problemowych, z uwagi na posiadane kompetencje, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz dyrektorów wydziałów Starostwa Kłodzkiego.
Możliwość współpracy Komisji z samorządami gmin
z terenu powiatu, a także ze stowarzyszeniami, fundacjami, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami daje ustawa o samorządzie powiatowym. Istnieje więc możliwość stworzenia szerokiego frontu podmiotów biorących udział w rozwiązywaniu problemów związanych z zapobieganiem przestępczości oraz ochroną bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na terenie powiatu kłodzkiego.
STAROSTA |
ADAM ŁĄCKI |