S T A T U T

GMINY LWÓWEK ŚLĄSKI

R o z d z i a ł l

Postanowienia ogólne

§ 1

Wspólnotę samorządową gminy Lwówek Śląski stanowią jej mieszkańcy.

§ 2

Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 3

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 4

1. Terytorium gminy obejmuje miasto Lwówek Śląski i 28 sołectw:

1) Bielanka

2) Brunów

3) Chmielno

4) Dębowy Gaj

5) Dłużec

6) Dworek

7) Gaszów

8) Górczyca

9) Gradówek

10) Kotliska

11) Mojesz

12) Nagórze

13) Niwnice

14) Pieszków

15) Płóczki Górne

16) Płóczki Dolne

17) Radłówka

18) Radomiłowice

19) Rakowice Małe

20) Rakowice Wielkie

21) Skała

22) Skorzynice

23) Sobota

24) Ustronie

25) Włodzice Małe

26) Włodzice Wielkie

27) Zbylutów

28) Żerkowice

Mapa gminy stanowi załącznik nr 1 do statutu.

§ 5

1. Siedzibą organów gminy jest miasto Lwówek Śląski.

2. Rada nosi nazwę Rady Miejskiej Gminy Lwówek Śląski, zwana jest dalej radą.

§ 6

1. Herbem gminy jest wizerunek stanowiący załącznik nr 2 do statutu.

Gmina posługuje się flagą, której wzór stanowi załącznik nr 3 do statutu oraz hejnałem, którego zapis nutowy stanowi załącznik nr 4. Gmina posługuje się pieczęcią okrągłą zawierającą pośrodku herb, a w otoku napis "Gmina i Miasto Lwówek Śląski".

2. Komercyjne wykorzystanie nazwy gminy Lwówek Śląski wymaga zgody rady. Rada udziela zgody w drodze uchwały.

3. Wzorce herbu, flagi, hejnału i pieczęci są znakami prawnie chronionymi. Komercyjne ich rozpowszechnianie wymaga zgody Burmistrza Gminy i Miasta Lwówek Śląski.

§ 7

Rada może nadać honorowe obywatelstwo osobie szczególnie zasłużonej dla gminy Lwówek Śląski.

§ 8

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 9

1. Mieszkańcy gminy jako członkowie wspólnoty samorządowej wyrażają w referendum lokalnym w drodze głosowania swoją wolę, co do sposobu rozstrzygania sprawy ich dotyczącej, mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy lub w sprawie odwołania rady gminy a także burmistrza.

2. Tryb i zasady przeprowadzania referendum określa ustawa.

§ 10

Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek poprzez swoje organy, realizując zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej.

§ 11

1. Organami gminy są:

1) Rada Miejska Gminy Lwówek Śląski,

2) Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski.

2. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

4. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy, posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady gminy i komisji.

5. Przeglądanie dokumentów może odbywać się wyłącznie w obecności i pod nadzorem pracownika Urzędu Gminy i Miasta w Lwówku Śląskim.

R o z d z i a ł II

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy rady

§ 12

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym.

2. Jej kadencja trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 13

Radę stanowią radni wybrani w wyborach samorządowych w ustawowej liczbie.

§ 14

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny ma prawo do uzyskania informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

3. Radny ma prawo zwrócić się z interwencją w sprawach mieszkańców gminy do właściwego organu, niezależnie od działań rady.

4. Radny obowiązany jest brać udział w pracach rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany przez radę.

5. Radny ma prawo zrzeszać się w klubach radnych.

§ 15

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Radnemu przysługują diety za udział w sesjach rady i posiedzeniach komisji, a także zwrot kosztów podróży służbowych. Wysokość diet ustala rada w oparciu o odrębne przepisy.

4. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 16

Szczegółowe prawa i obowiązki, a także ograniczenia wynikające z mandatu radnego określa ustawa.

§ 17

1. Pierwsza sesja nowo wybranej rady zwoływana jest w trybie i terminie określonym ustawą.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywoływani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 18

1. Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym przewodniczącego i 1 do 3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją członka komisji rewizyjnej.

3. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w pkt 1.

4. Przewodniczący jest wyłącznie uprawniony do organizowania pracy rady oraz prowadzenia obrad rady.

5. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

6. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie-wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący rady.

§ 19

Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

§ 20

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek burmistrza,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu działalności powiatu oraz zadań z zakresu działalności województwa,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) uchwalanie rocznych planów pracy rady,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 21

Rada realizuje swoje zadania na sesjach oraz przez komisję rewizyjną, stałe i doraźne komisje problemowe, powoływane odrębną uchwałą rady.

R o z d z i a ł III

Komisja rewizyjna

§ 22

1. W celu kontroli działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy rada powołuje komisję rewizyjną.

2. Komisja rewizyjna, zwana dalej komisją, działa w oparciu o przepisy ustaw, statutu gminy Lwówek Śląski i uchwał rady.

§ 23

Komisja w szczególności:

1. Opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi.

2. Bada i opiniuje skargi na burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, współpracując z właściwą merytorycznie komisją.

3. Podejmuje kontrole zgodnie z harmonogramem pracy i tematyką zleconą przez radę.

4. W szczególnych przypadkach komisja przeprowadza kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte zatwierdzonym planem pracy.

§ 24

1. Komisja rewizyjna jest organem kolegialnym i składa się z 5 radnych, których wybiera rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. Komisja spośród swego grona wybiera przewodniczącego i jego zastępcę.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni; w tym przedstawiciele wszystkich klubów z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w § 18 pkt 1.

§ 25

Komisja opiniuje i podejmuje wnioski większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność co najmniej 3 członków komisji.

§ 26

1. Komisja obraduje na posiedzeniach.

2. Głosowanie na posiedzeniach odbywa się jawnie.

§ 27

1. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu i przewodniczącemu rady.

2. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

3. Przewodniczący komisji przewodniczy obradom i reprezentuje komisję. Komisja może upoważnić innego członka do reprezentowania jej w danej sprawie.

4. Przewodniczący komisji przygotowuje projekt porządku obrad oraz zaprasza przedstawicieli jednostek kontrolowanych i inne zainteresowane osoby.

§ 28

1. Praca komisji odbywa się poprzez:

a) posiedzenia – poświęcone w szczególności wypracowaniu treści: opinii, wniosków, zapytań (zwanych dalej stanowiskami komisji),

b) czynności kontrolne.

2. Dokumentacja komisji jest jawna.

§ 29

1. Zakres, sposób i przedmiot kontroli każdorazowo określa komisja na swoim posiedzeniu.

2. Komisja rewizyjna może żądać złożenia wyjaśnień w danej sprawie od burmistrza lub kierowników podległych jednostek.

3. Burmistrz lub kierownik jednostki organizacyjnej gminy jest obowiązany udostępnić dokumenty i materiały do przeprowadzenia kontroli lub wyjaśnienia danej sprawy.

§ 30

1. Komisja może podjąć postanowienie o zatrudnieniu biegłego lub zleceniu przeprowadzenia kontroli przez właściwy organ kontroli.

2. Biegły współpracuje z komisją i przedkłada jej wyniki swojej pracy. Komisja może upoważnić biegłego do zaprezentowania stanowiska na sesji rady.

3. Burmistrz obowiązany jest zawrzeć umowę z biegłym w terminie 14 dni od podjęcia postanowienia o zatrudnieniu biegłego.

4. W przypadku konieczności przeprowadzenia przetargu na wybór biegłego, członkowie komisji rewizyjnej wchodzą w skład komisji przetargowej.

§ 31

1. Komisja, wykonując swoje zadania, może powoływać zespoły kontrolne, określając:

a) skład zespołu, który ze swego grona wybiera osobę kierującą pracami,

b) przedmiot kontroli.

2. Członek komisji podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

3. Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.

4. O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.

§ 32

1. Prowadząc kontrolę, zespół ma prawo:

a) wstępu do obiektów i pomieszczeń,

b) wglądu do wszystkich dokumentów wraz z prawem wykonania ich odpisów lub kserokopii, z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną informacji niejawnych i ochroną danych osobowych,

c) zabezpieczenia dowodów,

d) otrzymywania ustnych lub na żądanie zespołu bezzwłocznie pisemnych wyjaśnień i informacji od pracowników w zakresie przedmiotu kontroli.

2. Prowadzący kontrolę zespół ma obowiązek:

a) powiadomić burmistrza i kierownika jednostki o terminie i zakresie kontroli,

b) prowadzić ją w sposób możliwie najmniej zakłócający normalny tryb pracy jednostki,

c) zebrać stosowne opinie prawne w kwestiach budzących wątpliwości,

d) w terminie do 7 dni od zakończenia kontroli sporządzić protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu,

e) niezwłocznie przedstawić podpisany protokół komisji rewizyjnej.

3. Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do burmistrza wystąpienie pokontrolne, zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.

4. Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie z zastrzeżeniem pkt 5.

5. Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie do 7 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do rady. Rozstrzygnięcie rady gminy jest ostateczne.

6. Komisja rewizyjna przedstawia radzie sprawozdania:

a) z wyników kontroli zleconych przez radę,

b) wyników kontroli wykonania budżetu,

c) realizacji rocznego planu kontroli.

§ 33

Komisja rewizyjna najpóźniej do 10 kwietnia opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

§ 34

Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powołanych przez radę.

R o z d z i a ł IV

Komisje rady

§ 35

1. W skład komisji stałych wchodzi od 3 do 7 radnych.

2. Radni mogą wchodzić w skład co najwyżej trzech komisji stałych.

3. Przewodniczący rady nie może pełnić funkcji przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji.

§ 36

1. Komisje przedkładają radzie plan pracy oraz sprawozdania ze swojej działalności.

2. Przy opracowywaniu planu pracy komisje uwzględniają zadania wynikające z planu pracy rady.

3. Plany pracy komisje przedkładają radzie do zatwierdzenia nie później niż na 30 dni od daty uchwalenia planu pracy rady.

§ 37

1. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw dla których zostały powołane, należą w szczególności:

a) stała praca merytoryczna i koncepcyjna,

b) ocena działalności burmistrza i jednostek organizacyjnych gminy,

c) opiniowanie projektów uchwał rady i rozpatrywanie innych spraw,

d) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

e) badanie terminowości załatwiania przez burmistrza i administrację samorządową postulatów, wniosków, skarg i spraw indywidualnych mieszkańców,

f) badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez burmistrza i administrację samorządową.

2. Zadania komisji doraźnych określa rada w uchwale.

§ 38

1. Komisje powinny informować się oraz koordynować działania w zakresie spraw będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji poprzez:

a) wspólne posiedzenia komisji,

b) udostępnianie własnych opracowań i analiz,

c) powoływanie zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Jeżeli załatwienie sprawy wymaga współdziałania dwóch lub więcej komisji, przewodniczący tych komisji uzgadniają sposób wykonania zadania i ustalają, która z komisji będzie pełnić funkcję koordynacyjną niezbędną do załatwienia sprawy (komisja wiodąca).

4. Sprawy dotyczące sporów o właściwość między przewodniczącymi komisji rozstrzyga przewodniczący rady.

§ 39

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady i prowadzi jej obrady do czasu wyboru przewodniczącego komisji.

2. Komisja opiniuje i podejmuje wnioski zwykłą większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków komisji.

3. Głosowanie na posiedzeniach odbywa się jawnie.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu, a w uzasadnionych przypadkach przewodniczącemu rady.

5. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków, lecz nie mniej niż dwóch.

§ 40

Burmistrz i jednostki organizacyjne gminy zobowiązane są:

a) w żądanym terminie przedłożyć materiały na posiedzenie komisji,

b) udzielić odpowiedzi na wnioski i zapytania komisji w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty ich otrzymania.

§ 41

1. Z każdego posiedzenia komisji biuro rady sporządza pismem maszynowym protokół zawierający:

a) numer i datę,

b) imiona i nazwiska obecnych członków komisji i osób zaproszonych,

c) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

d) porządek posiedzenia,

e) przebieg posiedzenia i przyjęte wnioski,

f) czas trwania posiedzenia,

g) podpis prowadzącego posiedzenie,

h) podpis sporządzającego protokół.

2. Protokoły numeruje się:

– liczbą rzymską – numer komisji, łamaną przez,

– liczbę arabską – kolejny numer posiedzenia komisji, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku.

R o z d z i a ł V

Kluby radnych

§ 42

1. Klub radnych składa się z co najmniej 3 radnych.

2. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po potwierdzeniu przez przewodniczącego rady faktu rejestracji.

3. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący rady na wniosek grupy radnych najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia.

4. W zgłoszeniu podaje się:

a) nazwę klubu,

b) listę członków,

c) imię i nazwisko przewodniczącego.

5. Po zarejestrowaniu klub zostaje wpisany do rejestru klubów radnych.

6. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady.

7. Radni zrzeszeni w klubie działają w oparciu o wewnętrzny regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.

8. W razie zmiany w składzie klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia przewodniczącego rady.

R o z d z i a ł VI

Sesja rady

1. Postanowienia ogólne

§ 43

1. Rada obraduje na sesjach, zwoływanych przez przewodniczącego rady lub pisemnie upoważnionego przez niego wiceprzewodniczącego, w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Na wniosek burmistrza lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek winien zawierać porządek obrad oraz projekty uchwał.

§ 44

Podczas sesji rada rozpatruje i rozstrzyga sprawy należące do jej kompetencji w drodze uchwał.

§ 45

Warunki organizacyjno-techniczne niezbędne dla sprawnej pracy rady na sesji zapewnia burmistrz.

§ 46

1. Sesje rady przygotowuje przewodniczący rady.

2. Przewodniczący ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 47

1. Porządek obrad rady winien zawierać:

a) otwarcie sesji i stwierdzenie kworum,

b) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji rady,

c) interpelacje i zapytania,

d) uchwały,

e) informację burmistrza o działalności między sesjami,

f) informacje i komunikaty przewodniczącego rady.

2. W porządku obrad sesji raz na pół roku powinno znajdować się sprawozdanie z wykonania uchwał rady.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

4. Zmiana porządku obrad sesji zwołanej w trybie § 43 pkt 2 wymaga dodatkowo zgody wnioskodawcy.

5. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, który wpłynął do rady w terminie co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

§ 48

1. Radnych powiadamia się o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem Wraz z zawiadomieniem radni otrzymują porządek obrad, projekty uchwał oraz inne materiały niezbędne do rzetelnego zapoznania radnych z tematem sesji.

2. Zawiadomienie o sesji powinno być podane do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty dla gminy.

3. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo obowiązany do zawiadamiania o sesji rady gminy przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej, na takich samych zasadach jak radnych.

4. Materiały do sesji poświęconej:

a) uchwalaniu budżetu – należy dostarczyć radnym co najmniej na 30 dni przed sesją,

b) rozpatrzeniu sprawozdań z wykonania budżetu oraz w sprawie absolutorium dla burmistrza – należy dostarczyć radnym co najmniej 14 dni przed sesją.

5. Projekty uchwał nieprzedstawione w terminie mogą być przedmiotem obrad tylko za zgodą rady w trybie przewidzianym dla zmiany porządku obrad.

2. Obrady

§ 49

1. Obrady rady są jawne.

2. Publiczność oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać w miejscu do tego przeznaczonym.

§ 50

W obradach rady uczestniczą oprócz burmistrza i jego zastępcy, skarbnik oraz sekretarz gminy.

§ 51

1. Posiedzenie sesji otwiera i prowadzi obrady przewodniczący rady lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący.

2. Po ustaleniu obecności połowy składu rady przewodniczący stwierdza prawomocność obrad i przedstawia porządek obrad.

3. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie sesji rady prowadzący obrady zarządza przerwę w obradach.

4. Jeżeli po wznowieniu obrad nadal brak jest kworum, prowadzący obrady sprawdza obecność i zamyka sesję. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 52

Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. Powodem przedłużenia sesji może być nie- wyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 48.

§ 53

1. Prowadzący obrady przestrzega uchwalonego porządku. W uzasadnionych przypadkach, jeśli nie ma sprzeciwu, może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Prowadzący obrady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia projektodawcy uchwały jest nieograniczony, chyba że rada postanowi inaczej.

4. Czas wystąpienia w dyskusji nie powinien przekraczać 5 minut. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący obrad może przedłużyć czas wystąpienia.

5. Radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

6. Zabranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do dwóch wypowiedzi 1-minutowych w jednym punkcie porządku obrad. Prowadzący obrady może udzielić głosu osobie zaproszonej oraz osobie spośród publiczności.

§ 54

1. W przypadku stwierdzenia, że zabierający głos wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący obrad może mu zwrócić uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi przewodniczący obrad może odebrać głos występującemu.

2. Od tej decyzji służy radnemu odwołanie do rady, która rozstrzyga w głosowaniu jawnym. Przewodniczący obrad poucza osobę zainteresowaną o tym uprawnieniu.

§ 55

1. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia radnego lub osoby zaproszonej w rzeczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze rady, prowadzący obrady przywołuje mówcę “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.

2. Prowadzący obrady może nakazać opuszczenie sali osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad.

3. Fakty, o których mowa w pkt 1 i 2, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 56

1. W trakcie sesji radny ma prawo zgłaszać wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

a) sprawdzenie kworum,

b) zakończenie dyskusji,

c) głosowanie jawne imienne,

d) przeliczenie głosów,

e) przerwa lub odroczenie obrad,

f) przekazanie sprawy do komisji,

g) ograniczenie czasu wypowiedzi,

h) głosowanie bez dyskusji,

i) zamknięcie listy kandydatów przy wyborach,

j) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały,

k) przełożenie nierozstrzygniętego głosowania.

2. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie zaraz po ich zgłoszeniu. W dyskusji nad wnioskiem formalnym dopuszcza się jeden głos popierający wniosek i jeden przeciwny.

§ 57

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek powinien być przedłożony prowadzącemu obrady na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji) lub w formie ustnej i krótko uzasadniony.

2. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu według kolejności zgłoszenia, z wyjątkiem wniosku najdalej idącego.

3. Radny wnioskodawca ma prawo przed przystąpieniem do głosowania wycofać wniosek.

3. Tryb głosowania

§ 58

1. Głosowanie może odbywać się w formie:

a) jawnej, jawnej imiennej,

b) tajnej, jeśli ustawa tak stanowi.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” można zarządzić powtórne głosowanie, a w przypadku powtórnego braku rozstrzygnięcia przesunięcie głosowania na następne posiedzenie.

§ 59

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca połowę oddanych ważnie głosów.

3. Bezwzględną większość głosów ustawowego składu rady stanowi pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę składu rady.

§ 60

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”. Głos radnego obecnego na sali obrad, niebiorącego udziału w głosowaniu nie jest liczony. Liczbę radnych, którzy nie brali udziału w głosowaniu, wpisuje się do protokołu, gdy suma głosów oddanych wskazuje brak kworum.

2. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem oraz głośnym oświadczeniem o sposobie głosowania, odnotowanym w protokole. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji (z zaznaczeniem, do którego punktu obrad się odnosi).

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartkach, oznaczonych pieczęcią rady.

§ 61

1. Głosowanie jawne przeprowadza prowadzący obrady.

2. Głosowanie tajne i jawne imienne przeprowadza komisja skrutacyjna, wybrana na sesji spośród radnych w głosowaniu jawnym. W skład komisji nie może wchodzić radny, którego osoba jest bezpośrednio związana z tematem głosowania.

3. W przypadku, gdy radny nie zgadza się ze stanowiskiem rady i głosuje “przeciwnie”, może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

4. Interpelacje i zapytania

§ 62

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest burmistrz.

2. Interpelacje składa się na sesjach lub na piśmie za pośrednictwem biura rady.

§ 63

1. Burmistrz zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na interpelacje ustnie na sesji lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu rady, który w punkcie “Interpelacje i zapytania” informuje radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

2. Radny ma prawo do poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Burmistrz zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

§ 64

1. Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.

2. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.

§ 65

Do udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

§ 66

Biuro rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach. Do obowiązków pracowników biura rady należy zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zapytania.

5. Uchwały i inne akty rady

§ 67

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

1) przewodniczącemu rady w zakresie organizacji pracy rady,

2) burmistrzowi,

3) komisjom stałym rady,

4) grupie 4 radnych,

5) klubom radnych.

§ 68

1. Uchwały rady powinny zawierać:

numer, który zawiera rzymską cyfrę oznaczającą numer sesji, łamaną przez liczbę arabską, określającą numer uchwały, łamaną przez dwie ostatnie cyfry roku,

– tytuł, datę,

– podstawę prawną,

– treść uchwały,

– organy odpowiedzialne za jej wykonanie,

– termin wejścia w życie.

2. Dodatkowo mogą zawierać: określenie zadań i środki realizacji, czas obowiązywania.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady.

4. Uchwały przekazuje się burmistrzowi w celu realizacji, w terminie do 7 dni po sesji, lecz nie później niż 3 dni przed następną sesją.

§ 69

Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w biurze rady.

§ 70

1. Projekty uchwał powinny spełniać wymogi określone w § 68 pkt 1.

2. Projekty powinny być oznaczone słowem “projekt”, podpisane przez projektodawcę oraz zaopiniowane przez radcę prawnego Urzędu.

3. Oryginały projektów uchwał są przechowywane w biurze rady.

§ 71

1. Projekty uchwał powinny być przekazane do biura rady. Przewodniczący rady może przekazać projekty uchwał właściwym tematycznie komisjom celem uzyskania opinii.

2. Projekty uchwał, autorem których nie jest burmistrz, przekazywane są burmistrzowi celem zapoznania się z ich treścią. Burmistrzowi przysługuje prawo zgłoszenia opinii do przedstawionego projektu.

3. Opinie, o których mowa w pkt 1 i 2, odczytywane są na sesji bezpośrednio po zapoznaniu rady z projektem uchwały.

4. Projekt uchwały spełniający warunki określone w § 68 umieszczany jest w porządku obrad najbliższej sesji.

§ 72

Zgłoszone propozycje zmian w projekcie uchwały radny przekazuje przed głosowaniem w formie pisemnej przewodniczącemu obrad.

§ 73

1. Z każdego posiedzenia rady – biuro rady sporządza protokół, który zawiera:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia,

b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz imię i nazwisko prowadzącego sesję,

c) nazwiska nieobecnych członków rady,

d) nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

e) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

f) przyjęty porządek obrad,

g) przebieg obrad i streszczenia przemówień,

h) numery i nazwy podjętych uchwał,

i) treść zgłoszonych zapytań, interpelacji i wniosków,

j) czas trwania posiedzenia,

k) podpis przewodniczącego i protokolanta obrad.

2. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienie na piśmie lub zgłosić wniosek dotyczący jego wypowiedzi.

3. Protokół numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

§ 74

1. Biuro rady sporządza protokół pismem maszynowym i wykłada go do wglądu najpóźniej 14 dni po sesji, lecz nie później niż 3 dni przed następną sesją.

2. Wyciągi z protokołu burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym do wiadomości i wykonania.

3. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek i odpisów.

4. Radni mogą zgłaszać do protokołu poprawki i uzupełnienia.

5. Protokoły, uchwały i dokumenty rady przechowywane są w biurze rady.

6. Uchwalanie budżetu

§ 75

1. Projekt budżetu wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego przygotowuje burmistrz.

2. Burmistrz przy opracowywaniu projektu budżetu rozpatruje wnioski złożone przez komisje rady, radnych, stowarzyszenia i organizacje oraz inne osoby fizyczne i prawne.

§ 76

Projekt uchwały budżetowej burmistrz przedstawia radzie i regionalnej izbie obrachunkowej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 77

1. Uchwała budżetowa określa:

1) prognozowane dochody według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji,

2) wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

– wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

– dotacji,

– wydatków na obsługę długu,

– wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez organ gminy,

b) wydatków majątkowych,

3) źródła pokrycia deficytu budżetu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,

4) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,

5) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pomocowych, pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej,

6) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych,

7) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

8) upoważnienia dla burmistrza do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań,

9) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,

10) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie,

11) dotacje,

12) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu gminnego, w budżecie jednostki samorządu gminnego, której powierzono realizację tych zadań.

2. Uchwała budżetowa może zawierać:

1) upoważnienie dla burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu gminy,

2) upoważnienie dla burmistrza do dokonywania zmian w budżecie, w zakresie:

a) dokonywania zmian w planie wydatków z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

b) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym,

c) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

3. W uchwale budżetowej określa się także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

4. Uchwała budżetowa może również określać:

a) wydatki jednostek pomocniczych,

b) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu.

§ 78

1. Projekt budżetu przedkładany jest przez burmistrza komisji budżetowej, która stwierdza, czy jest on zgodny z wymaganiami określonymi w statucie.

2. W przypadku niezgodności komisja niezwłocznie zwraca projekt burmistrzowi celem usunięcia wad.

§ 79

1. Projekt uchwały zgodny z wymogami komisja budżetowa przekazuje do zaopiniowania pozostałym komisjom rady.

2. Na życzenie komisji budżetowej oprócz projektu uchwały burmistrz obowiązany jest udostępnić wnioski do budżetu oraz opracować materiały pomocnicze zgodnie z wymogami komisji.

3. W posiedzeniach komisji uczestniczy burmistrz lub jego zastępca oraz skarbnik gminy.

§ 80

Komisja budżetowa na podstawie zgłoszonych opinii i wniosków oraz na podstawie własnych wniosków sporządza opinię odnośnie projektu budżetu, którą przekazuje burmistrzowi co najmniej 14 dni przed sesją budżetową.

§ 81

Wraz z zawiadomieniem o sesji budżetowej radny otrzymuje opinie regionalnej izby obrachunkowej o projekcie budżetu.

§ 82

1. Burmistrz na podstawie opinii komisji budżetowej wprowadza do projektu budżetu poprawki bądź odrzuca wnioski wyrażone w opinii.

2. Nie później niż 7 dni przed sesją budżetową burmistrz informuje radnych o wniesionych poprawkach do projektu budżetu.

3. Komisja budżetowa opracowuje ostateczną opinię na temat projektowanego budżetu, z którą zapoznaje radę na sesji budżetowej.

§ 83

Po rozpoczęciu sesji budżetowej burmistrz przedstawia projekt budżetu, a następnie przedstawiciel komisji budżetowej prezentuje opinię komisji odnośnie projektu.

§ 84

1. Prowadzący sesję budżetową ogłasza dyskusję nad projektem budżetu.

2. Zgłaszane przez radnych i potwierdzone na piśmie wnioski do głosowania winny się bilansować, tj. zgłaszając propozycję wydatków, należy wskazać źródło ich pokrycia.

3. Bez zgody burmistrza rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

§ 85

1. Po zakończeniu dyskusji prowadzący sesję ogłasza przerwę, podczas której komisja budżetowa przygotowuje zestawienie zgłoszonych i potwierdzonych na piśmie wniosków do głosowania.

2. Po przerwie burmistrz przedstawia swoje stanowisko co do wniesionych propozycji poprawek i wniosków.

§ 86

Po przegłosowaniu poprawek rada przegłosowuje projekt budżetu w całości.

§ 87

Po uchwaleniu budżetu zostaje on przekazany burmistrzowi do wykonania zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

7. Biuro rady

§ 88

Do obsługi rady, jej organów i radnych służy Biuro Rady Miejskiej, zwane dalej biurem.

§ 89

Warunki niezbędne dla właściwego funkcjonowania biura zapewnia burmistrz.

R o z d z i a ł VII

Finansowanie jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych

§ 90

Z budżetu gminy mogą być udzielane dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i nie- działających w celu osiągnięcia zysku dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy na zasadach określonych w odrębnej uchwale rady.

§ 91

1. Środki finansowe dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych będą przekazywane na podstawie stosownych umów, określających ich przeznaczenie, sposób i termin rozliczania.

2. Umowa, o której mowa w pkt 1, winna określać:

1) szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,

2) dotację celową należną jednostce wykonującej zadanie i tryb płatności,

3) tryb kontroli wykonywania zadania,

4) sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

R o z d z i a ł VIII

Burmistrz

§ 92

Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski, zwany dalej burmistrzem, jest organem wykonawczym gminy.

§ 93

Objęcie obowiązków następuje z chwilą złożenia wobec rady ślubowania o następującej treści:

“Obejmując urząd burmistrza gminy i miasta, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy i miasta”.

Ślubowanie może być złożone z dodatkiem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.

§ 94

1. Burmistrz wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań burmistrza należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

§ 95

W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie gminy.

§ 96

1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.

2. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.

§ 97

1. Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy i Miasta w Lwówku Śląskim, zwanego dalej urzędem.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny, nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.

3. Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

4. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu swojemu zastępcy lub sekretarzowi.

5. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 98

1. Rada udziela lub nie udziela absolutorium burmistrzowi w głosowaniu jawnym imiennym.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3. Uchwała rady w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania burmistrza. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia burmistrzowi absolutorium rada zapoznaje się z wnioskiem komisji rewizyjnej i opinią regionalnej izby obrachunkowej.

§ 99

1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z powodu nieudzielenia absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia burmistrzowi absolutorium.

2. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w pkt 1, rada zapoznaje się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nieudzieleniu burmistrzowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień burmistrza.

3. Uchwałę, o której mowa w punkcie 1, rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.

§ 100

1. Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

2. Uchwałę, o której mowa w punkcie 1, rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.

3. Głosowanie w tej sprawie rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej, nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

4. Jeżeli wniosek, o którym mowa w punkcie 1, nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

§ 101

1. Decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej wydaje burmistrz, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Może on upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników urzędu do wydawania decyzji w jego imieniu.

2. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organy jednostek i podmiotów, z którymi zawiera umowy.

3. Od decyzji wydawanych przez burmistrza, a także przez organy, o których mowa w pkt 2, służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, o ile ustawa nie stanowi inaczej

4. O rozpoczęciu kontroli przez organ nadzoru burmistrz zobowiązany jest w terminie 3 dni powiadomić przewodniczącego rady oraz przewodniczącego komisji rewizyjnej. Protokoły z kontroli są udostępniane do wglądu radnym.

§ 102

1. Burmistrz zobowiązany jest do przedłożenia uchwał rady wojewodzie w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Burmistrz przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w pkt 1, uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

R o z d z i a ł IX

Akty prawa miejscowego stanowione przez gminę

§ 103

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,

4) zasad zarządu mieniem gminy.

§ 104

Akty prawa miejscowego ustanawia rada w drodze uchwały.

§ 105

1. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych lub innych powszechnie obowiązujących przepisach rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli, oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przepisy porządkowe mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§ 106

1. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy porządkowe może wydać burmistrz w formie zarządzenia.

2. Zarządzenie, o którym mowa w pkt 1, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady.

3. Zarządzenie, o którym mowa w pkt 1, traci moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady. W takim przypadku rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

4. Burmistrz przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom, burmistrzom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

§ 107

1. Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Akty prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że przewidują termin dłuższy.

3. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 108

1. Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu.

2. Za dzień ogłoszenia przepisów porządkowych uważa się dzień wskazany w obwieszczeniu.

3. Ogłoszenie przepisów porządkowych w sposób określony w pkt 1 nie zwalnia od ogłoszenia ich w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

R o z d z i a ł X

Jednostki pomocnicze

§ 109

1. Rada w drodze uchwały może tworzyć, łączyć oraz znosić jednostki pomocnicze (osiedla, sołectwa).

2. Uchwałę, o której mowa w pkt 1, rada podejmuje po konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. Sposób przeprowadzenia konsultacji określa rada.

3. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:

1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,

2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,

3) organizację i zadania jednostki pomocniczej,

4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji.

§ 110

1. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie ustalonym w statucie. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.

2. Rada nie może bez zgody zebrania wiejskiego uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia.

3. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym, pozostają nienaruszone.

4. Do mienia gminnego mają zastosowanie, z zastrzeżeniem pkt 3, przepisy dotyczące mienia komunalnego.

R o z d z i a ł XI

Jednostki organizacyjne

§ 111

1. W celu realizacji zadań gminy można tworzyć jednostki organizacyjne gminy w formie:

a) zakładów budżetowych,

b) jednostek budżetowych,

c) gospodarstw pomocniczych.

2. Jednostki organizacyjne tworzy rada i uchwala ich statuty.

3. Statut jednostki organizacyjnej określa między innymi: nazwę, zakres działania, siedzibę, zakres wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.

R o z d z i a ł XII

Mienie komunalne

§ 112

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 113

Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§ 114

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo burmistrz lub działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą.

2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.

3. Skarbnik gminy, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę oraz regionalną izbę obrachunkową.

§ 115

Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez burmistrza.

§ 116

1. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

2. W przypadku zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej zobowiązania ponoszą solidarnie gminy, które przejęły jej mienie.

§ 117

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem gminnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

R o z d z i a ł XIII

Gminna gospodarka finansowa

§ 118

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Budżet gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki gminy na rok kalendarzowy.

3. Tryb uchwalania budżetu zawiera rozdział VI statutu.

§ 119

1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały, o których mowa w pkt 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady.

§ 120

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada burmistrz.

2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

3. Obsługę bankową gminy prowadzi bank wybrany w drodze ustawy o zamówieniach publicznych.

§ 121

1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

3. Burmistrz informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

R o z d z i a ł XIV

Związki i porozumienia międzygminne

§ 122

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy rada może zdecydować o przystąpieniu gminy do związków i porozumień międzygminnych.

2. W przypadku przystąpienia gminy do związków i porozumień międzygminnych obowiązują przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

Rozdział XV

Stowarzyszenia gmin

§ 123

1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gmina może przystąpić do stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.

2. Decyzję o przystąpieniu do stowarzyszenia podejmuje rada w drodze uchwały.

3. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.

R o z d z i a ł XVI

Nadzór nad działalnością gminną

§ 124

1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.

2. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i Wojewoda Dolnośląski, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.

R o z d z i a ł XVII

Pracownicy samorządowi

§ 125

Pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie:

a) wyboru – burmistrz,

b) powołania – zastępca burmistrza, sekretarz gminy i skarbnik gminy (główny księgowy budżetu),

c) umowy o pracę – pozostali pracownicy samorządowi.

§ 126

Stosunek pracy z sekretarzem gminy i skarbnikiem gminy nawiązuje się na podstawie uchwały rady o powołaniu.

§ 127

Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

§ 128

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonują:

a) wobec burmistrza – rada w formie uchwały lub przewodniczący rady w zakresie ustalonym odrębną uchwałą z zastrzeżeniem § 20 pkt 2,

b) wobec pozostałych pracowników samorządowych – burmistrz.

§ 129

Przed podjęciem pracy pracownik zatrudniony na podstawie wyboru i powołania składa pisemne ślubowanie następującej treści:

“Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służył państwu i społeczności lokalnej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania.”.

§ 130

Burmistrz nawiązuje stosunek pracy z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych oraz wykonuje wobec nich czynności z zakresu prawa pracy.

R o z d z i a ł XVIII

Rozpatrywanie skarg

§ 131

1. Rada rozpatruje na sesji skargi na burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych dotyczące ich działalności w zakresie zadań własnych gminy.

2. Przed sesją z treścią skargi zapoznaje się komisja rewizyjna, która może poprosić o opinię właściwą merytorycznie stałą komisję rady.

3. Komisja rewizyjna zapoznaje się z wyjaśnieniami osoby, na którą złożono skargę.

4. Po rozpoznaniu skargi komisja wnioskuje do rady o uznanie skargi za zasadną bądź bezzasadną.

5. Rada rozpatruje skargę na pierwszej sesji następującej po posiedzeniu komisji rewizyjnej, na którym podjęto wniosek. Na sesję tę przewodniczący zaprasza skarżącego.

6. Rada ustala swoje stanowisko w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

7. Stanowisko rady sporządzone w formie pisemnej przekazuje się skarżącemu i burmistrzowi.

R o z d z i a ł XIX

Postanowienia końcowe

§ 132

Zmiana niniejszego statutu może nastąpić uchwałą rady, podjętą zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.