738

SPRAWOZDANIE

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w powiecie strzelińskim w 2002 roku

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku rozpoczęła swoją działalność od stycznia 2002 roku – na mocy nowelizacji ustawy o samorządzie powiatowym, która utworzyła ww. komisję w celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz realizacji zadań określonych w ustawach w zakresie bezpieczeństwaporządku:

Zgodnie z art. 38a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań Komisji Bezpieczeństwa i Porządku należy:

1) ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

2) opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

3) przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

4) opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

5) opiniowanie projektu budżetu powiatu – w zakresie, o którym mowa w pkt 1 ,

6) opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w pkt 1, 2 i 4,

7) opiniowanie, zleconych przez starostę, innych zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

W skład Komisji Bezpieczeństwa i Porządku w Strzelinie weszli:

– Starosta Powiatu – jako przewodniczący,

Jadwiga Szmigielska – delegowana przez radę powiatu (uchwała nr XXXVI/ /165/2001 Rady Powiatu Strzelińskiego z dnia 9 listopada 2001 r.),

– Edmund Put – delegowany przez radę powiatu (uchwała nr XXXVI/165/2001 Rady Powiatu Strzelińskiego z dnia 9 listopada 2001 r.),

– Stanisław Denes – powołany zarządzeniem Starosty Strzelińskiego nr 2/2002 z dnia 15 stycznia 2002 r.,

– Bogdan Gawłowicz – powołany zarządzeniem Starosty Strzelińskiego nr 2/2002 z dnia 15 stycznia 2002 r.,

– Emil Tomaś – powołany zarządzeniem Starosty Strzelińskiego nr 2/2002 z dnia 15 stycznia 2002 r.,

– podinsp. Antoni Kurpiel – delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Strzelinie,

– podinsp. Andrzej Gryglak - delegowany przez Komendanta Powiatowego Policji w Strzelinie,

– Ryszard Walkiewicz – delegowany przez Prokuratora Okręgowego we Wrocławiu.

Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu opracowała i zatwierdziła plan pracy komisji na 2002 rok, który zakładał regularne spotkania komisji – raz w miesiącu.

Komisja pracowała zgodnie z przyjętym regulaminem pracy, który m.in. określa tryb pracy, zasady podejmowania decyzji oraz sposób dokumentowania prac komisji.

W posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku uczestniczyli zaproszeni goście – przedstawiciele służb, inspekcji i straży, przedstawiciele Policji – kierownicy rewirów dzielnicowych oraz wójtowie, burmistrzowie lub przedstawiciele poszczególnych gmin wchodzących w skład Powiatu Strzelińskiego.

Komisja – w lutym 2002 roku – zapoznała się szczegółowo z założeniami do projektu budżetu na 2002 rok – w dziale bezpieczeństwo – oraz z planowanymi budżetami Policji, Straży Pożarnej oraz innych powiatowych jednostek organizacyjnych. W związku z tym, iż środki przekazane przez Wojewodę Dolnośląskiego w 2002 roku dla Komendy Powiatowej Policji w Strzelinie były niewystarczające i nie pokrywały w pełni kosztów związanych z działalnością Policji, Komisja wystosowała apel do władz gminnych o pomoc finansową i materialną dla ww. jednostki.

Komisja pozytywnie zaopiniowała rozdysponowanie środków budżetowych, z obawą jednak , że tak małe środki na wydatki rzeczowe – spowodują obniżenie skuteczności działań na rzecz bezpieczeństwa na terenie Powiatu.

Komisja – zgodnie z planem pracy – w lutym 2002 roku dokonała oceny pracy Policji w 2001 roku. Członkowie komisji zapoznali się z materiałami przedstawionymi w tym zakresie przez Komendanta Powiatowego Policji i po dyskusji zakończonej zgłoszeniem uwag i opinii poszczególnych członków komisji w stosunku do pracy Policji, oceniła ją pozytywnie.

Na posiedzenie komisji w marcu 2002 r. zaproszeni zostali kierownicy rewirów dzielnicowych oraz burmistrzowie i wójtowie gmin wchodzących w skład Powiatu Strzelińskiego.

W trakcie posiedzenia ww. kierownicy rewirów szczegółowo przedstawili krótkie sprawozdania ze swojej pracy, akcentując przede wszystkim potencjalne zagrożenia, najczęściej występujące wykroczenia i przestępstwa oraz problemy w bieżącym funkcjonowaniu komisariatów.

Komisja zapoznała się również z problemami dotyczącymi przestępczości nieletnich, które przedstawiła Pani Komisarz Elżbieta Uchacz-Nyczka – wraz ze sprawozdaniem ze swojej działalności za 2001 rok. Z powyższej informacji wynika, że przestępczość nieletnich koncentruje się przeważnie na rozbojach, przywłaszczeniu rzeczy, kradzieżach, kradzieżach z włamaniem, bójkach, pobiciach i groźbach karalnych.

W 2002 roku problemem stały się: narkomania i alkoholizm nieletnich, wobec czego Policja przy dofinansowaniu Powiatu przeprowadziła akcję prewencyjną w szkołach – pod hasłem “ Nie narkotykom”.

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku po zapoznaniu się ze złożonymi sprawozdaniami i przedłożonymi informacjami bezpieczeństwo na terenie powiatu strzelińskiego oceniła dostatecznie.

Równocześnie komisja – mając na uwadze problem zgłaszany przez kierownika referatu dzielnicowych w Przewornie i Komendanta Powiatowego Policji – wystąpiła do Ministra Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej z prośbą o zmianę właściwości miejscowej Sądu Rejonowego w Strzelinie i włączenie pod jego jurysdykcję mieszkańców gminy Przeworno, którzy w dalszym ciągu podlegają jurysdykcji Sądu Rejonowego i Prokuratury Rejonowej w Ząbkowicach Śląskich.

W odpowiedzi na ww. wystąpienie komisja uzyskała informację, iż prośba stała się przedmiotem wnikliwej analizy i konsultacji z Kierownictwem Sądu Okręgowego z uwagi na fakt, iż podnoszone przez komisję argumenty wydają się uzasadnione ze względów społecznych. Ostateczna decyzja w powyższej sprawie zostanie podjęta w toku przygotowywania nowego rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie utworzenia sądów apelacyjnych, sądów okręgowych i sądów rejonowych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości.

W 2002 roku Komisja Bezpieczeństwa i Porządku zapoznawała się również ze składanymi corocznie sprawozdaniami przedstawionymi przez służby, inspekcje i straże. Na posiedzeniu Komisji sprawozdania te referowali zaproszeni – kierownicy powyższych jednostek. Po zapoznaniu się z powyższymi sprawozdaniami Starosta Strzeliński skierował je pod obrady Rady Powiatu Strzelińskiego.

Komisja dokonała również oceny wykonania budżetu powiatu za 2001 rok, w części dotyczącej bezpieczeństwa i porządku publicznego. Komisja oceniła celowość, gospodarność wydatków budżetowych i nie wniosła zastrzeżeń, jednogłośnie przyjmując przedłożone wykonanie budżetu.

Komisja w trakcie swoich wszystkich posiedzeń pracowała nad stworzeniem Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli. Prace te zakończyły się opracowaniem projektu powyższego dokumentu, który na ostatnim posiedzeniu został jednogłośnie przyjęty przez Komisję.

W październiku 2002 roku – w związku z wyborami samorządowymi i zmianą władz samorządowych uległ zmianie skład Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Zgodnie bowiem z art. 38 ust. 10 ustawy o samorządzie powiatowym członkostwo radnego delegowanego do pracy w komisji przez radę powiatu ustaje zawsze z wygaśnięciem jego mandatu.

Z uwagi na powyższe Rada Powiatu Strzelińskiego – II kadencji – na jednej ze swoich pierwszych sesji podjęła stosowną uchwałę i delegowała w skład komisji radnych:

1) Zbigniewa Woronieckiego

2) Bronisława Jastrzębskiego

STAROSTA

ALEKSANDER BEK