PROGRAM

gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Góra

na lata 2003 – 2008

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

1. Przepisy niniejszej uchwały określają w szczególności:

1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego,

2) analizę potrzeb oraz plan remontów budynków i lokali mieszkalnych,

3) planowaną sprzedaż,

4) zasady polityki czynszowej,

5) źródła finansowania oraz wielkość wydatków mieszkaniowych,

6) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) mieszkaniowym zasobie gminy – należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich części, w skład których wchodzą lokale mieszkalne stanowiące własność Gminy Góra lub jej komunalnych osób prawnych, a także innych podmiotów utworzonych z udziałem gminy pozostające w posiadaniu tych podmiotów,

2) gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym – należy rozumieć zespół czynności związanych z administrowaniem, zarządzaniem oraz rozporządzaniem obejmującym kompetencje właścicielskie, a także czynności związane z eksploatacją i technicznym utrzymaniem gminnego zasobu mieszkaniowego.

3. W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

4. Zasady zbywania lokali mieszkalnych stanowiących zasób gminy określa odrębna uchwała w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Góra z dnia 28 grudnia 2000 r.

5. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy określa odrębna uchwała z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Góra.

R o z d z i a ł II

Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Góra

z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne

1. Mieszkaniowy zasób Gminy Góra tworzą lokale mieszkalne oraz lokale socjalne, będące własnością Gminy Góra.

2. Mieszkaniowy zasób gminy nie obejmuje lokali w budynkach wspólnot, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich.

3. Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy polega w szczególności na: sprzedaży, wynajmie lokali, zarządzaniu lokalami oraz właściwym utrzymaniu i eksploatacji.

Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy określa tabela nr 1

Lp.

Lata

Liczba lokali

ogółem

W tym

Lokali

mieszkalnych

Lokali

socjalnych

1.

2002*

1150

1135

15

2.

2003

1085

1066

19

3.

2004

1020

997

23

4.

2005

950

923

27

5.

2006

880

849

31

6.

2007

810

775

35

7.

2008

735

700

35

* stan na dzień 31 grudnia 2002

4. Ocena stanu technicznego

Stan techniczny budynków mieszkalnych Gminy Góra jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników; w tym między innymi od:

– roku budowy,

– stopnia wyposażenia,

– możliwości finansowych gminy i zakładu administrującego,

– stopnia realizacji prac remontowych i modernizacyjnych.

Tabela nr 2 przedstawia ocenę stanu technicznego budynków gminnych i wspólnot z udziałem gminy oraz lokali mieszkalnych będących wyłącznie własnością gminy.

Lp.

Ocena stanu technicznego

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Budynki – stan:

a) dobry

b) zadawalający (średni)

c) niezadowalający (zły)

 

77

139

65

 

79

142

60

 

81

145

55

 

84

148

49

 

86

149

46

 

86

154

41

2.

Lokale mieszkalne –

stan:

a) dobry

b) zadawalający

c) niezadowalający

 

1150

477

446

227

 

1085

465

418

202

 

1020

443

393

184

 

950

418

360

172

 

880

397

331

152

 

810

380

301

129

 

w tym: miasto Góra

a) dobry

b) zadawalający

c) niezadowalający

 

457

401

184

 

447

371

162

 

427

346

145

 

402

316

135

 

382

286

118

 

365

257

99

 

wieś

a) dobry

b) zadawalający

c) niezadowalający

 

20

45

43

 

18

47

40

 

16

47

39

 

16

44

37

 

15

45

34

 

15

44

30

R o z d z i a ł III

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków i lokali mieszkalnych

gminy Góra

W celu poprawy stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych niezbędne się staje wykonanie szeregu prac remontowych i modernizacyjnych.

Zakres potrzeb zdecydowanie przewyższa możliwości finansowe gminy, a także zakładu administrującego zasobami i wymaga poniesienia na ten cel corocznie wydatków w szacowanej kwocie, o których mowa w tabeli 4.

Zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych przedstawia tabela nr 3.

Lp.

Zakres

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Roboty remontowe w tys. zł

1525

1530

1450

1350

1300

1250

 

w tym:

modernizacja

 

250

 

250

 

400

 

400

 

400

 

400

 

inwestycje

Poza wykonywaniem bieżących napraw i konserwacji dla celów poprawy stanu technicznego budynków oraz lokali planuje się wykonanie remontów, których rodzaj i przewidywany koszt określa tabela nr 4

(wartość w tys. zł)

Lp.

Rodzaj prac

Jedn. miary

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Roboty dekarsko-blacharskie

Ilość bud.

Wartość

48

35

48

35

50

40

50

45

52

45

52

45

2.

Murarsko-tynkarskie, docieplenia

Ilość bud.

Wartość

6

190

8

220

8

200

8

225

9

220

9

210

3.

Wymiana instalacji wodociągowych kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych

Ilość bud.

Wartość

14

210

14

210

14

210

15

210

14

210

15

215

4.

Wymiana stolarski budowlanej

Ilość lokali

Wartość

110

115

105

110

100

105

95

105

90

105

90

100

5.

Roboty posadzkowe i podłogowe

Ilość lokali

Wartość

19

70

19

70

18

60

18

60

18

60

17

55

6.

Roboty zduńsko-kominiarskie oraz instalacyjne c.o.

Ilość lokali

Wartość

80

75

80

75

80

65

80

70

80

70

80

70

7.

Roboty malarskie

Ilość bud.

Wartość

20

100

25

120

25

120

20

105

20

105

25

110

8.

Inne prace

Wartość

60

60

12

12

12

14

 

Ogółem wartość

 

855

900

812

832

827

819

R o z d z i a ł IV

Planowana sprzedaż lokali w latach 2003 – 2008

Na podstawie dokonanej analizy sprzedaży lokali mieszkalnych stwierdza się, że średnia sprzedaż w latach 1998 – 2002 kształtowała się na poziomie około 70 lokali, jednak w ostatnich latach, tj. 2001 i 2002 sprzedaż wynosiła odpowiednio 48 i 44.

Na lata 2003 – 2008 plan sprzedaży przedstawia tabela 5.

Lata

Ilość mieszkań do sprzedania

ogółem

miasto

wieś

2003

65

62

3

2004

65

62

3

2005

70

65

5

2006

70

67

3

2007

70

65

5

2008

75

70

5

R o z d z i a ł V

Zasady polityki czynszowej

Polityka czynszowa zasobu mieszkaniowego Gminy Góra realizowana jest na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Górze z dnia 18 grudnia 2001 r.

1. Ustala się zasady polityki czynszowej, które stanowią element wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

2. Ustala się następujące rodzaje czynszów:

a) za lokale mieszkalne,

b) za lokale zamienne,

c) za lokale socjalne.

3. Czynsz obejmuje: podatek od nieruchomości, koszty administrowania, koszty konserwacji i utrzymania technicznego budynku, koszty utrzymania zieleni oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię cieplną i elektryczną.

4. Najemca oprócz czynszu jest obowiązany do uiszczania związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela lub wynajmującego, tj. opłat za dostawę do lokalu energii, gazu, ciepłej i zimnej wody, odbiór nieczystości stałych i płynnych w wypadkach gdy korzystający nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcę mediów lub dostawcą usług.

5. Ustala się czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu, o których mowa w rozdziale X pkt 2. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.

6. Czynsz, o którym mowa w pkt 2, opłacają najemcy lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób gminy.

7. Stawki miesięcznego czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu ustala Burmistrz Miasta i Gminy Góra w oparciu o przepisy w tym względzie obowiązujące.

8. Przez powierzchnię użytkową lokalu rozumie się powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresol, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.

9. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu za lokal mieszkalny obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.

10. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu najmu, jeśli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.

11. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, czynsz najmu zmniejsza się zgodnie z załącznikiem.

12. Przed zmianą umowy najmu zmieniającą wysokość czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt powstania czynników przedstawionych w pkt 10 i 11.

13. Czynsz najmu płatny jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca do kasy wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek, z wyjątkiem przypadków, gdy strony pisemnie ustaliły inny termin i formę płatności.

14. Wynajmujący lokal może podwyższyć czynsz, wypowiadając dotychczasową wysokość czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego.

15. Podwyżki czynszu lub innych opłat za używanie lokalu z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela lub wynajmującego ustala się w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

R o z d z i a ł VI

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej

1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są:

a) wpływy z czynszów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych,

b) wpływy z opłat za zarząd nieruchomością wspólną,

c) dotacje celowe z budżetu gminy (stosowane sporadycznie od wagi potrzeb),

d) dofinansowanie z działalności komunalnej.

R o z d z i a ł VII

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy

oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania w kolejnych latach

1. Gminnym zasobem mieszkaniowym gospodaruje Burmistrz Miasta i Gminy Góra, jako reprezentujący właściciela powierzając administrowanie i zarząd tymi lokalami Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy w Górze.

2. Gospodarowanie zasobem mieszkaniowym w gminie Góra polega w szczególności na:

a) ewidencjonowaniu zasobów mieszkaniowych,

b) utrzymaniu zasobów w należytym stanie technicznym,

c) naliczaniu i windykacji należności mieszkaniowych,

d) zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu,

e) podnoszeniu jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania i administrowania zasobem,

f) racjonalnej gospodarce remontowej i modernizacyjnej,

g) przeznaczaniu mieszkań o niskim standardzie na lokale socjalne.

W nadchodzącym okresie przewiduje się zmiany organizacyjno-prawne w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy, dopuszczając możliwość przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego.

Zobowiązuje się kierownictwo Zakładu poprzez upoważnienie imienne wydane przez Burmistrza Miasta i Gminy do reprezentowania właściciela w zebraniach wspólnot mieszkaniowych, których gmina jest udziałowcem.

R o z d z i a ł VIII

Wysokość wydatków w latach 2003–2008 na utrzymanie zasobów mieszkaniowych

1. Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych obejmują:

a) koszty eksploatacji bieżącej,

b) koszty remontowe,

c) koszty zarządu.

Ich ujęcie w poszczególnych latach przedstawia tabela 6.

(w tys. zł)

Lp.

Rodzaj wydatków

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Koszty związane z bieżącą eksploatacją mieszkań

245

250

255

260

265

240

2.

Wydatki remontowe

w tym:

modernizacja

1105

250

1130

250

1130

300

1165

300

1140

300

1140

300

3.

Koszty zarządu

280

285

290

290

290

280

4.

Inne wydatki

90

35

5.

Wydatki inwestycyjne

 

Ogółem

1720

1700

1675

1715

1695

1660

R o z d z i a ł IX

Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania

i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy

W celu poprawy i lepszego wykorzystania zasobów mieszkaniowych należy:

1) prowadzić efektywną i racjonalną gospodarkę mieszkaniową, o której mowa między innymi w rozdziale III,

2) osiągnąć planowaną sprzedaż określoną w rozdziale IV,

3) uczestniczyć w realizowaniu zamierzeń poprawiających wygląd oraz stan techniczny budynków, w tym budynków wspólnot mieszkaniowych, w których gmina ma swoje udziały,

4) pozyskiwanie środków celem sfinansowania potrzeb w zakresie rewitalizacji mieszkaniowego zasobu gminy,

5) dążyć do zmian własnościowych poprzez sprzedaż lokali,

6) umożliwić dokonywanie zamian lokali oraz w miarę możliwości wyrażać zgodę na czynności adaptacyjne i modernizacyjne służące potrzebom mieszkaniowym.

R o z d z i a ł X

Informacje dodatkowe

1. Wykaz lokali socjalnych oraz plan utworzenia nowych lokali socjalnych na lata 2003 – 2008

1) Lokale socjalne – obecne

2) Propozycja utworzenia nowych lokali socjalnych

2. Czynniki obniżające i podwyższające stawkę bazową czynszu

1) Czynniki obniżające stawki czynszu

a) lokal bez centralnego ogrzewania i ciepłej wody – 5%

b) lokal bez łazienki – 10%

c) lokal bez w.c. – 10%

d) lokal bez gazu przewodowego – 10%

e) lokal bez instalacji wodno-kanalizacyjnej – 10%

f) lokal z ciemną kuchnią – 10%

g) lokal położony na terenie wsi – 10%

h) lokal położony na parterze lub IV piętrze – 10%

i) lokal wybudowany przed rokiem 1945 z wyłączeniem tych, w których przeprowadzono

kapitalny remont po tym roku – 10%

2) Podwyższa się stawkę czynszu dla lokali położonych w budynkach wybudowanych po 1945 r.

oraz w budynkach wybudowanych przed 1945 rokiem, w których przeprowadzony był remont

kapitalny po tym roku. – 10%