PROGRAM
gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Góra
na lata 2003 – 2008
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
1. Przepisy niniejszej uchwały określają w szczególności:
1) prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego,
2) analizę potrzeb oraz plan remontów budynków i lokali mieszkalnych,
3) planowaną sprzedaż,
4) zasady polityki czynszowej,
5) źródła finansowania oraz wielkość wydatków mieszka
niowych,6) sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) mieszkaniowym zasobie gminy – należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich części, w skład których wchodzą lokale mieszkalne stanowiące własność Gminy Góra lub jej komunalnych osób prawnych, a także innych podmiotów utworzonych z udziałem gminy pozostające w posiadaniu tych podmiotów,
2) gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym – należy rozumieć zespół czynności związanych z administrowaniem, zarządzaniem oraz rozporządzaniem obejmującym kompetencje właścicielskie, a także czynności związane z eksploatacją i technicznym utrzymaniem gminnego zasobu mieszkaniowego.
3. W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
4. Zasady zbywania lokali mieszkalnych stanowiących zasób gminy określa odrębna uchwała w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Góra z dnia 28 grudnia 2000 r.
5. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy określa odrębna uchwała z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Góra.
R o z d z i a ł II
Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego Gminy Góra
z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne
1. Mieszkaniowy zasób Gminy Góra
tworzą lokale mieszkalne oraz lokale socjalne, będące własnością Gminy Góra.2. Mieszkaniowy zasób gminy nie obejmuje lokali w budynkach wspólnot, których własność została wyodrębniona na rzecz osób trzecich.
3. Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy polega w szczególności na: sprzedaży, wynajmie lokali, zarządzaniu lokalami oraz właściwym utrzymaniu i eksploatacji.
Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy określa tabela nr 1
Lp. |
Lata |
Liczba lokali ogółem |
W tym |
|
Lokali mieszkalnych |
Lokali socjalnych |
|||
1. |
2002* |
1150 |
1135 |
15 |
2. |
2003 |
1085 |
1066 |
19 |
3. |
2004 |
1020 |
997 |
23 |
4. |
2005 |
950 |
923 |
27 |
5. |
2006 |
880 |
849 |
31 |
6. |
2007 |
810 |
775 |
35 |
7. |
2008 |
735 |
700 |
35 |
*
stan na dzień 31 grudnia 20024. Ocena stanu technicznego
Stan techniczny budynków mieszkalnych Gminy Góra jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników; w tym między innymi od:
– roku budowy,
– stopnia wyposażenia,
– możliwości finansowych gminy i zakładu administrującego,
– stopnia realizacji prac remontowych i modernizacyjnych.
Tabela nr 2 przedstawia ocenę stanu technicznego budynków gminnych i wspólnot z udziałem gminy oraz lokali mieszkalnych będących wyłącznie własnością gminy.
Lp. |
Ocena stanu technicznego |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1. |
Budynki – stan: a) dobry b) zadawalający (średni) c) niezadowalający (zły) |
77 139 65 |
79 142 60 |
81 145 55 |
84 148 49 |
86 149 46 |
86 154 41 |
2. |
Lokale mieszkalne – stan: a) dobry b) zadawalający c) niezadowalający |
1150 477 446 227 |
1085 465 418 202 |
1020 443 393 184 |
950 418 360 172 |
880 397 331 152 |
810 380 301 129 |
|
w tym: miasto Góra a) dobry b) zadawalający c) niezadowalający |
457 401 184 |
447 371 162 |
427 346 145 |
402 316 135 |
382 286 118 |
365 257 99 |
|
wieś a) dobry b) zadawalający c) niezadowalający |
20 45 43 |
18 47 40 |
16 47 39 |
16 44 37 |
15 45 34 |
15 44 30 |
R o z d z i a ł III
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji budynków i lokali mieszkalnych
gminy Góra
W celu poprawy stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych niezbędne się staje wykonanie szeregu prac remontowych i modernizacyjnych.
Zakres potrzeb zdecydowanie przewyższa możliwości finansowe gminy, a także zakładu administrującego zasobami i wymag
a poniesienia na ten cel corocznie wydatków w szacowanej kwocie, o których mowa w tabeli 4.Zakres potrzeb remontowych i modernizacyjnych przedstawia tabela nr 3.
Lp. |
Zakres |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1. |
Roboty remontowe w tys. zł |
1525 |
1530 |
1450 |
1350 |
1300 |
1250 |
|
w tym: modernizacja |
250 |
250 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
inwestycje |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Poza wykonywaniem bieżących napraw i konserwacji dla celów poprawy stanu technicznego budynków oraz lokali planuje się wykonanie remontów, których rodzaj i przewidywany koszt określa tabela nr 4
(wartość w tys. zł)
Lp. |
Rodzaj prac |
Jedn. miary |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1. |
Roboty dekarsko-blacharskie |
Ilość bud. Wartość |
48 35 |
48 35 |
50 40 |
50 45 |
52 45 |
52 45 |
2. |
Murarsko-tynkarskie, docieplenia |
Ilość bud. Wartość |
6 190 |
8 220 |
8 200 |
8 225 |
9 220 |
9 210 |
3. |
Wymiana instalacji wodociągowych kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych |
Ilość bud. Wartość |
14 210 |
14 210 |
14 210 |
15 210 |
14 210 |
15 215 |
4. |
Wymiana stolarski budowlanej |
Ilość lokali Wartość |
110 115 |
105 110 |
100 105 |
95 105 |
90 105 |
90 100 |
5. |
Roboty posadzkowe i podłogowe |
Ilość lokali Wartość |
19 70 |
19 70 |
18 60 |
18 60 |
18 60 |
17 55 |
6. |
Roboty zduńsko-kominiarskie oraz instalacyjne c.o. |
Ilość lokali Wartość |
80 75 |
80 75 |
80 65 |
80 70 |
80 70 |
80 70 |
7. |
Roboty malarskie |
Ilość bud. Wartość |
20 100 |
25 120 |
25 120 |
20 105 |
20 105 |
25 110 |
8. |
Inne prace |
Wartość |
60 |
60 |
12 |
12 |
12 |
14 |
|
Ogółem wartość |
|
855 |
900 |
812 |
832 |
827 |
819 |
R o z d z i a ł IV
Planowana sprzedaż
lokali w latach 2003 – 2008Na podstawie dokonanej analizy sprzedaży lokali mieszkalnych stwierdza się, że średnia sprzedaż w latach 1998 – 2002 kształtowała się na poziomie około 70 lokali, jednak w ostatnich latach, tj. 2001 i 2002 sprzedaż wynosiła odpo
wiednio 48 i 44.Na lata 2003 – 2008 plan sprzedaży przedstawia tabela 5.
Lata |
Ilość mieszkań do sprzedania |
||
ogółem |
miasto |
wieś |
|
2003 |
65 |
62 |
3 |
2004 |
65 |
62 |
3 |
2005 |
70 |
65 |
5 |
2006 |
70 |
67 |
3 |
2007 |
70 |
65 |
5 |
2008 |
75 |
70 |
5 |
R o z d z i a ł V
Zasady polityki czynszowej
Polityka czynszowa zasobu mieszkaniowego Gminy Góra realizowana jest na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Górze z dnia 18 grudnia 2001 r.
1. Ustala się zasady polityki czynszowej, które stanowią element wieloletniego programu go
2. Ustala się następujące rodzaje czynszów:
a) za lokale mieszkalne,
b) za lokale zamienne,
c) za lokale socjalne.
3. Czynsz obejmuje: podatek od nieruchomości, koszty administrowania, koszty konserwacji i utrzymania technicznego budynku, koszty utrzymania zieleni oraz wszystkich pomieszczeń wspólnego użytkowania, w tym opłaty za utrzymanie czystości, energię cieplną i elektryczną.
4. Najemca oprócz czynszu je
st obowiązany do uiszczania związanych z eksploatacją mieszkania opłat niezależnych od właściciela lub wynajmującego, tj. opłat za dostawę do lokalu energii, gazu, ciepłej i zimnej wody, odbiór nieczystości stałych i płynnych w wypadkach gdy korzystający nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcę mediów lub dostawcą usług.5. Ustala się czynniki podwyższające i obniżające stawkę czynszu, o których mowa w rozdziale X pkt 2. Czynniki obniżające stawki czynszu nie dotyczą czynszu za lokale socjalne.
6. Czyn
sz, o którym mowa w pkt 2, opłacają najemcy lokali mieszkalnych stanowiących mieszkaniowy zasób gminy.7. Stawki miesięcznego czynszu za 1 m
2 powierzchni użytkowej lokalu ustala Burmistrz Miasta i Gminy Góra w oparciu o przepisy w tym względzie obowiązujące.8. Przez powierzchnię użytkową lokalu rozumie się powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresol, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów i komórek przeznaczonych do przechowywania opału.
9. Stawka czynszu za lokal socjalny nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu za lokal mieszkalny obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
10. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższyć stawkę czynszu najmu, jeśli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.
11. W przypadku uszczuplenia wyposażenia technicznego z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, czynsz najmu zmniejsza się zgodnie z załącznikiem.
12. Przed zm
ianą umowy najmu zmieniającą wysokość czynszu, należy sporządzić protokół stwierdzający fakt powstania czynników przedstawionych w pkt 10 i 11.13. Czynsz najmu płatny jest z góry do 10 dnia każdego miesiąca do kasy wynajmującego lub na wskazany przez niego rachunek, z wyjątkiem przypadków, gdy strony pisemnie ustaliły inny termin i formę płatności.
14. Wynajmujący lokal może podwyższyć czynsz, wypowiadając dotychczasową wysokość czynszu najpóźniej na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego.
15.
Podwyżki czynszu lub innych opłat za używanie lokalu z wyjątkiem opłat niezależnych od właściciela lub wynajmującego ustala się w oparciu o postanowienia ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.R o z d z i a ł VI
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej
1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są:
a) wpływy z czynszów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych,
b) wpływy z opłat za zarząd nieruchomością wspólną,
c) dotac
je celowe z budżetu gminy (stosowane sporadycznie od wagi potrzeb),d) dofinansowanie z działalności komunalnej.
R o z d z i a ł VII
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy
oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania w kolejnych latach
1. Gminnym zasobem mieszkaniowym gospodaruje Burmistrz Miasta i Gminy Góra, jako reprezentujący właściciela powierzając administrowanie i zarząd tymi lokalami Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Zakład Budżetowy w Górze.
2. Gospodarowanie zasobem mieszkaniowym w gminie Góra polega w szczególności na:
a) ewidencjonowaniu zasobów mieszkaniowych,
b) utrzymaniu zasobów w należytym stanie technicznym,
c) naliczaniu i windykacji należności mieszkaniowych,
d) zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu,
e) podnoszeniu jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania i administrowania zasobem,
f) racjonalnej gospodarce remontowej i modernizacyjnej,
g) prze
znaczaniu mieszkań o niskim standardzie na lokale socjalne.W nadchodzącym okresie przewiduje się zmiany organizacyjno-prawne w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy, dopuszczając możliwość przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa han
dlowego.Zobowiązuje się kierownictwo Zakładu poprzez upoważnienie imienne wydane przez Burmistrza Miasta i Gminy do reprezentowania właściciela w zebraniach wspólnot mieszkaniowych, których gmina jest udziałowcem.
R o z d z i a ł VIII
Wysokość wydatków w
1. Koszty utrzymania zasobów mieszkaniowych obejmują:
a) koszty eksploatacji bieżącej,
b) koszty remontowe,
c) koszty zarządu.
Ich ujęcie w poszczególnych latach przedstawia tabela 6.
(w tys. zł)
Lp. |
Rodzaj wydatków |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1. |
Koszty związane z bieżącą eksploatacją mieszkań |
245 |
250 |
255 |
260 |
265 |
240 |
2. |
Wydatki remontowe w tym: modernizacja |
1105 250 |
1130 250 |
1130 300 |
1165 300 |
1140 300 |
1140 300 |
3. |
Koszty zarządu |
280 |
285 |
290 |
290 |
290 |
280 |
4. |
Inne wydatki |
90 |
35 |
– |
– |
– |
– |
5. |
Wydatki inwestycyjne |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Ogółem |
1720 |
1700 |
1675 |
1715 |
1695 |
1660 |
R o z d z i a ł IX
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania
i racjonalizację
gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminyW celu poprawy i lepszego wykorzystania zasobów mieszkaniowych należy:
1) prowadzić efektywną i racjonalną gospodarkę mieszkaniową, o której mowa między innymi w rozdziale III,
2) osiągnąć planowaną sprzedaż określoną w rozdziale IV,
3) uczestniczyć w realizowaniu zamierzeń poprawiających wygląd oraz stan techniczny budynków, w tym budynków wspólnot mieszkaniowych, w których gmina ma swoje udziały,
4) pozyskiwanie środków celem sfinansowania potrzeb w zakresie rew
italizacji mieszkaniowego zasobu gminy,5) dążyć do zmian własnościowych poprzez sprzedaż lokali,
6) umożliwić dokonywanie zamian lokali oraz w miarę możliwości wyrażać zgodę na czynności adaptacyjne i modernizacyjne służące potrzebom mieszkaniowym.
R o z
d z i a ł XInformacje dodatkowe
1. Wykaz lokali socjalnych oraz plan utworzenia nowych lokali socjalnych na lata 2003 – 2008
1) Lokale socjalne – obecne
2) Propozycja utworzenia nowych lokali socjalnych
2. Czynniki obniżające i podwyższające stawkę bazową czynszu
1) Czynniki obniżające stawki czynszu
a) lokal bez centralnego ogrzewania i ciepłej wody – 5%
b) lokal bez łazienki – 10%
c) lokal bez w.c. – 10%
d) lokal bez gazu przewodowego – 10%
e) lokal bez instalacji wodno-kanalizacyjnej – 10%
f) lokal z ciemną kuchnią
– 10%g) lokal położony na terenie wsi – 10%
h) lokal położony na parterze lub IV piętrze – 10%
i) lokal wybudowany przed rokiem 1945 z wyłączeniem tych, w których przeprowadzono
kapitalny remont po tym roku – 10%
2) Podwyższa się stawkę czynszu dla lokali położonych w budynkach wybudowanych po 1945 r.
oraz w budynkach wybudowanych przed 1945 rokiem, w których przeprowadzony był remont
kapitalny po tym roku. – 10%