REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY DOMANIÓW
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Domaniów, zwany dalej regulaminem, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.
§ 2
1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.
2. Celem działania kontrolnego jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na po
lecenie Rady materiały z kontroli działalności Wójta i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie
i w niniejszym regulaminie.§ 3
Komisja podlega Radzie Gminy.
II. Skład Komisji Rewizyjnej
§ 4
1. Komisja składa się z: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków wybieranych wyłącznie spośród radnych uchwałą Rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Odwołanie członków komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.
3. W skład komisji nie mogą wchodzić radni pełniący funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.
4. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Rady.
§ 5
Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca.
§ 6
1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstawać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W spr
awach wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
5. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 kpa.
III. Zadania kontrolne
§ 7
1. Komisja kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych gminy pod względem legalności, gospodarności, rzetelności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budż
etu.§ 8
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formie wskazanych w uchwałach Rady.
§ 9
1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 10
1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji.
§ 11
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 15 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 5 dni roboczych.
§ 12
1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 i 3, wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 13
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenia stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności wg kryteriów określonych w § 7 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dokumentów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
IV. Tryb kontroli
§ 14
1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z 2 członków komisji.
2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka komisji.
4. Kontrole prowadzone są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w
ust. 4, oraz dowody osobiste.§ 15
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub naruszenia dyscypliny finansów publicznych kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 16
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów pomieszczeń.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
3. Na żądanie kontrolujących, kierownik obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 2.
4. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.).
§ 17
Obowiązki przypisane niniejszym Regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 18
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
V. P
rotokoły kontrolne§ 19
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolowanego,
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działaniach oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokoł
u z podaniem przyczyn odmowy,9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 20
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówi przewodniczący komisji, składa on na zasadach wyżej podanych wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.
§ 21
Protokół pokontrolny sporządza się w 3 egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują:
1) Przewodniczący Rady,
2) Przewodniczący komisj
i,3) Kierownik kontrolowanego podmiotu.
VI. Zadania opiniodawcze
§ 22
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu i występuje
z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, na ręce Przewodniczącego Rady.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie do 5 kwietnia każdego roku.
§ 23
Komisja wydaje
także opinie w sprawach określonych przez Radę.VII. Plany pracy i sprawozdania komisji
§ 24
1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 30 grudnia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy od
bywania posiedzeń,2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić część planu komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 25
1.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowoś
3) wykaz wniosków i zaleceń pokontrolnych podjętych przez komisję,
4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 6 Regulaminu,
5) wykaz analiz z kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z ważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych
kontroli.3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
VIII. Posiedzenia komisji
§ 26
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy, w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o jakich mowa ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek:
1) Przewodniczący Rady lub
2) pisemny wniosek nie mniej niż 4 radnych, nie mniej niż 2 członków komisji.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji:
1) radnych niebędących członkami komisji a będących inicjatorami wniosku,
2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
6. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 27
Rozstrzygnięcia komisji zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji, w głosowaniu jawnym.
IX. Postanowienia końcowe
§ 28
Obsługę biurową komisji zapewnia Wójt.
§ 29
1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy
i dokonania wypłat wynagrodzenia ze środków komunalnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.§ 30
1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych rozstrzygnięć przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywanej funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji, doświadczeń dot. działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków K
omisji Rewizyjnej i radnych – członków innych komisji Rady.3. Przewodniczący komisji może zwracać się do Przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 31
Komisja może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.