STATUT SOŁECTWA PŁAWNA GÓRNA
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy, powołaną do organizacji i rozwijania aktywności społecznej oraz gospodarczej mieszkańców wsi.
2. Sołectwo położone jest w gminie Lubomierz i obejmuje obszar 2353,61 ha wraz z Pławną Dolną.
§ 2
1. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zmianami),
b) uchwały nr XXX/218/01 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 28 września 2001 r. w sprawie Statutu Gminy i Miasta,
c) niniejszego statutu.
2. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, posiada natomiast zdolność sądową w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy oraz niniejszego statutu.
II. Pozycja prawna sołectwa
§ 3
1. Sołectwo z mocy prawa jest jednostką pomocniczą gminy.
2. Sołectwo jako jednostka pomocnicza gminy posiada i realizuje zadania własne na warunkach określonych w niniejszym statucie.
3. Statut sołectwa określa kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa, jak i jego organów oraz organizację wewnętrzną.
4. W zakresie realizacji zadań własnych sołectwo działa samodzielnie zgodnie z ustaleniami niniejszego statutu.
5. Zgodnie z przepisami prawa sołectwo współdziała z organami gminy w wykonywaniu zadań własnych i zleconych gminy.
6. Rozstrzygnięcia organów gminy dotyczące żywotnych spraw sołectwa podejmowane są po uzyskaniu opinii sołectwa. Sołectwo posiada prawo sprzeciwu określone niniejszym statutem do organów gminy w przypadku uznania, że naruszone są istotne interesy mieszkańców sołectwa.
7. Sołectwo posiada zdolność sądową w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy i niniejszego statutu.
8. Zmiana granic sołectwa, jego zniesienie lub podział następuje z ważnych powodów ogólnogminnych w drodze uchwały rady gminy pod następującymi warunkami:
a) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa i w uzasadnionych przypadkach z mieszkańcami granicznych sołectw, którzy mają interes społeczno-prawny w zmianach granicy sołectwa,
b) z inicjatywy samych mieszkańców zainteresowanych zmianami terytorialnymi sołectwa.
III. Zakres działania sołectwa
§ 4
Sołectwo i jego organy dbają o zbiorowe potrzeby wspólnoty mieszkańców sołectwa.
§ 5
W zakresie ogólnospołecznej i integracyjnej funkcji sołectwa zadania sołectwa obejmują w szczególności:
a) współdziałanie z miejscowymi organizacjami społecznymi w sprawach niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,
b) organizowanie różnych form opieki społecznej oraz pomocy sąsiedzkiej dla niepełnosprawnych mieszkańców pozbawionych pomocy z zewnątrz,
c) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
d) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
§ 6
1. W zakresie władania i użytkowania mienia komunalnego sołectwo jest właściwe w sprawach:
a) właściwości, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych, zwanych mieniem gminnym,
b) mienia komunalnego przekazanego sołectwu w zarząd na zasadach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu zgodnie z ustaleniami statutu gminy i niniejszego statutu,
c) przekazania środków finansowych znajdujących się w jego dyspozycji,
d) kierunków, zakresu i form społecznych czynów komunalnych,
e) utrzymania, konserwacji, remontu wiejskich obiektów komunalnych, socjalnych, kulturalnych i sportowych w ramach ustaleń i planów oraz budżetu gminy.
2. Rada Miejska Gminy Lubomierz przekazuje mienie komunalne w użytkowanie i korzystanie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-14/16/03 z dnia 24 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 6 pkt 2).
IV. Realizacja funkcji ogólnogminnych
§ 7
Sołectwo współdziała z organami gminy, wyraża opinię oraz ustosunkowuje się w sprawach:
a) lokalizacji inwestycji na terenie sołectwa,
b) remontów kapitalnych, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, zaopatrzenia w energię elektryczną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, przeznaczenia pustych lokali użytkowych,
c) zmian w rozkładzie jazdy środków komunikacji, przebiegu tras,
d) zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji, znajdujących się na terenie sołectwa,
e) rozmieszczenia punktów handlowych, gastronomicznych, usługowych i targowisk,
f) sprzedaży nieruchomości znajdujących się na terenie sołectwa.
V. Władze sołectwa
§ 8
Samorządowymi władzami sołectwa są:
1. Zebranie wiejskie – organ uchwałodawczy sołectwa.
2. Sołtys – organ wykonawczy sołectwa.
3. Rada sołecka – organ wspomagający sołtysa w funkcjach wykonawczych.
§ 9
Zebranie wiejskie może powołać jednostkę niższego rzędu w ramach sołectwa, określając jej zadania.
§ 10
Kadencja sołtysa i rady sołeckiej odpowiada kadencji rady gminy, licząc od daty jej wyboru. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza Burmistrz gminy w terminie do 6 miesięcy po upływie kadencji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.
VI. Zebranie wiejskie – kompetencje
§ 11
Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania sołectwa, określona w niniejszym statucie.
§ 12
Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należą w szczególności sprawy:
1. Zmiany statutu sołectwa (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-14/16/ /03 z dnia 24 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 12 pkt 1).
2. Podejmowania uchwał wnioskujących do rady gminy o organizacji i zakresie działania sołectwa, a zwłaszcza w zakresie:
a) zmiany kompetencji,
b) struktury organów sołectwa,
c) granic sołectwa,
d) utworzenie innej jednostki pomocniczej,
e) zmiany zasad i form uczestnictwa sołtysa w pracach rady gminy,
f) korzystanie z powierzonego sołectwu mienia komunalnego,
g) warunków korzystania z przysługującej sołectwu zdolności sądowej.
3. Programowania i planowania poprzez:
a) uchwalenie wieloletnich programów rozwoju gospodarczego sołectwa,
b) uchwalenie rocznych planów rozwoju gospodarczego sołectwa,
c) uchwalenie programu i planów społecznych czynów komunalnych w oparciu o środki.
4. Współdziałania z organami gminy w sprawach rozwoju gospodarczego poprzez:
a) występowanie do Burmistrza gminy z wnioskami oraz z opiniami dotyczącymi realizacji zadań i funkcji ogólnogminnych na terenie sołectwa,
b) opiniowanie projektów decyzji o lokalizacji placówek handlu, usług, rzemiosła,
c) opiniowanie projektów zezwoleń na szczególne rodzaje działalności gospodarczej,
d) wszczynanie postępowania w sprawie zmian obszaru sołectwa lub połączenia się z sąsiadującymi sołectwami (sołectwem).
§ 13
Zasady zagospodarowania mieniem komunalnym i gmin- nym.
1. Wszystkie przysługujące do dnia 27 maja 1990 r. mieszkańcom sołectwa prawa własności użytkowania lub inne prawa rzeczowe majątkowe zwane mieniem gminnym pozostają nienaruszone z mocy prawa.
2. Zebranie wiejskie ma prawo, wiążące radę gminy, wypowiadania, opiniowania i decydowania, zgodnie z treścią art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z poźn. zm.) o dotychczasowych prawach sołectwa do korzystania z mienia gminnego, a także:
a) występuje do rady gminy z wnioskami o przekazanie wskazanych składników mienia komunalnego do korzystania i zarządzania,
b) podejmuje uchwały dotyczące przyjmowania lub odrzucania mienia komunalnego wskazanych przez organy gminy,
c) podejmuje działania oraz upoważnia sołtysa do sprawowania zwykłego zarządu mieniem poprzez:
– zachowanie mienia i osiągania z niego normalnych korzyści, w tym pobierania dochodów,
– utrzymania mienia w stanie niepogorszonym w ramach jego obecnego przeznaczenia,
– realizację normalnej gospodarczo eksploatacji mienia,
d) podejmuje działania poza zwykłym zarządem mieniem, na warunkach ustalonych w niniejszym statucie, w szczególności może podejmować uchwały, wymagające dla swej ważności zatwierdzenia przez radę gminy, w sprawie zbycia w trybie nieodpłatnym na cele kulturalno- -społeczne mienia gminnego.
§ 14
1. Zebranie wiejskie może zaprosić na swoje posiedzenie przedstawicieli instytucji, której problemy są przedmiotem jego zainteresowania.
2. Zebranie wiejskie i upoważnione przez niego organy sołectwa mogą zwrócić się do organów gminy o przeprowadzenie kontroli specjalistycznej we wskazanym organie (instytucji).
3. Wyniki kontroli są przedstawione zebraniu wiejskiemu oraz Burmistrzowi gminy.
VII. Procedury zebrania wiejskiego
§ 15
Uczestnictwo w zebraniu wiejskim:
a) prawo uczestnictwa i wybierania w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, zameldowani lub stale zamieszkujący na obszarze sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin i niepozbawieni z mocy prawa uprawnień wyborczych,
b) uczestnictwo w zebraniu wiejskim upoważnia, zgodnie z jego regulaminem, do:
– zabierania głosu w dyskusji,
– przedstawiania wniosków i projektów uchwał,
– głosowania,
– składania oświadczeń,
– żądania zapisu do protokołu złożonego oświadczenia bądź deklaracji itp.,
c) w zebraniu wiejskim mogą uczestniczyć “z urzędu” przedstawiciele Burmistrza gminy, zabierać głos i składać oświadczenia poza regulaminem obrad.
§ 16
Zwołanie zebrania wiejskiego:
a) zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
– z własnej inicjatywy,
– na pisemny wniosek co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców,
– na wniosek rady sołeckiej,
– na wniosek Burmistrza gminy,
– w przypadku trwałej nieobecności lub niemożności sprawowania przez sołtysa urzędu do zwołania zebrania upoważnia się sekretarza rady sołeckiej.
§ 17
Zebranie zwykłe i nadzwyczajne:
a) zebrania wiejskie odbywają się w miarę potrzeb, w zasadzie jednak nie rzadziej niż raz w roku, a w szczególności w okresie przedwiosennym i przed zakończeniem roku budżetowego,
b) rozpatrzenie rocznego sprawozdania z działalności sołtysa i rady sołeckiej powinno nastąpić przed uchwaleniem budżetu gminy,
c) zebranie nadzwyczajne zwołuje sołtys:
– w porozumieniu z radą sołecką,
– na wniosek rady lub Burmistrza gminy w terminie 10 dni, bądź jeśli warunki na to pozwalają wcześniej od daty zgłoszenia wniosku,
d) o zebraniu wiejskim powiadamia się mieszkańców sołectwa poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicach informacyjnych sołectwa, w którym podaje się proponowany porządek obrad,
e) projekt porządku zebrania wiejskiego zwołanego na wniosek rady gminy lub Burmistrza gminy winien być wcześniej uzgodniony z radą sołecką.
§ 18
Ważność zebrania wiejskiego i prawomocność uchwał:
a) wymagane “quorum” dla ważności zebrania wiejskiego i podejmowanych uchwał wynosi co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa,
b) przepisu wymienionego w pkt a nie stosuje się, gdy zebranie odbywa się w II terminie.
Ewentualność drugiego terminu jako przesłanki ważności zebrania oraz podjętych na nim uchwał podaje się w zawiadomieniu o zebraniu wiejskim,
c) uchwały (i wnioski) zebrania wiejskiego podejmowane są w trybie jawnym, z wyjątkiem przeprowadzenia wyborów lub odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej,
d) uchwały i wnioski zapadają zwykłą większością głosów, co oznacza, że liczba głosów “za” przewyższa liczbę głosów “przeciw”.
§ 19
Kierowanie obradami:
a) zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy mu sołtys,
b) w razie nieobecności sołtysa lub uzasadnionej niemożności prowadzenia obrad, zebraniu wiejskiemu przewodniczący sekretarz rady sołeckiej,
c) porządek obrad uchwala zebranie wiejskie,
d) obrady są protokołowane i wraz z uchwałami oraz wnioskami przekazywane do urzędu gminy.
VIII. Sołecka ordynacja wyborcza
§ 20
1. Zarządzenie wyborów:
a) wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza Burmistrz gminy w terminie przewidzianym w § 10 statutu,
b) w zarządzeniu o wyborach podaje się: miejsce, godzinę i dzień wyborów.
2. Komisja wyborcza:
a) wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza komisja wyborcza w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania przedwyborczego.
Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego komisji,
b) członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa oraz osoba będąca w stosunku do osoby, która wyraziła zgodę na kandydowanie, zstępną, wstępną, małżonkiem, rodzeństwem, małżonkiem zstępnych lub przysposobionych,
c) do zadań komisji wyborczej należy:
– przedstawienie uczestnikom zebrania przedwyborczego trybu przeprowadzenia wyborów,
– przyjęcie pisemnych zgłoszeń kandydatów i oświadczeń o zgodzie na kandydowanie, w terminie ustalonym przez zebranie wiejskie. W przypadku zgłoszenia liczby kandydatów mniejszej od liczby mandatów komisja jest upoważniona do przedłużenia terminu przyjmowania zgłoszeń o jeden tydzień. Jeżeli w dalszym ciągu brak jest odpowiedniej liczby kandydatów, wybory w ustalonym terminie nie zostają przeprowadzone,
Nowy termin wyborów ustala Burmistrz Gminy,
– przygotowanie warunków organizacyjnych (urna wyborcza, zasłona, długopisy) i przeprowadzenie tajnego głosowania w dzień wolny od pracy i godzinach ustalonych przez zebranie wiejskie, jednak nie później niż w okresie czterech tygodni, licząc od zebrania przedwyborczego,
– ustalenie wyników głosowania i sporządzenie protokołu. Protokół podpisują przewodniczący oraz wszyscy członkowie komisji wyborczej,
– ogłoszenie wyników wyborów poprzez wywieszenie protokołów na tablicach ogłoszeń lub przed lokalem wyborczym.
3. Bezpośrednie wybory:
a) osoby uprawnione wybierają sołtysa i członków rady sołeckiej tylko spośród kandydatów zgłoszonych do komisji wyborczej,
b) liczba kandydatów na sołtysa i członka rady sołeckiej jest nieograniczona.
Liczba zgłoszeń na kandydatów może być zamknięta dopiero po upływie terminu określonego przez zebranie wyborcze,
c) głosowanie na sołtysa i członka rady sołeckiej odbywa się wyłącznie osobiście.
4. Karty do tajnego głosowania:
a) uprawnieni mieszkańcy głosują kartami do głosowania, opatrzonymi pieczęcią rady gminy,
b) na karcie do głosowania uprawnieni stawiają znak “X” przy popieranym przez siebie kandydacie,
c) nieważne są głosy na kartach:
– całkowicie przedartych,
– inne niż wymienione w ppkt a),
– jeżeli na karcie do głosowania umieszczono znak “X” przy nazwiskach kandydatów więcej niż miejsc mandatowych lub nie umieszczono znaku “X” przy żadnym kandydacie.
5. Ustalenie wyników głosowania i wyborów.
Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku kandydowania tej samej osoby na sołtysa i do rady sołeckiej, w sytuacji wyboru do obu tych organów, osoba wybrana otrzymuje mandat sołtysa, natomiast jej miejsce w radzie sołeckiej zajmuje osoba, która uzyskała największą ilość głosów i nie otrzymała mandatu w radzie. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydatów na sołtysa, komisja w tej sytuacji w sposób zwyczajowo przyjęty wyznacza termin dodatkowych wyborów. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydata na członka rady sołeckiej decyduje losowanie dokonane przez komisję wyborczą.
6. Ważność wyborów:
a) w ciągu 7 dni od dnia wyborów wyborca może wnieść protest przeciwko ważności wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przeciwko wyborom albo naruszenia statutu, a naruszenie to mogło wywrzeć istotny wpływ na wynik wyborów,
b) protest wnosi się na piśmie z uzasadnieniem do Burmistrza Gminy i Miasta,
c) Burmistrz Gminy i Miasta po rozpatrzeniu protestu podejmuje decyzję w sprawie ważności wyborów i informuje wnioskodawcę.
IX. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej
§ 21
1. Odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej stanowią wyłączną kompetencję zebrania wiejskiego.
2. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa bądź rady sołeckiej w całości albo poszczególnych członków rady uchwala Burmistrz Gminy i Miasta, ustalając: miejsce, dzień, godzinę zebrania. W zarządzeniu podaje się wnioskodawcę odwołania.
3. Wnioski o odwołanie kierowane są do Burmistrza Gminy i Miasta.
4. O odwołanie mogą występować:
a) Rada Gminy lub Burmistrz Gminy,
b) mieszkańcy sołectwa, których wniosek uzyska poparcie co najmniej 20% mieszkańców uprawnionych do głosowania.
5. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu. Rozpatruje się wnioski w sprawie:
a) stawiania zarzutów niewywiązywania się z obowiązków statutowych,
b) nierespektowania uchwał zebrania wiejskiego,
c) wskazania dopuszczenia się czynów dyskwalifikujących w opinii społecznej.
6. Zebranie wiejskie obowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień zainteresowanego.
7. Odwołanie następuje w trybie głosowania tajnego i bezpośredniego. W tym celu zebranie powołuje “Komisję odwoławczą”, powierzając jej obowiązki przeprowadzenia głosowania odwoławczego.
8. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej jest ważne, jeżeli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 30% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy.
9. Sołtys lub członek rady sołeckiej może złożyć rezygnację w toku kadencji z pełnionej funkcji.
10. Złożenie rezygnacji lub inne ważne przyczyny powodujące niemożność sprawowania urzędu przez sołtysa lub członka rady sołeckiej w ilości przekraczającej 50% składu rady jest równoznaczne z zarządzeniem przez Burmistrza Gminy i Miasta wyborów uzupełniających na wymienione funkcje, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów niniejszego statutu.
X. Sołtys – organ wykonawczy sołectwa
§ 22
1. Sołtys z mocy prawa sprawuje funkcję organu wykonawczego sołectwa, posiadając następujące podstawowe kompetencje:
a) reprezentant sołectwa,
b) organizator zadań sołectwa,
c) administrator mienia gminnego i komunalnego,
d) wykonawca określonych przez prawo zadań z zakresu administracji publicznej w sołectwie.
2. Działalność sołtysa, jako organu wykonawczego sołectwa, wspomaga rada sołecka.
§ 23
1. Sołtys jako – reprezentant sołectwa posiada następujące uprawnienia:
a) występowanie w imieniu sołectwa wobec władz, instytucji, organizacji i osób prywatnych we wszystkich sprawach, które dotyczą społecznych i prawnych, w tym statutowych, interesów sołectwa,
b) udział w sesjach rady miejskiej z prawem głosu doradczego i występowania w imieniu sołectwa,
c) udział w działalności wykonawczej Burmistrza Gminy i Miasta, poprzez prezentowanie Burmistrzowi potrzeb i bieżącego stanu sołectwa, we wspólnych naradach ogółu sołtysów gminy poświęconych realizacji spraw ogólnogminnych,
d) występowanie wobec organów gminy z inicjatywami w ramach zdolności sądowej sołectwa i uprawnień do jej posiadania na mocy ustaleń niniejszego statutu,
e) zwoływanie zebrania wiejskiego i przewodniczenia jego obradom,
f) zwoływanie i przewodniczenie radzie sołeckiej,
g) wnoszenie skarg i z tego tytułu reprezentowanie sołectwa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,
h) informowanie ogółu mieszkańców o wszystkich ważniejszych dla sołectwa sprawach.
§ 24
Sołtys – jako organizator zadań sołectwa posiada uprawnienia w sprawach:
a) projektowania programów i planów działań sołectwa oraz przedkładanie ich zabraniu wiejskiemu,
b) przygotowania dla zebrania wiejskiego projektów rozstrzygnięć (uchwał), należących z mocy niniejszego statutu do jego kompetencji decyzyjnych, opiniodawczych, wnioskodawczych i kontrolnych,
c) organizowania oraz koordynowanie inicjatyw, jak i przedsięwzięć społecznych, mających na celu poprawę warunków społeczności wiejskiej, w szczególności poprzez projektowanie, zachęcanie, propagowanie oraz realizację czynów społecznych,
d) podejmowania działań wykonawczych wspólnie z radą sołecką w sprawach realizacji uchwał zebrania wiejskiego i uchwał rady gminy odnoszących się do sołectwa oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 25
Sołtys – jako administrator mienia gminnego i komunalnego:
a) podejmuje w szczególności czynności przygotowawcze oraz wykonawcze związane z administracją składników mienia gminnego oraz powierzonego sołectwu mienia komunalnego, korzystając ze współdziałania, opinii i wniosków rady sołeckiej w granicach zarządu zwykłego, określonego w § 13 niniejszego statutu,
b) sprawuje bezpośredni zarząd zwykły sołeckim mieniem komunalnym (gminnym) w granicach określonych w § 13 niniejszego statutu oraz przyznanych sołectwu praw do zarządzania, korzystania oraz rozporządzania dochodami płynącymi z mienia, a z powyższego tytułu ponosi prawną odpowiedzialność,
c) występuje do Burmistrza Gminy i Miasta z wnioskami, propozycjami, inicjatywami w sprawach sołeckiego mienia, przekraczającymi jego i sołectwa kompetencje “zwykłego zarządu”,
d) może występować przed sądem na zasadzie posiadanej przez sołectwo zdolności sądowej określonej postanowieniami niniejszego statutu oraz z upoważnienia zebrania wiejskiego w sprawach należących do statutowej kompetencji sołectwa,
e) korzysta z pomocy prawnej i techniczno-organiza- cyjnej Urzędu Gminy w sprawach administracji mieniem, będącym w gestii sołectwa,
f) czynności prawne sołtysa mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych powyżej 500,00 zł wymagają zgody rady sołeckiej.
§ 26
Zadania sołtysa z zakresu administracji publicznej:
a) współdziała z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także zakładami ubezpieczeń społecznych, służby zdrowia w kwestiach ochrony zdrowia i życia ludności, zgłaszania chorób zakaźnych, właściwego poziomu sanitarnego wsi,
b) współorganizuje działania oraz zapobiega bezpośrednio klęskom żywiołowym oraz usuwa ich skutki,
c) współdziała z organami straży pożarnej w profilaktyce przeciwpożarowej,
d) wystawia świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt,
e) na podstawie uchwały rady miejskiej, sołtys inkasuje podatek rolny, od nieruchomości i od posiadania psów, za co otrzymuje prowizję w wysokości określonej uchwałą rady.
§ 27
Uprawnienia sołtysa jako funkcjonariusza publicznego.
a) sołtys z mocy prawa korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym,
b) korzystanie z ochrony prawnej polega w szczególności na:
– określonej przepisami prawa ochronie przed bezprawnymi atakami na jego osobę,
– surowszej odpowiedzialności, gdy wykonywane funkcje są wykorzystywane do czynów przestępczych,
– ściganiu z urzędu, z oskarżania prokuratorskiego, za przestępstwa popełnione na funkcjonariuszach publicznych,
– sołtysowi przysługuje pomoc prawna z urzędu gminy w sprawach ustawowego korzystania z ochrony prawnej w toku sprawowania mandatu.
§ 28
Sołtys uczestniczy w pracach rady gminy na zasadach szczegółowo ustalonych w statucie gminy, w tym w szczególności:
a) bierze udział w sesjach rady gminy, bez prawa głosowania nad uchwałami,
b) ma prawo w dyskusji na sesji, zgodnie z regulaminem rady,
c) sołtysowi przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej na mocy odrębnej uchwały rady.
XI. Rada sołecka – kompetencje
§ 29
1. Rada sołecka liczy 3 osób.
2. Rada sołecka wybiera ze swego grona sekretarza i skarbnika.
3. Rada sołecka wspomaga i współpracuje z sołtysem i jego działalności jako organu wykonawczego sołectwa; a w szczególności w realizacji zadań o charakterze planistycznym, wykonawczym i zarządzającym.
4. Przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys.
5. Rada sołecka działa kolegialnie.
6. Rada sołecka uchwala okresowe plany pracy dla swej działalności oraz dokonuje podziału pracy pomiędzy swoich członków. Posiedzenia odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
7. Kompetencją rady sołeckiej objęte są w szczególności następujące sprawy :
a) inicjowania udziału mieszkańców sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów,
b) współorganizowania wykonania uchwał zebrania wiejskiego oraz kontrolowanie ich realizacji.
8. W celu integracji społecznych działań środowiska wiejskiego, rada sołecka może zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organów samorządowych, zawodowych i społecznych działających w sołectwie, omawiać plany oraz zamierzenia, podejmować organizatorskie inicjatywy współdziałania.
XII Nadzór sołectwa
1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje rada gminy, a w zakresie spraw finansowych skarbnik gminy.
2. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
3. Sołtys przekazuje Burmistrzowi gminy – w terminie 7 dni od ich podjęcia – uchwały, wnioski i opinie zebrania wiejskiego, rady sołeckiej.
4. Środki nadzoru rady gminy to:
a) rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, zarządzającej i finansowej sołectwa,
b) dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji,
c) przeprowadzenie lustracji sołectwa co najmniej raz na dwa lata przez radnych wyznaczonych uchwałą rady miejskiej,
d) wyrażenie stanowiska w drodze uchwały rady miejskiej w sprawach realizacji statutowych zadań sołectwa.
5. Bieżącą kontrolę nad statutową działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz Gminy i Miasta.
6. Burmistrz Gminy i Miasta i wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy są upoważnieni do żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa.
7. Burmistrz Gminy i Miasta wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i przekazuje je do rozpatrzenia radzie miejskiej gminy celem zajęcia stanowiska, do uchylenia włącznie.
XIII Spory
§ 30
Spory między organami sołectwa (zebraniem wiejskim oraz sołtysem z radą sołecką) na tła interpretacji niejasności niniejszego statutu, w tym odwołań (sprzeciwu) wobec decyzji organów gminy naruszających istotne interesy sołectwa, rozpatruje rada miejska gminy.
§ 31
W sprawach nieuregulowanych w statucie właściwym do ich rozstrzygania jest Burmistrz Gminy.