STATUT SOŁECTWA PŁAWNA GÓRNA

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą gminy, powołaną do organizacji i rozwijania aktywności społecznej oraz gospodarczej mieszkańców wsi.

2. Sołectwo położone jest w gminie Lubomierz i obejmuje obszar 2353,61 ha wraz z Pławną Dolną.

§ 2

1. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zmianami),

b) uchwały nr XXX/218/01 Rady Miejskiej Gminy Lubomierz z dnia 28 września 2001 r. w sprawie Statutu Gminy i Miasta,

c) niniejszego statutu.

2. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, posiada natomiast zdolność sądową w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy oraz niniejszego statutu.

II. Pozycja prawna sołectwa

§ 3

1. Sołectwo z mocy prawa jest jednostką pomocniczą gminy.

2. Sołectwo jako jednostka pomocnicza gminy posiada i realizuje zadania własne na warunkach określonych w niniejszym statucie.

3. Statut sołectwa określa kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa, jak i jego organów oraz organizację wewnętrzną.

4. W zakresie realizacji zadań własnych sołectwo działa samodzielnie zgodnie z ustaleniami niniejszego statutu.

5. Zgodnie z przepisami prawa sołectwo współdziała z organami gminy w wykonywaniu zadań własnych i zleconych gminy.

6. Rozstrzygnięcia organów gminy dotyczące żywotnych spraw sołectwa podejmowane są po uzyskaniu opinii sołectwa. Sołectwo posiada prawo sprzeciwu określone niniejszym statutem do organów gminy w przypadku uznania, że naruszone są istotne interesy mieszkańców sołectwa.

7. Sołectwo posiada zdolność sądową w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy i niniejszego statutu.

8. Zmiana granic sołectwa, jego zniesienie lub podział następuje z ważnych powodów ogólnogminnych w drodze uchwały rady gminy pod następującymi warunkami:

a) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa i w uzasadnionych przypadkach z mieszkańcami granicznych sołectw, którzy mają interes społeczno-prawny w zmianach granicy sołectwa,

b) z inicjatywy samych mieszkańców zainteresowanych zmianami terytorialnymi sołectwa.

III. Zakres działania sołectwa

§ 4

Sołectwo i jego organy dbają o zbiorowe potrzeby wspólnoty mieszkańców sołectwa.

§ 5

W zakresie ogólnospołecznej i integracyjnej funkcji sołectwa zadania sołectwa obejmują w szczególności:

a) współdziałanie z miejscowymi organizacjami społecznymi w sprawach niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,

b) organizowanie różnych form opieki społecznej oraz pomocy sąsiedzkiej dla niepełnosprawnych mieszkańców pozbawionych pomocy z zewnątrz,

c) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

d) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego.

§ 6

1. W zakresie władania i użytkowania mienia komunalnego sołectwo jest właściwe w sprawach:

a) właściwości, użytkowania lub innych praw rzeczowych i majątkowych, zwanych mieniem gminnym,

b) mienia komunalnego przekazanego sołectwu w zarząd na zasadach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu zgodnie z ustaleniami statutu gminy i niniejszego statutu,

c) przekazania środków finansowych znajdujących się w jego dyspozycji,

d) kierunków, zakresu i form społecznych czynów komunalnych,

e) utrzymania, konserwacji, remontu wiejskich obiektów komunalnych, socjalnych, kulturalnych i sportowych w ramach ustaleń i planów oraz budżetu gminy.

2. Rada Miejska Gminy Lubomierz przekazuje mienie komunalne w użytkowanie i korzystanie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-14/16/03 z dnia 24 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 6 pkt 2).

IV. Realizacja funkcji ogólnogminnych

§ 7

Sołectwo współdziała z organami gminy, wyraża opinię oraz ustosunkowuje się w sprawach:

a) lokalizacji inwestycji na terenie sołectwa,

b) remontów kapitalnych, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, zaopatrzenia w energię elektryczną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, przeznaczenia pustych lokali użytkowych,

c) zmian w rozkładzie jazdy środków komunikacji, przebiegu tras,

d) zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji, znajdujących się na terenie sołectwa,

e) rozmieszczenia punktów handlowych, gastronomicznych, usługowych i targowisk,

f) sprzedaży nieruchomości znajdujących się na terenie sołectwa.

V. Władze sołectwa

§ 8

Samorządowymi władzami sołectwa są:

1. Zebranie wiejskie – organ uchwałodawczy sołectwa.

2. Sołtys – organ wykonawczy sołectwa.

3. Rada sołecka – organ wspomagający sołtysa w funkcjach wykonawczych.

§ 9

Zebranie wiejskie może powołać jednostkę niższego rzędu w ramach sołectwa, określając jej zadania.

§ 10

Kadencja sołtysa i rady sołeckiej odpowiada kadencji rady gminy, licząc od daty jej wyboru. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza Burmistrz gminy w terminie do 6 miesięcy po upływie kadencji Rady Miejskiej Gminy Lubomierz.

VI. Zebranie wiejskie – kompetencje

§ 11

Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania sołectwa, określona w niniejszym statucie.

§ 12

Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należą w szczególności sprawy:

1. Zmiany statutu sołectwa (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-14/16/ /03 z dnia 24 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 12 pkt 1).

2. Podejmowania uchwał wnioskujących do rady gminy o organizacji i zakresie działania sołectwa, a zwłaszcza w zakresie:

a) zmiany kompetencji,

b) struktury organów sołectwa,

c) granic sołectwa,

d) utworzenie innej jednostki pomocniczej,

e) zmiany zasad i form uczestnictwa sołtysa w pracach rady gminy,

f) korzystanie z powierzonego sołectwu mienia komunalnego,

g) warunków korzystania z przysługującej sołectwu zdolności sądowej.

3. Programowania i planowania poprzez:

a) uchwalenie wieloletnich programów rozwoju gospodarczego sołectwa,

b) uchwalenie rocznych planów rozwoju gospodarczego sołectwa,

c) uchwalenie programu i planów społecznych czynów komunalnych w oparciu o środki.

4. Współdziałania z organami gminy w sprawach rozwoju gospodarczego poprzez:

a) występowanie do Burmistrza gminy z wnioskami oraz z opiniami dotyczącymi realizacji zadań i funkcji ogólnogminnych na terenie sołectwa,

b) opiniowanie projektów decyzji o lokalizacji placówek handlu, usług, rzemiosła,

c) opiniowanie projektów zezwoleń na szczególne rodzaje działalności gospodarczej,

d) wszczynanie postępowania w sprawie zmian obszaru sołectwa lub połączenia się z sąsiadującymi sołectwami (sołectwem).

§ 13

Zasady zagospodarowania mieniem komunalnym i gmin- nym.

1. Wszystkie przysługujące do dnia 27 maja 1990 r. mieszkańcom sołectwa prawa własności użytkowania lub inne prawa rzeczowe majątkowe zwane mieniem gminnym pozostają nienaruszone z mocy prawa.

2. Zebranie wiejskie ma prawo, wiążące radę gminy, wypowiadania, opiniowania i decydowania, zgodnie z treścią art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z poźn. zm.) o dotychczasowych prawach sołectwa do korzystania z mienia gminnego, a także:

a) występuje do rady gminy z wnioskami o przekazanie wskazanych składników mienia komunalnego do korzystania i zarządzania,

b) podejmuje uchwały dotyczące przyjmowania lub odrzucania mienia komunalnego wskazanych przez organy gminy,

c) podejmuje działania oraz upoważnia sołtysa do sprawowania zwykłego zarządu mieniem poprzez:

– zachowanie mienia i osiągania z niego normalnych korzyści, w tym pobierania dochodów,

– utrzymania mienia w stanie niepogorszonym w ramach jego obecnego przeznaczenia,

– realizację normalnej gospodarczo eksploatacji mienia,

d) podejmuje działania poza zwykłym zarządem mieniem, na warunkach ustalonych w niniejszym statucie, w szczególności może podejmować uchwały, wymagające dla swej ważności zatwierdzenia przez radę gminy, w sprawie zbycia w trybie nieodpłatnym na cele kulturalno- -społeczne mienia gminnego.

§ 14

1. Zebranie wiejskie może zaprosić na swoje posiedzenie przedstawicieli instytucji, której problemy są przedmiotem jego zainteresowania.

2. Zebranie wiejskie i upoważnione przez niego organy sołectwa mogą zwrócić się do organów gminy o przeprowadzenie kontroli specjalistycznej we wskazanym organie (instytucji).

3. Wyniki kontroli są przedstawione zebraniu wiejskiemu oraz Burmistrzowi gminy.

VII. Procedury zebrania wiejskiego

§ 15

Uczestnictwo w zebraniu wiejskim:

a) prawo uczestnictwa i wybierania w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, zameldowani lub stale zamieszkujący na obszarze sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin i niepozbawieni z mocy prawa uprawnień wyborczych,

b) uczestnictwo w zebraniu wiejskim upoważnia, zgodnie z jego regulaminem, do:

– zabierania głosu w dyskusji,

– przedstawiania wniosków i projektów uchwał,

– głosowania,

– składania oświadczeń,

– żądania zapisu do protokołu złożonego oświadczenia bądź deklaracji itp.,

c) w zebraniu wiejskim mogą uczestniczyć “z urzędu” przedstawiciele Burmistrza gminy, zabierać głos i składać oświadczenia poza regulaminem obrad.

§ 16

Zwołanie zebrania wiejskiego:

a) zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

– z własnej inicjatywy,

– na pisemny wniosek co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców,

– na wniosek rady sołeckiej,

– na wniosek Burmistrza gminy,

– w przypadku trwałej nieobecności lub niemożności sprawowania przez sołtysa urzędu do zwołania zebrania upoważnia się sekretarza rady sołeckiej.

§ 17

Zebranie zwykłe i nadzwyczajne:

a) zebrania wiejskie odbywają się w miarę potrzeb, w zasadzie jednak nie rzadziej niż raz w roku, a w szczególności w okresie przedwiosennym i przed zakończeniem roku budżetowego,

b) rozpatrzenie rocznego sprawozdania z działalności sołtysa i rady sołeckiej powinno nastąpić przed uchwaleniem budżetu gminy,

c) zebranie nadzwyczajne zwołuje sołtys:

– w porozumieniu z radą sołecką,

– na wniosek rady lub Burmistrza gminy w terminie 10 dni, bądź jeśli warunki na to pozwalają wcześniej od daty zgłoszenia wniosku,

d) o zebraniu wiejskim powiadamia się mieszkańców sołectwa poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicach informacyjnych sołectwa, w którym podaje się proponowany porządek obrad,

e) projekt porządku zebrania wiejskiego zwołanego na wniosek rady gminy lub Burmistrza gminy winien być wcześniej uzgodniony z radą sołecką.

§ 18

Ważność zebrania wiejskiego i prawomocność uchwał:

a) wymagane “quorum” dla ważności zebrania wiejskiego i podejmowanych uchwał wynosi co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa,

b) przepisu wymienionego w pkt a nie stosuje się, gdy zebranie odbywa się w II terminie.

Ewentualność drugiego terminu jako przesłanki ważności zebrania oraz podjętych na nim uchwał podaje się w zawiadomieniu o zebraniu wiejskim,

c) uchwały (i wnioski) zebrania wiejskiego podejmowane są w trybie jawnym, z wyjątkiem przeprowadzenia wyborów lub odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej,

d) uchwały i wnioski zapadają zwykłą większością głosów, co oznacza, że liczba głosów “za” przewyższa liczbę głosów “przeciw”.

§ 19

Kierowanie obradami:

a) zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy mu sołtys,

b) w razie nieobecności sołtysa lub uzasadnionej niemożności prowadzenia obrad, zebraniu wiejskiemu przewodniczący sekretarz rady sołeckiej,

c) porządek obrad uchwala zebranie wiejskie,

d) obrady są protokołowane i wraz z uchwałami oraz wnioskami przekazywane do urzędu gminy.

VIII. Sołecka ordynacja wyborcza

§ 20

1. Zarządzenie wyborów:

a) wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza Burmistrz gminy w terminie przewidzianym w § 10 statutu,

b) w zarządzeniu o wyborach podaje się: miejsce, godzinę i dzień wyborów.

2. Komisja wyborcza:

a) wybory sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza komisja wyborcza w składzie co najmniej 3 osób, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania przedwyborczego.

Komisja ze swego grona wybiera przewodniczącego komisji,

b) członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa oraz osoba będąca w stosunku do osoby, która wyraziła zgodę na kandydowanie, zstępną, wstępną, małżonkiem, rodzeństwem, małżonkiem zstępnych lub przysposobionych,

c) do zadań komisji wyborczej należy:

– przedstawienie uczestnikom zebrania przedwyborczego trybu przeprowadzenia wyborów,

– przyjęcie pisemnych zgłoszeń kandydatów i oświadczeń o zgodzie na kandydowanie, w terminie ustalonym przez zebranie wiejskie. W przypadku zgłoszenia liczby kandydatów mniejszej od liczby mandatów komisja jest upoważniona do przedłużenia terminu przyjmowania zgłoszeń o jeden tydzień. Jeżeli w dalszym ciągu brak jest odpowiedniej liczby kandydatów, wybory w ustalonym terminie nie zostają przeprowadzone,

Nowy termin wyborów ustala Burmistrz Gminy,

– przygotowanie warunków organizacyjnych (urna wyborcza, zasłona, długopisy) i przeprowadzenie tajnego głosowania w dzień wolny od pracy i godzinach ustalonych przez zebranie wiejskie, jednak nie później niż w okresie czterech tygodni, licząc od zebrania przedwyborczego,

– ustalenie wyników głosowania i sporządzenie protokołu. Protokół podpisują przewodniczący oraz wszyscy członkowie komisji wyborczej,

– ogłoszenie wyników wyborów poprzez wywieszenie protokołów na tablicach ogłoszeń lub przed lokalem wyborczym.

3. Bezpośrednie wybory:

a) osoby uprawnione wybierają sołtysa i członków rady sołeckiej tylko spośród kandydatów zgłoszonych do komisji wyborczej,

b) liczba kandydatów na sołtysa i członka rady sołeckiej jest nieograniczona.

Liczba zgłoszeń na kandydatów może być zamknięta dopiero po upływie terminu określonego przez zebranie wyborcze,

c) głosowanie na sołtysa i członka rady sołeckiej odbywa się wyłącznie osobiście.

4. Karty do tajnego głosowania:

a) uprawnieni mieszkańcy głosują kartami do głosowania, opatrzonymi pieczęcią rady gminy,

b) na karcie do głosowania uprawnieni stawiają znak “X” przy popieranym przez siebie kandydacie,

c) nieważne są głosy na kartach:

– całkowicie przedartych,

– inne niż wymienione w ppkt a),

– jeżeli na karcie do głosowania umieszczono znak “X” przy nazwiskach kandydatów więcej niż miejsc mandatowych lub nie umieszczono znaku “X” przy żadnym kandydacie.

5. Ustalenie wyników głosowania i wyborów.

Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku kandydowania tej samej osoby na sołtysa i do rady sołeckiej, w sytuacji wyboru do obu tych organów, osoba wybrana otrzymuje mandat sołtysa, natomiast jej miejsce w radzie sołeckiej zajmuje osoba, która uzyskała największą ilość głosów i nie otrzymała mandatu w radzie. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydatów na sołtysa, komisja w tej sytuacji w sposób zwyczajowo przyjęty wyznacza termin dodatkowych wyborów. W przypadku równej ilości głosów uzyskanych przez kandydata na członka rady sołeckiej decyduje losowanie dokonane przez komisję wyborczą.

6. Ważność wyborów:

a) w ciągu 7 dni od dnia wyborów wyborca może wnieść protest przeciwko ważności wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przeciwko wyborom albo naruszenia statutu, a naruszenie to mogło wywrzeć istotny wpływ na wynik wyborów,

b) protest wnosi się na piśmie z uzasadnieniem do Burmistrza Gminy i Miasta,

c) Burmistrz Gminy i Miasta po rozpatrzeniu protestu podejmuje decyzję w sprawie ważności wyborów i informuje wnioskodawcę.

IX. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej

§ 21

1. Odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej stanowią wyłączną kompetencję zebrania wiejskiego.

2. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa bądź rady sołeckiej w całości albo poszczególnych członków rady uchwala Burmistrz Gminy i Miasta, ustalając: miejsce, dzień, godzinę zebrania. W zarządzeniu podaje się wnioskodawcę odwołania.

3. Wnioski o odwołanie kierowane są do Burmistrza Gminy i Miasta.

4. O odwołanie mogą występować:

a) Rada Gminy lub Burmistrz Gminy,

b) mieszkańcy sołectwa, których wniosek uzyska poparcie co najmniej 20% mieszkańców uprawnionych do głosowania.

5. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu. Rozpatruje się wnioski w sprawie:

a) stawiania zarzutów niewywiązywania się z obowiązków statutowych,

b) nierespektowania uchwał zebrania wiejskiego,

c) wskazania dopuszczenia się czynów dyskwalifikujących w opinii społecznej.

6. Zebranie wiejskie obowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień zainteresowanego.

7. Odwołanie następuje w trybie głosowania tajnego i bezpośredniego. W tym celu zebranie powołuje “Komisję odwoławczą”, powierzając jej obowiązki przeprowadzenia głosowania odwoławczego.

8. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej jest ważne, jeżeli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 30% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy.

9. Sołtys lub członek rady sołeckiej może złożyć rezygnację w toku kadencji z pełnionej funkcji.

10. Złożenie rezygnacji lub inne ważne przyczyny powodujące niemożność sprawowania urzędu przez sołtysa lub członka rady sołeckiej w ilości przekraczającej 50% składu rady jest równoznaczne z zarządzeniem przez Burmistrza Gminy i Miasta wyborów uzupełniających na wymienione funkcje, przy odpowiednim zastosowaniu przepisów niniejszego statutu.

X. Sołtys – organ wykonawczy sołectwa

§ 22

1. Sołtys z mocy prawa sprawuje funkcję organu wykonawczego sołectwa, posiadając następujące podstawowe kompetencje:

a) reprezentant sołectwa,

b) organizator zadań sołectwa,

c) administrator mienia gminnego i komunalnego,

d) wykonawca określonych przez prawo zadań z zakresu administracji publicznej w sołectwie.

2. Działalność sołtysa, jako organu wykonawczego sołectwa, wspomaga rada sołecka.

§ 23

1. Sołtys jako – reprezentant sołectwa posiada następujące uprawnienia:

a) występowanie w imieniu sołectwa wobec władz, instytucji, organizacji i osób prywatnych we wszystkich sprawach, które dotyczą społecznych i prawnych, w tym statutowych, interesów sołectwa,

b) udział w sesjach rady miejskiej z prawem głosu doradczego i występowania w imieniu sołectwa,

c) udział w działalności wykonawczej Burmistrza Gminy i Miasta, poprzez prezentowanie Burmistrzowi potrzeb i bieżącego stanu sołectwa, we wspólnych naradach ogółu sołtysów gminy poświęconych realizacji spraw ogólnogminnych,

d) występowanie wobec organów gminy z inicjatywami w ramach zdolności sądowej sołectwa i uprawnień do jej posiadania na mocy ustaleń niniejszego statutu,

e) zwoływanie zebrania wiejskiego i przewodniczenia jego obradom,

f) zwoływanie i przewodniczenie radzie sołeckiej,

g) wnoszenie skarg i z tego tytułu reprezentowanie sołectwa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym,

h) informowanie ogółu mieszkańców o wszystkich ważniejszych dla sołectwa sprawach.

§ 24

Sołtys – jako organizator zadań sołectwa posiada uprawnienia w sprawach:

a) projektowania programów i planów działań sołectwa oraz przedkładanie ich zabraniu wiejskiemu,

b) przygotowania dla zebrania wiejskiego projektów rozstrzygnięć (uchwał), należących z mocy niniejszego statutu do jego kompetencji decyzyjnych, opiniodawczych, wnioskodawczych i kontrolnych,

c) organizowania oraz koordynowanie inicjatyw, jak i przedsięwzięć społecznych, mających na celu poprawę warunków społeczności wiejskiej, w szczególności poprzez projektowanie, zachęcanie, propagowanie oraz realizację czynów społecznych,

d) podejmowania działań wykonawczych wspólnie z radą sołecką w sprawach realizacji uchwał zebrania wiejskiego i uchwał rady gminy odnoszących się do sołectwa oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 25

Sołtys – jako administrator mienia gminnego i komunalnego:

a) podejmuje w szczególności czynności przygotowawcze oraz wykonawcze związane z administracją składników mienia gminnego oraz powierzonego sołectwu mienia komunalnego, korzystając ze współdziałania, opinii i wniosków rady sołeckiej w granicach zarządu zwykłego, określonego w § 13 niniejszego statutu,

b) sprawuje bezpośredni zarząd zwykły sołeckim mieniem komunalnym (gminnym) w granicach określonych w § 13 niniejszego statutu oraz przyznanych sołectwu praw do zarządzania, korzystania oraz rozporządzania dochodami płynącymi z mienia, a z powyższego tytułu ponosi prawną odpowiedzialność,

c) występuje do Burmistrza Gminy i Miasta z wnioskami, propozycjami, inicjatywami w sprawach sołeckiego mienia, przekraczającymi jego i sołectwa kompetencje “zwykłego zarządu”,

d) może występować przed sądem na zasadzie posiadanej przez sołectwo zdolności sądowej określonej postanowieniami niniejszego statutu oraz z upoważnienia zebrania wiejskiego w sprawach należących do statutowej kompetencji sołectwa,

e) korzysta z pomocy prawnej i techniczno-organiza- cyjnej Urzędu Gminy w sprawach administracji mieniem, będącym w gestii sołectwa,

f) czynności prawne sołtysa mogące spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych powyżej 500,00 zł wymagają zgody rady sołeckiej.

§ 26

Zadania sołtysa z zakresu administracji publicznej:

a) współdziała z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także zakładami ubezpieczeń społecznych, służby zdrowia w kwestiach ochrony zdrowia i życia ludności, zgłaszania chorób zakaźnych, właściwego poziomu sanitarnego wsi,

b) współorganizuje działania oraz zapobiega bezpośrednio klęskom żywiołowym oraz usuwa ich skutki,

c) współdziała z organami straży pożarnej w profilaktyce przeciwpożarowej,

d) wystawia świadectwa miejsca pochodzenia zwierząt,

e) na podstawie uchwały rady miejskiej, sołtys inkasuje podatek rolny, od nieruchomości i od posiadania psów, za co otrzymuje prowizję w wysokości określonej uchwałą rady.

§ 27

Uprawnienia sołtysa jako funkcjonariusza publicznego.

a) sołtys z mocy prawa korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym,

b) korzystanie z ochrony prawnej polega w szczególności na:

– określonej przepisami prawa ochronie przed bezprawnymi atakami na jego osobę,

– surowszej odpowiedzialności, gdy wykonywane funkcje są wykorzystywane do czynów przestępczych,

– ściganiu z urzędu, z oskarżania prokuratorskiego, za przestępstwa popełnione na funkcjonariuszach publicznych,

– sołtysowi przysługuje pomoc prawna z urzędu gminy w sprawach ustawowego korzystania z ochrony prawnej w toku sprawowania mandatu.

§ 28

Sołtys uczestniczy w pracach rady gminy na zasadach szczegółowo ustalonych w statucie gminy, w tym w szczególności:

a) bierze udział w sesjach rady gminy, bez prawa głosowania nad uchwałami,

b) ma prawo w dyskusji na sesji, zgodnie z regulaminem rady,

c) sołtysowi przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej na mocy odrębnej uchwały rady.

XI. Rada sołecka – kompetencje

§ 29

1. Rada sołecka liczy 3 osób.

2. Rada sołecka wybiera ze swego grona sekretarza i skarbnika.

3. Rada sołecka wspomaga i współpracuje z sołtysem i jego działalności jako organu wykonawczego sołectwa; a w szczególności w realizacji zadań o charakterze planistycznym, wykonawczym i zarządzającym.

4. Przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys.

5. Rada sołecka działa kolegialnie.

6. Rada sołecka uchwala okresowe plany pracy dla swej działalności oraz dokonuje podziału pracy pomiędzy swoich członków. Posiedzenia odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

7. Kompetencją rady sołeckiej objęte są w szczególności następujące sprawy :

a) inicjowania udziału mieszkańców sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów,

b) współorganizowania wykonania uchwał zebrania wiejskiego oraz kontrolowanie ich realizacji.

8. W celu integracji społecznych działań środowiska wiejskiego, rada sołecka może zapraszać na swoje posiedzenia przedstawicieli organów samorządowych, zawodowych i społecznych działających w sołectwie, omawiać plany oraz zamierzenia, podejmować organizatorskie inicjatywy współdziałania.

XII Nadzór sołectwa

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje rada gminy, a w zakresie spraw finansowych skarbnik gminy.

2. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

3. Sołtys przekazuje Burmistrzowi gminy – w terminie 7 dni od ich podjęcia – uchwały, wnioski i opinie zebrania wiejskiego, rady sołeckiej.

4. Środki nadzoru rady gminy to:

a) rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, zarządzającej i finansowej sołectwa,

b) dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji,

c) przeprowadzenie lustracji sołectwa co najmniej raz na dwa lata przez radnych wyznaczonych uchwałą rady miejskiej,

d) wyrażenie stanowiska w drodze uchwały rady miejskiej w sprawach realizacji statutowych zadań sołectwa.

5. Bieżącą kontrolę nad statutową działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz Gminy i Miasta.

6. Burmistrz Gminy i Miasta i wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy są upoważnieni do żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa.

7. Burmistrz Gminy i Miasta wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i przekazuje je do rozpatrzenia radzie miejskiej gminy celem zajęcia stanowiska, do uchylenia włącznie.

XIII Spory

§ 30

Spory między organami sołectwa (zebraniem wiejskim oraz sołtysem z radą sołecką) na tła interpretacji niejasności niniejszego statutu, w tym odwołań (sprzeciwu) wobec decyzji organów gminy naruszających istotne interesy sołectwa, rozpatruje rada miejska gminy.

§ 31

W sprawach nieuregulowanych w statucie właściwym do ich rozstrzygania jest Burmistrz Gminy.