Regulamin Rady Gminy Jordanów Śląski

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Jordanów Śląski, zwany dalej Radą oraz określa sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

2. Rada działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Statutu Gminy oraz inne ogólne obowiązujące przepisy dotyczące uprawnień, obowiązków i organizacji samorządu gminnego.

§ 2

1. Rada kontroluje i nadzoruje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz sołectw.

2. Rada wykonuje swoje ustawowe uprawnienia podejmując uchwały.

3. Dla wykonania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje określając ich zakres działania, skład liczbowy oraz osobowy oraz tryb pracy.

4. W uzasadnionych przypadkach Rada może korzystać z opinii i opracowań doradców i ekspertów. O zakresie i sposobie korzystania z opinii i opracowań decyduje Rada.

§ 3

1. Prace Rady organizuje Przewodniczący Rady.

2. Przewodniczący Rady kieruje obradami sesji.

3. Przewodniczący Rady może powierzyć wykonywanie swoich zadań wiceprzewodniczącemu.

4. Przewodniczący Rady uprawniony jest do:

– zwoływania sesji,

– podpisywania uchwał i protokołów,

– podpisywania korespondencji Rady,

– podejmowania innych spraw zleconych przez Radę.

§ 4

1. Rada Gminy rozpatruje i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji stanowiących lub kontrolnych.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą zadania wyszczególnione w § 22 ust. 2 i 3 Statutu Gminy.

3. Rada Gminy odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady Gminy. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał (sesja zwyczajna). (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 4 ust. 3).

4. Na wniosek Wójta lub 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku winny być załączone: porządek obrad wraz z projektami uchwał (sesja nadzwyczajna). (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 4 ust. 4).

5. Składający wniosek o podjecie uchwały o ile nie jest nim Wójt, przedstawia projekt uchwały, Wójtowi najpóźniej na 14 dni przed sesją zwyczajną i najpóźniej na 1 dzień przed sesją nadzwyczajną.

6. Wójt przedstawia Przewodniczącemu Rady projekty uchwał wraz z opinią najpóźniej na 7 dni przed sesją zwyczajną i najpóźniej na 3 dni przed sesją nadzwyczajną Rady Gminy.

7. Projekty winny zawierać akceptację radcy prawnego pod względem formalnoprawnym.

R o z d z i a ł II

Przygotowanie sesji

§ 5

1. Wójt przygotowuje projekty uchwał oraz przedkłada inne materiały niezbędne na sesji.

2. Przygotowując materiały Wójt kieruje się potrzebami wynikającymi z bieżącej działalności Gminy, sugestiami i wnioskami Komisji Rady oraz wskazówkami wynikającymi z poprzednich sesji Rady.

3. Projekt uchwały musi zawierać podstawę prawną, treść uchwały, datę wejścia w życie oraz sposób realizacji i odpowiedzialnych za jej wykonanie.

4. Do projektu uchwały Wójt dołącza uzasadnienie prawne i merytoryczne w miarę potrzeb analizy liczbowe, dane oraz inne niezbędne dla podjęcia uchwały wyjaśnienia.

5. Projekt porządku obrad, miejsce, dzień oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem .

6. Zawiadomienie wraz z materiałami na sesję przesyła się radnym co najmniej na 7 dni przed terminem obrad.

§ 6

1. Na sesje Rady zapraszani są sołtysi, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz inne osoby imiennie wskazane przez Przewodniczącego Rady.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady kieruje się również do mieszkańców Gminy, podając informację do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i za pośrednictwem sołtysów w sołectwach w sposób zwyczajowo przyjęty – co najmniej na 3 dni przed sesją.

§ 7

1. Sesje Rady są jawne. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Przebieg obrad może być rejestrowany.

§ 8

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu.

2. Z uwagi na niemożność rozpatrzenia całości porządku obrad na jednym posiedzeniu, Przewodniczący Rady Gminy może postanowić o odbyciu sesji na więcej niż jednym posiedzeniu lub o przerwaniu posiedzenia i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie.

§ 9

Fakty przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.

R o z d z i a ł III

Tryb pierwszej sesji Rady Gminy

§ 10

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie 7 dni po ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy. Nie dotyczy to przypadku gdy wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady.

3. Po otwarciu sesji przewodnictwo obrad obejmuje obecny na sali najstarszy wiekiem członek nowo wybranej Rady. Senior prowadzi obrady sesji do czasu wyboru Przewodniczącego Rady na nową kadencję.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 10).

§ 11

1. Przed przystąpieniem do wykonania mandatu radni składają ślubowanie wg obowiązującej roty.

2. Rotę ślubowania odczytuje najmłodszy wiekiem członek Rady. Senior odczytuje wg alfabetu nazwisko radnego, a radni kolejno powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.

3. Radni nieobecni na pierwszej sesji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni. Ślubowanie przyjmuje Przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący.

§ 12

1. Na pierwszej sesji radni wybierają Przewodniczącego Rady i dwóch Wiceprzewodniczących Rady.

2. Po wyborze Przewodniczącego obejmuje on dalsze prowadzenie obrad.

R o z d z i a ł IV

Tryb obrad na sesji

§ 13

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia Przewodniczący Rady Gminy postanawia o przerwaniu posiedzenia i wyznacza nowy termin kolejnego posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad. Odnotowują też na liście obecności godzinę opuszczenia sali i powrotu w trakcie posiedzenia.

§ 14

1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.

2. Przewodniczący może przekazać prowadzenie obrad w czasie sesji Wiceprzewodniczącemu.

3. Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, sekretarz obrad i protokolant zajmują miejsca przy stole prezydialnym.

4. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły “otwieram sesję Rady Gminy w Jordanowie Śląskim”, natomiast zamknięcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły “w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam sesję Rady Gminy w Jordanowie Śląskim”.

5. Po otwarciu sesji Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad.

§ 15

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad dokonuje się wyboru sekretarza obrad spośród radnych obecnych na sesji.

2. Wyboru sekretarza dokonuje się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności połowy ustawowego składu Rady.

3. Do obowiązków sekretarza należy:

1) liczenie głosów podczas głosowania,

2) prowadzenie listy osób zgłoszonych do dyskusji,

3) formułowanie zgłoszonych wniosków i kontrola kolejności ich głosowania,

4) nadzorowanie sporządzanego protokołu,

5) inne czynności techniczne zlecone przez prowadzącego sesje.

§ 16

1. Po wyborze sekretarza, Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.

2. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. W przypadku nadzwyczajnej sesji dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

3. Każdy wniosek o zmianę porządku obrad Przewodniczący poddaje pod głosowanie. Wniosek przegłosowany zostaje uwzględniony i wprowadzony do porządku obrad.

4. Po wprowadzeniu zmian, Przewodniczący ponownie odczytuje porządek obrad i poddaje go w całości pod głosowanie.

5. Porządek dzienny obrad powinien zawierać punkt “zapytania i wolne wnioski”.

6. Każdy radny w tym punkcie obrad ma prawo zwracać się z żądaniem wyjaśnień we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady. Odpowiedzi udziela Przewodniczący Rady, przewodniczący poszczególnych komisji, Wójt lub wyznaczony przez Wójta pracownik.

7. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dni. Radny może żądać, aby odpowiedź była udzielona na następnej sesji.

§ 17

1. Protokolant z każdej sesji Rady sporządza protokół obrad.

2. Protokół powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery podejmowanych uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad, wybór sekretarza obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) podpis Przewodniczącego Rady, sekretarza obrad i protokolanta,

8) protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi (łamanymi przez numer sesji),

9) nowa numeracja zaczyna się z początkiem nowej kadencji,

10) przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu obrad na następnej sesji.

§ 18

1. Po przyjęciu porządku obrad następuje przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

2. W przypadku nieujęcia w protokole sprawy będącej przedmiotem dyskusji na poprzedniej sesji, użycia niewłaściwych sformułowań – na wniosek radnych wprowadza się uzupełnienia lub poprawki do protokołu. O zmianach w protokole, po wysłuchaniu protokolanta i taśmy magnetofonowej, decyduje Przewodniczący Rady.

3. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 2 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może odwołać się do Rady Gminy.

4. Po wprowadzeniu zmian Przewodniczący poddaje pod głosowanie przyjęcie protokołu. Przyjęcie protokołu następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 19

Przewodniczący odczytuje tytuł sprawy lub zagadnienia będącego kolejnym punktem porządku obrad. Jeżeli zachodzi konieczność udzielania dodatkowych wyjaśnień do danego punktu obrad, Przewodniczący udziela głosu Wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej.

1) W dyskusji nad danym tematem Przewodniczący udziela głosu w pierwszej kolejności przedstawicielowi komisji, w kompetencji której leży omawiane zagadnienie. Następnie rozpoczyna się dyskusja nad omawianym tematem.

2) Przewodniczący udziela radnym głosu wg kolejności zgłoszeń.

3) W razie potrzeby za zgodą Rady Przewodniczący może ograniczyć czas wypowiedzi.

4) Przewodniczący może udzielać głosu w dyskusji innym osobom obecnym na sesji.

5) Przewodniczący czuwa nad przebiegiem dyskusji, a w szczególności aby wypowiedzi dotyczyły konkretnego tematu, nie zawierały stwierdzeń już wypowiedzianych, itp.

6) Radni mają prawo zgłaszać własne wnioski pod głosowanie. Wniosek powinien być sformułowany precyzyjnie i należy uzasadnić go.

7) Wszystkie wnioski zgłoszone do danego punktu obrad sekretarz spisuje w kolejności zgłoszeń. Po zakończeniu dyskusji nad danym tematem przedkłada wnioski Przewodniczącemu.

8) Przewodniczący odczytuje wnioski i podaje je pod głosowanie wg kolejności zgłoszeń.

9) Wniosek zostaje przyjęty, jeżeli uzyska większość głosów.

10) Po przegłosowaniu wniosków dokonuje się poprawek w uchwale zgodnych z zaakceptowanymi wnioskami. Przewodniczący odczytuje poprawiony i uzupełniony tekst uchwały i poddaje całość pod głosowanie.

Jeżeli uchwala została przegłosowana, Przewodniczący stwierdza, że uchwała została przyjęta, nadając jej numer, bądź odrzucona, podając ilość głosów “za”, ilość głosów “przeciw” i ilość głosów wstrzymujących się od głosu. Wyniki głosowania umieszcza się w protokole.

§ 20

W czasie trwania dyskusji Przewodniczący udziela poza kolejnością głosu w sprawie wniosków formalnych.

1. Wniosek formalny może dotyczyć w szczególności:

a) stwierdzenie kworum i ważności sesji,

b) zdjęcie danego tematu z porządku obrad,

c) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

d) zamknięcia listy mówców,

e) ograniczenia czasu wystąpień,

f) ponownego przeliczenia głosów.

2. Po zgłoszeniu wniosku formalnego, Przewodniczący poddaje go niezwłocznie pod głosowanie. Przyjęcie wniosku zobowiązuje radnych do zastosowania się do jego treści.

§ 21

1. Jeżeli wystąpienie radnego lub innej osoby jest sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami, jeżeli zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad lub uchybia powodzeniu sesji, prowadzący obrady zwraca uwagę tej osobie na niewłaściwe zachowanie słowami: “do rzeczy”, “przywołuję radnego do porządku”.

2. Jeżeli uwaga Przewodniczącego nie skutkuje odbiera się mówcy głos, a fakt ten umieszcza się w protokole obrad.

3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad osobom spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

§ 22

1. Radny ma prawo zgłaszania wniosków i interpelacji Wójtowi, a dotyczących spraw lub problemów związanych z realizacją zadań Gminy i jej organów.

2. W sprawach wynikłych w toku wykonywania mandatu radnego ma on prawo zgłoszenia wniosków i interpelacji do Rady i jej Komisji.

3. Interpelacja może być zgłoszona pisemnie lub ustnie podczas sesji lub między sesjami.

4. Adresat wniosku lub interpelacji jest zobowiązany udzielić radnemu odpowiedzi nie później niż w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania.

5. Radny, który zgłosi interpelację, może wnieść o rozpatrzenie odpowiedzi na nią przez Radę na sesji.

6. Radny w razie braku odpowiedzi na zgłoszony wniosek lub interpelacje ma prawo zwrócić się o interwencję do Przewodniczącego Rady.

R o z d z i a ł V

Tryb głosowania

§ 23

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

2. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu tajnym, Przewodniczący Rady zarządza ponowne głosowanie. Jeżeli drugie głosowanie nie przyniesie rozstrzygnięcia uznaje się, że uchwała nie została podjęta.

3. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

4. Głosowanie jawne imienne polega na tym, że odbywa się przez wywoływanie nazwisk radnych wg kolejności alfabetycznej i odnotowanie w protokole czy radny oddał głos “za”, “przeciw”, czy “wstrzymał się od głosu”.

5. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady. Przeliczenia głosów dokonuje sekretarz obrad, który sumuje je i ostateczny wynik głosowania przedstawia Przewodniczącemu Rady.

6. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący, nakazując jednocześnie odnotowanie ich w protokole obrad.

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który prowadzi sesję.

§ 24

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadku, gdy przewiduje to ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Gminy, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie Przewodniczącym komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowa- dza je wyczytując kolejno radnych z listy obec- ności.

4. Sekretarz obrad wraz z pracownikiem urzędu wyznaczonym do obsługi sesji winni zapewnić nieskrępowany sposób głosowania uwzględniając tajność wyborów.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.

6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

7. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 25

1. Zwykła większość głosów oznacza, że za przyjęciem uchwały opowiedziała się przynajmniej jedna osoba więcej niż przeciwko niej.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej za przyjęciem uchwały od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

3. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za przyjęciem uchwały, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

R o z d z i a ł VI

Komisje Rady Gminy

§ 26

1. Rada Gminy powołuje stałe i doraźne komisje Rady do poszczególnych zadań.

2. Ilość komisji, ich nazwę ustala Statut Gminy.

3. Członków poszczególnych komisji powołuje imiennie Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4. Kandydatów na członków komisji mogą zgłaszać wszyscy radni, Przewodniczącego komisji i Zastępcę Przewodniczącego wybierają spośród siebie członkowie komisji.

§ 27

1. Dla wykonania zadań doraźnych, krótkoterminowych lub rozpatrzenia spraw nadzwyczajnych Rada może powołać komisje doraźne.

2. W uchwale powołującej komisję doraźną Rada określa zadania zlecone komisji, sposób ich realizacji oraz czasokres działania komisji. Jeżeli uchwała nie wyznacza konkretnego terminu działania komisji, za czasokres jej działania uważa się czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań.

3. Na wniosek radnych lub Przewodniczącego komisji Rada może przedłużyć okres działania komisji oraz rozszerzyć lub ograniczyć zakres zleconych prac.

4. Komisja doraźna ulega rozwiązaniu automatycznie po przyjęciu i zaakceptowaniu przez Radę materiałów z prac komisji.

§ 28

1. Komisje działają na posiedzeniu oraz przez swoich członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

2. Posiedzenie komisji zwołuje jej Przewodniczący, a pod jego nieobecność jego Zastępca.

3. Posiedzenie odbywa się zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.

4. O posiedzeniu komisji zawiadamia się członków pisemnie nie później niż na trzy dni przed posiedzeniem komisji.

5. W sprawach pilnych Przewodniczący komisji może zarządzić zwołanie posiedzenia w innym trybie.

6. Wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu, każdemu członkowi komisji przysyła się materiały będące przedmiotem posiedzenia.

§ 29

1. Dla prawomocności posiedzenia niezbędna jest obecność na posiedzeniu najmniej połowy składu komisji, w tym Przewodniczącego bądź jego Zastępcy.

2. Członkowie komisji potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu na liście obecności.

3. Posiedzenia komisji prowadzi jej Przewodniczący, a pod jego nieobecność jego Zastępca.

4. Obsługę techniczno-kancelaryjną komisji zapewni Urząd Gminy.

5. Wszyscy członkowie komisji mają równy głos.

6. Posiedzenia komisji są protokołowane. Protokół podpisują prowadzący obrady i protokolant.

§ 30

1. W przypadku rozbieżności co do podjętych decyzji i wniosków przez komisje, członkom komisji przysługuje prawo zgłoszenia stanowiska odrębnego.

2. Stanowisko odrębne może zgłosić na piśmie każdy z członków komisji. Stanowisko to wymaga uzasadnienia.

3. Stanowisko odrębne przesyła się Radzie Gminy wraz z pozostałymi materiałami komisji.

§ 31

Komisja ma prawo:

1) żądać przedkładania komisji wszystkich niezbędnych do podjęcia decyzji materiałów i wyjaśnień,

2) żądać obecności na posiedzeniu Wójta, pracowników Urzędu Gminy i zapraszać na posiedzenia kierowników jednostek organizacyjnych Gminy lub inne osoby, jeśli zdaniem komisji obecność ta jest niezbędna, wnioskować do Rady o wykonanie opracowań, analiz i innych dokumentów zapewniających właściwą ocenę problemów będących w kręgu zainteresowań komisji,

3) kontrolować i oceniać wykonanie uchwał Rady w zakresie objętym działaniem komisji, które nie mogą być wykonane przez pracowników,

4) występować do Rady z inicjatywami i wnioskami dotyczącymi całokształtu działalności Gminy.

§ 32

Komisja w oparciu o przedłożone materiały dokonuje samodzielnej oceny problemów, a także oceny przedłożonych projektów uchwał.

1) Komisja nie może dokonywać w projektach uchwał poprawek, propozycje zmian komisja przedkłada Radzie na piśmie. Komisja może opracować własny projekt uchwały i przedstawić go na sesji jako alternatywny w stosunku do projektu Wójta. Komisje rozpatrują materiały i opracowują stanowiska w sprawach objętych bezpośrednim zainteresowaniem komisji. Projekt planu i budżetu rozpatrują wszystkie komisje.

2) Jeżeli problem dotyczy kilku komisji, materiały rozpatrują te komisje, których problem dotyczy sporządzając własne opinie.

3) Na wniosek Przewodniczących komisji mogą one odbywać wspólne posiedzenia.

§ 33

1. Na posiedzeniu poprzedzającym sesje Rady komisja sporządza pisemne sprawozdanie z działalności komisji miedzy sesjami.

2. Sprawozdanie winno zawierać:

1) liczbę odbytych posiedzeń, ocenę przedkładanych komisji materiałów pod względem kompletności i opracowania formalno-prawnego,

2) wskazania trudności napotykanych w czasie pracy komisji i propozycji ich rozwiązania,

3) ustosunkowanie się do ewentualnego stanowiska odrębnego części członków komisji.

3. Sprawozdanie podpisuje Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego komisji. Do sprawozdania dołącza się ewentualne odrębne stanowisko.

4. Pisemne sprawozdanie dołącza się do materiałów przesłanych radnym. Jeden egzemplarz sprawozdania przekazuje się Wójtowi.

§ 34

Komisja opracowuje pisemny plan pracy na dany rok i przedkłada Radzie.

R o z d z i a ł VII

Kluby radnych

§ 35

1. Radni mają prawo tworzyć kluby radnych, zwanych w dalszej części regulaminu “Klubem”.

2. Klub można tworzyć w oparciu o przynależność do organizacji politycznych i społecznych, zawodowych itp.

3. Przynależność do Klubu jest dobrowolna.

§ 36

Członkowie Klubu wybierają spośród siebie przewodniczącego Klubu, który reprezentuje Klub wobec Rady i Wójta.

Strukturę, organa, tryb pracy Kluby określają samodzielnie wg własnych potrzeb i możliwości.

Listę członków Klubu przekazuje się Przewodniczącemu Rady.

§ 37

1. Klub określa swoje stanowisko we wszystkich sprawach objętych sesją.

2. Stanowisko klubu przedstawia na sesji przewodniczący Klubu lub osoba przez niego upoważniona.

3. Określenie przez Klub swojego stanowiska w danej sprawie nie pozbawia członków Klubu prawa zabierania głosu w dyskusji na sesji.

4. Klub radnych ma prawo zgłaszać wnioski, propozycje i uwagi we wszystkich sprawach dotyczących Gminy.

5. Rada i Wójt zobowiązani są do zajęcia stanowiska wobec spraw określonych w ust. 4 na najbliższej sesji, o ile termin załatwienia sprawy nie został ustalony z przewodniczącym Klubu.

R o z d z i a ł VIII

Prawa i obowiązki radnego

§ 38

Radny ma prawo:

1) korzystać ze zwolnienia w zakładzie pracy na czas niezbędny do pracy w komisjach, sesji i innych pracach związanych z pełnieniem funkcji radnego,

2) otrzymywać diety przysługujące za utracone zarobki w zakładzie pracy związane z wypełnieniem mandatu radnego,

3) wybierać i być wybieranym do organów Rady, składać wnioski i zapytania do organów Rady,

4) ochrony stosunku pracy wynikającej z ustawy o samorządzie gminnym.

§ 39

Radny ma obowiązek:

1) czynnie uczestniczyć w sesjach Rady Gminy, pracach organów i komisji do których został wybrany,

2) informować wyborców o stanie Gminy,

3) konsultowania spraw wnoszonych pod obrady Rady Gminy,

4) przyjmowania postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy, a ponadto brać udział w zebraniach i spotkaniach mieszkańców,

5) usprawiedliwiać swoją nieobecność na najbliższej sesji.