Załącznik do uchwały Rady Gminy Jordanów Śląski z dnia 30 grudnia 2002 r. (poz. 602)

STATUT GMINY JORDANÓW ŚLĄSKI

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy Gminy Jordanów Śląski stanowią wspólnotę samorządową.

§ 2

Gmina Jordanów Śląski obejmuje obszar o powierzchni 56,62 km2 (5662 ha). Granice Gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik – nr 1 do niniejszego statutu. Wykaz wszystkich miejscowości Gminy stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

§ 3

Siedzibą organów Gminy jest Urząd Gminy we wsi Jordanów Śląski, ul. Wrocławska 55.

§ 4

Gmina ma osobowość prawną.

§ 5

Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

§ 6

1. Gmina Jordanów Śląski posiada herb, który ma ozdobny kształt tarczy z wizerunkiem barana opisanym literą “J” po obwodzie tarczy. Wzór herbu stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

2. Zasady używania herbu określa Rada Gminy.

§ 7

Jednostkami pomocniczymi Gminy są Sołectwa.

§ 8

1. Jednostki pomocnicze są tworzone, łączone, dzielone lub znoszone w drodze uchwały Rady Gminy.

2. Sołectwa tworzy Rada Gminy w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Podjęcie uchwały w sprawie łączenia, dzielenia lub znoszenia sołectw powinno być poprzedzone prowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.

4. Przy podejmowaniu decyzji związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem oraz znoszeniem sołectw Rada Gminy bierze pod uwagę liczbę mieszkańców, podobny układ przestrzenny i osadniczy, powiązania gospodarcze i społeczne, a także względy historyczne, które miały wpływ na ukształtowanie się danej wspólnoty.

5. Wykaz sołectw wraz z określeniem zasięgu ich działania stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

§ 9

1. Organizację, zakres działania sołectw określają ich statuty uchwalane przez Radę Gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Gospodarka finansowa sołectw jest prowadzona w ramach budżetu Gminy.

§ 10

Sołtysi mogą uczestniczyć w sesjach Rady Gminy bez prawa głosu.

§ 11

Zasady przyznawania diet i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym i sołtysom, określa odrębna uchwała Rady Gminy.

R o z d z i a ł II

Cele, zakres działania i zadania Gminy

§ 12

Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty, reprezentowanie wspólnoty wobec organów Państwa.

§ 13

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 13).

§ 14

1. Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

2. Do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk, unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej oraz turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

14) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

15) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

16) cmentarzy gminnych,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej oraz promocja Gminy,

18) współpraca z organizacjami pozarządowymi,

19) współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendum.

4. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji, jak również zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa – na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządowymi.

5. Zadania, o których mowa w ust. 3 i 4, Gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych odpowiednio przez administrację rządową, powiat i województwo.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 14).

§ 15

1. W celu wykonania swoich zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy stanowi załącznik nr 5 do Statutu.

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywanie przez Gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

4. Zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 15).

§ 16

1. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego, które może polegać również na udzielaniu pomocy finansowej.

2. Gmina może przystąpić do związku międzygminnego celem wspólnego wykonywania zadań publicznych.

3. Uchwałę o przystąpieniu do związku podejmuje Rada Gminy.

4. O zamiarze przystąpienia do związku Gmina informuje Wojewodę.

5. Gmina może tworzyć i przystępować do stowarzyszenia mającego za cel wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gmin. Do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 16).

§ 17

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory, referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy oraz referendum określają odrębne ustawy.

3. W sprawach ważnych dla Gminy i innych przewidzianych prawem – na zasadach i w trybie określonym przez Radę Gminy, na terytorium Gminy mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 17).

R o z d z i a ł III

Organy Gminy

§ 18

1. Rada Gminy i Wójt jako organy Gminy wykonują swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Z wyjątkiem ograniczeń wynikających z ustaw działalność organów Gminy jest jawna i obejmuje prawo każdego do:

1) uzyskania informacji,

2) wglądu do dokumentów urzędowych, protokołów posiedzeń Rady Gminy i jej komisji,

3) wstęp na sesje Rady Gminy, posiedzenia komisji Rady.

3. Dostęp i korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 2, odbywa się w następujący sposób:

1) protokoły z posiedzeń Rady Gminy i komisji Rady i z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych odbywa się na miejscu w sekretariacie Urzędu Gminy,

2) zabronione jest wypożyczanie i korzystanie z dokumentów urzędowych Gminy poza obiektem Urzędu Gminy,

3) korzystający może sporządzać notatki, odpisy z protokołów z posiedzeń Rady Gminy, jej komisji oraz z dokumentów wynikających z wykonywania przez Gminę zadań publicznych.

Szczegółowe zasady i tryb udostępniania informacji reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. – o dostępie do informacji publicznej – Dz. U. Nr 112, poz. 1198.

§ 19

1. Rada Gminy – zwana dalej “Radą” jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie z zastrzeżeniem przepisów o referendum lokalnym.

2. Rada składa się z piętnastu radnych wybranych przez mieszkańców na okres 4 lat licząc od dnia wyboru. Wybory przeprowadzane są w trybie i na zasadach określonych odrębną ustawą.

§ 20

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.

2. W swojej działalności radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej i nie jest związany instrukcjami wyborców.

3. Radny zobowiązany jest brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

4. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

5. Rada ustala zasady na jakich radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

6. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w komisji jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

7. Z radnym nie może być nawiązywany stosunek pracy w Urzędzie Gminy w Gminie Jordanów Śląski, nie może też pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

8. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy, w której uzyskała mandat oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej tej Gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez organ wyborczy. Niezłożenie takiego wniosku jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

9. Wójt nie może powierzyć radnemu Gminy wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

10. Radnego obowiązują ograniczenia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania taką działalnością, przedstawicielstwa w prowadzeniu takiej działalności, posiadania akcji spółek – określone ustawą o samorządzie. Radnego obowiązuje zakaz członkostwa we władzach oraz pełnienia funkcji pełnomocnika w spółkach prawa handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub podmiotów gospodarczych, w których uczestniczą takie osoby. Naruszenie tych ograniczeń i zakazów powoduje odpowiedzialność regulaminową oraz utratę w danym roku prawa do diety radnego.

11. Radni są obowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym – również co do majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską, zawierające w szczególności informacje o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach prawa handlowego oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, Gminy lub związku międzygminnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach prawa handlowego.

Radny składa oświadczenie przewodniczącemu Rady, a przewodniczący – na ręce Wójta. W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie określonym ustawą o samorządzie, radnemu nie przysługuje dieta do czasu złożenia oświadczenia.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 20).

§ 21

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej Gminy i jej mieszkańców”. Do roty ślubowania radny może dodać zdanie: “Tak mi dopomóż Bóg”. Sposób składania ślubowania określa Regulamin Rady Gminy stanowiący załącznik nr 6 do Statutu.

2. Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 21).

§ 22

1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) stanowienie o kierunkach działania Wójta, przyjmowanie sprawozdań z jego działalności oraz ustalanie wynagrodzenia Wójta,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Wójta,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielania lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te sołectwa,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu,

10) określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

3. Do spraw przekraczających zakres zwykłego zarządu należy:

1) określenie zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,

2) emitowanie obligacji oraz określanie zasad zbywania, nabywania i wykupu ich przez Wójta,

3) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

4) ustalanie maksymalnych wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

5) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,

6) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywanie i występowanie z nich,

7) określanie zasad wnoszenia, cofania oraz zbywania udziałów, akcji przez Wójta,

8) tworzenie, likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych Gminy oraz wyposażania ich w majątek,

9) ustalana maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 22).

§ 23

1. Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Funkcji określonych w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 23 ust. 2).

3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady może nastąpić na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy w trybie określonym w ust. 1. Szczegółowy tryb działania Rady Gminy określa regulamin stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego Statutu. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 23 ust. 3 zd. pierwsze).

§ 24

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

2. Rada Gminy może wprowadzać zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Wójt, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady Gminy.

4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a obrady prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

5. Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

6. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym za wyjątkiem przypadków przewidzianych ustawą o samorządzie gminnym.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 24).

§ 25

1. Rada Gminy kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz sołectw, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady.

4. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

5. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę Gminy w zakresie kontroli.

6. Szczegółowy tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin stanowiący załącznik nr 7 do niniejszego statutu.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 25).

§ 26

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Do zadań stałych komisji Rady należy w szczególności:

1) opiniowanie projektów uchwał Rady Gminy,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji do rozpatrzenia,

4) przedkładanie planu pracy Radzie Gminy oraz sprawozdań z działalności.

3. Rada Gminy powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję ds. Gospodarczych – obejmująca swoim działaniem zakres spraw dotyczących gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, dróg, komunikacji i rolnictwa,

2) Komisję ds. Społecznych – obejmującą przedmiotem swojej działalności sprawy oświaty, kultury, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, kultury fizycznej.

§ 27

W czasie trwania kadencji Rada Gminy może powołać ze swojego grona oprócz stałych, doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, wskazując ich skład i zakres działania.

§ 28

1. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdanie z działalności. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 28 ust. 1).

2. Przewodniczącego komisji i Zastępcę Przewodniczącego komisja wybiera ze swego grona.

3. Rada Gminy może odwołać członka komisji Rady zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady na wniosek Przewodniczącego komisji.

§ 29

1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt wybieranych w wyborach bezpośrednich na zasadach i trybie określonych odrębną ustawą.

2. Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.

3. Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta.

4. Objęcie obowiązków Wójta następuje przez złożenie wobec Rady Gminy ślubowania o treści: “Obejmując urząd wójta uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców Gminy”. Do roty ślubowania można dodać zdanie “Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Funkcji Wójta i jego Zastępcy nie można łączyć z:

1) funkcją Wójta lub jego Zastępcy w innej gminie,

2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w Gminie, w której jest Wójtem lub zastępcą Wójta,

3) zatrudnieniem w administracji rządowej,

4) mandatem posła lub senatora.

6. Wójt powołuje oraz odwołuje Zastępcę Wójta w drodze zarządzenia. Zastępca Wójta po upływie kadencji Wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Wójta.

7. Osobą właściwą do nawiązania stosunku pracy z Wójtem jest Przewodniczący Rady Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 29 ust. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

§ 30

1. Wójt i Zastępca Wójta nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców.

2. Wójta i Zastępcę Wójta obowiązują ograniczenia i zakazy co do prowadzenia działalności gospodarczej określone w ustawie z 1 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – Dz. U. Nr 106, poz. 679 ze zmianami). Naruszenie tych zakazów przez Wójta powoduje: wygaśnięcie mandatu Wójta, a w przypadku Zastępcy Wójta stanowi podstawę do jego odwołania.

3. Wójta i Zastępcę Wójta obowiązuje nakaz składania oświadczeń o stanie majątkowym dotyczącym również majątku odrębnego jak i objętego małżeńską wspólnością majątkowego treści i w trybie określonym powołaną w ust. 2 ustawą. Zastępca Wójta składa oświadczenie Wójtowi a Wójt – Wojewodzie.

4. Wójta dotyczy obowiązek ujawniania korzyści uzyskiwanych przez niego jak i przez jego małżonka oraz zgłaszanie informacji określonych ustawą, o której mowa w ust. 2, do Rejestru Korzyści.

§ 31

1. Wójt może zostać odwołany jedynie w drodze referendum. Uchwalę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie Wójtowi absolutorium Rada może podjąć tylko na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia. Podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną. Uchwałę w tej sprawie Rada podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu imiennym.

2. Uchwałę Rady Gminy o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta na skutek nieudzielenia Wójtowi absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 31).

§ 32

1. Wójt wykonuje zadania wynikające z funkcji organu wykonawczego Gminy, a w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

7) przedkładanie Radzie Gminy i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze oraz sprawozdań rocznych z wykonania budżetu Gminy, na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych,

8) dokonywanie czynności związanych z realizacją zamówień publicznych, w tym powoływanie komisji przetargowych,

9) przygotowywanie projektu budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnienia i przedkładanie go Radzie oraz przesyłanie projektu do zaopiniowania Regionalnej Izby Obrachunkowej,

10) informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywanie środków budżetowych,

11) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz ustalenie warunków ugody w tych sprawach,

12) udziela kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek.

2. W realizacji zadań własnych Gminy Wójt podlega wyłącznie Radzie.

§ 33

1. Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz.

2. Do zadań Wójta w szczególności należy:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

2) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawie kandydatur na stanowiska: Sekretarza, Skarbnika,

3) wydawanie zarządzeń w przypadkach prawem przewidzianych,

4) wykonywanie zadań związanych z ochroną przed powodzią, podejmowanie działań dla usunięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub mienia, lub na wypadek stanu klęski żywiołowej,

5) reprezentowanie Gminy na zewnątrz. Wójt jest reprezentantem Gminy w organizacjach publicznoprawnych oraz spółkach, spółdzielniach i związkach międzygminnych, o ile Rada lub przepisy ustaw nie stanowią inaczej. Wójt reprezentuje Gminę podczas uroczystości ogólnopaństwowych i lokalnych,

6) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,

7) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych Gminy.

§ 34

1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy zwanego dalej “Urzędem”.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny nadawany przez Wójta w drodze zarządzenia.

3. Kierownikiem Urzędu jest Wójt, który jest jednocześnie pracodawcą samorządowym dla zatrudnionych w Urzędzie pracowników.

4. Wójt może powierzyć prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu Sekretarzowi Gminy.

5. Sekretarz Gminy oraz Skarbnik Gminy zatrudnieni są na zasadzie powołania.

6. Pozostali pracownicy Urzędu zatrudniani są na podstawie mianowania albo umowy o pracę. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 34 ust. 1, 2, 3, 4, 5, 6).

7. Sekretarz Gminy, Skarbnik oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne z upoważnienia Wójta, obowiązane są na mocy ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 679 ze zm.) do przestrzegania zawartych tam ograniczeń i wypełniania obowiązków – pod rygorem odwołania ze stanowiska.

§ 35

1. Wójt podpisuje dokumenty urzędowe Gminy i korespondencję.

2. Wójt może upoważnić swojego Zastępcę, Sekretarza Gminy lub innego pracownika Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§ 36

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.

2. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik Gminy może odmówić kontrasygnaty, ale w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika dokona czynności, powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 36).

§ 37

1. Zastępca Wójta wykonuje zadania wyszczególnione w jego zakresie obowiązków zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Gminy.

2. W razie nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta, jego funkcję sprawuje Zastępca Wójta zgodnie z jego poleceniami i wskazówkami.

§ 38

Sekretarz Gminy wykonuje zadania wyszczególnione w zakresie jego obowiązków zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Gminy.

R o z d z i a ł IV

Gminne jednostki organizacyjne

§ 39

1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Gminy stanowią część majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażanie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady Gminy.

2. Działalność jednostek organizacyjnych wskazanych w ust.1 jest finansowana z budżetu Gminy.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy nieposiadający osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego im przez Wójta.

§ 40

Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.

R o z d z i a ł V

Akty prawa miejscowego

§ 41

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego, obowiązujących na obszarze Gminy.

2. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały.

3. Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym na zasadach określonych ustawą o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

4. W przypadkach określonych ustawą o samorządzie gminnym Wójt wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia.

5. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady zarządzenia w sprawie przepisów porządkowych, lub odmowy jego zatwierdzenia Rada Gminy określa termin utraty przez to zarządzenie mocy obowiązującej.

6. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży Gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

7. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, który znajduje się do wglądu w urzędzie.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 41).

R o z d z i a ł VI

Mienie Gminy

§ 42

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych.

2. Mieniem komunalnym zarządzają organy Gminy lub inne powołane przez nią podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.

3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych, nieosiadających osobowości prawnej, dysponują kierownicy tych jednostek, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 42).

§ 43

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona. (Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 43).

R o z d z i a ł VII

Gospodarka finansowa Gminy

§ 44

1. Dochodami Gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone odrębnymi ustawami jako dochody Gminy,

2) dochody z majątku Gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami Gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych, oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy, darowizny,

4) inne dochody.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 44).

§ 45

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy zwanego dalej “budżetem”.

2. Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 45).

§ 46

1. Projekt budżetu przygotowuje Wójt.

2. Wójt przedkłada Radzie projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3. Rada Gminy nie może bez zgody Wójta wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków niemających pokrycia w pla-nowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródła tych dochodów.

4. Budżet uchwalany jest do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 47

1. Wydatki budżetu nie mogą przekroczyć dochodów budżetu.

2. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższą planowane dochody.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 47).

§ 48

1. Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały Rady Gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu Gminy.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 48).

§ 49

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt.

2. Wójt Gminy przedstawia Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy w terminie do dnia 31 marca następnego roku oraz przesyła je do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

3. Rada Gminy rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

4. Wniosek o udzielenie absolutorium Wójtowi wraz z uzasadnieniem, zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową, przedkłada Radzie Komisja Rewizyjna.

5. Absolutorium udzielane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

(Skarga Wojewody Dolnośląskiego do NSA PN.II.0914-10/1/03 z dnia 27 lutego 2003 r. na § 49).

§ 50

1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

2. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

3. Wójt informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 51

Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie właściwym dla jego uchwalenia.