535

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ KUDOWY ZDROJU

z dnia 24 stycznia 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Kudowa Zdrój

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

STATUT GMINY KUDOWA ZDRÓJ

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1) ustrój Gminy Kudowa Zdrój,

2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady,

3) zasady: dostępu do obywateli do dokumentów Rady, jej komisji oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) Mieście – należy przez to rozumieć Gminę Kudowa Zdrój,

2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miasta,

3) komisji – należy przez to rozmieć komisje Rady Miasta,

4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miasta,

5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Kudowy Zdroju,

6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kudowy Zdroju.

R o z d z i a ł II

Gmina

§ 3

1. Miasto Kudowa Zdrój jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują obszar Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1. Miasto położone jest w Powiecie Kłodzkim w Województwie Dolnośląskim.

2. Miasto jest gminą uzdrowiskową.

3. Granice terytorialne miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 5

1. Herbem miasta jest znak graficzny stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.

2. Barwy Gminy określa jej flaga. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do Statutu.

3. Herb i nazwa miasta podlegają ochronie prawnej.

R o z d z i a ł III

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 6

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 7

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza, który wykonuje jej uchwały.

2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 8

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1. Przewodniczący,

2. Wiceprzewodniczący,

3. Komisja Rewizyjna,

4. komisje stałe, wymienione w Statucie,

5. doraźne komisje do określonych zadań.

§ 9

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) rewizyjną,

2) spraw społecznych, której przedmiot działania obejmuje:

– opiekę społeczną,

– bezpieczeństwo,

– sprawy mieszkaniowe,

– sprawy zdrowia publicznego,

3) oświaty, kultury i sportu, której przedmiot działania obejmuje:

– oświatę,

– kulturę,

– sprawy dzieci i młodzieży,

– sport,

4) gospodarczo-ekonomiczną, której przedmiot działania obejmuje:

– sprawy budżetowe,

– sprawy rolne,

– ochronę środowiska,

5) współpracy zagranicznej, promocji i uzdrowiska, której przedmiot działania obejmuje:

– współpracę zagraniczną miasta,

– promocję miasta,

– sprawy uzdrowiska,

– turystykę.

2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.

3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 10

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

3. Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie Gminy.

§ 11

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

– zwołuje sesje Rady,

– przewodniczy obradom,

– sprawuje policję sesyjną,

– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

– podpisuje uchwały Rady,

– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 12

W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada przed upływem kadencji, na swojej najbliższej sesji, dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 13

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 11 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania na zewnątrz.

3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.

4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

§ 14

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisko Przewodniczącego.

§ 15

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 16

1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 17

Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.

R o z d z i a ł IV

Tryb pracy Rady

R o z d z i a ł V

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

R o z d z i a ł VI

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady i komisji

§ 102

1. Obywatelom udostępnia się w szczególności następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń burmistrza,

4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,

5) rejestr interpelacji i wniosków radnych.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1, podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 103

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Burmistrza udostępnia się w biurze Sekretarza Gminy w dniach pracy Urzędu Miasta w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty wymienione w § 102 ust. 1 są również dostępne w powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 104

1. Z dokumentów wymienionych w § 103 ust. 1 obywatele mogą sporządzić notatki, odpisy, wyciągi, fotografować je oraz wypożyczać potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie ww. dokumentów celem wykonania ich kserokopii poza siedzibą Urzędu Miasta.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i asyście pracownika Urzędu Miasta.

§ 105

Uprawnienia określone w § 102–104 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę lub komisję uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł VII

Gminne jednostki organizacyjne

§ 106

1. W celu wykonania zadań społecznych lub gospodarczych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.

2. Jednostki organizacyjne mogą być tworzone w formie jednostek posiadających osobowość prawną oraz w formie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

3. Statuty jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej uchwala Rada.

4. Wykaz jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3, stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 107

Traci moc uchwała nr XVII/114/96 Rady Miejskiej z dnia 8 lutego 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej w Kudowie Zdroju z późn. zm.).

§ 108

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

BOGUSŁAW BURGER

Załącznik nr 1 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535

Załącznik nr 2 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)

Załącznik nr 3 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)

Załącznik nr 4 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej

I. Zakłady budżetowe:

– Miejskie Zakłady Użyteczności Publicznej w Kudowie Zdroju

II. Jednostki budżetowe:

– Kudowski Ośrodek Kultury, Sportu i Promocji w Kudowie Zdroju

– Ośrodek Pomocy Społecznej w Kudowie Zdroju

– Zespół Przedszkolno–Żłobkowy w Kudowie Zdroju

– Przedszkole Miejskie nr 1 w Kudowie Zdroju

– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Kudowie Zdroju

– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Kudowie Zdroju

– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Kudowie Zdroju

– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Kudowie Zdroju

– Publiczne Gimnazjum w Kudowie Zdroju