535 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ KUDOWY ZDROJU z dnia 24 stycznia 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Kudowa Zdrój Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje: |
STATUT GMINY KUDOWA ZDRÓJ
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Kudowa Zdrój,
2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady,
3) zasady: dostępu do obywateli do dokumentów Rady, jej komisji oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Mieście – należy przez to rozumieć Gminę Kudowa Zdrój,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miasta,
3) komisji – należy przez to rozmieć komisje Rady Miasta,
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miasta,
5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Kudowy Zdroju,
6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kudowy Zdroju.
R o z d z i a ł II
Gmina
§ 3
1. Miasto Kudowa Zdrój jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują obszar Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4
1. Miasto położone jest w Powiecie Kłodzkim w Województwie Dolnośląskim.
2. Miasto jest gminą uzdrowiskową.
3. Granice terytorialne miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
§ 5
1. Herbem miasta jest znak graficzny stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.
2. Barwy Gminy określa jej flaga. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do Statutu.
3. Herb i nazwa miasta podlegają ochronie prawnej.
R o z d z i a ł III
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 6
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 7
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza, który wykonuje jej uchwały.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 8
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1. Przewodniczący,
2. Wiceprzewodniczący,
3. Komisja Rewizyjna,
4. komisje stałe, wymienione w Statucie,
5. doraźne komisje do określonych zadań.
§ 9
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) rewizyjną,
2) spraw społecznych, której przedmiot działania obejmuje:
– opiekę społeczną,
– bezpieczeństwo,
– sprawy mieszkaniowe,
– sprawy zdrowia publicznego,
3) oświaty, kultury i sportu, której przedmiot działania obejmuje:
– oświatę,
– kulturę,
– sprawy dzieci i młodzieży,
– sport,
4) gospodarczo-ekonomiczną, której przedmiot działania obejmuje:
– sprawy budżetowe,
– sprawy rolne,
– ochronę środowiska,
5) współpracy zagranicznej, promocji i uzdrowiska, której przedmiot działania obejmuje:
– współpracę zagraniczną miasta,
– promocję miasta,
– sprawy uzdrowiska,
– turystykę.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 10
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad o jakim mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie Gminy.
§ 11
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
– zwołuje sesje Rady,
– przewodniczy obradom,
– sprawuje policję sesyjną,
– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
– podpisuje uchwały Rady,
– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 12
W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada przed upływem kadencji, na swojej najbliższej sesji, dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 13
1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 11 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§ 14
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisko Przewodniczącego.
§ 15
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 16
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 17
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy, zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.
R o z d z i a ł IV
Tryb pracy Rady
R o z d z i a ł V
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
R o z d z i a ł VI
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady i komisji
§ 102
1. Obywatelom udostępnia się w szczególności następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń burmistrza,
4) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
5) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1, podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 103
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Burmistrza udostępnia się w biurze Sekretarza Gminy w dniach pracy Urzędu Miasta w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty wymienione w § 102 ust. 1 są również dostępne w powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 104
1. Z dokumentów wymienionych w § 103 ust. 1 obywatele mogą sporządzić notatki, odpisy, wyciągi, fotografować je oraz wypożyczać potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie ww. dokumentów celem wykonania ich kserokopii poza siedzibą Urzędu Miasta.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i asyście pracownika Urzędu Miasta.
§ 105
Uprawnienia określone w § 102–104 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku podjęcia przez Radę lub komisję uchwały o wyłączeniu jawności,
2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł VII
Gminne jednostki organizacyjne
§ 106
1. W celu wykonania zadań społecznych lub gospodarczych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.
2. Jednostki organizacyjne mogą być tworzone w formie jednostek posiadających osobowość prawną oraz w formie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
3. Statuty jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej uchwala Rada.
4. Wykaz jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3, stanowi załącznik nr 4 do Statutu.
R o z d z i a ł VIII
Postanowienia końcowe
§ 107
Traci moc uchwała nr XVII/114/96 Rady Miejskiej z dnia 8 lutego 1996 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej w Kudowie Zdroju z późn. zm.).
§ 108
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
BOGUSŁAW BURGER |
Załącznik nr 1 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535
Załącznik nr 2 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)
Załącznik nr 3 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)
Załącznik nr 4 do Statutu Rady Miejskiej Kudowy Zdroju z dnia 24 stycznia 2003 r. (poz. 535)
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej
I. Zakłady budżetowe:
– Miejskie Zakłady Użyteczności Publicznej w Kudowie Zdroju
II. Jednostki budżetowe:
– Kudowski Ośrodek Kultury, Sportu i Promocji w Kudowie Zdroju
– Ośrodek Pomocy Społecznej w Kudowie Zdroju
– Zespół Przedszkolno–Żłobkowy w Kudowie Zdroju
– Przedszkole Miejskie nr 1 w Kudowie Zdroju
– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Kudowie Zdroju
– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Kudowie Zdroju
– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Kudowie Zdroju
– Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Kudowie Zdroju
– Publiczne Gimnazjum w Kudowie Zdroju