R o z d z i a ł III

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 11

1. Radę Miejską wybierają mieszkańcy miasta.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.

3. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

4. Rada składa się z radnych, których liczbę określa ustawa.

Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i od 1 do 3 Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

5. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, komisji stałych i doraźnych.

6. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miejskiej zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

7. Po upływie terminu określonego w pkt 6 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

8. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 12

Do wyłącznej właściwości Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej, należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, w szczególności wymienione w art. 18 ustawy gminnej, oraz:

1) wskazanie banku prowadzącego obsługę bankową Gminy,

2) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do porozumień w sprawach przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz do ponadgminnych form współpracy międzykomunalnej,

3) podejmowanie uchwały o powołaniu kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępcy,

4) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji,

5) inne wskazane postanowieniami szczegółowymi Statutu.

§ 13

Rada kontroluje pracę Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych:

1) bezpośrednio poprzez przyjmowanie sprawozdań Burmistrza z jego działalności w okresie między sesjami, dostępnych w Biurze Rady na 4 dni przed sesją.

2) poprzez działania kontrolne Komisji Rewizyjnej i pozostałych stałych komisji Rady w zakresie przedmiotowym ich działania, podejmowane na jej zlecenie na zasadach określonych w Statucie.

§ 14

Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1. Przygotowuje sesje zgodnie z przyjętym planem pracy Rady oraz zwołuje je i czuwa nad ich sprawnym przebiegiem.

2. Przewodniczy sesjom Rady.

3. Podpisuje uchwały Rady.

4. Przekazuje sprawy właściwym komisjom lub zespołom celem opracowania lub zaopiniowania.

5. Przekazuje w imieniu Rady Burmistrzowi sprawy do opracowania lub załatwienia.

6. Współdziała z Burmistrzem w rozwiązywaniu bieżących spraw Gminy.

7. Koordynuje działalność komisji Rady, przekazuje Burmistrzowi projekty uchwał, wnioski, opinie i stanowiska komisji oraz nadzoruje ich realizację.

8. Udziela radnym pomocy w sprawowaniu mandatu.

9. Wydaje radnym i osobom spoza Rady odpowiednie dokumenty potwierdzające ich udział w pracach Rady.

10. Wyznacza do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.

11. Pełni dyżury dla przyjmowania mieszkańców w sprawach skarg i wniosków.

12. Występuje do właściwych jednostek organizacyjnych o przygotowanie materiałów na sesję Rady.

13. Dokonuje czynności z zakresu Prawa pracy w stosunku do Burmistrza w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale.

§ 15

1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

2. Rada może odbywać sesje uroczyste dla upamiętnienia ważnych dla kraju, regionu i miasta wydarzeń.

3. Sesja może składać się z kilku posiedzeń.

4. Termin kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący Rady i zawiadamia ustnie na posiedzeniu. Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 najbliższych dni.

5. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 16

1. Sesje zwyczajne zwołuje się zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Zawiadomienie o zwołaniu sesji radni otrzymują co najmniej 7 dni przed terminem obrad. Nie dotyczy to sesji zwoływanych w trybie § 17 ust. 3 Statutu.

3. Plan pracy Rada uchwala najpóźniej na pierwszej sesji w danym roku.

4. Projekt planu pracy przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącymi i przedstawia do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stałych komisji Rady.

5. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów, stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych Gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.

6. Plan pracy Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.

§ 17

1. Sesja nadzwyczajna zwoływana jest przez Przewodniczącego na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady albo Burmistrza w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

2. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie podając w nim proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.

a. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 1 poza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

b. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady. Dotyczy to również sesji zwyczajnej.

3. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się zwołanie sesji w możliwie najkrótszym terminie bez konieczności dostarczenia materiałów radnym oraz podania do publicznej wiadomości informacji o terminie i programie sesji.

§ 18

1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek podziału terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólnie z inną Radą.

2. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu każdej Rady.

3. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu radnych z każdej Rady.

4. Uchwały oraz protokół z obrad sesji wspólnej podpisują Przewodniczący zainteresowanych Rad.

5. Połączone Rady ustalają zasady obradowania na wspólnym posiedzeniu.

§ 19

1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem telewizji kablowej, radia i prasy lokalnej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim termin, miejsce i przedmiot obrad, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności.

3. Jawność obrad zostaje wyłączona z mocy prawa.

4. Wyłączenie jawności powoduje iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad.

§ 20

1. Przewodniczący ustala porządek obrad sesji.

2. W sesji uczestniczą radni oraz osoby zaproszone na sesję.

3. Przewodniczący zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.

4. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

2) informacje Burmistrza lub wyznaczonej przez niego osoby o wykonaniu uchwał Rady,

3) sprawy samorządowe jednostek pomocniczych,

4) uchwały,

5) informacje i komunikaty Przewodniczącego,

6) wolne wnioski,

7) interpelacje i zapytania.

5. W porządku obrad sesji zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się sprawozdanie Burmistrza z wykonania uchwał Rady za kolejne półrocze.

6. Porządek obrad sesji nadzwyczajnej i uroczystej, nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.

§ 21

1. Radni otrzymują zawiadomienie o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem. W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę

rozpoczęcia oraz porządek sesji. Powyższe nie dotyczy sesji zwołanej w trybie § 17 ust. 3.

2. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał i niezbędne materiały, jeżeli nie zostały radnym dostarczone wcześniej.

3. Materiały dotyczące planów gospodarczych, uchwalenia budżetu Gminy oraz sprawozdanie z wykonania budżetu, radni powinni otrzymać 10 dni przed terminem sesji.

4. W razie nieuzasadnionych naruszeń powyższych postanowień Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji. Sesja odroczona winna się odbyć w ciągu 10 dni.

5. Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady.

§ 22

1. Obrady sesji prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.

2. Przewodniczący może przekazać w trakcie sesji prowadzenie obrad wyznaczonemu Wiceprzewodniczącemu.

3. Przed otwarciem obrad sesji obowiązkiem Przewodniczącego jest ustalenie liczby radnych na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.

4. W przypadku stwierdzenia nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący wyznacza nowy termin sesji.

5. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając formułę “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Oławie”.

6. W przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący przerywa posiedzenie i wyznacza nowy termin obrad w ciągu najbliższych 7 dni.

§ 23

1. Sesja prowadzona jest zgodnie z porządkiem obrad.

Z wnioskami o zmianę porządku obrad może wystąpić radny lub grupa radnych albo Burmistrz. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowowego składu Rady. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, prowadzący sesję może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.

2. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:

1) wystąpienie wnioskodawcy tematu,

2) pytania do wnioskodawcy,

3) dyskusja radnych,

4) podjęcie uchwały, zajęcie stanowiska, przyjęcie do wiadomości.

3. Podczas obrad prowadzący sesję udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

Pierwszeństwo zabrania głosu przysługuje radnym. Przewodniczący komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad, Burmistrz oraz jego Zastępcy mają prawo do głosu poza kolejnością.

4. W każdym punkcie porządku obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania głosu i jednej repliki.

5. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy, Przewodniczącego Komisji oraz przedstawiciela klubu nie jest limitowany. Czas wystąpienia pozostałych mówców nie może przekroczyć trzech minut.

6. Dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad i sprawnego przebiegu sesji, Przewodniczący może stosować przepisy porządkowe, a w szczególności:

1) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,

2) odebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.

7. Uprawnienia Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 7, mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, również niebędących radnymi. W przypadku prób zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób zakłócających spokój.

8. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.

9. Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) sprawdzenie listy obecności,

3) ograniczenie czasu wystąpienia,

4) zakończenie dyskusji,

5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

6) reasumpcję głosowania,

7) przejście do porządku obrad,

8) zarządzenie przerwy,

9) przeliczenie głosów.

10. Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami przedstawicieli klubów w sprawie wniosku.

11. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie, a Rada podejmuje decyzję w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 24

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”. Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 25

1. W porządku sesji zwyczajnej winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wnioskom, interpelacjom i zapytaniom radnych.

2. Wolne wnioski radnych niezwiązane z dyskusją nad merytorycznymi punktami porządku obrad winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i wskazywać ewentualnego wykonawcę.

3. Interpelacje składa radny na piśmie między sesjami w Biurze Rady lub ustnie na sesji. Adresatem interpelacji jest Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.

4. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 14 dni.

5. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o faktach. Zapytanie składa się na piśmie w Biurze Rady lub w trakcie sesji w punkcie “interpelacje i zapytania”.

6. Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.

7. Prowadzący sesję informuje o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziach.

8. Radny może wnieść pod obrady sesji sprawę nieudzielenia lub niewystarczającej jego zdaniem odpowiedzi na interpelację lub zapytanie.

§ 26

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny, przewodniczący klubu w imieniu klubu oraz Burmistrz.

2. Uprawnienia, o których mowa w pkt 1, przysługują także mieszkańcom Oławy uprawnionym do głosowania.

3. Projekt uchwały przygotowany przez wnioskodawcę powinien być złożony w Biurze Rady nie później niż 14 dni przed planowanym terminem sesji.

4. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać:

1) część nagłówkową zawierającą nazwę aktu, propozycję daty podjęcia, nazwę organu, który go firmuje i przedmiot unormowania,

2) podstawę prawną, zgodnie z którą organ upoważniony jest do podjęcia uchwały,

3) przepisy dotyczące przedmiotu uchwały ujęte w paragrafy, ustępy i punkty w następującej kolejności:

– przepisy ogólne (wspólne dla pozostałych postanowień uchwały, wyjaśnienie pojęć użytych w uchwale),

– przepisy szczegółowe (zawierające rozstrzygnięcia merytoryczne),

– przepisy przejściowe i końcowe (wskazujące odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, dotyczące uchylenia dotychczas obowiązujących przepisów, a także sposobu ogłoszenia uchwały i inne),

– termin wejścia w życie, względnie obowiązywania.

5. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę, opinię radcy prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika Gminy.

6. Przewodniczący przedstawia projekty uchwał do zaopiniowania komisjom.

§ 27

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona lub znowelizowana w tym samym trybie w jakim została uchwalona.

2. Rada może zajmować stanowiska i wydawać opinie.

3. Uchwały, stanowiska i opinie podpisuje Przewodniczący. Przepis § 22 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Niezwłocznie po uchwaleniu Biuro Rady przekazuje uchwałę Burmistrzowi.

5. Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia, za wyjątkiem uchwał mających charakter przepisów prawa miejscowego, które wymagają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

6. W sprawach organizacyjnych sesji nie podejmuje się uchwał na powyższych zasadach, a jedynie rejestruje się w protokole treść ustalenia oraz wynik głosowania.

7. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe w ogłoszonych uchwałach.

8. Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

9. Biuro Rady prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem uchwał mających charakter aktów prawa miejscowego.

§ 28

1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.

2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za” i “przeciw” oddanymi przy niezbędnym na sali quorum, bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.

3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

4. Ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 11 radnych, 1/4 ustawowego jej składu wynosi 6 radnych, a 3/5 ustawowego składu Rady wynosi 13 radnych.

5. Prowadzący sesję odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.

§ 29

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu organu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności:“za”,“przeciw”, “wstrzymujący się”.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.

4. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osobowym powołana przez Radę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów spośród radnych.

5. Wyniki głosowania zapisywane są w protokole sesji.

§ 30

1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:

1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony, głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji i Burmistrza oraz zaproponowanych na sesji, z tym że w przypadku wniosków mniejszościowych, zgłoszonych do protokołu z posiedzenia komisji, w pierwszej kolejności głosowane są te wnioski,

2) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

2. Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami. W przypadku wniosków przeciwnych poddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie “za”.

§ 31

W trakcie obrad prowadzący sesję zarządza przerwę:

1) z własnej inicjatywy nie częściej niż co dwie godziny,

2) na przegłosowany wniosek radnego,

3) na żądanie klubu, jednak nie częściej niż dwa razy podczas sesji na żądanie tego samego klubu.

§ 32

1. Po wyczerpaniu porządku obrad prowadzący sesję kończy posiedzenie formułą “zamykam sesję Rady Miejskiej w Oławie”.

2. Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. W przypadku sesji odbywanej na kilku posiedzeniach prowadzący sesję może zarządzić sporządzenie odrębnych protokołów dla każdego z posiedzeń.

3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.

4. Protokoły przechowywane są w Biurze Rady.

5. Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. Wnioski te, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawane są głosowaniu.

6. Protokół z sesji winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych, osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta.

7. W ciągu kadencji Rady obowiązuje jednolita numeracja protokołów. Numer protokołu składa się z liczby porządkowej numeru sesji w danym roku zapisanej cyframi rzymskimi oraz dwóch końcowych cyfr arabskich roku, w którym odbywa się sesja. Numeracja ta wchodzi w skład numeracji uchwał, do której dołączany jest kolejny – zapisany cyframi arabskimi numer porządkowy uchwały podjętej w danej kadencji.

8. Odpis protokołu przekazywany jest Burmistrzowi, natomiast wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.

§ 33

1. Do wykonywania swoich zadań Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, które są wewnętrznymi organami Rady, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy

2. Rada może powołać następujące komisje stałe:

1) Komisję Finansów, Rozwoju Gospodarczego i Promocji,

2) Komisję Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska,

3) Komisję Oświaty, Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny,

4) Komisję Kultury, Sportu, Rekreacji i Młodzieży,

5) Komisję Prawa i Porządku Publicznego.

3. Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

4. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania rozstrzygnięć w jej imieniu.

5. Rada powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatów.

6. Skład osobowy komisji tworzy co najmniej 5 radnych.

§ 34

1. Do zadań stałych komisji wymienionych w § 33 ust. 2 należy:

1) opiniowanie pracy Burmistrza i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie spraw właściwych przedmiotowo danej komisji,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Burmistrz może przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,

5) współdziałanie z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,

6) współdziałanie z jednostkami pomocniczymi,

7) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,

8) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji.

2. Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę.

§ 35

1. Postanowienia o komisjach stałych Rady, zawarte w Statucie, stosuje się również do komisji doraźnych.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.

§ 36

1. Przewodniczącego komisji wybiera Rada na wniosek komisji, spośród radnych wchodzących w jej skład, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja, spośród radnych członków danej komisji.

3. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu komisji.

4. Komisje mogą wyodrębnić podkomisję oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane osoby niebędące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.

§ 37

1. Wynikiem działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które kieruje się do Przewodniczącego.

2. Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.

3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

4. Burmistrz powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

5. W przypadku przekazania przez Radę lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.

6. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminów lub uchylania się komisji od opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska – Przewodniczący może wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.

7. Z posiedzenia komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który winien zawierać:

1) numer i datę oraz numery wniosków komisji,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji.

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg posiedzenia,

5) treść wniosku lub opinii,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpis przewodniczącego komisji i protokolana.

8. Protokoły numeruje się kolejno cyframi arabskimi oraz dwiema ostatnimi cyframi roku kalendarzowego.

9. Dokumentację pracy komisji prowadzi Biuro Rady.

§ 38

1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną stanowiącą jej organ kontrolny.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków wybranych spośród radnych w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.

4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium z tego tytułu. Wniosek przesyłany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania; uzasadnienie wraz z wnioskiem przedstawiane jest Radzie podczas sesji absolutoryjnej.

2) przygotowanie materiałów do oceny pracy Burmistrza,

3) opiniowanie wniosków w sprawie odwołania Burmistrza,

4) przeprowadzanie kontroli Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej z wykonania zadań w oparciu o kryteria celowości, rzetelności i gospodarności.

5. Przed sporządzeniem wniosku w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii w tej kwestii, w terminie wskazanym przez Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego.

6. Na wniosek Rady komisja przygotowuje ocenę pracy Burmistrza uwzględniając w szczególności:

1) sprawozdanie Burmistrza z wykonania zadań Gminy oraz z wykonania uchwał Rady,

2) opinie komisji o wykonaniu przez Burmistrza zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli, interpelacji i wniosków radnych,

3) wyniki kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych.

7. Materiały, o których mowa w ust. 6, uwzględnione są też w odpowiednim zakresie przy opiniowaniu wniosków o odwołanie Burmistrza.

8. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.

9. Kontrole przeprowadzane są według następujących zasad:

1) o zamiarze kontroli komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki, określając termin i przedmiot kontroli,

2) przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego zastępca wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie Przewodniczącego Rady do przeprowadzenia kontroli,

3) zespół kontrolujący ma prawo do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także do zasobów informacji zgromadzonych w systemach informatycznych Gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,

4) dokumenty niezbędne do przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie. Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes Gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nieujawniania tych wiadomości lub dokumentów osobom nieupoważnionym,

5) czynności kontrolne prowadzone są przez członków komisji w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

10. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający w szczególności:

1) nazwę kontrolowanej jednostki i skład zespołu kontrolującego,

2) czas trwania i przedmiot kontroli,

3) wykaz skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,

4) opis stanu faktycznego,

5) wykaz ustalonych nieprawidłowości z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,

6) wnioski pokontrolne,

7) podpisaną adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej oraz ewentualnie jego uwagi dotyczące przebiegu kontroli,

8) datę sporządzenia protokołu oraz podpis członków zespołu kontrolującego.

11. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.

12. Uwierzytelnione przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są niezwłocznie Przewodniczącemu Rady, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki kontrolowanej.

13. Komisja Rewizyjna może wystąpić do Rady o przyjęcie sprawozdania z przeprowadzonej kontroli lub o podjęcie uchwały w sprawach wynikających z przeprowadzonej kontroli.

§ 39

1. Radni zobowiązani są systematycznie uczestniczyć w pracach Rady, w szczególności brać aktywny udział w sesjach, posiedzeniach komisji, uczestniczyć w czynnościach kontrolnych, występować z interwencjami w sprawach mieszkańców.

2. Radny może być członkiem 3 komisji stałych.

3. Radny może brać udział bez prawa głosu w posiedzeniu każdej komisji, której nie jest członkiem.

§ 40

1. Radni winni wypełniać zadania wynikające z mandatu w sposób zdyscyplinowany i sumienny. W swoich działaniach mają obowiązek kierować się interesem całej Gminy.

2. Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W przypadku braku możliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

4. Radny może z różnych przyczyn zwrócić się do Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego, z wnioskiem o czasowe zwolnienie z obowiązków wynikających z mandatu. Wniosek radnego o czasowe zwolnienie z obowiązków wynikających z mandatu Przewodniczący przedstawia na najbliższej sesji. O decyzji Rady Przewodniczący powiadamia wyborców.

§ 41

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 42

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

2. Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu wraz z załączoną listą składu osobowego klubu. Klub radnych nie może liczyć mniej niż 3 radnych.

3. Klub reprezentuje wobec Rady jego przedstawiciel.

4. O każdej zmianie w składzie klubu jego przewodniczący niezwłocznie zawiadamia Radę.

5. Rozwiązanie klubu następuje uchwałą klubu, po zawiadomieniu Rady o jej podjęciu.

§ 43

1. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady i jej organów prowadzi Biuro Rady.

2. Biuro gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące, przepisy gminne, uchwały Rady oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej, udostępniając je radnym.

3. Biuro gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji oraz posiedzeń komisji i jest odpowiedzialne za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje, zapytania oraz wnioski, a także protokoły z sesji i posiedzeń komisji.

4. Pracownik Biura uczestniczy w każdej sesji oraz posiedzeniu stałych komisji protokołując przebieg obrad.