Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Bardzie

§ 1

Komisja Rewizyjna zwana dalej “ komisją” jest organem Rady Miejskiej powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Burmistrza oraz podporządkowanych gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu Gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej w Bardzie i działa w jej imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę Miejską w Bardzie oraz na zlecenie Rady.

§ 5

1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia Radzie Miejskiej w Bardzie do akceptacji na początku roku kalendarzowego.

2. Rada Miejska w Bardzie może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3. Rada Miejska w Bardzie zlecając, komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 6

1. Do kierowania pracą komisji, członkowie wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.

2. Przewodniczący komisji:

1) organizuje pracę komisji,

2) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

3) składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z działalności komisji.

§ 7

1. Członkowie komisji zobowiązani są do:

1) przestrzegania regulaminu komisji,

2) aktywnego uczestnictwa w pracach komisji,

3) przestrzegania tajemnicy służbowej w zakresie wiadomości powziętych w związku z wykonywaniem funkcji kontrolnych.

§ 8

1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek dwóch członków komisji.

3. W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

4. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

5. Posiedzenie jest ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

6. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

7. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.

§ 9

1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedstawiane Radzie Miejskiej.

2. Komisja składa pisemne sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz na rok.

§ 10

Komisja współpracuje z innymi komisjami Rady Miejskiej w Bardzie.

§ 11

1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2. Przedmiotem kontroli jest działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych w zakresie:

– gospodarki finansowo- ekonomicznej,

– gospodarowania mieniem komunalnym,

– przestrzegania i realizacji postanowień statutu Gminy, uchwał Rady Miejskiej oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,

– realizacja bieżących zadań Gminy.

§ 12

1. Komisja bada wykonanie budżetu Gminy, opiniuje wykonanie budżetu i występuje do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

2. Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Rady Miejskiej określających podstawowe kierunki społeczno-gospodarcze działalności Gminy.

§ 13

Przewodniczący komisji zawiadamia Burmistrza (kierownika kontrolowanej jednostki) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na pięć dni przed terminem kontroli.

§ 14

1. Członkowie komisji dokonujący kontroli działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

2. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

– termin,

– przedmiot,

– zakres przeprowadzanej kontroli,

– nazwiska kontrolujących.

§ 15

1. Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanej z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 16

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującej na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami, które z mocy ustawy podlegają szczególnej ochronie.

3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującej w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 17

Zadaniem komisji jest:

– rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,

– ustalanie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

– wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 18

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenie zakresu przedmiotu kontroli,

– ewentualne zastrzeżenia i uwagi kierownika jednostki kontrolowanej,

– wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci pozostaje w aktach komisji.

§19

Komisja przedstawia swoje opinie i wnioski z przeprowadzonej kontroli do Rady. Rada Miejska występuje do Burmistrza i jednostek organizacyjnych z wystąpieniem w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało przez Radę skierowane, obowiązani są w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie realizacji zaleceń i o wykonaniu wniosków.

§ 21

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę Przewodniczącemu Rady, a Rada sprawę przekazuje organom ścigania.

§ 22

1. Wyniki swoich działań komisja przekazuje Radzie w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

– zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości, osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

– wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstania nieprawidłowości.

§ 23

Obsługę techniczno-biurową komisji prowadzi wyznaczony pracownik Urzędu.