Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Bardzie
§ 1
Komisja Rewizyjna zwana dalej “ komisją” jest organem Rady Miejskiej powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Burmistrza oraz podporządkowanych gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu Gminy oraz niniejszego regu
laminu.§ 3
Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej w Bardzie i działa w jej imieniu.
§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę Miejską w Bardzie oraz na zlecenie Rady.
§ 5
1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia Radzie Miejskiej w Bardzie do akceptacji na początku roku kalendarzowego.
2. Rada Miejska w Bardzie może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3. Rada Miejska w Bardzie zlecając, komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 6
1. Do kierowania pracą komisji, członkowie wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
2. Przewodniczący komisji:
1) organizuje pracę komisji,
2) zwołuje posi
3) składa Radzie Miejskiej sprawozdanie z działalności komisji.
§ 7
1. Członkowie komisji zobowiązani są do:
1) przestrzegania regulaminu komisji,
2) aktywnego uczestnictwa w pracach komisji,
3)
przestrzegania tajemnicy służbowej w zakresie wiadomości powziętych w związku z wykonywaniem funkcji kontrolnych.§ 8
1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek dwóch członków komisji.
3. W posiedzeniach komisji mogą brać udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.
4. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
5. Posiedzenie jest ważne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.
6. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
§ 9
1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedstawiane Radzie Miejskiej.
2. Komisja składa pisemne sprawozdanie ze swojej działalności przynajmniej raz na rok.
§ 10
Komisja współpracuje z innymi ko
misjami Rady Miejskiej w Bardzie.§ 11
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych w zakresie:
– gospodarki finansowo- ekonomicznej,
– gospodarowania mieniem komunalnym,
– przestrzegania i realizacji postanowień statutu Gminy, uchwał Rady Miejskiej oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,
– realizacja bieżących zadań Gminy.
§ 12
1. Komisja bada wykonanie
2. Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności działalność gospodarczą, finansową i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek, a w szczególności realizację uchwał Rady Miejskiej określających podstawowe kierunki społeczno-gospodarcze działalności Gminy.
§ 13
Przewodniczący komisji zawiadamia Burmistrza (kierownika kontrolowanej jednostki) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na pięć dni przed terminem kontroli.
§ 14
1. Członkowie komisji dokonujący kontroli działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.
2. W up
oważnieniu winny być wyszczególnione:– termin,
– przedmiot,
– zakres przeprowadzanej kontroli,
– nazwiska kontrolujących.
§ 15
1. Komisja uprawniona jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanej z jej działalnością,
3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 16
1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:
1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującej na terenie kontrolowanej jednostki,
2) przep
isów o postępowaniu z wiadomościami, które z mocy ustawy podlegają szczególnej ochronie.3. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującej w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 17
Zadaniem komisji jest:
– rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
– ustalanie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§ 18
1.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
– imiona i nazwiska osób kontrolujących,
– określ
– ewentualne zastrzeżenia i uwagi kierownika jednostki kontrolowanej,
– wykaz załączników.
4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Rady, trzeci pozostaje w aktach komisji.
§19
Komisja przedstawia swoje opinie i wnioski z przeprowadzonej kontroli do Rady. Rada Miejska występuje do Burmistrza i jednostek organizacyjnych z wystąpieniem w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 20
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało przez Radę skierowane, obowiązani są w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie realizacji zaleceń i o wykonaniu wniosków.
§ 21
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę Przewodniczącemu Rady, a Rada sprawę przekazuje organom ścigania.
§ 22
1. Wyniki swoich działań komisja przekazu
je Radzie w formie sprawozdania.2. Sprawozdanie powinno zawierać:
– zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości, osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
–
jeżeli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstania nieprawidłowości.§ 23
Obsługę techniczno-biurową komisji prowadzi wyznaczony pracownik Urzędu.