Regulamin Rady Miejskiej Barda

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej, zwanej dalej Radą, oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2

Rada obraduje na sesjach, do form jej działania należą posiedzenia komisji.

R o z d z i a ł II

Sesje Rady

§ 3

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji – określone w ustawach o samorządzie gminnym, Statucie Gminy i innych przepisach prawa.

2. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może ona wyrazić swoje stanowisko. Stanowisko nie rodzi skutków prawnych.

§ 4

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Na pierwszej sesji Rada wybiera Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.

3. Do momentu wyboru Przewodniczącego pierwszą sesję prowadzi najstarszy wiekiem radny.

§ 5

1. Zwykłe posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek Burmistrza lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w terminie siedmiu dni od dnia zgłoszenia wniosku.

2. Przewodniczący na wniosek Burmistrza lub Ľ ustawowego składu Rady może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Rady, o którym zobowiązany jest powiadomić radnych na 3 dni przed odbytym posiedzeniem. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Na wypadek nieobecności Przewodniczącego Rady, sesje zwołuje Wiceprzewodniczący Rady.

4. Sesje zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§ 6

1. Projekt porządku obrad, miejsce, termin oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala Przewodniczący Rady w porozumieniu z Burmistrzem.

2. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni przed ustalonym terminem obrad – doręczając zawiadomienia, zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał – i niezbędne materiały, związane z przedmiotem sesji. Przewodniczący zawiadamia także o sesji przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

3. Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na urzędowych tablicach ogłoszeń.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

5. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący Rady obowiązany jest wprowadzić pod obrady projekt uchwały, który wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

§ 7

Poza radnymi w sesji mogą uczestniczyć inne osoby. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

R o z d z i a ł III

Obrady

§ 8

1. Sesję każdorazowo otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady jako przewodniczący obrad.

2. Sekretarza obrad wybiera Rada zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

3. Sekretarz obrad nadzoruje protokołowanie obrad oraz odpowiada za treść protokołu.

§ 9

1. Sesje Rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, iż podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Przebieg sesji może być rejestrowany za pomocą urządzeń audiowizualnych.

§ 10

1. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum – wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

§ 11

Za stołem prezydialnym zasiadają:

Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, sekretarz obrad oraz inne osoby, zaproszone przez Przewodniczącego.

§ 12

1. Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka Przewodniczący Rady.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły “Otwieram sesję Rady Miejskiej Barda”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

4. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady podpisem na liście.

5 Radny powinien – w razie niemożności uczestniczenia w sesji, powiadomić z odpowiednim wyprzedzeniem o swojej nieobecności Przewodniczącego Rady.

§ 13

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Burmistrz z zastrzeżeniem pkt. 4 w § 6.

3. Obsługę techniczną, prowadzenie protokołu obrad oraz wykonywanie innych czynności zleconych przez Przewodniczącego, zabezpiecza pracownik Urzędu Gminy.

4. W porządku obrad przewiduje się:

1) powołanie sekretarza obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza w okresie od ostatniej sesji,

4) interpelacje i zapytania radnych,

5) wolne wnioski i informacje.

§ 14

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może przyjąć pisemne wystąpienie radnego, nieuczestniczącego w sesji, do protokołu – informując o tym Radę.

4. Podczas trwania sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością – w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji,

4) zamknięcie listy mówców,

5) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

6) przestrzeganie regulaminu obrad,

7) przeliczenia głosów,

8) ogłoszenia przerwy w obradach sesji,

9) utajnienia sesji lub jej części.

5. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje o tych sprawach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

§ 15

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad, jego decyzje w tym zakresie są ostateczne.

2. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie porządku obrad.

3. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje wystąpienie Przewodniczący obrad zwraca mu na to uwagę. Po dwukrotnym zwróceniu uwagi Przewodniczący może odebrać mówcy głos.

4. Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, Przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

§ 16

1. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę sesji.

§ 17

1. Na każdej planowej sesji Burmistrz lub wyznaczony przez niego pracownik składa sprawozdanie z pracy Burmistrza między sesjami, a w terminach do 30 marca i 30 września składa sprawozdanie z wykonania uchwał.

2. Każdy radny ma prawo zadawania pytań i żądania wyjaśnień co do wszystkich interesujących go spraw, dotyczących zakresu działania Rady pod adresami:

a) Przewodniczącego Rady,

b) Burmistrza,

c) przewodniczącego komisji Rady.

3. Adresat zapytania udziela odpowiedzi i wyjaśnień na tej samej sesji, a w przypadku niemożności natychmiastowego jej udzielenia, udziela jej na piśmie w terminie dwóch tygodni.

4. Sprawy nieobjęte porządkiem obrad zgłaszać można na piśmie przed rozpoczęciem obrad, na ręce Przewodniczącego Rady. Rozpatrywane mogą być dopiero po wyczerpaniu porządku obrad.

5. O przyczynie nierozpatrzenia sprawy na sesji oraz o ewentualnym jej biegu Przewodniczący powiadamia Radę na sesji.

§ 18

Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący kończy obrady, wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej Barda”.

§ 19

1. Z każdej sesji sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte uchwały.

2. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, a także nazwisko i imię sekretarza obrad i przewodniczącego obrad;

2) stwierdzenie quorum;

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności;

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

5) uchwalony porządek obrad;

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłaszania pisemnych wystąpień;

7) przebieg głosowania, z wyszczególnieniem jego wyników;

8) podpis Przewodniczącego i sekretarza obrad.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę członków spoza Rady,

3) listę zaproszonych gości,

4) tekst podjętych przez Radę uchwał,

5) tekst podjętych przez Radę wniosków,

6) oświadczenia i inne dokumenty, złożone na ręce Przewodniczącego w czasie obrad.

4. Protokoły numeruje się cyframi rzymskim odpowiadającymi, numerowi sesji danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

5. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

6. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłaszane przez radnych – po przyjęciu przez Radę – uwzględnia się przez sporządzenie załączników, do protokołu zawierającego sprostowanie lub uzupełnienie.

7. Odpis protokołu winien być 4-go dnia po odbyciu sesji przekazany Burmistrzowi.

8. Wyciąg z protokołu Burmistrz przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

9. Protokoły z obrad przechowuje się w Urzędzie.

R o z d z i a ł IV

Tryb podejmowania uchwał

§ 20

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 21

Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym – chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 22

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano zwykłą większość głosów.

§ 23

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 i 3/5 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów tzn. “przeciw i wstrzymujących się”.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów – przy parzystej liczbie osób – zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów – przy nieparzystej liczbie głosujących – zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/28/03 z dnia 11.02.2003 r. stwierdzono nieważność § 23 pkt 1).

§ 24

1. Projekt uchwały Burmistrz przekazuje na piśmie Przewodniczącemu Rady, w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.

2. Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do komisji, chyba że Rada postanowi inaczej.

3. Do projektów uchwał, wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji dołącza się uzasadnienie uchwał, wymagana jest opinia Burmistrza.

4. Za przygotowanie uchwał – pod względem formalnoprawnym, merytorycznym i techniki legislacyjnej – odpowiada Burmistrz.

§ 25

1. Uchwała Rady powinna zawierać:

– datę i tytuł,

– podstawę prawną,

– określenie zadań oraz środki na ich realizację,

– określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

– przepisy przejściowe i derogacyjne,

– termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obejmowania,

– uzasadnienie prawne i merytoryczne.

2. Uchwały oznacza się kolejnym numerem sesji (cyfra rzymska), łamanym przez numer uchwały według kolejności podjęcia (cyfra arabska) oraz przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji.

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w Biurze Rady.

5. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi do realizacji.

6. Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie, w jakim była uchwalona.

7. Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w formie uchwały obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/28/03 z dnia 11.02.2003 r. stwierdzono nieważność § 25 pkt 7).

§ 26

1. Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.

2. Powołany sekretarz obrad dokonuje przeliczenia głosów.

3. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, ”przeciwko” oraz “wstrzymujące się”.

§ 27

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej w Bardzie, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna – w składzie co najmniej 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 28

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny składa ślubowanie, którego rota brzmi:

“Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańcówŚlubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat radnego w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 29

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności:

a) przyjmować zgłaszane postulaty i przedstawiać je organom Gminy do rozpatrzenia,

b) informować mieszkańców o stanie Gminy,

c) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

d) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

e) przyjmowanie wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

§ 30

1. Poza obowiązkami i uprawnieniami, określonymi w ustawie o samorządzie gminnym radny może:

a) domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków wyborców,

b) żądać pomocy Burmistrza i Urzędu w sprawach wynikających z działalności radnego – a w szczególności informacji o planach i realizacji zadań budżetowo–gospodarczych.

R o z d z i a ł VI

Postanowienia końcowe

§ 31

Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu oraz udziela pomocy w jego interpretacji.