S T A T U T

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina – zwana dalej “GMINĄ” jest wspólnotą samorządową, obejmującą wszystkich jej mieszkańców.

2. Siedzibą organów Gminy jest miasto Bardo.

3. Użyte w tekście Statutu słowa, należy odpowiednio tłumaczyć:

1) Gmina – Gmina Bardo,

2) Rada – Rada Miejska w Bardzie,

3) Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Bardo,

4) Przewodniczący – Przewodniczący Rady Miejskiej,

5) Wiceprzewodniczący–Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

§ 2

1. Miasto i Gmina Bardo obejmuje obszar 73,41 km, z czego 4,55 km przypada na miasto Bardo, a pozostałe 68,86 km na teren Gminy.

2. Terytorium Gminy obejmuje obszar w granicach zaznaczonych na mapie, stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

3. Zmiany granic Gminy dokonuje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia z uwzględnieniem trybu przewidzianego w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142, poz.1591 z 2001 r. ze zmianami).

§ 3

1. Herbem Gminy jest postać siedzącej na czerwonym tronie Matki Boskiej w niebieskiej szacie i w koronie. Matka Boska na lewym ręku trzyma Jezusa, który w wyciągniętej ręce trzyma jabłko. Głowy obu postaci znajdują się w aureoli. Herb przedstawiony jest na żółtym tle z czarnym otokiem. Jako wzór herbu miasta Barda służy rycina z książki “ Miasta polskie w tysiącleciu”.

Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Rozpowszechnianie herbu w celach komercyjnych wymaga zgody Burmistrza.

§ 4

1. Gmina Bardo posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone w ustawach dla innych podmiotów prawa, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 5

1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, a w szczególności zadania wynikające z art. 7 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym.

2. W ramach realizacji zadań określonych w ust. 1 Gmina wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz może wykonywać zadania, przyjęte od administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji, po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację.

3. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego po otrzymaniu środków finansowych koniecznych do wykonywania tych zadań.

§ 6

1. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł III

Organy Gminy

A. RADA MIEJSKA

§ 7

1. Organami Gminy są:

1) Rada Miejska,

2) Burmistrz.

2. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

3. Rada składa się z radnych w liczbie określonej ustawą o samorządzie gminnym.

4. Działalność organów Gminy jest jawna, co oznacza, że obywatele posiadają prawo wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym do protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.

5. Dokumenty, o których mowa w punkcie 4, mogą być udostępniane do wglądu na pisemny wniosek obywatela skierowany do przewodniczącego organu lub komisji w terminie do 14 dni od jego wpływu do Urzędu.

6. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom, w tym radnym, dokumenty, które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, w szczególności informacje niejawne, dane osobowe, informacje zawierające tajemnicę skarbową, tajemnicę handlową, tajemnicę służbową lub informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.

7. Odmowa udostępnienia dokumentu do wglądu podlega zaskarżeniu w trybie właściwym dla postępowania w sprawie skarg, określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego.

8. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

9. Do wyłącznej właściwości Rady należą:

1) uchwalanie Statutu Gminy,

2) ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych.

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczegółowe nie stanowią inaczej;

b) emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza;

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów;

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym;

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę;

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich;

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza;

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu powiatu i województwa,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatela Gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

10. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 8

1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego w trybie przewidzianym w art.19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady, zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.

2. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 9

Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

§ 10

Rada rozstrzyga sprawy, na sesjach, w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 11

1. Z inicjatywą podjęcia uchwał mogą wystąpić :

1) Burmistrz,

2) stałe komisje Rady,

3) radni w liczbie co najmniej czterech,

4) grupa wyborców w liczbie trzydziestu osób oraz sołectwa.

2. Z wnioskiem do organów wymienionych w pkt 1 ppkt 1 o podanie tematu – sprawy pod obrady sesji wystąpić mogą: partie, stronnictwa, organizacje zawodowe i społeczne działające na terenie miasta i gminy Bardo.

§ 12

Przewodniczący Rady w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący:

– zwołuje sesje Rady,

– przewodniczy obradom,

– kieruje obsługą kancelaryjną,

– zarządza i przeprowadza głosowanie,

– podpisuje uchwały Rady,

czuwa nad zabezpieczeniem warunków, niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 13

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 14

Tryb działania Rady Miejskiej oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę określa regulamin, stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.

§ 15

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 16

1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rady powołuje się następujące stałe komisje:

1) Planowania, Finansów, Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – w składzie od 3 do 7 osób,

2) Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty oraz Kultury i Sportu – w składzie od 3 do 7 osób,

3) Rolna oraz Ochrony Środowiska w składzie od 3 do 7 osób.

4) Rewizyjna – w składzie 3 osoby.

2. Radny może być członkiem najwyżej 2 stałych komisji rady.

3. Tematyczny zakres działania poszczególnych komisji obejmuje:

1) Planowania, Finansów, Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – w zakresie spraw:

– opiniowania projektu budżetu,

– oceny realizacji budżetu,

– oceny sprawozdania z działalności finansowej Gminy,

– zaciągania długoterminowych pożyczek,

– zagospodarowania przestrzennego,

– planowania gospodarczego, budownictwa, inwestycji i koordynacji gospodarczej,

– utrzymania i rozbudowy urządzeń komunalnych,

– gospodarki mieszkaniowej,

– handlu i gastronomii i usług dla ludności,

– drobnej wytwórczości i rzemiosła,

– przemysłu,

2) Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty oraz Kultury i Sportu – w zakresie spraw:

– działalności placówek służby zdrowia i opieki społecznej,

– zdrowia mieszkańców i warunków sanitarnych,

– szkolnictwa, wychowania dzieci i młodzieży,

– spraw czytelnictwa i bibliotek,

– upowszechniania kultury,

– kultury fizycznej, sportu i turystyki,

– rozwoju urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych,

– ochrony bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego.

3) Komisja Rolna oraz Ochrony Środowiska w zakresie spraw:

– produkcji rolnej,

– rozbudowy i unowocześniania gospodarstw rolnych,

– oświaty rolniczej,

– agrobiznesu, agroturystyki oraz pozyskiwania środków pomocowych dla terenów wiejskich,

– ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego,

– ochrony i kształtowania środowiska naturalnego,

– ochrony gospodarki wodno-ściekowej,

– ochrony powietrza, zasobów leśnych i terenów rekreacyjnych.

4) Rewizyjna – w zakresie spraw:

– kontroli działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych,

– opiniowania wykonania budżetu Gminy i występowania z wnioskami do Rady, w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi, wnioskowania do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę -Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli,

– wykonywanie innych zadań kontrolnych zleconych przez Radę.

4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 17

1. Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, do których zostały powołane, należy w szczególności:

a) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których zostały powołane,

b) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych przez Radę,

c) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opiniowanie projektów uchwał,

d) współpraca z innymi komisjami Rady.

§ 18

1. Komisje podlegają Radzie Miejskiej.

2. Komisje przedkładają Radzie – w terminie do 31 stycznia – plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

§ 19

1. Komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach, będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

2. Realizacja postanowień, o których mowa w ust. 1, następuje poprzez:

a) wspólne posiedzenia,

b) udostępnienie posiadanych opracowań,

c) powoływanie zespołów do rozwiązania określonych problemów.

§ 20

1. Komisje działają na posiedzeniach.

2. Komisja może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 21

Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy .

§ 22

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności ustala terminy i porządek dzienny posiedzenia, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.

2. Przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na żądanie co najmniej połowy składu osobowego komisji.

§ 23

1. Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2. Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

B. BURMISTRZ

§ 24

Organem wykonawczym Gminy jest BURMISTRZ

§ 25

Burmistrz obejmuje obowiązki z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania, którego treść zawarta jest w art.29a ustawy o samorządzie gminnym.

§ 26

1. Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej,

2) określanie sposobu wykonania uchwał,

3) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno–gospodarczej i wykorzystania środków budżetowych oraz wykonania budżetu,

4) gospodarowanie mieniem komunalnym,

5) podejmowanie decyzji w sprawach zwykłego zarządu majątkiem, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości, nieprzekraczającej sumy ustalonej na każdy rok przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok,

c) zaciąganie zobowiązań, w sprawach niewymienionych w pkt. 4, do wysokości ustalonej przez Radę,

6) dysponowanie rezerwą ogólną na wydatki nieprzewidziane w budżecie oraz dokonywanie zmian wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu klasyfikacji budżetowej, w granicach określonych uchwałą budżetową,

7) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, oraz wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do nich oraz pracowników Urzędu,

8) zatwierdzanie przetargów publicznych,

9) udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych, pozostałych w strukturze Gminy, pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielenie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictw,

10) powierzenie prowadzenia spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy,

11) powołanie w drodze zarządzenia Zastępcy Burmistrza oraz ustalenie wynagrodzenia dla: Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy,

12) wyznaczenie przedstawiciela Gminy do reprezentowania jej w organach spółek prawa handlowego, w których Gmina jest udziałowcem.

R o z d z i a ł IV

Pracownicy samorządowi

§ 27

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa odrębna ustawa.

§ 28

1. Pracownikiem samorządowym z wyboru w Gminie jest Burmistrz.

2. Nawiązanie stosunku pracy z Burmistrzem dokonuje Przewodniczący Rady, który także wykonuje wszelkie czynności w zakresie stosunku pracy Burmistrza

3. Nawiązania stosunku pracy z Zastępcą Burmistrza dokonuje zarządzeniem Burmistrz w drodze powołania.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/28/03 z dnia 11.02.2003 r. stwierdzono nieważność § 28 pkt 2).

§ 29

1. Z pracownikami mianowanymi nawiązanie stosunku pracy następuje w drodze aktu mianowania podpisanego przez Burmistrza.

2. Pracownikami mianowanymi mogą być kierownicy referatów oraz inni pracownicy.

3. Decyzję, co do zmiany formy zatrudnienia z umowy o pracę na stosunek na podstawie mianowania, podejmuje Burmistrz, biorąc pod uwagę kwalifikacje i oceny pracy pracownika.

§ 30

1. Nawiązanie stosunku pracy z kierownikami jednostek organizacyjnych w Gminie następuje:

1) poprzez powołanie ich przez Burmistrza na określone stanowisko.

§ 31

Z pozostałymi pracownikami samorządowymi umowę o pracę zawiera Burmistrz.

R o z d z i a ł V

Absolutorium

§ 32

1. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2. Uchwała Rady – w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium – jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Burmistrza.

3. Rada rozpatruje sprawę odwołania Burmistrza z przyczyny określonej ust. 2 na sesji, zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi absolutorium, po zapoznaniu z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej – w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium oraz wysłuchaniu wyjaśnień Burmistrza. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

R o z d z i a ł VI

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 33

1. W Gminie uchwałą Rady Miasta i Gminy Bardo nr II/12/84 z dnia 9 listopada 1984 r. utworzono następujące sołectwa:

1) Brzeźnica,

2) Dębowina,

3) Dzbanów,

4) Grochowa,

5) Janowiec,

6) Laskówka,

7) Opolnica,

8) Potworów,

9) Przyłęk.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej miasta Bardo pozostawia się do decyzji zebrania mieszkańców miasta Bardo.

§ 34

Organizację i zakres działania jednostek pomocniczych określa Rada odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§ 35

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Burmistrzowi.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w Statutach tych jednostek.

3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach Rady.

4. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

5. Rada Miejska może określić zasady na jakich Przewodniczącemu organu wykonawczego przysługiwać będzie dieta oraz zwrot kosztów podróży za udział w sesji.

R o z d z i a ł VII

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 36

1. W celu wykonywania swoich zadań Rada Miejska tworzy następujące jednostki organizacyjne Gminy:

1) Ośrodek Pomocy Społecznej,

2) Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji,

3) Biblioteka Publiczna,

4) Przedszkole Publiczne w Bardzie z Filią w Przy-łęku

5) Straż Miejska,

6) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,

7) Szkoła Podstawowa w Bardzie,

8) Szkoła Podstawowa w Przyłęku,

9) Gimnazjum w Bardzie.

2. Formę organizacyjno–prawną jednostek Gminy określa Rada Miejska w uchwale powołującej jednostkę oraz w statutach nadawanych tym jednostkom przez Radę.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 37

Zmian Statutu dokonuje Rada Miejska w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 38

1. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.