Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Strzegom (poz. 451)

REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ

I. Postanowienia wstępne

§ 1

1. Komisja Rewizyjna, zwana dalej komisją, ma charakter stały.

2. Komisja działa na podstawie Statutu Gminy Strzegom i niniejszych zasad.

§ 2

1. Zadaniem komisji jest kontrola działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych do oceny działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja bada i ocenia na polecenia Rady materiały z kontroli Burmistrza, jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy.

4. Komisja jest uprawniona do korzystania z opinii rzeczoznawców spoza składu Rady.

5. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach.

§ 3

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 4

1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy komisji, określając jej temat i rodzaj.

3. Komisja przeprowadza doraźne kontrole z własnej inicjatywy.

II. Przedmiot kontroli

§ 5

1. Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w Statucie Gminy Strzegom oraz innych przepisach zobowiązujących Burmistrza do ich wykonania, a w szczególności:

1) wykonanie uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa,

2) gospodarowanie mieniem Gminy,

3) wykonanie budżetu.

2. Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

III. Tryb przeprowadzania kontroli

§ 6

1. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub zastępca.

2. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Przewodniczącego Rady.

3. Upoważnienie winno zawierać imię i nazwisko, numer dowodu osobistego, nazwę jednostki kontrolowanej, rodzaj i przedmiot kontroli oraz czas jej trwania.

§ 7

Kontrolę przeprowadza się w dniach i w godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej. W razie konieczności przeprowadzenia kontroli poza godzinami pracy lub w dni wolne od pracy kierownik kontrolowanej jednostki na wniosek kontrolującego wydaje niezbędne polecenia.

§ 8

Przed rozpoczęciem czynności kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazując upoważnienie oraz dokonuje każdorazowo adnotacji w księdze ewidencji kontrolnej prowadzonej przez jednostkę.

§ 9

Obowiązkiem kontrolującego jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego i w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków oraz określenie osób za nie odpowiedzialnych, a w razie stwierdzenia osiągnięć i przykładów godnych upowszechniania wskazanie osób, które się przyczyniły do nich w sposób szczególny.

§ 10

1. Kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie dowodów.

2. Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, zeznania świadków, opinie biegłych, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

3. Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać członkom komisji ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 11

1. Ustalenia kontroli opisuje się w protokole, który powinien określać fakty stanowiące podstawę do oceny jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne.

2. Protokół powinien zawierać ponadto:

1) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,

2) nazwę jednostki kontrolowanej, jej adres oraz nazwę organu sprawującego nadzór,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli,

4) imiona i nazwiska osób kontrolujących oraz daty i numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,

5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

6) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej i okres jego zatrudnienia w tej jednostce,

7) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu oraz wzmiankę o doręczeniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej.

§ 12

1. Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej oraz główny księgowy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe lub ewidencji księgowej.

2. Protokół doręcza się Przewodniczącemu Rady.

3. Wyniki kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli, przedkłada Radzie, celem nadania dalszego biegu.

IV. Zadania opiniodawcze

§ 13

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt 1, Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni i niezwłocznie przesyła wniosek do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 14

Komisja rozpatruje skargi dotyczące zadań lub działalności Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań z zakresu administracji rządowej, o ile przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skargi, oraz na najbliższej sesji przedstawia sposób załatwienia skargi w formie projektu uchwały.