446 SPRAWOZDANIE z działalności “Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego za 2002 rok” Na podstawie art. 38b ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1572) składam Radzie Powiatu sprawozdanie z działalności “Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego” (zwanej w dalszej części Komisją) za 2002 rok. |
Ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy – Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 100, poz. 1084) wprowadzono zmiany w ustawie o samorządzie powiatowym.
Dodano art. 38a – 38c, z których wynikał ustawowy obowiązek powołania w terminie do 18 stycznia 2002 r. członków Komisji.
Starosta Zgorzelecki zarządzeniem nr 78/02 z dnia 18 stycznia 2002 r. utworzył “Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego” w składzie:
1. Antoni Strzelczyk – radny Rady Powiatu Zgorzeleckiego delegowany przez Radę Powiatu
2. Kazimierz Słabicki – radny Rady Powiatu Zgorzeleckiego delegowany przez Radę Powiatu
3. Jan Król – funkcjonariusz policji delegowany przez Komendanta Powiatowej Policji w Zgorzelcu
4. Adam Mazur – funkcjonariusz policji delegowany przez Komendanta Powiatowej Policji w Zgorzelcu
5. Katarzyna Krzyżyńska – Prokurator Prokuratury Rejonowej w Zgorzelcu
6. Zbigniew Kamiński – powołany przez Starostę
7. Wacław Krzywoszyński – powołany przez Starostę
8. Mikołaj Letza – powołany przez Starostę.
W pracach Komisji z głosem doradczym uczestniczyli:
1. Kazimierz Prosyniak – Sekretarz Powiatu Zgorzeleckiego
2. Wojciech Miś – Komendant Powiatowy PSP w Zgorzelcu
3. Kazimierz Szyposzyński – Powiatowy Lekarz Weterynarii
4. Jacek Żyrkowski – Powiatowy Inspektor Sanitarny
5. Andrzej Pałys – Inspektor ds. rozwiązywania problemów uzależnień na terenie Powiatu Zgorzeleckiego.
Komisja w 2002 r. odbyła 1 posiedzenie w pełnym składzie. W trakcie posiedzenia Starosta Zgorzelecki zapoznał członków Komisji z ustawowymi zadaniami, podejmowanymi przez organy powiatu, działaniami na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie zgorzeleckim.
Uczestniczący w posiedzeniu Komisji Komendant Powiatowy Policji zapoznał zebranych z aktualną sytuacją w zakresie bezpieczeństwa publicznego w powiecie. Podkreślił stałą tendencję poprawy w tym zakresie. Pozytywne wyniki osiągane przez funkcjonariuszy policji są m. in. efektem bardzo dobrej współpracy z jednostkami samorządu lokalnego, podmiotami gospodarczymi oraz właściwymi postawami obywatelskimi mieszkańców wspólnoty samorządowej. Bardzo dobrze funkcjonuje utworzone w Starostwie Powiatowym konto “Bezpieczny powiat”, z którego można zabezpieczać najbardziej potrzebne segmenty działalności organów policji.
W trakcie dyskusji członkowie Komisji zgłosili następujące wnioski:
1. Przygotowanie uchwały Rady Powiatu Zgorzeleckiego w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji dostawców oraz źródeł pochodzenia metali żelaznych i nieżelaznych. Zdaniem członków Komisji taka uchwała, będąca źródłem prawa miejscowego, winna częściowo wyeliminować niebezpiecznie rozszerzające się zjawisko kradzieży metali kolorowych.
2. Podjęcie skutecznych działań przez kompetentne organy w zakresie zabezpieczenia obiektów stanowiących siedzibę dworców kolejowych w Zgorzelcu. Zdaniem członków Komisji obiekty dworcowe PKP w Zgorzelcu, poza ich wyglądem zewnętrznym urągającym swoją estetyką w przygranicznym mieście, stanowią wobec braku zabezpieczenia i kontroli, miejsca skupisk elementów patologicznych.
Zgłoszone wnioski przekazano niezwłocznie do realizacji przez właściwe organy.
Rada Powiatu Zgorzeleckiego w dniu 26 marca 2002 r. podjęła uchwałę w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji dostawców oraz źródeł pochodzenia metali żelaznych i nieżelaznych. Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego Nr 80, poz. 1413 – dnia 13 maja 2002 r. i weszła w życie z dniem 27 maja 2002 r. Niezwłocznie przekazano ją do realizacji wszystkim gminom powiatu zgorzeleckiego.
W sprawie dworców PKP w Zgorzelcu Starosta zobowiązał Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego do podjęcia przewidzianych prawem działań zmierzających do zmiany istniejącego stanu rzeczy. Równolegle odpowiednie działania w tym zakresie podjął Burmistrz Miasta Zgorzelca.
Członkowie Komisji zostali także zapoznali z treścią protokołu ze spotkania sygnotariuszy Polsko-Niemieckiej Rady Bezpieczeństwa Saksońsko-Polskiego Regionu Nysa, które odbyło się 28 lutego 2002 r.
STAROSTA ZGORZELECKI |
ANDRZEJ TYC |