R o z d z i a ł III

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 10

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 21 radnych.

3. Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy Statut.

§ 11

Do wyłącznej kompetencji Rady należy:

1) uchwalenie Statutu Gminy,

2) ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powołanie i odwołanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Burmistrza,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania sołectw, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, a dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa, o których mowa w art. 8 ust. 2 i ust. 2a ustawy,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielania na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/8/03 z dnia 17 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 11).

§ 12

1. Rada działa na sesjach, a także poprzez swoje komisje i organ wykonawczy – Burmistrza.

2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 13

Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz 2 Wiceprzewodniczących.

§ 14

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/8/03 z dnia 17 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 14 ust. 1).

2. Wyboru Przewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

§ 15

1. Przewodniczący Rady w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) koordynuje z ramienia Rady prace komisji Rady,

6) przekazuje projekty uchwał do zaopiniowania komisjom i Burmistrzowi,

7) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

8) podpisuje uchwały Rady,

9) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich man-datu.

2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony pisemnie przez Przewodniczącego Wiceprzewodniczący. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/8/03 z dnia 17 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 15 ust. 2).

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie-wyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem obecny na sesji. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--10/8/03 z dnia 17 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 15 ust. 3).

§ 16

1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 15 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

§ 17

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Rewizyjną,

2) Finansów i Rozwoju Gospodarczego,

3) Oświaty i Kultury,

4) Zdrowia, Rekreacji i Spraw Socjalnych,

5) Praw Obywatelskich,

6) Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,

7) Działań Gospodarczych.

§ 18

1. Komisje stałe podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań Rady oraz zadania zlecone przez Radę.

2. Do zadań komisji stałych należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza i radnych,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady przez Burmistrza w ramach kompetencji komisji,

5) współdziałanie komisji w przypadku rozpatrywania zadań wspólnych komisji poprzez wspólne posiedzenia oraz podejmowanie wspólnych wniosków i opinii,

6) współpraca z komisjami sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego,

7) wykonywanie innych zadań określonych przez Radę.

3. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych, liczbę członków i skład osobowy komisji stałych określa Rada w odrębnych uchwałach.

§ 19

W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 20

1. Komisje podlegają Radzie, której przedstawiają do końca stycznia każdego roku plan pracy oraz składają sprawozdania z działalności.

2. Komisja doraźna składa sprawozdanie z działalności niezwłocznie po wykonaniu zadania, do którego została powołana.

3. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 21

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę na wniosek komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji spośród członków danej komisji.

2. Radny może być przewodniczącym jednej komisji stałej.

§ 22

1. Komisje pracują na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 1, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady z pisemnego upoważnienia Przewodniczącego Rady,

2) członków komisji w ilości ˝ uchwalonego składu komisji.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami komisji,

2) osoby zaangażowane na wniosek komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

5. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje prowadzący obrady komisji oraz protokolant.

§ 23

Opinie i wnioski komisji uchwalane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej polowy składu komisji, w głosowaniu jawnym.

§ 24

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Na podstawie upoważnienia Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

§ 25

Obsługę Rady, jej organów oraz komisji Rady zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Miasta i Gminy w Wołowie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-10/8/03 z dnia 17 lutego 2003 r. stwierdzono nieważność § 25).