Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Dusznikach Zdroju z dnia 18 grudnia 2002 r. (poz. 363)

SZCZEGÓŁOWE ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI

I PORZĄDKU NA TERENIE DUSZNIKI ZDRÓJ

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w gminie Duszniki Zdrój zwane dalej regulaminem, określają zadania gminy, obowiązki właścicieli i innych podmiotów gospodarczych zarządzających nieruchomościami do zapewnienia czystości i porządku na terenie swoich nieruchomości w zakresie objętym regulaminem.

§ 2

Przez podmioty mające obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie swoich nieruchomości zwane dalej właścicielami nieruchomości rozumie się:

1. Właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz inne jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu oraz inne podmioty władające nieruchomościami.

2. Jednostki organizacyjne użytkujące tereny i obiekty służące komunikacji publicznej.

3. Jednostki budowlane i remontowe wykonujące zadania budowlane na terenach i obiektach budowlanych.

4. Jednostki użyteczności publicznej i usługi ludzi, a w szczególności urzędy organów administracji państwowej, zakłady opieki zdrowotnej i społecznej, szkoły, placówki kulturalno-oświatowe, placówki sanatoryjno-uzdrowiskowe i wypoczynkowe.

5. Spółdzielnie mieszkaniowe.

6. Właścicieli i zarządców ogródków działkowych.

7. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowymi, w których ustalono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388) lub właściciele lokali jeżeli zarząd nie został wybrany.

II. Obowiązki właścicieli nieruchomości

§ 3

Właścicieli nieruchomości zobowiązuje się do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, a w szczególności:

1. Wyposażenie nieruchomości w znormalizowane urządzenia (pojemniki, kontenery, zbiorniki) do gromadzenia odpadów i utrzymaniu ich i miejsca na nie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

– w przypadku niespełnienia wymogów punktu 1 zostaną naliczone opłaty restrykcyjne w wysokości 2 zł od osoby miesięcznie lub 10 zł od prowadzonej działalności miesięcznie.

2. Przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej.

Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków lub szczelny zbiornik bezodpływowy. Spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

3. Prowadzenie we własnym zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

4. Uprzątanie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników i terenów położonych wzdłuż nieruchomości:

a) w okresie zimowym czyszczenie ze śniegu, lodu i likwidacja śliskości poprzez posypywanie materiałami szorstkimi bez dodatków chemicznych,

b) w pozostałym okresie utrzymanie i pielęgnacja zieleni, odchwaszczenie wokół chodników do krawędzi jezdni, sprzątanie i usuwanie błota.

5. Dbanie o właściwy stan obiektów budowlanych i ogrodzenia posesji.

§ 4

Wykonanie obowiązków, o których mowa w § 3, na terenie budowy należy do kierownictwa budowy.

§ 5

Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych ze śniegu, lodu, błota oraz usuwanie odpadów komunalnych i innych zanieczyszczeń na tych terenach ciąży na jednostkach użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

§ 6

Utrzymanie porządku i czystości na drogach publicznych należy do zarządu dróg.

Utrzymanie czystości i porządku w odniesieniu do pozostałych terenów nieujętych w § 3–6 należy do gminy.

§ 7

Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązków określonych w § 3–6 zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub podmiotem posiadającym zezwolenie na wykonywanie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości płynnych przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi za okres 12 miesięcy wstecz.

III. Zadania gminy

§ 8

Gmina zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do jego utrzymania, a w szczególności do:

1. Tworzenia warunków i zapewnienia wykonania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku przez jednostki organizacyjne i specjalistyczne.

2. Zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z inną gminą:

a) instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

b) instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierząt,

c) szaletów publicznych.

3. Zapewnienia czystości ulic, placów i terenów otwartych przez zbieranie i pozbywanie się zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników, przez właścicieli nieruchomości odpadów zgromadzonych w urządzeniach ustawianych na chodnikach.

4. Określa wymagania wobec osób trzymających zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych.

5. Organizuje ochronę przed bezdomnymi zwierzętami na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

6. Organizuje selektywną zbiórkę i segregację oraz unieszkodliwianie odpadów komunalnych.

§ 9

Gmina prowadzi ewidencję zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie swojego działania.

IV. Zasady prowadzenia i wywozu odpadów

komunalnych

§ 10

Przez odpady komunalne zgodnie z ustawą o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628) rozumie się odpady pozostające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

§ 11

Odpady komunalne stałe podlegają obowiązki segregacji w zakresie ustalonym przez gminę oraz wywozu na komunalne wysypisko przez jednostkę określoną w § 7 regulaminu.

§ 12

Nieruchomość w której mieszkają lub przebywają ludzie albo prowadzona jest działalność gospodarcza i nie jest podłączona do zewnętrznej sieci kanalizacyjnej, powinna być wyposażona w szczelny zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

§ 13

Na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek systematycznego opróżniania zgromadzonych w zbiornikach bezodpływowych odpadów ciekłych i niedopuszczania do ich przepełnienia i zanieczyszczenia terenu, rowów melioracyjnych i pobliskich cieków wodnych.

§ 14

Zabrania się kategorycznie pod karą stosowania nielegalnych odpływów i przelewów ze zbiorników wyszczególnionych w § 13.

§ 15

Właściciele nieruchomości wyszczególnieni w § 2 zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką uprawnioną do tego rodzaju działania na:

a) wywóz nieczystości płynnych do oczyszczalni ścieków,

b) wywóz odpadów komunalnych na wysypisko odpadów.

§ 16

Odpady komunalne powinny być gromadzone w pojemnikach lub kontenerach przystosowanych do opróżniania przez pojazdy specjalistyczne lub okresowo w przystosowanych do tego celu workach foliowych, oraz pojemnikach przeznaczonych do segregacji odpadów.

§ 17

Pojemniki i kontenery powinny być ustawione:

a) w miejscach utwardzonych o równej powierzchni,

b) łatwo dostępnych dla ludzi i pracowników jednostek wywozu,

c) w miarę możliwości w granicach posesji w odległości 10 m od okien i drzwi wejściowych od budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy sąsiedniej nieruchomości,

d) w miejscach umożliwiających swobodny dojazd pojazdów jednostki wywozowej.

§ 18

Zarządzający nieruchomością zobowiązany jest do utrzymania pojemników w czystości, mycia ich i dezynfekowania przynajmniej raz w miesiącu oraz dokonywania niezbędnych napraw.

§ 19

1. Zabrania się wrzucania do pojemników śniegu, lodu, gorącego żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, odpadów niebezpiecznych, medycznych i weterynaryjnych oraz odpadów płynnych.

2. W przypadku wrzucania do pojemników odpadów, o których mowa w § 19, jednostka wywozowa ma prawo odmówić wywozu nieczystości.

§ 20

Na jednostkę wywozu oraz obsługę wysypiska nakłada się obowiązek zgłoszenia faktu nie przyjęcia odpadów z przyczyn wymienionych w § 19 organowi administracji gminy.

§ 21

Odbiór odpadów komunalnych odbywa się z częstotliwością określoną w harmonogramie wywozu ustalonego przez jednostkę wywozu i właściciela nieruchomości w umowie zawartej pomiędzy stronami.

§ 22

Zezwala się na wystawianie obok pojemników elementów wyposażenia mieszkań wyłącznie 1, 15 każdego miesiąca w taki sposób aby nie utrudniać komunikacji – wywóz za dodatkową odpłatnością.

§ 23

Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej może dokonać wywozu nieczystości stałych niebędących odpadami komunalnymi za dodatkową odpłatnością w ramach zlecenia dokonanego przez podmiot wyszczególniony w § 2 i 4.

§ 24

Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ma prawo wyłączności użytkowania wysypiska nieczystości stałych, w związku z tym ma prawo do pobierania opłat od instytucji i osób fizycznych korzystających z wysypiska, składowiska nieczystości stałych zgodnie z obowiązującą ustawą o odpadach.

V. Szczegółowe zasady rozliczania usług

§ 25

Ilość wywiezionych nieczystości stałych ustala się przyjmując za podstawę do obliczeń liczbę mieszkańców w lokalach mieszkalnych, liczbę łóżek w sanatoriach i domach wczasowych, liczbę uczniów i pracowników w szkołach, przedszkolach i żłobkach itp. oraz roczny jednostkowy wskaźnik gromadzenia nieczystości stałych.

§ 26

W przypadku braku udokumentowania przez właścicieli nieruchomości korzystanie z usług gminnej jednostki komunalnej lub podmiotu posiadającego odpowiednie zezwolenie, obowiązek ten przejmuje na siebie gmina pobierając od tych właścicieli opłaty restrykcyjne.

§ 27

W przypadku braku możliwości dojazdu do tych posesji przez pojazdy jednostki wywozowej dopuszcza się wywóz własnych nieczystości stałych przez osobę fizyczną, fakt wywozu musi być udokumentowany dowodami opłaty ze składowiska odpadów na wysypisku.

§ 28

Podmiot otrzymujący zgodę Zarządu Miasta na prowadzenie działalności handlowej, usługowej lub produkcję ma obowiązek podpisania umowy na usługi komunalne z Zakładem Budżetowym Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej lub inną uprawnioną jednostką.

§ 29

1. W celu ustalenia jednolitych normatywów rozliczeń za wywóz odpadów stałych pomiędzy gminną jednostką komunalną lub innymi podmiotami posiadającymi odpowiednie zezwolenie na wykonanie usług usuwania odpadów komunalnych a właścicielami nieruchomości ustala się jednolity normatyw wywozu stałych odpadów komunalnych w ilościach rocznych:

– dla lokali mieszkalnych

– 1,7 m3/os.

– dla banków i pomieszczeń biurowych

– 3,6 m3/m2 p.uż.

– dla domów wczasowych, sanatoriów, hoteli, ośrodków wypoczynkowych i leczniczych

– 1,7 m3/łóżko wykorzystane

– dla szkół, przedszkoli, żłobków

– 0,3 m3/os.

– dla sklepów spożywczych, wielobranżowych przemysłowych

– 0,5 m3/m2 pow. handlowej

– dla butików, sklepów odzieżowych

– 0,3 m3/m2 p.uż.

– dla aptek – 0,5 m3/m2 p.uż.

– dla kiosków, obiektów wolno stojących

– 1,2 m3/ryczałt miesięczny

– dla kiosków warzywnych

– 1,5 m3/ryczałt miesięczny

– dla targowisk – 72 m3

– dla parkingów – 1 m3/ryczałt miesięczny

– dla ulicznych punktów handlowych

– 0,5 m3/ryczałt miesięczny

– dla usług branży motoryzacyjnej

– 12 m3

– dla usług innych branż

– 0,5 m3/m2 p.uż.

– dla barów i restauracji

– 0,5 m3/m2 p.uż.

– dla klubów i kawiarni

– 0,4 m3/m2 p.uż.

– dla smażalni i pizzerni

– 0,6 m3/m2 p.uż.

2. Dopuszcza się sposób rozliczania ilości rzeczywistej wywiezionych nieczystości komunalnych na zgłoszenie dla podmiotów:

a) zlecających rocznie co najmniej 35 m3 nieczystości stałych,

b) posiadających pojemniki do składowania nieczystości o pojemności 7 m3,

c) mających możliwość ustawienia pojemnika na własnej posesji lub dzierżawionej,

d) gromadzenie nieczystości w pojemnikach nie może stwarzać zagrożenia epidemiologicznego i uciążliwości dla otoczenia.

3. Ilość wywiezionych odpadów komunalnych płynnych ustala się jako iloczyn fabrycznej pojemności pojazdu asenizacyjnego i ilości kursów ładownych.

4. Rozliczenie ilości odpadów komunalnych stałych przyjętych do unieszkodliwiania na wysypisko przyjmuje się zgodnie z normatywami określonymi w ust. 1 lub wg rzeczywistej ilości dostarczanych odpadów, udokumentowaną drukami obowiązującymi zgodnie z ustawą o odpadach.

§ 30

1. Ustala się górną stawkę opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odzysku, usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych świadczone przez gminne jednostki organizacyjne oraz inne podmioty uprawnione do takiej działalności w wysokości wynikającej z aktualnego cennika tych usług obowiązujących na terenie gminy Duszniki Zdrój.

2. Cennik, o którym mowa w ust. 1, ustala corocznie Rada Miasta Dusznik Zdr. uwzględniając segregacje odpadów komunalnych.

3. Właściciele nieruchomości, którzy nie udokumentują korzystania z usług gminnych jednostek organizacyjnych lub podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie usuwania, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, będą ponosić opłaty w wysokości górnych stawek, o których mowa w ust. 1, zwiększone o 100% ich wartości.

VI. Zasady hodowli i trzymania zwierząt domowych

§ 31

Osoby będące posiadaczami zwierząt domowych zobowiązani są do zachowania środków ostrożności i odpowiadają za szkody wyrządzone przez te zwierzęta.

§ 32

Zakazuje się właścicielom zwierząt domowych:

– puszczanie zwierząt bez uwięzi,

– pozostawienie zwierząt bez opieki, za wyjątkiem gdy zwierzę jest na uwięzi i znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub ogrodzonym,

– doprowadzanie zwierząt poprzez szczucie, płoszenie, głodzenie czy drażnienie do takiego stanu, że staje się ono agresywne i niebezpieczne dla otoczenia,

– puszczanie zwierząt do piaskownic, miejsc publicznych i w pobliże okien i drzwi wejściowych do budynków w celu załatwienia przez nie potrzeb fizjologicznych,

– trzymanie zwierząt na klatkach schodowych i piwnicach w budynkach wielorodzinnych.

§ 33

Posiadacz psa zobowiązany jest do:

1. Rejestracji, oznakowania i opłacania podatku od posiadania psa wg stawki określonej przez Radę Miasta Dusznik Zdr. na dany rok zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Prowadzenie psa na smyczy w miejscach publicznych z wyjątkiem miejsc odludnych gdy pies jest w kagańcu i właściciel ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

3. Poddawanie psa obowiązkowym szczepieniom ochronnym.

§ 34

Zabrania się trzymania zwierząt gospodarskich oraz inwentarza drobnego na terenie gminy Duszniki Zdrój w strefie “A” uzdrowiskowej.

§ 35

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji minimum dwukrotnie w roku w II i IV kwartale.

§ 36

Kontrola i egzekwowanie przepisów zawartych w regulaminie powierza się Straży Miejskiej przy współudziale pracownika gminy.

§ 37

Właściciele nieruchomości niewykonujący obowiązków określonych w § 3–7 i § 10–36 regulaminu podlegają karze grzywny.

§ 38

Postępowanie w sprawach, o których mowa w § 37 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie.