316

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W LĄDKU ZDROJU

z dnia 9 października 2002 r.

w sprawie Statutu Uzdrowiska Lądek Zdrój

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym (Dz. U. Nr 23, poz. 150, zm.: Dz. U. Nr 33 z 1987 r., poz. 180, Dz. U. Nr 35 z 1989 r., poz. 192, Dz. U. Nr 162 z 1998 r., poz. 1116, Dz. U. Nr 120 z 2000 r., poz. 1268), art. 2 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198, zm.: Dz. U. Nr 43 z 1990 r., poz. 253, Dz. U. Nr 87 z 1990 r., poz. 506, Dz. U. Nr 95 z 1991 r., poz. 425, Dz. U. Nr 107 z 1991 r., poz. 464, Dz. U. Nr 114 z 1991 r., poz. 492, Dz. U. Nr 90 z 1995 r., poz. 446, Dz. U. Nr 114 z 1996 r., poz. 542, Dz. U. Nr 121 z 1997 r., poz. 769, Dz. U. Nr 162 z 1998 r., poz. 1126), art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r.) Rada Miejska w Lądku Zdroju uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Uzdrowiska Lądek Zdrój, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta w Lądku Zdroju.

§ 3

Traci moc uchwała nr VIII/49/70 Wojewódzkiej Rady Narodowej we Wrocławiu z dnia 22 grudnia 1970 r. o ustanowieniu Statutu Uzdrowiska Lądek Zdrój, z późniejszymi zmianami.

§ 4

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

LESŁAW BŁAŻEJ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Lądku Zdroju z dnia 9 października 2002 r. (poz. 316)

STATUT UZDROWISKA LĄDEK ZDRÓJ

§ 1

W celu ochrony warunków naturalnych niezbędnych do prowadzenia i rozwijania lecznictwa uzdrowiskowego oraz w celu kształtowania innych czynników środowiskowych dla Uzdrowiska Lądek Zdrój, ustala się obszar ochrony uzdrowiskowej, który w zależności od rodzaju czynności zastrzeżonych, obejmuje:

1) OBSZAR “A”

Obejmuje swym zasięgiem tereny istniejącego i projektowanego zainwestowania uzdrowiska, zgrupowanego wokół parków zdrojowych wraz z arboretum.

Granica obszaru “A” przebiega w następujący sposób:

Od skrzyżowania ulicy Nadbrzeżnej z ulicą Buczka biegnie wzdłuż ulicy Buczka, przechodzi przez ulicę Lipową i dalej zmieniając kierunek na północno- -zachodni biegnie lewą stroną granicy działki oznaczonej geodezyjnym nr 103 w obrębie Stary Zdrój, będącej Parkiem Tysiąclecia. Omijając budynki “Urszula” i Wolności 3 biegnie dolną granicą działki 105/2, i z narożnika tej działki skręca na wschód przechodząc przez ulicę Wolności powyżej budynku dyrekcji PPU. Następnie biegnie wzdłuż ulicy Wolności do skrzyżowania z ulicą Brzozową i dalej przez całą jej długość nie zmieniając kierunku wchodzi w ulicę Graniczną, aż do punktu granicznego znajdującego się z prawej strony ulicy, rozdzielającego działki nr 123 z działką nr 215. Stamtąd granica pod kątem 90o zmienia kierunek na południowy, i przebiega wzdłuż linii rozgraniczającej AM-4 i AM-5 mapy obrębu Stary Zdrój, dochodząc do drogi polnej nr 216. Dalej gwałtownie skręca na południowy-zachód i biegnie drogą polną nr 237. Omija staw rybny znajdujący się pomiędzy drogą a potokiem Grodzkim i dalej biegnie wzdłuż tego potoku na odcinku ok. 100 m. Pod kątem 90o skręca na południowy-wschód i linią prostą dochodzi do ulicy Zamkowej. Później biegnąc ul. Zamkową w kierunku wyciągu narciarskiego po 100 mb skręca w prawo i biegnąc wzdłuż granicy z lasem. Granica strefy pokrywa się z granicą rozgraniczającą obręby geodezyjne Stary Zdrój i Lasy, dochodząc linią prostą do dukty leśnej pn. Droga Duża Okólna. Biegnie ta droga na odcinku 2000 m, następnie przechodząc przez teren działki 7/98/1 Lasów Państwowych dochodzi do punktu stycznego strefy “A” i “B” znajdującego się powyżej 350 m od zbiegu dróg Jeleniej, Grzybowej i Małej Okólnej. Z tego miejsca granica skręca na południowy-wschód pokrywając się z granicą obrębu geodezyjnego miasta Lądek Zdrój (Lasy) i obrębu geodezyjnego Karpno, a następnie Stójków. Potem granica skręcając na południowy-zachód w okolicy Madejowej Skały dochodzi do drogi wojewódzkiej Lądek – Stronie i drogą tą biegnie w kierunku miasta Lądek Zdrój ulicą Kościuszki do mostu pieszego łączącego ulicę Kościuszki z ulicą Bema. Następnie przechodzi przez most i biegnąc w kierunku północno-zachodnim dotyka łuku drogi Madejowej, omijając górę Dzielec dochodzi do granicy lasu komunalnego z działką rolną nr 6. Później granica skręca na zachód przecinając tereny użytków rolnych dz. nr 6, aż do skrzyżowania dróg polnych nr 7 i 18, a następnie łagodnym łukiem skręca na południowy-wschód przebiegając równolegle do ulicy Konopnickiej, w odległości od niej około 120 m aż do punktu załamania, z którego skręcamy na południe dochodząc do ulicy Cichej. Tutaj granica gwałtownie skręca na północ i biegnie wzdłuż ulicy Cichej w kierunku ulicy Konopnickiej, a następnie ulicy Kościuszki. Dalej granica strefy pokrywa się z granicą geodezyjną AM-2 i AM-3, z lewej strony omija budynek mieszkalny Kościuszki 1, przechodzi przez rzekę Biała Lądecka w miejscu wychodzącym na skrzyżowanie ulicy Buczka i Nadbrzeżnej zamykając w ten sposób obwód strefy “A”.

2) OBSZAR “B”

Obejmuje swym zasięgiem obszar strefy “A” ochrony uzdrowiska wraz z sąsiadującym terenem istniejącego zainwestowania miejskiego Lądka Zdroju oraz przyległym terenem leśnym, otaczającym Uzdrowisko od północy, wschodu i południa. Swym zasięgiem obejmuje częściowo obszar miejski Lądka Zdroju wraz z częścią wsi Wojtówka, Lutynia, Karpno i Stójków.

Granica obszaru “B” ochrony Uzdrowiska przebiega w następujący sposób:

Od szczytu góry Radoszka w kierunku północnym. Odcinek ten zgodny jest z granicą administracyjną rozdzielającą obręby geodezyjne Miasta Lądek Zdrój: Stare Miasto i Nowy Zdrój od wsi Radochów. Przechodzi przez rzeką Białą Lądecką w okolicy, w której do rzeki wpada potok Orliczka, a następnie dochodzi do drogi wojewódzkiej Lądek – Złoty Sok. Od tego punktu granica biegnie wzdłuż tej drogi na odcinku 1250 m skręcając następnie na wschód w kompleks leśny aż do punktu wysokościowego 549.7, w którym droga gruntowa ze wsi Orłowiec dochodzi do użytków rolnych wsi Wojtówka. Od tego punktu biegnąc granicą lasu skręca na południe, a następnie na południowy-zachód doliną potoku Pląsawa. Na wysokości punktu 427.0 granica strefy załamuje się na wschód, przebiega przez kompleks leśny na zboczu góry Chłopska Kopa dochodzi do przysiółka Ułęże. Dalej nie zmieniając kierunku przecina powyżej ośrodka wypoczynkowego Nad Potokiem drogę Lądek Lutynia wieś, dochodząc do kolejnej drogi Lądek – granica Państwa i biegnąc dalej wchodzi w obręb wsi Karpno. Skręca na południe dochodząc do punktu znajdującego się powyżej 350 m od zbiegu dróg Jeleniej, Grzybowej i Małej Okólnej. Od tego punktu granica strefy uzdrowiskowej “B” pokrywa się z granicą strefy “A” aż do mostu znajdującego się nad rzeką Białą Lądecką na drodze wojewódzkiej Lądek – Stronie, na granicy obrębu Stójków. Od tego punktu granica biegnie linią rozgraniczającą obręby miasta Lądek Zdrój od wsi Stójków, a następnie wsi Kąty Bystrzyckie, obejmując swym zasięgiem kompleks lasów komunalnych pod Kątami. Dalej granica zmienia swój bieg na północ i przebiega wzdłuż drogi gminnej nr 64 biegnącej do Lądka Zdroju obok terenu kompostowni odpadów komunalnych. W połowie tej drogi skręca na wschód dochodząc użytkami rolnymi do Czerwonego Potoku. Biegnie wzdłuż potoku do punktu, w którym potok dochodzi do linii kolejowej, a następnie przebiega linią kolejową do stacji PKP. W tym miejscu skręca na północ wchodząc w ulicę Kolejową. Na skrzyżowaniu dróg zmienia kierunek na zachodni i ulicą Kłodzką, a potem drogą wojewódzką dochodzi do granic geodezyjnych miasta Lądek Zdrój znajdującej się na wysokości góry Radoszka. Z tego punktu granica strefy skręca na północ i dochodzi do szczytu góry Radoszka zamykając obwód.

3) OBSZAR “C”

Obejmuje teren strefy “A” i strefy “B” ochrony Uzdrowiska wraz z zewnętrznym kołnierzem dla tych obszarów, w promieniu zapewniającym Uzdrowisku nienaruszalność klimatu i naturalnego krajobrazu. Granica obszaru “C” ochrony Uzdrowiska nie przekracza granic administracyjnych Gminy Lądek Zdrój. Przebiega w następujący sposób:

Od szczytu górskiego Jawornik Mały, tj. punktu zwornikowego granicy Państwa oraz granic administracyjnych gminy Lądek Zdrój i gminy Złoty Stok na północy wzdłuż granicy państwowej z Republiką Czeską na wschodzie do styku granicy gminy Lądek Zdrój z gminą Stronie Śląskie na południowym wschodzie. Od tego punktu południowy odcinek granicy obszaru “C” przebiega wzdłuż południowej granicy administracyjnej gminy Lądek Zdrój. We wsi Kąty Bystrzyckie od punktu styku granicy administracyjnej gminy Lądek Zdrój oraz granic ewidencyjnych wsi Stójków i Kąty Bystrzyckie granica skręca w kierunku północno-zachodnim. Zachodni odcinek granicy biegnie odcinkami prostymi łączącymi szczyty gór: Siniak, Cierniak, Bzowiec i Kaczyniec. Ze szczytu Kaczyniec granica skręca w kierunku północno-wschodnim biegnąc wzdłuż granicy gminy Lądek Zdrój z gminą Kłodzko a następnie z gminą Złoty Stok powracając do punktu początkowego, tj. szczytu Jawornik Mały.

§ 2

1. Granice obszarów “A”, “B” i “C” ochrony Uzdrowiska oraz obszar górniczy dla złoża wód leczniczych oznaczone są na planszy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lądek Zdrój oraz w planach zagospodarowania przestrzennego gminy.

2. Granice obszarów “A”, “B” i “C” ochrony uzdrowiskowej oraz granice obszaru górniczego dla złoża wód leczniczych określone są na mapach sytuacyjnych stanowiących załączniki do niniejszego Sta- tutu.

3. Granice obszaru “A” oznaczone są tablicami informacyjnymi przy wszystkich publicznych drogach wjazdowych na teren tego obszaru.

§ 3

Ze względu na oddziaływanie na warunki naturalne i czynniki środowiskowe, czynności wymienione w § 4 i § 5 mogą być podejmowane na podstawie decyzji:

1) organu właściwego z mocy odrębnych przepisów po zasięgnięciu opinii naczelnego lekarza uzdrowiska,

2) naczelnego lekarza uzdrowiska, jeżeli podjęcie danej czynności nie wymaga decyzji innych organów.

§ 4

Czynnościami zastrzeżonymi, w myśl § 3, są następujące czynności:

1) Dla obszarów “A” i “B”, wyodrębnionych w celu kształtowania warunków środowiskowych:

a) lokalizowanie nowych obiektów budowlanych nieprzewidzianych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, uzgodnionym z Ministrem Zdrowia,

b) uruchamianie pól biwakowych oraz domków campingowych,

c) wyznaczanie parkingów i targowisk,

d) wprowadzanie zmian w drzewostanie z wyjątkiem zmian przewidzianych w zatwierdzonym planie urządzenia lasu,

e) uruchamianie punktów dystrybucji nawozów sztucznych, produktów naftowych i innych artykułów powodujących uciążliwe warunki,

f) prowadzenie hodowli zwierząt futerkowych, nierogacizny, drobiu i psów,

g) wprowadzanie inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska,

h) uruchamianie punktów skupu produktów rolnych,

i) organizowanie kolonii dla dzieci.

2) Wyłącznie dla obszaru “A” wyodrębnionego w celu bezpośredniego ukształtowania otoczenia zakładów lecznictwa uzdrowiskowego:

a) instalowanie trwałych lub dla potrzeb doraźnych, urządzeń, które mogłyby kuracjuszom utrudnić lub zakłócić przebywanie w tym obszarze,

b) organizowanie masowych imprez o charakterze rozrywkowym i sportowym,

c) wprowadzanie zmian w zagospodarowaniu publicznych i prywatnych terenów zielonych,

d) podejmowanie robót ziemnych zakłócających funkcjonowanie zakładów lecznictwa uzdrowiskowego lub utrudniających korzystanie z tych zakładów,

e) budowa stacji przekaźnikowych telefonii cyfrowej.

3) Dla obszaru “C”, stanowiącego pozostałą część obszaru ochrony uzdrowiskowej, nieobjętą obszarami “A” i “B”:

a) dokonywanie wyrębu drzew, z wyjątkiem wyrębu przewidzianego planami urządzenia lasu oraz z wyjątkiem usuwania drzew zasiedlonych przez szkodniki,

b) budowa zbiorników wodnych oraz regulacja rzek i potoków,

c) prowadzenie robót mających wpływ na fizjografię uzdrowiska lub jego założeń urbanistycznych.

4) Dla całego obszaru ochrony uzdrowiskowej (“A”, “B”, “C”):

a) ustalanie szczegółowej lokalizacji zakładów przemysłowych,

b) prowadzenie działalności mającej negatywny wpływ na lecznicze właściwości klimatu, walory fizjograficzne i założenia urbanistyczne uzdrowiska,

c) prowadzenie masowego wypasu i hodowli bydła na obszarach górskich, stanowiących zlewnię wód potoków Wądół i Przyrnia, o liczebności stada powyżej 100 sztuk (dla jednego podmiotu).

§ 5

Następujące sprawy, ze względu na znaczenie dla lecznictwa uzdrowiskowego, wymagają uzgodnienia:

1. Z Ministrem Zdrowia:

a) zmiana profilu leczniczego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego,

b) zmiany w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,

c) projekty decyzji w sprawach szczegółowej lokalizacji obiektów usługowych i przemysłowych na obszarach ochrony uzdrowiskowej.

2. Z naczelnym lekarzem uzdrowiska:

a) ustalanie założeń do opracowania planu urządzenia lasu dla terenów leśnych w obszarze ochrony uzdrowiskowej,

b) ustalanie terminów remontów unieruchamiających działalność zakładów lecznictwa uzdrowiskowego na czas przekraczający 48 godzin,

c) ustalanie i rozmieszczanie znaków drogowych na obszarze ochrony uzdrowiskowej,

d) zmiany w zakresie działania zakładów lecznictwa uzdrowiskowego oraz zakładów opieki zdrowotnej,

e) ustanawianie na obszarze ochrony uzdrowiskowej rezerwatów przyrody.

§ 6

1. Naczelny lekarz uzdrowiska sprawuje nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem lecznictwa uzdrowiskowego oraz nad ochroną warunków naturalnych uzdrowiska.

2. Naczelny lekarz uzdrowiska powoływany jest na podstawie przepisów ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym.

3. Naczelny lekarz wykonuje czynności określone w przepisach i niniejszym Statucie.

4. Rejestr zakładów lecznictwa uzdrowiskowego funkcjonujących na terenie Uzdrowiska Lądek Zdrój prowadzi naczelny lekarz uzdrowiska. Wypis z rejestru naczelny lekarz uzdrowiska przedkłada Burmistrzowi według stanu na 31 grudnia każdego roku, w terminie do dnia 15 stycznia roku następnego, oraz Ministrowi Zdrowia w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego.

§ 7

1. Rada Miejska w Lądku Zdroju, działając w granicach upoważnień ustawowych, uchwali w trybie przewidzianym do uchwalania aktów prawa miejscowego przez organy gminy, nakazy i zakazy służące właściwemu kształtowaniu warunków środowiskowych, a w szczególności dotyczące:

a) walki z hałasem, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań związanych z obszarem “A”,

b) estetyki budynków, sklepów i zakładów usługowych,

c) zakazu handlu obwoźnego i obnośnego w obszarze “A”,

d) specjalnych wymagań sanitarnych.

§ 8

Załącznikami do niniejszego Statutu są:

a) decyzja dot. Statutu wydana przez Ministra Zdrowia,

b) decyzja o utworzeniu obszaru górniczego dla złóż wód leczniczych lub gazów stosowanych w lecznictwie, występujących na obszarach ochrony uzdrowiskowej,

c) wykaz pomników przyrody,

d) aktualna mapa w skali 1:5000 w naniesieniem granic obszaru ochrony uzdrowiskowej “A”, oraz położenia zakładów przyrodoleczniczych i szpitali uzdrowiskowych,

e) aktualna mapa w skali 1:10 000 z naniesieniem granicy obszaru “A” i “B”,

f) aktualna mapa w skali 1:25 000 z naniesieniem obszaru “A”, “B” i “C” oraz granicą obszaru górniczego.

§ 9

1. Zmiana Statutu Uzdrowiska następuje w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

2. Zmiany w rejestrze zakładów lecznictwa uzdrowiskowego oraz w wykazie pomników przyrody nie wymagają zmiany niniejszego Statutu.

Załącznik do Statutu Uzdrowiska Lądek Zdrój (poz. 316)

Załącznik graficzny do Statutu Uzdrowiska Lądek Zdrój (poz. 316)