R o z d z i a ł IX

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli

z dokumentów organów Gminy

§ 118

Działalność organów Gminy jest jawna. Zasada ta może być ograniczona wyłącznie przez inne ustawy.

§ 119

Ustala się następującą procedurę korzystania przez obywateli z zasady jawności:

a) każdy obywatel ma prawo uzyskiwania informacji o działalności organów Gminy, a w szczególności prawo przeglądania dokumentów tych organów. Zainteresowani mogą zgłaszać się z pisemnym lub ustnym wnioskiem określającym przedmiot żądania do kierownika Referatu Organizacyjno-Administra-cyjnego. Upoważniony pracownik Urzędu udostępni wnioskodawcy żądane dokumenty. Udostępnieniu podlegają tylko sprawy z zakresu zadań publicznych. Pracownik odmówi udostępnienia dokumentów dotyczących spraw o charakterze indywidualnym, a także objętych ochroną danych osobowych,

b) z dokumentów organów Gminy obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować. Realizacja tych uprawnień może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta Gminy w asyście pracownika Urzędu. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych. Czynności te są odpłatne na zasadach określonych odrębną uchwałą,

c) dokumenty organów Gminy polegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem,

d) obywatele mają prawo wstępu na sesje Rady i posiedzenia Komisji,

e) urząd powiadamia mieszkańców o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady poprzez wywieszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń, na 7 dni przed sesją, a także o terminie, miejscu i przedmiocie posiedzeń Komisji, poprzez wywieszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń na dwa dni przed posiedzeniem Komisji.