R o z d z i a ł VIII

ZWIĄZKI, POROZUMIENIA MIĘDZYGMINNE, STOWARZYSZENIA GMIN

§ 135

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.

2. Decyzję o wejściu w skład związku podejmuje Rada w formie uchwały.

3. Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy.

4. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

§ 136

1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.

§ 137

1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony interesów, gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.

2. Do założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli.

3. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.