R o z d z i a ł VI
GOSPODARKA FINANSOWA GMINY
§ 121
1. Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy zwanego dalej budżetem.
2. Budżet Gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki Gminy.
3. Budżet Gminy jest uchwalany przez Radę na rok kalendarzowy zwany dalej “rokiem budżetowym”.
§ 122
1. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz Miasta.
2. Bez zgody Burmistrza Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
3. Burmistrz Miasta przygotowuje i przedstawia Radzie, nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami, uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia Rady i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
§ 123
1. Uchwała budżetowa Gminy powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.
2. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada w odrębnej uchwale.
3. Do czasu uchwalenia przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.
4. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 3, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet Gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego.
5. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 3.
§ 124
1. Dochodami Gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Gminy,
2) dochody z majątku Gminy,
3) subwencja ogólna z budżetu państwa.
2. Dochodami Gminy mogą być:
1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
3) spadki, zapisy i darowizny,
4) inne dochody.
§ 125
W uchwale budżetowej określa się źródło pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
§ 126
1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz Miasta.
2. Burmistrzowi Miasta przysługuje wyłączne prawo do:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielanych przez Radę,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
§ 127
1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
2. Burmistrz Miasta niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
3. Burmistrz Miasta informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.
§ 128
1. Uchwały Rady i Zarządzenia Burmistrza Miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 129
Kontrolę nad gospodarką finansową Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.